Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Äitiyspakkaus tuottaa turhaa tavaraa ja vaatetta, sanoo Ami

Vierailija
06.01.2023 |

Nykyisenlainen äitiyspakkaus tuottaa turhaa tavaraa ja vaatetta, joista on jo ylitarjontaa. Tätä mieltä on ympäristövaikuttaja Ami Värtö.

Äitiyspakkaus on osa nykyistä ylikulutusta, lineaarista tapaa kuluttaa.

Kommentit (135)

Vierailija
101/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukset äitiyspakkauksesta on yli 10v takaa mut samantyylisenä se on pystynyt. Itse käytin varmaan kaikkea mitä siellä oli. Tai hetkinen boksia en sänkynä käyttänyt, mut lähes kaikkia vaatteita ja tarvikkeita kyllä.

Vierailija
102/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan lapsen äitiyspakkausta käytin toisella ja kolmannellakin lapsella. Tokan ja kolmannen kohdalla otin äitiysavustuksen rahana, jolla ostin muuta tarvittavaa vauvatavaraa. Lopulta kaikki päätyi esikoisen lapselle.

Ihmiset miettii ihan turhaan, mitä muut heistä ajattelee ja pelkäävät aivan liikaa sosiaalista painetta.

Anteeksi, mutta missä ihmeen kuplassa sitä oikein elelee jos äitiyspakkauksen ottaminen ja käyttäminen on negatiivinen asia ja tuo sosiaalista painetta. Kannattasi varmaan yrittää kehittää omaa itsetuntoa ja keskittyä oman ja vauvan/lasten hyvinvointiin tuollaisen ihme suorittamisen ja turhanaikaisen hienostelun sijaan.

Mä otin rahana paitsi v. 1998. En tiedä sosiaalisesta paineesta asian tiimoilta, koska en ole keskustellut aiheesta kenenkään kanssa,enkä tälläkään palstalla nähnyt hirveästi kommentointia, muuta kun otatko vai et. Eli en henk. koht. ole ottanut sosiaalista painetta valinnastani. Hassua jos joku ottaa.

Muistan vaan kuinka 1998 harmittelimme päikyn tädin kanssa talvipukua, joka oli huonolaatuinen ulkoiluun. Ei veden tai tuulenpitävä. Menin ostamaan Reiman. En muutenkaan tykännyt sisävastteista. Kaikki kokoa 68 ylöspäin eli vastasyntuneelle sopivia vastteita ei ollut yhtään. Ja sellasia valkoisia unisex kuoseja kaikki. Tuon takia en ottanut enää pakettia, jotta sai itse ostaa rahalla mieluisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemukset äitiyspakkauksesta on yli 10v takaa mut samantyylisenä se on pystynyt. Itse käytin varmaan kaikkea mitä siellä oli. Tai hetkinen boksia en sänkynä käyttänyt, mut lähes kaikkia vaatteita ja tarvikkeita kyllä.

Olen ihmetellyt tuon boxin käyttöä sänkynä, että kuinkakohan yleistä on. Ei siinä sen kummemmin säästä, täytyyhän se punnasänky jodsain vaiheessa ostaa. Kai vastasyntyneenkin voi pinnasänkyyn pistää? Tosin omani olleet sellaisessa irroitettavassa lastenvaunun kantolaatikossa ensimmäiset viikot, jos ei ollut pinnasänkyä hankittuna vielä.

Vierailija
104/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei tarvitse materiaalista lapsuutta. ympäristövaikuttaja Ami Värtö on oikeassa, äitiyspakkaus on Luontolehden 2023 turhake ja kannustaa ihmisiä materialismiin ja ylikulutukseen. Yli puolet pakkauksen sisällöstä kuten joku kirja, makuupussi, pehmo, pyyhe, muovikauluri ja patja ovat turhia. Myös konsepti että pakkaus tulee isossa pahvilaatikossa on aikansa elänyt ja resursseja tuhlaavaa sillä pakkaus voisi ihan hyvin tulla tiiviimmin paljon pienemmässä laatikossa ta paperipussissa.

