Nyt joku psykiatri-pelle väittää, että koulukiusaajalapset eivät yleensä olekaan sosiopaatteja tms mielisairaita
KiusaaminenKoulukiusaajat nähdään helposti yhtenäisenä joukkona, joilla on laaja-alaisia ongelmia tai jotka eivät osaa hillitä tunneimpulssejaan esimerkiksi ADHD:n takia. Todellisuudessa vain pieni osa kaikesta koulukiusaamisesta selittyy tällaisilla syillä."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/moni-koulukiusaaja-on-taysin-tavalline…
Kommentit (83)
Mä uskon että aika moni lapsi kiusaa syistä jotka ovat aikuisen mielestä typeriä. Lapsessa ei välttämättä ole sen kummempaa vikaa, hän vain haluaa kuulua joukkoon ja välttää itse tulemasta kiusatuksi. Ja normaaleja aikuisia näistäkin kasvaa. Toki osa on ongelmalapsia, en väitä ettei olisi, mutta ei kaikki. Kaikki lapset ei vaan ole tarpeeksi kypsiä osatakseen ajatella kuten aikuisen pitäisi, eihän kaikki aikuisetkaan osaa.
T. Koulukiusattu
Samaa olen ajatellut koulukiusaamiskeskusteluita lukiessani kuin minkä tuo asiantuntija nyt sanoi ääneen. Asiassa ei päästä ratkaisuihin niin kauan kuin ei myönnetä sitä että suurin osa kiusaajista on ihan tavallisia lapsia. Noita keskusteluita vain värittää ymmärrettävästikin kiusattujen traumat ja katkeruus. Se vaan ei muuta itse ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon mielummin asiantuntijaa jolla on meriittejä, kuin työtöntä syrjäytynyttä ylipainoista palstamammaa. Elämässä pärjää paremmin kun kuuntelee asiantuntijoita ja jättää kaltaisesi keittiöpsykologit ja diagnooseja heittelevät typerykset omaan arvoonsa.
Uskoit asiantuntijaa, tai et, niin viestisi koko pointti on se, että ap on ylipainoinen ja työtön
Kolmasluokkalainen lapseni kiusasi koulukaveriaan. Onneksi kaverin vanhemmat ottivat meihin yhteyttä ja asiaan päästiin heti puuttumaan. Kiusaaminen loppui siihen ja nykyään lapset tulevat hyvin toimeen.
Lapsella on adhd-piirteitä ja vaikea hillitä impulsseja, mutta se ei oikeuta huonoon käytökseen. Sitten niitä taitoja vain harjoitellaan enemmän.
Mistähän tuollainen käsitys edes tulee, että kiusaaja olisi joku erityislapsi tai reppana? Kun ei ne juuri koskaan ole, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ajatellut koulukiusaamiskeskusteluita lukiessani kuin minkä tuo asiantuntija nyt sanoi ääneen. Asiassa ei päästä ratkaisuihin niin kauan kuin ei myönnetä sitä että suurin osa kiusaajista on ihan tavallisia lapsia. Noita keskusteluita vain värittää ymmärrettävästikin kiusattujen traumat ja katkeruus. Se vaan ei muuta itse ongelmaa.
Määrittele"tavallinen". Jos tavallisen määritelmä on päästään terve niin silloin kiusaaja ei ole päästään sen terveempi kuin vaikkapa sarjaraiskaajakaan vaikka olisi kuinka"tavallinen". "tavallisia"ihmisiä ne ovat olleet naapureiden mielestä monet murhaajatkin.
Mutta mikä siitä tulee, jos käytöstä ei ohjata terveemmille raiteille?
Eiköhän ne ole ne kiusatut joilla on yleensä mt-ongelmia. Saattavat jopa olla suurin syy kiusatuksi tulemiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon mielummin asiantuntijaa jolla on meriittejä, kuin työtöntä syrjäytynyttä ylipainoista palstamammaa. Elämässä pärjää paremmin kun kuuntelee asiantuntijoita ja jättää kaltaisesi keittiöpsykologit ja diagnooseja heittelevät typerykset omaan arvoonsa.
