IL: Äitiyspakkaus tuottaa turhaa tavaraa ja vaatetta, sanoo Ami
Nykyisenlainen äitiyspakkaus tuottaa turhaa tavaraa ja vaatetta, joista on jo ylitarjontaa. Tätä mieltä on ympäristövaikuttaja Ami Värtö.
Äitiyspakkaus on osa nykyistä ylikulutusta, lineaarista tapaa kuluttaa.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukset äitiyspakkauksesta on yli 10v takaa mut samantyylisenä se on pystynyt. Itse käytin varmaan kaikkea mitä siellä oli. Tai hetkinen boksia en sänkynä käyttänyt, mut lähes kaikkia vaatteita ja tarvikkeita kyllä.
Olen ihmetellyt tuon boxin käyttöä sänkynä, että kuinkakohan yleistä on. Ei siinä sen kummemmin säästä, täytyyhän se punnasänky jodsain vaiheessa ostaa. Kai vastasyntyneenkin voi pinnasänkyyn pistää? Tosin omani olleet sellaisessa irroitettavassa lastenvaunun kantolaatikossa ensimmäiset viikot, jos ei ollut pinnasänkyä hankittuna vielä.
Ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissä boksia on käytetty vastasyntyneille, koska siinä on oikeat mittasuhteet ja vauva nukkuu paljon paremmin ja rauhallisimmin, kuin jos nukkuisi vauvan pinnasängyssä. Ja vauva pysyy myös paljon lämpimänä.
Ongelma onkin se, että se laatikko ja patja tulee myös niille, jotka eivät sitä tarvitse tai käytä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi en halua ostaa/vastaanottaa käytettyjä lastenvaatteita kirpparilta?
1. Koskaan ei voi tietää, missä olosuhteissa näitä vaatteita on säilytetty. Ihmisillä on todella erilaisia käsityksiä siisteydestä. Vaatteet voisivat olla esim. hometalosta tai olleet pitkään säilössä homeisessa kellarissa.
2. Vaatteiden kunto ei välttämättä ole kaksinen. Kirpparilla näkyy todella huonokuntoista ja kulunutta tavaraa myynnissä. En itsekään ostaisi kulahtaneita housuja itselleni, joten miksi ostaisin lapselleni?
3. Monet käytetyt vaatteet haisevat. On käytetty voimakkaasti hajustettuja pesuaineita, kodissa tupakoidaan, on lemmikkejä jne. Nuo hajut eivät lähde pesemällä/vaatteita pakastamalla pois, kokeiltu on.
Älä osta niin halvimpia.
Jaa nytkö tuota vaikuttajaa haastatellaan Il:ssä? Ensin se kirjoitti typerän ja yksisilmäisen kirjoituksen HS:n mielipidepalstalle ja pääsi samantien Ylen juttuun. Silloin mietin, että vaikuttajia ei pitäisi haastatella Ylellä ollenkaan, koska heillä on taustallaan kaupalliset intressit ja sellaisen tukeminen ei sovi yleisradiolle ollenkadn. Vaikkei vaikuttaja markkinoisi mitään tuotetta, markkinoi hän itseään ja hakee näkyvyyttä. Ja tuollaisilla ajatuksilla sitä sitten saa. Oma seuraajien runk..kaikukupla on sitä mieltä, että tämä on jotenkin hieno asia, joka pätee sitten yhtäkkiä kaikkiin ja nyt tätä asiaa tungetaan kurkustamme alas. Siihen saakka kunnes seuraava vaikuttaja keksii jotain omasta mielestään ainutlaatuisen nerokasta.
Äitiyspakkauksen voi vaihtaa rahakorvsukseen, niin halutessaan. Aikoinaan äitiyspakkauksen sisältö tuli ihan käyttöön, ei mennyt hukkaan.
Ympäristövaikuttajalta tullut kovin vaikeasti väännetty väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemukset äitiyspakkauksesta on yli 10v takaa mut samantyylisenä se on pystynyt. Itse käytin varmaan kaikkea mitä siellä oli. Tai hetkinen boksia en sänkynä käyttänyt, mut lähes kaikkia vaatteita ja tarvikkeita kyllä.
Olen ihmetellyt tuon boxin käyttöä sänkynä, että kuinkakohan yleistä on. Ei siinä sen kummemmin säästä, täytyyhän se punnasänky jodsain vaiheessa ostaa. Kai vastasyntyneenkin voi pinnasänkyyn pistää? Tosin omani olleet sellaisessa irroitettavassa lastenvaunun kantolaatikossa ensimmäiset viikot, jos ei ollut pinnasänkyä hankittuna vielä.
Ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissä boksia on käytetty vastasyntyneille, koska siinä on oikeat mittasuhteet ja vauva nukkuu paljon paremmin ja rauhallisimmin, kuin jos nukkuisi vauvan pinnasängyssä. Ja vauva pysyy myös paljon lämpimänä.
Meidän vauva nukkui huomattavasti paremmin pinnasängyssä ilman laatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin se, että se laatikko ja patja tulee myös niille, jotka eivät sitä tarvitse tai käytä.
Oletko itse lapseton vai miksi kuvittelet sen tulevan, jos sitä ei halua? Sen voi vaihtaa rahaan, harva vaihtaa koska sisältö on monipuolisempi kuin korvausrahalla saa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut turha kun sain oman lapsen. Ihan mielelläni otin ja siellä oli muistaakseni hyvä makuupussi ja toppahaalari. Vaatteet olivat turhan isoja. Itse olisin kaivannut pienempiä vaatteita vastasyntyneelle. Monet vaatteista taisi olla 70 cm ja kesti pitkään ennen kun niille tuli käyttöä.
Jos taas saa yli 50 cm lapsen niin pienet koot sopivat vain 2 viikkoa. Äitiyspakkauksen vaatteet ovat noin 9 kk:n - vuoden ikään asti. 70 cm vaate on sopiva jo parin kuukauden iässä. Lapset kasvavat niin nopeasti. Mielestäni vaatteet olivat aivan sopivia ja myös tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei tarvitse materiaalista lapsuutta. ympäristövaikuttaja Ami Värtö on oikeassa, äitiyspakkaus on Luontolehden 2023 turhake ja kannustaa ihmisiä materialismiin ja ylikulutukseen. Yli puolet pakkauksen sisällöstä kuten joku kirja, makuupussi, pehmo, pyyhe, muovikauluri ja patja ovat turhia. Myös konsepti että pakkaus tulee isossa pahvilaatikossa on aikansa elänyt ja resursseja tuhlaavaa sillä pakkaus voisi ihan hyvin tulla tiiviimmin paljon pienemmässä laatikossa ta paperipussissa.
Kyllä vois lastensuojelusta tulla sanomista jos vauvaa alkaisi nukuttaa ilman patjaa paperipussissa 😂
Meidän perheessä on myös ollut tapana kuivata vauva kylvyn tai suihkun jälkeen ja jopa pitää se vauva lämpimänä makuupussissaan, etenkin kun talvella on vauvaa kuljetettu rattaissa (kuljettaminen oli välttämätöntä, jotta päästiin neuvolaan).Herättää kyllä ihmettelyä, jos vauvan ainoa nukkumapaikka on pahvilaatikko. Miksei teillä ole pinnasänkyä tai jotain vastaavaa? Mun vauvalla oli pinnasänky ja rottinkinen vauvansänky.
Pahvilaatikko on kätevä, kun aluksi vauva nukkuu äidin vieressä imetyksen takia. Tällöin äiti ei käänny yöllä vauvan päälle. Näin voi nukkua jopa 5 kk. Sen jälkeen pinnasänkyyn, ettei kiipeile yöllä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse lapseton vai miksi kuvittelet sen tulevan, jos sitä ei halua? Sen voi vaihtaa rahaan, harva vaihtaa koska sisältö on monipuolisempi kuin korvausrahalla saa.
Jos haluaa pakkauksen tuotteet, niin silloin on pakko ottaa myös se pahvilaatikko patjoineen.
Ei äitiyspakkausta ole pakko ottaa tavarana, sen voi ottaa myös rahana, jos kokee, että siinä on vain turhaa tavaraa ja tarvitsemansa ostaa vaikka käytettynä kirpparilta. Moni laittaa äitiyspakkauksen kamat myyntiin kirppikselle käytön jälkeen tai lahjoittaa niitä pois ilmaiseksi, joten kamaa saa kyllä hankittua, vaikka äitiyspakkauksen ottaisikin rahana.
Pakkaus helpottaa niiden elämää, jotka eivät jaksa etsiä ja noutaa tavaraa itse vaan ottavat sen mielellään valmiina laatikossa.
Onpas nyt suurikin ongelma. Sinne pahvilaatikkoon on myöhemmin hyvä tallettaa nee vaatteet ja lelut jotka haluaa säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut turha kun sain oman lapsen. Ihan mielelläni otin ja siellä oli muistaakseni hyvä makuupussi ja toppahaalari. Vaatteet olivat turhan isoja. Itse olisin kaivannut pienempiä vaatteita vastasyntyneelle. Monet vaatteista taisi olla 70 cm ja kesti pitkään ennen kun niille tuli käyttöä.
Makuupussin ja haalarin olisi voinut ostaa sillä rahalla, jonka voi valita pakkauksen sijaan.
Kaikilla ei ole aikaa ja voimia ostella. Helpompaa, kun alkuun saa laatikossa kaiken tarvittavan. Tai rahaa.
Onhan siinä tosiaan se ongelma, että esim. toppavaatteet saattavat olla kesällä joillekin sopivia ja edes käyttämättömät äityspakkausvaatteet eivät mene kovin helposti kirppareilla kaupaksi edes hyvin matalalla hinnalla. Silti ensimmäiselle lapselle äitiyspakkaus oli tosi kätevä, siinä oli kaikki tarvittavat pikkutavarat. Seuraavalle lapselle otin avustuksen rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei tarvitse materiaalista lapsuutta. ympäristövaikuttaja Ami Värtö on oikeassa, äitiyspakkaus on Luontolehden 2023 turhake ja kannustaa ihmisiä materialismiin ja ylikulutukseen. Yli puolet pakkauksen sisällöstä kuten joku kirja, makuupussi, pehmo, pyyhe, muovikauluri ja patja ovat turhia. Myös konsepti että pakkaus tulee isossa pahvilaatikossa on aikansa elänyt ja resursseja tuhlaavaa sillä pakkaus voisi ihan hyvin tulla tiiviimmin paljon pienemmässä laatikossa ta paperipussissa.
Kyllä vois lastensuojelusta tulla sanomista jos vauvaa alkaisi nukuttaa ilman patjaa paperipussissa 😂
Meidän perheessä on myös ollut tapana kuivata vauva kylvyn tai suihkun jälkeen ja jopa pitää se vauva lämpimänä makuupussissaan, etenkin kun talvella on vauvaa kuljetettu rattaissa (ku
Olen pitkään jo miettinyt, eikö siitä pahvilaatikossa irtoa myrkkyjä herkkään vauvaan hengityksen, ihon tai suun kautta.
Tällainen mielipidevaikuttaminen on osa sitä Ilmastotuuppausta.