Kyllä vois lastensuojelusta tulla sanomista jos vauvaa alkaisi nukuttaa ilman patjaa paperipussissa 😂

Meidän perheessä on myös ollut tapana kuivata vauva kylvyn tai suihkun jälkeen ja jopa pitää se vauva lämpimänä makuupussissaan, etenkin kun talvella on vauvaa kuljetettu rattaissa (kuljettaminen oli välttämätöntä, jotta päästiin neuvolaan).

Vierailija
105/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut turha kun sain oman lapsen. Ihan mielelläni otin ja siellä oli muistaakseni hyvä makuupussi ja toppahaalari. Vaatteet olivat turhan isoja. Itse olisin kaivannut pienempiä vaatteita vastasyntyneelle. Monet vaatteista taisi olla 70 cm ja kesti pitkään ennen kun niille tuli käyttöä.

Aikaisemmin ei vauvoja puettu niin pieniin vaatteisiin, kaupoissakaan ei ollut 50cm vaatteita, kummasti ne vauvat parissa kuukaudessa niihin vaatteisiin kasvoivat sopiviksi, siitä sitä turhaa pientä vaatetta tulee kun 50cm vaatteet on työssä kuukauden ja taas 60cm seuraavan.

Kyllä puettiin, silloin ne pienet vaatteet tehtiin itse.

Mutta eihän nykyäiti osaa edes sukkaa parsia, saati että pikkuisen nutun neuloisi tai paidan ompelisi.

Onneksi kuitenkin nykyisät ovat ottaneet enemmän ja enemmän vastuuta jälkikasvunsa vaatteiden tekemisestä.

Vierailija
106/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin laatikkoa patjoineen sänkynä, koska laatikko mahtui häkkisänkyyn. Ensin oli alla jotain koroketta ja sitten laatikko laskettiin pohjalle ja aikanaan jätettiin pois käytöstä tai siirrettiin säilytystehtäviin. Ekalle lapselle otin ä-pakkauksen ja toisen tullessa rahana. Oli hyvän kokoisia pojille.

Keksikääs jotain muuta haukuttavaa!

Vierailija
107/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äitiyspakkaus ole ongelma vaan some esitys. Vauvalle joka tarvitsee vähän vaatteita vasta otetaan pakkaus ja sitten ostellaan vielä parin vaatekaapin verran vaatteita jotta on esiintyä somessa oikeissa merkeissä. Ihmiset kuluttaa surutta ja miettimättä asioita yhtään pidemmälle.

Vierailija
108/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin laatikkoa patjoineen sänkynä, koska laatikko mahtui häkkisänkyyn. Ensin oli alla jotain koroketta ja sitten laatikko laskettiin pohjalle ja aikanaan jätettiin pois käytöstä tai siirrettiin säilytystehtäviin. Ekalle lapselle otin ä-pakkauksen ja toisen tullessa rahana. Oli hyvän kokoisia pojille.

Keksikääs jotain muuta haukuttavaa!

Julmaa pitää lapsia häkissä.

Vierailija
109/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei tarvitse materiaalista lapsuutta. ympäristövaikuttaja Ami Värtö on oikeassa, äitiyspakkaus on Luontolehden 2023 turhake ja kannustaa ihmisiä materialismiin ja ylikulutukseen. Yli puolet pakkauksen sisällöstä kuten joku kirja, makuupussi, pehmo, pyyhe, muovikauluri ja patja ovat turhia. Myös konsepti että pakkaus tulee isossa pahvilaatikossa on aikansa elänyt ja resursseja tuhlaavaa sillä pakkaus voisi ihan hyvin tulla tiiviimmin paljon pienemmässä laatikossa ta paperipussissa.

