Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette päässeet eroon pitkäkestoisesta ientulehduksesta?

Vierailija
07.01.2023 |

Harjaan hampaani aamuin illoin, puhdistan hammasvälit joka päivä, käyn säännöllisesti hammaslääkärissä ja hammaskiven poistossa...Silti minulla on pitkään ollut ientulehdusta ja aina välillä harjatessa tulee verta.

Hampaani ovat kyllä toivottoman tiheässä mutta minkä sillekään mahtaa.
Oisko kellään kokemusta tai hyväksi havaittua konstia saada ikenet kuntoon?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin eroon ientulehduksen käyttävällä hammasväliharjaa. Samoin hammaskivi väheni olennaisesti. Sitä ennen käytin hammaslankaa ja se vain pahensi tilannetta. Hammaslääkäri suositteli hammasväliharjan käyttöä.

https://www.hampaille.fi/category/14/hammasvaliharjat

Vierailija
22/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut samaa ongelmaa, mulla hammaslääkäri kannusti vaihtamaan hammaslangan isoimpiin mahdollisiin hammasväliharjoihin mitä saan hammasväleihin tungettua. Vasta sellainen harja jonka tunkemisessa hammasrakoon joutuu tekemään jo vähän työtä puhdistaa välit riittävän hyvin, opasti hän. Käytän joka ilta hammaspesun päälle sekä Gumin silikoniharjoja kahdessa koossa (M ja L) että semmoista perinteistä "pulloharjamallista" harjaa yksittäiseen isompaan koloon (sitä voi käyttää uudelleen niin kuin normihammasharjaa). Mulla loppui tuo hammatulehduskierre kun vaihdoin hammaslangan tosiaan järevämpiin aseisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoishammaslääkäri poltti sähköveitsellä ikenet uuteen muotoon niin, että syvät ientaskut, joita ientulehdus oli aiheuttanut ja joita ei saanut enää muilla keinoin pois, saatiin paranemaan.Ehdota itse hammaslääkärille ja jos hän ei tee ko toimenpidettä, pyydä lähetettä erikoissairaanhoitoon.

Olen ollut tyytyväinen "uusiin" tiiviisti asettuviin ikeniini jo 10 vuotta. Palovammat suussa paranivat hyvin ja ei ollut ainakaan kivuliaaampi toimenpide kuin esim. hampaan paikkaaminen tai hammaskiven poisto. Käytettiin muistaakseni pintapuudutetta.  Kaikki ienrajat käytiin läpi. Hampaat on ollut sen jälkeen helppo puhdistaa myös ienraajsta ja hammasväleistä ja ei ei ole ientulehdusta enää.

Minulle oli aivan uutta, että näin voidaan tehdä. En ole kuullut monen puhuvan vastaavasta, mikä on omituista, mutta toisaalta taas Suomessahan ei ole saatavilla hyvän tasoista hammashoitoa kuin harvoin.

Kerro lisää, missä sinulle tehtiin tuo toimenpide, oliko kallis?

Vierailija
24/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi hammasharjan uusiminen ihan selvästi. Entinen sähköharja täristi kyllä lujaa, mutta uusi on huomattavasti tehokkaampi vaikka on hellävaraisempi, olin yllättynyt miten iso ero voi olla! Ja todella perusteellinen systemaattinen harjaus joka kerralla. Minulla on herkkä suu ihan joka puolelta, en kestä mitään Parodontaxia tmv voimakkaita tahnoja (Jordanin uudet tahnat ovat sopineet hyvin). Hammasväliharjat tietysti käytössä monta kertaa päivässä. Tulehtuneeseen kohtaan voi ihan sormin laittaa Paroexin desinfioivaa geelitahnaa yöksi, auttaa heti (mutta ei sovi jatkuvaan käyttöön).

Vierailija
25/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks jota täällä ei ole mainittu ja monet ei tunnu tietävän on sellainen laite kuin Waterpik. Vissiin yleisempi jenkeissä yms. On sellainen laite, jossa ohuella suukappaleella pääsee ihan vedellä putsaamaan hammasvälit ja ienrajat tosi hyvin. Itsellä tosi ahtaat hammasvälit ja tää toimii! Käytetään ilmeisesti ihan jo syventyneiden ientaskujen/paradondiitin hoidossa myös, jos jonkinlaista tutkimusdataa valmistajan omilla sivuilla (https://www.waterpik.com/oral-health/pro/clinical-research/). 