Uskoit asiantuntijaa, tai et, niin viestisi koko pointti on se, että ap on ylipainoinen ja työtön
Ei. Viestin tarkoitus oli tiputtaa tuolilta omassa itsekeskeisyydessään muita tuomitsevat ja kevyin perustein ilman mitään tutkintoa heittelevät keittiöpsykologit, joilla on elämänhallinnassa sellaisia ongelmia, että ei ole mitään meriittejä alkaa jakamaan "viisauksiaan" muille ja väittämään vastaan kun ammattilainen asiantuntija sanoo jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Uskon, että ongelma vähenisi, jos kouluissa ja jo päiväkodeissa panostettaisiin nykyistä huomattavasti enemmän tunne- ja kaveritaitojen opetteluun ja hyviin käytöstapoihin. Jokaisen kohdalla niitä ei valitettavasti opita kotona. Sen lisäksi inkluusiosta pitäisi luopua ja luokkakokoja pienentää, että opettajalla on riittävästi aikaa kaikille oppilaille.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mielestäni tuo on ihan hyvä näkökulma, että myös ns. menestyjät voivat olla kiusaajia.
Ei kiusaaja aina ole se luokan adhd-reppana, vaan se voikin olla se suosittu ylimielinen urheilijapoika, johon kaikki tytöt on ihastuneita.
Näin ole meidän luokalla mun lapsuudessa.
Tämä kiusaajapoika sai vielä stipendinkin kun oli niin reipas kuulemma. En kyllä ymmärrä missä se näkyi, akateemisesti hän ei loistanut. Olisiko ollut se urheilumenestys sitten.Tuohan se on se yleinen harhaluulo, että se kiusaaja olisi se urheilijapoika. Urheilijapojat viihtyivät omissa urheilijaporukoissaan eivätkä kiusanneet ketään. Uskotko, että esim. Lauri Markkanen oli koulukiusaaja? Hänen luokkansa kiusaajista ei lehdissä kirjoitella, alibissa korkeintaan. Meillä kiusaaja oli yksinhuoltajaäidin kasvatti, jolla väkivaltainen juoppo isä jota kiusaaja ja äitinsä joskus pakenivat turvakotiin. Sitten kun kiusaaja erehtyi väärää kaveria kiusaamaan ja pari isompaa poikaa ylemmiltä luokilta vähän löylyttivät niin kiusaaja lähti häpeissään kesken päivän kotiin.
Meidän koulussa ei ollut tuollaisista taustoista tulevia lapsia kuin kuvaat tuota kiusaajaa, mutta kiusaajia oli silti. Suurin osa urheilijapojista oli ihan tavallisia ja kivoja tyyppejä, mutta oli niissä myös joitain kiusaajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Viestin tarkoitus oli tiputtaa tuolilta omassa itsekeskeisyydessään muita tuomitsevat ja kevyin perustein ilman mitään tutkintoa heittelevät keittiöpsykologit, joilla on elämänhallinnassa sellaisia ongelmia, että ei ole mitään meriittejä alkaa jakamaan "viisauksiaan" muille ja väittämään vastaan kun ammattilainen asiantuntija sanoo jotakin.
ammattilainen asiantuntija on väärässä ihan kuten Ukrainan sodan veikkailuissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän tuollainen käsitys edes tulee, että kiusaaja olisi joku erityislapsi tai reppana? Kun ei ne juuri koskaan ole, päinvastoin.
Koska ne ovat. Kuinka monta koulukiusaajaa luulet olevan vaikka Suomen jääkiekkomaajoukkueessa? Meidän koulun kiusaajista yksikään ei ole kouluttautunut amista pidemmälle ja yksi lähti erityiskouluunkin surkean koulumenestyksen takia, kyseisellä kiusaajalla oli tyypillinen kiusaajan tausta, yh-äiti ja väkivaltainen alkkisisä. Kävipä jopa sellainen sattuma, että myös isä oli ollut kiusaaja ja kaverini äiti muisti hänet kouluajoiltaan. Sekä isä että poika hiljenivät jos väärää kaveria kiusasivat ja saivat sitten turpaansa ylempien luokkien pojilta.
Kiusaaminen loppuisi nykyäänkin jos viedään kiusaaja koulun keittiön kylmiöön, sidotaan tuoliin ja hakataan turpaan kunnes ei ole purukalustosta mitään jäljellä, siihen voidaan palkata vaikka pari virolaista. Toki jos kiusaaja todistaa aukottomasti olevansa itse täydellinen niin myönnettäköön hänelle kiusaamislupa.
Ei meidän koulussa ollut tuollaisia, mutta joitain kiusaajia oli silti. Yksi joutui vaihtamaan kouluakin kiusaamisen vuoksi, kun sitä ei saatu kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mielestäni tuo on ihan hyvä näkökulma, että myös ns. menestyjät voivat olla kiusaajia.
Ei kiusaaja aina ole se luokan adhd-reppana, vaan se voikin olla se suosittu ylimielinen urheilijapoika, johon kaikki tytöt on ihastuneita.
Näin ole meidän luokalla mun lapsuudessa.
Tämä kiusaajapoika sai vielä stipendinkin kun oli niin reipas kuulemma. En kyllä ymmärrä missä se näkyi, akateemisesti hän ei loistanut. Olisiko ollut se urheilumenestys sitten.Tuohan se on se yleinen harhaluulo, että se kiusaaja olisi se urheilijapoika. Urheilijapojat viihtyivät omissa urheilijaporukoissaan eivätkä kiusanneet ketään. Uskotko, että esim. Lauri Markkanen oli koulukiusaaja? Hänen luokkansa kiusaajista ei lehdissä kirjoitella, alibissa korkeintaan. Meillä kiusaaja oli yksinhuoltajaäidin kasvatti, jolla väkivaltainen juoppo isä jota kiusaaja ja äitinsä joskus pakenivat turvakotiin. Sitten kun kiusaaja erehtyi väärää kaveria kiusaamaan ja pari isompaa poikaa ylemmiltä luokilta vähän löylyttivät niin kiusaaja lähti häpeissään kesken päivän kotiin.
Meidän koulussa ei ollut tuollaisista taustoista tulevia lapsia kuin kuvaat tuota kiusaajaa, mutta kiusaajia oli silti. Suurin osa urheilijapojista oli ihan tavallisia ja kivoja tyyppejä, mutta oli niissä myös joitain kiusaajia.
Oletko kasvanut jossain pääkaupunkiseudun kermapersealueella? Oikeassa elämässä on paljon tuollaisista taustoista tulevia.
No muutama koulukiusaaja on ainakin vainaa, että heiltä ei diagnooseja löydy.
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikana tavannut paljon kiusaajia, niin aikuisia kuin lapsiakin eikä heistä yksikään ole ollut millään tavalla tasapainoton reppana. Kyllä he kiusasi ihan vain siksi koska siihen kykenivät. Moni näistä kiusaaja lapsista valmistui opettajiksi ja kasvatustieteilijöiksi aikuisena.
Sama kokemus. Miespuoliset kiusaajat oli väkivaltaisia hulluja, joilla aikuisena on väkivaltatuomioita, vapaaottelua ja vankiöakierrettä. Naispuolisista kiusaajista taas häiritsevän iso osa hakeutui opettajaksi itse. Hyi kamala. Ehkä koulukiusaamisesta jäi niin hyvät muistot että sinne kouluun halutaan palata loppuiäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä. Uskon, että ongelma vähenisi, jos kouluissa ja jo päiväkodeissa panostettaisiin nykyistä huomattavasti enemmän tunne- ja kaveritaitojen opetteluun ja hyviin käytöstapoihin. Jokaisen kohdalla niitä ei valitettavasti opita kotona. Sen lisäksi inkluusiosta pitäisi luopua ja luokkakokoja pienentää, että opettajalla on riittävästi aikaa kaikille oppilaille.
Eli siis lisää hyssyttelyä ja kukkahattuilua. Kyllä se kunnon turpasauna tai sellaisen uhkakin riittää koska kiusaaja yleensä on pelkuri, lopettaa kiusaamisen tehokkaammin.
Se taannoinen prätkäjengin kokoontuminen koulun pihalla varmasti rauhoitti opiskeluolosuhteita kummasti enemmän kuin lässyttäjätädit koulussa. Kiusaaja tiesi, että on pahan turpasaunan uhka jos kiusaaminen jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen elämäni aikana tavannut paljon kiusaajia, niin aikuisia kuin lapsiakin eikä heistä yksikään ole ollut millään tavalla tasapainoton reppana. Kyllä he kiusasi ihan vain siksi koska siihen kykenivät. Moni näistä kiusaaja lapsista valmistui opettajiksi ja kasvatustieteilijöiksi aikuisena.
Sama kokemus. Miespuoliset kiusaajat oli väkivaltaisia hulluja, joilla aikuisena on väkivaltatuomioita, vapaaottelua ja vankiöakierrettä. Naispuolisista kiusaajista taas häiritsevän iso osa hakeutui opettajaksi itse. Hyi kamala. Ehkä koulukiusaamisesta jäi niin hyvät muistot että sinne kouluun halutaan palata loppuiäksi?
Sinun mielestäsi siis väkivaltarikollinen vankilakierteessä on tasapainoinen ja"menestyvä"?
Kyllä ainakin alle kouluikäisistä kiusaamaan pyrkivistä suurin osa on jotenkin kajahtaneita tai onnettomia omissa olosuhteissaan. Vanhemmista harvalla on jalat maassa ja pää pilvien alapuolella.
Ei oi saanut vanhemmilta huomiota. Rajat ja rakkaus.