Kyllä vois lastensuojelusta tulla sanomista jos vauvaa alkaisi nukuttaa ilman patjaa paperipussissa 😂

Meidän perheessä on myös ollut tapana kuivata vauva kylvyn tai suihkun jälkeen ja jopa pitää se vauva lämpimänä makuupussissaan, etenkin kun talvella on vauvaa kuljetettu rattaissa (kuljettaminen oli välttämätöntä, jotta päästiin neuvolaan).

Herättää kyllä ihmettelyä, jos vauvan ainoa nukkumapaikka on pahvilaatikko. Miksei teillä ole pinnasänkyä tai jotain vastaavaa? Mun vauvalla oli pinnasänky ja rottinkinen vauvansänky.

Vierailija
110/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt tuon boxin käyttöä sänkynä, että kuinkakohan yleistä on. Ei siinä sen kummemmin säästä, täytyyhän se punnasänky jodsain vaiheessa ostaa. Kai vastasyntyneenkin voi pinnasänkyyn pistää? Tosin omani olleet sellaisessa irroitettavassa lastenvaunun kantolaatikossa ensimmäiset viikot, jos ei ollut pinnasänkyä hankittuna vielä.

Mihin pinnasänkyä tarvitsisi? Vauva nukkuu laatikko tai vieressä. Sitten sivupedissä seinänpuolella. Myös hoitopöytä on ihan turha. Suuri osa leluista.

Vierailija
111/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan lapsen äitiyspakkausta käytin toisella ja kolmannellakin lapsella. Tokan ja kolmannen kohdalla otin äitiysavustuksen rahana, jolla ostin muuta tarvittavaa vauvatavaraa. Lopulta kaikki päätyi esikoisen lapselle.

Ihmiset miettii ihan turhaan, mitä muut heistä ajattelee ja pelkäävät aivan liikaa sosiaalista painetta.

Anteeksi, mutta missä ihmeen kuplassa sitä oikein elelee jos äitiyspakkauksen ottaminen ja käyttäminen on negatiivinen asia ja tuo sosiaalista painetta. Kannattasi varmaan yrittää kehittää omaa itsetuntoa ja keskittyä oman ja vauvan/lasten hyvinvointiin tuollaisen ihme suorittamisen ja turhanaikaisen hienostelun sijaan.

Mä otin rahana paitsi v. 1998. En tiedä sosiaalisesta paineesta asian tiimoilta, koska en ole keskustellut aiheesta kenenkään kanssa,enkä tälläkään palstalla nähnyt hirveästi kommentointia, muuta kun otatko vai et. Eli en henk. koht. ole ottanut sosiaalista painetta valinnastani. Hassua jos joku ottaa.

Muistan vaan kuinka 1998 harmittelimme päikyn tädin kanssa talvipukua, joka oli huonolaatuinen ulkoiluun. Ei veden tai tuulenpitävä. Menin ostamaan Reiman. En muutenkaan tykännyt sisävastteista. Kaikki kokoa 68 ylöspäin eli vastasyntuneelle sopivia vastteita ei ollut yhtään. Ja sellasia valkoisia unisex kuoseja kaikki. Tuon takia en ottanut enää pakettia, jotta sai itse ostaa rahalla mieluisia.

Ei sitä toisen lapsen syntyessä kukaan enää ota.

Vierailija
112/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytettiin laatikkoa alakerrassa, yläkerrassa oli pinnasänky, mutta sektion jälkeen portaita edes takaisin nouseminen ja ennenkaikkea laskeutuminen sattui haavaan niin paljon, että miehen ollessa töissä oleskelimme alakerrassa ja äitiysboxin laatikko oli hyvä apu tässä. Että kyllä siitä laatikosta on apua yllättävissäkin tilanteissa. Jotenkin niin nykyajalle tyypillistä, että kun ei itse osata käyttää jotain / hyödytä jostain, niin ei yhtään osata ajatella sen oman navan ulkopuolelle. Ajatellaan että minä ja mun facekaverit = kaikki maailman ihmiset. Ja en tarkoita ylläolevaa kommenttia vaan yleensä mm. äitiyspakkauksen kritisoimista.

Vierailija
113/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin pinnasänkyä tarvitsisi? Vauva nukkuu laatikko tai vieressä. Sitten sivupedissä seinänpuolella. Myös hoitopöytä on ihan turha. Suuri osa leluista.

Vauvoja ei nukuteta vieressä. Ja mikä ihme on sivupeti ja miten saat pikkuvauvan pysymään siinä ilman, että kiipeää reunan yli ja putoaa? Hoitopöytä oli mun mielestä ehdottoman tarpeellinen myös. Millä perusteella tarpeeton?

Vierailija
114/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse käytettiin laatikkoa alakerrassa, yläkerrassa oli pinnasänky, mutta sektion jälkeen portaita edes takaisin nouseminen ja ennenkaikkea laskeutuminen sattui haavaan niin paljon, että miehen ollessa töissä oleskelimme alakerrassa ja äitiysboxin laatikko oli hyvä apu tässä. Että kyllä siitä laatikosta on apua yllättävissäkin tilanteissa. Jotenkin niin nykyajalle tyypillistä, että kun ei itse osata käyttää jotain / hyödytä jostain, niin ei yhtään osata ajatella sen oman navan ulkopuolelle. Ajatellaan että minä ja mun facekaverit = kaikki maailman ihmiset. Ja en tarkoita ylläolevaa kommenttia vaan yleensä mm. äitiyspakkauksen kritisoimista.

Meillä olikin kaksi sänkyä, toisessa oli pyörät alla. Aikamoista pröystäilyä.

Vierailija
115/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anu Värtö on minimalisti eikä mikään ympäristövaikuttaja kannattaa jättää hänen propagandan omaan arvoonsa.

Vierailija
116/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olikin kaksi sänkyä, toisessa oli pyörät alla. Aikamoista pröystäilyä.

No, täytyy kyllä tunnustaa että olisin halunnut rottinkisen vauvankopan toiseksi sängyksi alakertaan, mutta niitä ei ollut myynnissä silloin missään, ja sitten järki voitti muutenkin. Ei ollut mitään järkeä hankkia kahta kuukautta varten (mikä meni sektiohaavan paranemiseen täydellisesti) toista sänkyä. Että ekologisesti ajateltuna äitiysboxin käyttö oli varmasti parempi ratkaisu.

Mua suunnattomasti ärsyttää tyypit, jotka ratsastavat ekologisuudella, vaikka tosiasiassa niiden teot ja sanomiset eivät ole ekologisuutta nähneetkään, varsinkin jos hetkeksi pysähdytään ajattelmaan kokonaisuutta ja mitä niiden ajamat asiat todellisuudessa tarkoittaa.

Vierailija
117/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäristövaikuttaja ei ole kieltämässä pakkausta, mutta ei näe sitä kestävänä ratkaisuna.

Äitiyspakkaus on hyvä olla olemassa vaihtoehtona, ja tiedän, että se on tärkeä joillekin perheille esimerkiksi vähävaraisille. Sille on paikkansa.

Värtö jatkaa:

Mutta meidän pitäisi päästä eroon ajatuksesta, että se kuuluu ottaa. Olen ihan kuullut sanottavan, että on huono äiti, jos äitiyspakkausta ei ota.

Suomessa syntyy vuosittain noin 45 000 vauvaa ja kaksi kolmasosaa perheistä ottaa äitiyspakkauksen. Värtö ei usko, että edes niin moni tarvitsee pakkauksen.

Tavaroiden ja vaatteiden pitäisi olla kierrätettäviä, se ei ole muuten tätä päivää. Vaatteista on myös vaikea päästä eroon. Niitä ei aina oteta edes kirppiksille.

Pakkaus on aika hyvä ja ajateltu. Mutta oma kokemukseni hieman järkytti. Kun neuvolassa neitä lähti käymään huoneesta niin kävin katteleen mitä ihmettä se kirjoittaa koneelle niin intensiivisesti niin näin tekstin; Lapsella äitiyspakkauksen vaatteita. Mitä ihmettä? Eikö niitä siis ole tarkoituskaan käyttää?

Lopullinen niitti tuli kun kerroin että lapsi nukkuu riippumatossa. Hän ykskantaan totesi että hänen täytyy tehdä lastensuojeluilmoitus! 

Nyt jätät jotakin kertomatta

Siis mitä tuosta voi jättää kertomatta? Lapsi tuntui nukkuvan ihan jees riippumatossa kun sitä oli aika helppo keinutella siinä  mutta herätti pahennusta neuvolassa.

Terveydenhoitaja varmaan ajatteli, että vauva voi pudota riippumatosta eikä siksi pitänyt sitä turvallisena nukkumispaikkana.

Mutta ipanan riippumatto oli meidän sängyn päällä meidän välissä ja jos putoaisi putoaisi vain 10 cmä. Oli lähinnä paras sijoitus kun molemmat saattoi yöllä kattella mitenkä siellä menee. Ajatus oli et iskä ei kääntyessään runnoisti. Kerrottiin kyllä mutta tuntui hänestä ilmeisesti jotenkin kauhealta?

Vierailija
118/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eukko nautti omien sanojensa mukaan surutta pitkistä kuumista suihkuista viime uutisen mukaan, kunnes sähkön hinta kallistui ja otti osaa 2min suihkuhaasteeseen ja sai tittelin sitä kautta. Siinä oikein ekologisen elämäntavan malli, toimii vasta kun hinnat nousee. Kivasti mainostaa omaan hiilijalanjälkeään keskivertosuomalaista vähemmällä lukemalla, hieno juttu, mutta blogissakin pelkkää liipalaapaa ilman halaistua sanaa siitä, miten hän on lapsen äitinä tähän päässyt, paitsi ettei osta hooetämmää.

Juu, itseä kanssa kiinnostaa kuka ja missä on määritellyt että tämä tyyppi on "ympäristövaikuttaja"? Iltapäivälehdet? Hän itse? Ainakin itse käsittäisin ympäristövaikuttajan tarkoittavan henkilöä, joka toimii esim. luonnonsuojelu yhdistyksessä tai vastaavassa, ja joka joka sen lisäksi, että ajattelee luontoa jokapäiväisen elämänsä toiminnoissa (ei esim ole koskaan ollut tapana ottaa niitä pitkiä kuumia suihkuja), myös vaikuttaa laajasti muiden ihmisten valintoihin tyyliä Greta. Että en kyllä sanoisi ympäristövaikuttajaksi tyyppiä, joka hakee somessa huomiota haukkumalla äitiyspakkausta.

Vierailija
119/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herättää kyllä ihmettelyä, jos vauvan ainoa nukkumapaikka on pahvilaatikko. Miksei teillä ole pinnasänkyä tai jotain vastaavaa? Mun vauvalla oli pinnasänky ja rottinkinen vauvansänky.

Kyllä meillä olikin, mutta luontoystävällisempää ja taloudellisempaa, kun ei ostellut turhia rottinkisänkyjä tai muita vauvanpetejä ja patjoja niihin, kun pystyi käyttämään laatikkoa sänkynä pikkuvauva-ajan siinä kun tuli patjakin mukana.

Pinnasänkykin oli meillä sellainen jota käytettiin pitkään vielä ilman laitaa juniorisänkynä.

Vierailija
120/135 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissä boksia on käytetty vastasyntyneille, koska siinä on oikeat mittasuhteet ja vauva nukkuu paljon paremmin ja rauhallisimmin, kuin jos nukkuisi vauvan pinnasängyssä. Ja vauva pysyy myös paljon lämpimänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän