Miten teidän perheessä jaetaan asumisen kulut?
Onko yhteiset rahat? Vai yhteinen tili josta asumisen kuluja kuten vakuutusmaksut ym. hoidetaan? Vai maksatteko omista rahoista ne puolet vai miten?
Kommentit (63)
Meillä on yhteinen taloustili jolle molemmat laittaa tietyn summan kuukausittain. Toimii näin meillä hyvin, tienataan suurinpiirtein saman verran ja molemmilla jää rahaa myös omiin juttuihinsa.
Talo on miehen eli hän on maksanut lainan ja maksaa verot, vakuutuksen sun muut suoraan talonpitoon liittyvät jutut (esim lämmitysjärjestelmän vaihdon). Mä maksan puolet sähkö- ja vesilaskusta silloin kun hän muistaa pyytää, mä huolehdin pääasiassa ruoka- ja päivittäistavaraostoista.
Yhteisiä tile ei ole, ihan outo ajatus meille. Kumpikin hoitaa omat osuutensa, erikseen sovitaan jos on jotain isompaa hankintaa.
Maksan kaiken yksin.
Ai niin, mutta mullahan ei ookaan sitä elättäjää !
On maksettu niin asumis- kuin muutkin kulut siltä tililtä, jolla on ollut rahaa. Myös silloin , kun minulla on ollut työasunto toisella paikkakunnalla. Kummankin tulot ovat vaihdelleet todella paljon. Huonoin vaihe oli silloin, kun toisella oli vanhempainraha ja toisella työttömyyskorvaus, vaikka jälkimmäinen olikin isompi.
Koskaan ei ole jaettu sinun ja minun laskuja eikä laskettu sitä, minkä verran kumpikin maksaa. Omat tilit on, mutta rahat yhteiset. Näin on menty yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
AP: miksi utelet? Oletko tekemässä Me naisiin juttua aiheesta?
Olisihan tässä ainesta monenkin alan opinnäytetöihin. Esimerkiksi miten raha-asioiden hoito vaikuttaa liiton kestävyyteen, millä perusteella eri ihmiset jakavat yhteisiä kuluja, mitä merkitystä sillä on lasten asemaan ja tulevaisuuteen?
Olen tavannut naisia, jotka ovat pitäneen kunnia-asiana huolehtia yksin kaikista lasten kuluista, kun itse ovat lapsia halunneet. Viis siitä, että lasten isä on ollut paljon parempituloinen.
Yhteiset rahat ja tilit. Asumismenoja ei sähkölaskun lisäksi juurikaan ole, koska on velaton oma talo. Eli jätemaksut, vesi, verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: miksi utelet? Oletko tekemässä Me naisiin juttua aiheesta?
Olisihan tässä ainesta monenkin alan opinnäytetöihin. Esimerkiksi miten raha-asioiden hoito vaikuttaa liiton kestävyyteen, millä perusteella eri ihmiset jakavat yhteisiä kuluja, mitä merkitystä sillä on lasten asemaan ja tulevaisuuteen?
Olen tavannut naisia, jotka ovat pitäneen kunnia-asiana huolehtia yksin kaikista lasten kuluista, kun itse ovat lapsia halunneet. Viis siitä, että lasten isä on ollut paljon parempituloinen.
Ihmiset trollaa täällä niin paljon, ettei näitä mihinkään koulutöihin voi käyttää. Ja tuo jälkimmäinen.. minusta lapsia ei pitäisi tehdä, jos molemmat vanhemmat eivät niitä halua. Jotenkin karmea ajatus tuollainen uhriutuva äiti ja piittaamaton isä.
Mikä on maailman homoin nimi?
-Putin 😄
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan kaiken, lapset eivät maksa asumisestaan.
Minäkin maksan yksin kaiken. Kissa ei maksa asumisestaan eikä elatuksestaan, elää vapaaherrana.
Mies asuntolainan lyhennyksen, minä vakuutus, sähkö, vesi, jätemaksut, lasten puhelimet, ruuat, lasten harrastuskulut, lasten hankinnat, viikkorahat.
Lisäksi miehellä omia lainoja mitä maksaa. On hänen peräkärryä, mönkijää jne. Näiden vehkeiden vakuutukset hoitaa itse.
Puoliso maksaa kuukausittait lainakulut minä muuut laskut.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaikki kulut. Minä hoidan hänen lapsiaan kotona.
Siis lapset on hänen,ei sinun?Olet siis kotiapulainen?
Minä maksan yksin ihan kaiken. Olen ainoa joka käy töissä ja lisäksi teen ihan kaikki kotityöt. Ne työt mitä en osaa tai pysty tekemään ostan omilla rahoillani ulkopuoliselta. Kissani vain oleilevat ja odottavat täyshoitoa.
Mies tienaa enemmän, joten hän maksaa vuokran. Minä maksan sähkön. Ruuat ostetaan yhteiseltä tililtä, johon laitamme miten milloinkin rahaa. Yleensä 50/50.
Olen ollut lapsen kanssa kotona reilun vuoden, toinen lapsi syntyy kuukauden sisällä.
Mies maksaa kaiken asumisen. Minä teen enimmäkseen ruokaostokset, tankkaan oman autoni ja hoidan lapsen vaatetuksen ym. Kuluneen vuoden aikana mies on kahdesti siirtänyt minulle kuun lopussa 300e rahaa kun oma tili on tyhjentynyt.
Maksaminen tasapainottuu uudelleen kun palaan vajaan kahden vuoden päästä työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset rahat ja tilit. Asumismenoja ei sähkölaskun lisäksi juurikaan ole, koska on velaton oma talo. Eli jätemaksut, vesi, verot.
Samoin meillä ollut jo yli 50 v.
Ei ongelmia. Mies olisi entinen mies, jos raha-asioista oltaisi eri mieltä.
Yhteinen taloustili, jolle molemmat tallettavat saman verran kuukausittain. Tilille ei ole tarkoituskaan kerryttää puskuria, joten sinne laitetaan vain sen verran kuin kulloinkin on tarpeen. Asumisen lisäksi sieltä maksetaan ruoka ja yhteisen auton kustannukset.
-Kapanteri.- kirjoitti:
P:so. tienaa, minä en. Hän siten hoitaa asumis ja ruokakulut. -Minä syön vähän ja laihdun jatkuvasti. Hän saa 600:- kuussa eläkettä. Kun myimme asuntomme saimme taskurahaa. Ostimme halvan asunnon huonolta seudulta. .mutta asuminen jäi kohtuukuluiseksi. . Eläkeikään on n. 10 v. En elä eläkkeelle., johonkin leilkkikoulutuksiin tal leikkitöihin en mene. -Asuntomme on rannalla.
Kirjoitat kuin 80-vuotias. Oletko varma ettet ole ollut eläkkeellä jo 20 vuotta?
Mies maksaa asumisen ja minä yleensä ruokia sekä lasten hankinnat. Olen itse kotona lapsien kanssa ja mies töissä. Minä ne ruokatilaukset hoidankin, niin yleensä maksankin, jos vain rahaa on tarpeeksi. Koskaan ei olla riidelty rahasta ja yhdessä oltu n. 10v. Ihan yhteiset rahat meillä on.
Tietenki miehet maksaa kaikki.. naisten kauneus jutut ym ym