Täällä myöskin vielä käyttäjien kokemuksia laitteesta: https://www.amazon.com/Waterpik-Flosser-Electric-Countertop-Irrigator/d…

Ja CDON:ista pystyy tilaamaan (itse ostin aikoinaan Gigantista, muttan nyt löytänyt): https://cdon.fi/kauneus-ja-terveys/waterpik-wp-100-c100073950290760

Kuulostaa vaan tosi paljon siltä, että tästä vois olla sulle apua. Itselläkin jos ikenet ärtyy, ni tuntuu ettei ns. normikikat oikein tehoa. Tolla oon monta kertaa hoitanut (lievät) oireet pois.

Vierailija
26/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi hammasharjan uusiminen ihan selvästi. Entinen sähköharja täristi kyllä lujaa, mutta uusi on huomattavasti tehokkaampi vaikka on hellävaraisempi, olin yllättynyt miten iso ero voi olla! Ja todella perusteellinen systemaattinen harjaus joka kerralla. Minulla on herkkä suu ihan joka puolelta, en kestä mitään Parodontaxia tmv voimakkaita tahnoja (Jordanin uudet tahnat ovat sopineet hyvin). Hammasväliharjat tietysti käytössä monta kertaa päivässä. Tulehtuneeseen kohtaan voi ihan sormin laittaa Paroexin desinfioivaa geelitahnaa yöksi, auttaa heti (mutta ei sovi jatkuvaan käyttöön).

Minkälainen (merkki ja malli) tää sun uusi sähköhammasharja on? Itsellä harkinnassa kans uuden sähköhammasharjan osto enkä todellakaan halua mitään tärisevää jyrää.

Vierailija
27/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoishammaslääkäri poltti sähköveitsellä ikenet uuteen muotoon niin, että syvät ientaskut, joita ientulehdus oli aiheuttanut ja joita ei saanut enää muilla keinoin pois, saatiin paranemaan.Ehdota itse hammaslääkärille ja jos hän ei tee ko toimenpidettä, pyydä lähetettä erikoissairaanhoitoon.

Olen ollut tyytyväinen "uusiin" tiiviisti asettuviin ikeniini jo 10 vuotta. Palovammat suussa paranivat hyvin ja ei ollut ainakaan kivuliaaampi toimenpide kuin esim. hampaan paikkaaminen tai hammaskiven poisto. Käytettiin muistaakseni pintapuudutetta.  Kaikki ienrajat käytiin läpi. Hampaat on ollut sen jälkeen helppo puhdistaa myös ienraajsta ja hammasväleistä ja ei ei ole ientulehdusta enää.

Minulle oli aivan uutta, että näin voidaan tehdä. En ole kuullut monen puhuvan vastaavasta, mikä on omituista, mutta toisaalta taas Suomessahan ei ole saatavilla hyvän tasoista hammashoitoa kuin harvoin.

Missä sinulle tehtiin tuo toimenpide? Voitko suositella hammaslääkäriä? Kiinnostaisi kovasti mutta haluaisin mennä sellaiselle, joka oikeasti osaa tuon homman.

Julkisella erikoishammashoidonyksikössä, jonne sain lähetteen omalta, myös  julkiselta, hammaslääkäriltä perushoidosta. En voi suositella ketään nimeltä, kuin tutuille enintään, mutta samat tekevät myös yksityisesti, sen huomasin.

Minulla oli syviä ientaskuja. Jopa 3-4 mm taskut eivät muuten parane ja samalla hoidettiin matalammatkin taskut. Toimenpide ei mielestäni ollut kovin vaativa. Siinä kuljetetaan vain sähköveistä. Joutuu kyllä maistelemaan palanutta omaa ienlihaa, mutta ei se kovin pahalta maistunut. Haavat hetken mustia ja antibioottikuuri tuli.

Vierailija
28/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antibioottikuuri

Mikä antibiootti? Voisi auttaa mutta onko hammaslääkärit suostuneet määräämään teille? Minulle ei ainakaan koskaan.

Vierailija
29/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää, missä sinulle tehtiin tuo toimenpide, oliko kallis?

Ei ollut kallis, kun hoitui yhdellä käynnillä ja materiakulujahan tuossa ei paljoa ole.

Vierailija
30/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinulle tehtiin tuo toimenpide? Voitko suositella hammaslääkäriä? Kiinnostaisi kovasti mutta haluaisin mennä sellaiselle, joka oikeasti osaa tuon homman.

Julkisella erikoishammashoidonyksikössä, jonne sain lähetteen omalta, myös  julkiselta, hammaslääkäriltä perushoidosta. En voi suositella ketään nimeltä, kuin tutuille enintään, mutta samat tekevät myös yksityisesti, sen huomasin.

Minulla oli syviä ientaskuja. Jopa 3-4 mm taskut eivät muuten parane ja samalla hoidettiin matalammatkin taskut. Toimenpide ei mielestäni ollut kovin vaativa. Siinä kuljetetaan vain sähköveistä. Joutuu kyllä maistelemaan palanutta omaa ienlihaa, mutta ei se kovin pahalta maistunut. Haavat hetken mustia ja antibioottikuuri tuli.

Ok, tässä varmaan isoja paikkakuntakohtaisia eroja. Ainakin oman paikkakunnan julkisen puolen hammaslääkäreissä on hyvin sanoisko monentasoisia ja jonotusajat hammashoitoon on pitkiä.

Vierailija
31/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastahnoista löytyy sellaisia, joissa on bakteerien kasvua hillitseviä ainesosia. Aivan markettitason hammastahnoistakin löytyy vastaavia.

Vierailija
32/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo "uuteen muotoon" tarkoittaa eli onko ikenet jotenkin nyt eri näköiset vai ihan tavalliset taas?

Vierailija
33/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhammasharja on ehdoton. Erikoishammashoidossa kysyttiin mitä käytän ja pakko mainostaa ihan nimeltä, kun heidän mielipide oli, että vain Oral-B ja pehmeällä harjalla on se oikea. Oikea harjausliike. Sitä silloin jo käytinkin ja käytän edelleen.

Kun oli jo syvät ientaskut, ei ehkä auta pelkkä harjaaminen ja hammasvälien puhdistaminen. Tarvitaan toimenpide nimeltä ienten uudelleen muotoilu.

Vierailija
34/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sperma hellii ikeniä!

Vierailija
35/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten puhdistat hammasvälisi?

Ientulehdukseni parani, kun lopetin hammaslangan käytön ja siirryi hammasvälitikkujen käyttöön (hammaslääkärin suosituksesta). Muuten käytössä on sähköhammasharja.

Vierailija
36/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuo "uuteen muotoon" tarkoittaa eli onko ikenet jotenkin nyt eri näköiset vai ihan tavalliset taas?

Tavalliset, nätit, ilman hankalia kulmia ja ennenkaikkea on mahdollista pitää ientulehdus poissa pesemällä aamuin illoin sähköhammasharjalla ja puhdistamalla hammasvälit illalla. Suuvettä ei tarvita, se on jopa haitallista jatkuvassa käytössä.

Vierailija
37/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavalliset, nätit, ilman hankalia kulmia ja ennenkaikkea on mahdollista pitää ientulehdus poissa pesemällä aamuin illoin sähköhammasharjalla ja puhdistamalla hammasvälit illalla. Suuvettä ei tarvita, se on jopa haitallista jatkuvassa käytössä.

Voi miten hyvältä kuulostaa! Voitko edes kertoa millä paikkakunnalla tuollaista hoitoa saa julkisella puolella?

Vierailija
38/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paradontax hammastahna ja sama suuvesi. Käytän niitä päivittäin.

Vierailija
39/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita suuhuni mitään, mikä ei ole hyvin pesty. 🙄

Vierailija
40/53 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin hammasväliharjaa ja löysin tuotteen, jolla on todella helppoa ja mukavaa puhdistaa hammasvälit. Aiemmin olin käyttänyt saman merkin hammasväliharjoja, joissa oli hankala varsi ja ne aina taipuilivat niin ettei niitä sitten edes viitsinyt käyttää, koska se oli niin hankalaa ja tehotonta. Lisäksi olen aina yrittänyt käyttää hammaslankainta (sellaista hammasharjamaisessa varressa olevaa) mutta se puolestaan tuntui tehottomalta. En edes tiennyt että minulla olisi ollut ientulehdus, sillä koskaan ei vuotanut verta ja olen pessyt hampaani joka päivä.

Tämä on tehokkaaksi toteamani tuote, jota käyttää mielellään pari kertaa viikossa. (Joka päivä on mielestäni silti yhä edelleen liioittelua.) https://www.jordanoralcare.com/fi/products/clean-between-hammastikku/

Ai tuotteen nimeksi onkin keksitty hammastikku. Joka tapauksessa tuolla saa harjattua hammasvälit hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän