Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet eroon pitkäkestoisesta ientulehduksesta?

Vierailija
07.01.2023 |

Harjaan hampaani aamuin illoin, puhdistan hammasvälit joka päivä, käyn säännöllisesti hammaslääkärissä ja hammaskiven poistossa...Silti minulla on pitkään ollut ientulehdusta ja aina välillä harjatessa tulee verta.

Hampaani ovat kyllä toivottoman tiheässä mutta minkä sillekään mahtaa.
Oisko kellään kokemusta tai hyväksi havaittua konstia saada ikenet kuntoon?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ultraäänihammasharja ja käytän joko hammaslankaa tai hampaanvälitikkuja. Ne tikut tai harjat tuntuu tehokkaammalta ja paremmalta, mutta eivät mahdu kaikkiin mun tiukkoihin hammasväleihin.

Vierailija
42/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoishammaslääkäri poltti sähköveitsellä ikenet uuteen muotoon niin, että syvät ientaskut, joita ientulehdus oli aiheuttanut ja joita ei saanut enää muilla keinoin pois, saatiin paranemaan.Ehdota itse hammaslääkärille ja jos hän ei tee ko toimenpidettä, pyydä lähetettä erikoissairaanhoitoon.

Olen ollut tyytyväinen "uusiin" tiiviisti asettuviin ikeniini jo 10 vuotta. Palovammat suussa paranivat hyvin ja ei ollut ainakaan kivuliaaampi toimenpide kuin esim. hampaan paikkaaminen tai hammaskiven poisto. Käytettiin muistaakseni pintapuudutetta.  Kaikki ienrajat käytiin läpi. Hampaat on ollut sen jälkeen helppo puhdistaa myös ienraajsta ja hammasväleistä ja ei ei ole ientulehdusta enää.

Minulle oli aivan uutta, että näin voidaan tehdä. En ole kuullut monen puhuvan vastaavasta, mikä on omituista, mutta toisaalta taas Suomessahan ei ole saatavilla hyvän tasoista hammashoitoa kuin harvoin.

Mitä tuo "uuteen muotoon" tarkoittaa eli onko ikenet jotenkin nyt eri näköiset vai ihan tavalliset taas?

Tavalliset, nätit, ilman hankalia kulmia ja ennenkaikkea on mahdollista pitää ientulehdus poissa pesemällä aamuin illoin sähköhammasharjalla ja puhdistamalla hammasvälit illalla. Suuvettä ei tarvita, se on jopa haitallista jatkuvassa käytössä.

Voi miten hyvältä kuulostaa! Voitko edes kertoa millä paikkakunnalla tuollaista hoitoa saa julkisella puolella?

Tasapuolisuuden nimissä täytyy saada kaikkialta lähete, jos on syvät ientaskut, jotka eivät pesemällä puhdistu riittävästi ja ien ei enää kiinnity tiiviisti hammasta vasten koskaan muuten. Hammaslääkärin on vain myönnettävä totuus sinulle, joten kysy häneltä. Missä on sinua lähin erikoishammashoidonyksikkö? Joudutko käymään toisella paikkakunnalla? Käyhän kaikki  muutenkin erikoissairaanhoidossa, joten ei erikoishammashoidonkaan pitäisi olla poikkeus! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antibioottikuuri

Mikä antibiootti? Voisi auttaa mutta onko hammaslääkärit suostuneet määräämään teille? Minulle ei ainakaan koskaan.

Olen joutunut ihan muista syistä syömään ties mitä amtibiootteja ja yleensä ne samalla hoitaa vahingossa pois jonkin toisenkin vaivan, kuten sen ientulehduksen.

Vierailija
44/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslangoista ainoa hyvä on Johnsohn, jota saa vain apteekeista. Se on litteä ja pehmeä, ja kestävä, myös vähän paksumman oloinen kuin muut langat. Jos on todella tiukat hammasvälit, suosittelen ehdottomasti tätä. Markettien hammaslangat ovat kamalia. Yks suuhygienisti käytti jotain ohutta lankaa, teki mieli jo sanoa jotain, auts kun sattui se lanka. Hammaslankaa ei myöskään saa koskaan napsauttaa ikeniä vasten.

Vierailija
45/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdenpä tämän ketjun innoittamana puhdistamaan hammasvälini perusteellisesti.

Se on moro!

Vierailija
46/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoishammaslääkäri poltti sähköveitsellä ikenet uuteen muotoon niin, että syvät ientaskut, joita ientulehdus oli aiheuttanut ja joita ei saanut enää muilla keinoin pois, saatiin paranemaan.Ehdota itse hammaslääkärille ja jos hän ei tee ko toimenpidettä, pyydä lähetettä erikoissairaanhoitoon.

Olen ollut tyytyväinen "uusiin" tiiviisti asettuviin ikeniini jo 10 vuotta. Palovammat suussa paranivat hyvin ja ei ollut ainakaan kivuliaaampi toimenpide kuin esim. hampaan paikkaaminen tai hammaskiven poisto. Käytettiin muistaakseni pintapuudutetta.  Kaikki ienrajat käytiin läpi. Hampaat on ollut sen jälkeen helppo puhdistaa myös ienraajsta ja hammasväleistä ja ei ei ole ientulehdusta enää.

Minulle oli aivan uutta, että näin voidaan tehdä. En ole kuullut monen puhuvan vastaavasta, mikä on omituista, mutta toisaalta taas Suomessahan ei ole saatavilla hyvän tasoista hammashoitoa kuin harvoin.

Mitä tuo "uuteen muotoon" tarkoittaa eli onko ikenet jotenkin nyt eri näköiset vai ihan tavalliset taas?

Tavalliset, nätit, ilman hankalia kulmia ja ennenkaikkea on mahdollista pitää ientulehdus poissa pesemällä aamuin illoin sähköhammasharjalla ja puhdistamalla hammasvälit illalla. Suuvettä ei tarvita, se on jopa haitallista jatkuvassa käytössä.

Voi miten hyvältä kuulostaa! Voitko edes kertoa millä paikkakunnalla tuollaista hoitoa saa julkisella puolella?

Tasapuolisuuden nimissä täytyy saada kaikkialta lähete, jos on syvät ientaskut, jotka eivät pesemällä puhdistu riittävästi ja ien ei enää kiinnity tiiviisti hammasta vasten koskaan muuten. Hammaslääkärin on vain myönnettävä totuus sinulle, joten kysy häneltä. Missä on sinua lähin erikoishammashoidonyksikkö? Joudutko käymään toisella paikkakunnalla? Käyhän kaikki  muutenkin erikoissairaanhoidossa, joten ei erikoishammashoidonkaan pitäisi olla poikkeus! 

Niinhän sitä luulisi. Minua lähin yksikkö täällä Pohjois-Suomessa on Oulussa mutta sinne päästäksen pitäisi saada lähete. Lähetettä varten pitäisi saada aika terveyskeskushammaslääkärille jonne taas on pitkät jonot. Eikä täältä kovin helposti erikoishammashoitoon lähetetä.

Vierailija
47/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibioottikuuri ja vuosi erikoishammaslääkärin erikoispuhdistuksia noin kuukauden välein (hei hei eurot), sairaan huolellinen kotihoito ja välien putsaus n. 4x/vrk & corsodyl ajoittain lääkärin ohjeen mukaan, sitten säännöllisesti 3x/vuosi hammaskiven poistossa hygienistillä parin vuoden ajan kotihoidon rinnalla. Nyt riittää tuo huolellinen kotihoito ja 2x/vuosi hammaskiven poisto. Omaa tyhmyyttä oli kun olin vuosia laiska noiden hammasvälien kanssa. Ja hammaslääkärissä aion käydä jatkossa ohjeiden mukaan.

Vierailija
48/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antibioottikuuri ja vuosi erikoishammaslääkärin erikoispuhdistuksia noin kuukauden välein (hei hei eurot), sairaan huolellinen kotihoito ja välien putsaus n. 4x/vrk & corsodyl ajoittain lääkärin ohjeen mukaan, sitten säännöllisesti 3x/vuosi hammaskiven poistossa hygienistillä parin vuoden ajan kotihoidon rinnalla. Nyt riittää tuo huolellinen kotihoito ja 2x/vuosi hammaskiven poisto. Omaa tyhmyyttä oli kun olin vuosia laiska noiden hammasvälien kanssa. Ja hammaslääkärissä aion käydä jatkossa ohjeiden mukaan.

Mitä antibioottia sulle määrättiin?

Vierailija
49/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi hammasharjan uusiminen ihan selvästi. Entinen sähköharja täristi kyllä lujaa, mutta uusi on huomattavasti tehokkaampi vaikka on hellävaraisempi, olin yllättynyt miten iso ero voi olla! Ja todella perusteellinen systemaattinen harjaus joka kerralla. Minulla on herkkä suu ihan joka puolelta, en kestä mitään Parodontaxia tmv voimakkaita tahnoja (Jordanin uudet tahnat ovat sopineet hyvin). Hammasväliharjat tietysti käytössä monta kertaa päivässä. Tulehtuneeseen kohtaan voi ihan sormin laittaa Paroexin desinfioivaa geelitahnaa yöksi, auttaa heti (mutta ei sovi jatkuvaan käyttöön).

Minkälainen (merkki ja malli) tää sun uusi sähköhammasharja on? Itsellä harkinnassa kans uuden sähköhammasharjan osto enkä todellakaan halua mitään tärisevää jyrää.

Vertailun jälkeen päädyin Jordanin edulliseen malliin (en tarvitse kahta runkoa enkä yhteyttä kännykkään tmv hifistelyä). Tähän käyvät myös yleisimmät vaihtoharjat, mikä on huomattava etu verrattuna moniin supermalleihin, joissa vaihtoharjat maksavat vuodessa saman kuin koko kone! Uudessa laitteessa on hyvä akun kesto, liian kovan painamisen merkkivalo yms tärkeät ominaisuudet. Ja se harjaustulos on tosiaan ilmiselvästi parempi, ihan kuin olisi suuhygienisti putsannut hampaat!

Vierailija
50/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antibioottikuuri

Tätähän hammaslääkärit ei yleensä määrää, korkeintaan jonkun juurihoidon tai hampaanpoiston yhteyteen. En ainakaan koskaan ole saanut ientulehdukseen. Mitä antibiopttia teille on määrätty?

Antibioottia ei määrätä ientulehdukseen

Vierailija
51/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin säännöllisesti hammaslääkärillä ja hoitajalla hammaskiven poistossa. Kunnes sitten uusi hammaslääkäri totesi, että paha ientulehdus. Hän sitten putsasi kunnolla ientaskut, hoito toistettiin kuukauden välein puolen vuoden ajan.

Aiemmat lääkärit ja hoitajat putsasivat vain näkyvillä olevan hammaskiven. Ientaskuihin se jäi. Minulla vuoti aina verta harjatessa. Luulin, että se on joku minun ominaisuus.

Kunnon ientaskujen putsaiksen jälkeen vuodot loppuivat. Olin siis vuosia maksaut valohoidosta.

Nyt vaadin aina puhdistamaan ientaskut kunnolla.

Vaihda lääkäriä ja hammashotajaa tai vaadi, että työ tehdään hyvin.

Vierailija
52/53 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kävin säännöllisesti hammaslääkärillä ja hoitajalla hammaskiven poistossa. Kunnes sitten uusi hammaslääkäri totesi, että paha ientulehdus. Hän sitten putsasi kunnolla ientaskut, hoito toistettiin kuukauden välein puolen vuoden ajan.

Aiemmat lääkärit ja hoitajat putsasivat vain näkyvillä olevan hammaskiven. Ientaskuihin se jäi. Minulla vuoti aina verta harjatessa. Luulin, että se on joku minun ominaisuus.

Kunnon ientaskujen putsaiksen jälkeen vuodot loppuivat. Olin siis vuosia maksaut valohoidosta.

Nyt vaadin aina puhdistamaan ientaskut kunnolla.

Vaihda lääkäriä ja hammashotajaa tai vaadi, että työ tehdään hyvin.

Pelottaa tuo ientaskujen puhdistus vaikka varmaan tarpeen onkin. Jos siis sattuu kovasti ja ikenet löystyy tms.

Vierailija
53/53 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-vitamiinin puutos voi aiheuttaa ikenien verenvuotoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi