Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työpaikkailmoituksissa ei juurikaan mainita palkasta mitään?

Vierailija
04.01.2023 |

Kaikkea muuta tyhjänpäiväistä lätinää siellä riittää että tarjotaan mukava ja viihtyisä työympäristö, mukavat työkaverit, työasut, plaa plaa mutta palkka tuntuu olevan sivuseikka vaikka se on tynhakijalle tärkein asia, miksi siitä ei mainita mitään? Kysyin yhdeltä työnantajalta joka on iso firma lisätietoa avoimesta työpaikasta johon hakevat työntekijää että mikä palkka olisi tällä kokemuksellani niin ei vastata sähköpostiin.

Kommentit (199)

Vierailija
41/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus ja co tahtoo Suomen täyteen halpaa työivoimaa. Eli yrittäjä voi kilpailuttaa, minimipalkalla hakijoita. Porvari käärii voitot. Sinä maksat ja saat potkut ja vaivat kiitoksena.

Vierailija
42/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen työpaikkailmoituksissa palkan kohdalla lukee yleensä sotesopimus. Kun ei enempää saa, teki työnsä hyvin tai huonosti, olisi summa kiva nähdä ihan numeroina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyiset työpaikkailmoitukset ovat ylipäätään 90% pelkää tuubaa. Ei minua kiinnosta lukea romaania siitä, miten siistiä ja mahtavaa ja iqdaa siellä teillä on olla töissä. Minua kiinnostaa: työnkuva, osaamisvaatimukset (esim. mitä ohjelmistoja pitää hallita), palkka ja työaika sekä luonnollisesti työpaikan sijainti. Alle 10 rivillä rivillä on kaikki tuo kerrottu. 

Vierailija
44/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitupaikait ei kerro palkkaa, jostain kaivellaan onneton palkkataulukko.

Vierailija
45/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät maksa palkkaa ellei hyvä hakija sitä vaadi. Muutenkin pitää palkkatasoaan salaisuutena koska uskovat kilpailijan maksavan paremmin. Miksi antautua jo ilmoituksessa.

Vierailija
46/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka menee hakijan työkokemuksen ja koulutuksen mukaan useimmiten.

No miten vaikeaa on kirjoittaa ilmoitukseen esim. "palkka 1600-2900€/kk kokemuksesta riippuen". Antaisi edes jotain suuntaa, missä summissa liikutaan. 

aikamoinen haitari.

Riittävän tarkka kertomaan palkkaluokan. Jos on vähänkään pääkopassa sisältöä, tuosta ei ole vaikea arvioida mihin kohtaa haarukkaa itse kuuluu. 

1600€ oli paperit ja kokemus mitä tahansa.

Vierailija
47/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka menee hakijan työkokemuksen ja koulutuksen mukaan useimmiten.

No miten vaikeaa on kirjoittaa ilmoitukseen esim. "palkka 1600-2900€/kk kokemuksesta riippuen". Antaisi edes jotain suuntaa, missä summissa liikutaan. 

aikamoinen haitari.

Riittävän tarkka kertomaan palkkaluokan. Jos on vähänkään pääkopassa sisältöä, tuosta ei ole vaikea arvioida mihin kohtaa haarukkaa itse kuuluu. 

1600€ oli paperit ja kokemus mitä tahansa.

Miksi haluat tahallasi tulkita asiat päin persettä?

Vierailija
48/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri olen töitä hakemassa kansainvälisistä kouluista ja olen saanut kaksi työtarjousta. Näistä toisessa nettopalkka on 1500€. Olisivat kertoneet sen heti työpaikkailmoituksessa, niin minun ei olisi tarvinnut hikoilla kolmen kierroksen verran haastatteluja vain sanoakseni ei kiitos.

Voi harmi, on kyllä onneton palkka Itse kysyn palkkahaitarista aina ekassa haastattelussa tai puhelussa. Nyt tiedät mitä tehdä ensi kerralla.

Olen ollut töissä neljässä kansainvälisessä koulussa, joten en ole ummikkona liikenteessä. Jos kyselee palkasta, niin aika varmasti saa heittää hyvästit työtarjoukselle. Amerikkalaisista kouluista voi vähän rohkeammin kysellä, mutta brittijohtoisista ei.

Joo mutta tätä kulttuuria emme halua suomeen. Siksi kaikki kyselemään palkkaa rohkeasti.

Olet oikeassa. Ette todellakaan halua. Sattui vain aihe niin sopivasti samaan aikaan oman turhautumiseni kanssa. En ole asunut Suomessa 20 vuoteen ja työnhakukokemuksenikin on kokonaisuudessaan ulkomaalaista.

Vierailija
49/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen työpaikkailmoituksissa palkan kohdalla lukee yleensä sotesopimus. Kun ei enempää saa, teki työnsä hyvin tai huonosti, olisi summa kiva nähdä ihan numeroina.

Mistä sen sotesopimuksen näkee ja sen palkan mitä minulle maksettaisiin??

Vierailija
50/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu osana haastattelua asiantuntijatehtävissä. Osaava hakija osaa vaatia itse oikeaa palkkaa, ei liian korkea eikä matala.

Vierailija
51/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palkkaa ei erikseen mainita on kyseessä halpa läpikulkupaikka josta pitää varastaa kaikki mikä irti lähtee vessapaperista ja kuulakärkikynästä lähtien.

Vierailija
52/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä. Olen hakemassa työharjoittelupaikkaa opintoihin ja nähnyt montakin kiinnostavaa ilmoitusta. Yhdessäkään ei ole ollut mainintaa palkkatiedoista. Muutamista kysyin ja aina selvisi, että palkkaa ei joko ole tai se on luokkaa 500€/kk. Eli ei kiitos. 

Vierailija
53/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu osana haastattelua asiantuntijatehtävissä. Osaava hakija osaa vaatia itse oikeaa palkkaa, ei liian korkea eikä matala.

Asiantuntijana en edes hae paikkoja, joissa ei mainita mitään palkkatasosta. Ei se neuvottelemalla muutu. 

Vierailija
54/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee kyllä työntantajien asenne selväksi. Heidän mielestään heille tullaan vaan pitämään hauskaa ja viihtymään ilman palkkaa, koska onhan se nyt aivan mahtava työpaikka missä ilmatteeksikin aikaa viettäisi!

Toi himmeli käynnistyi ysärillä. Ihmiset olivat niin epätoivoisia, että tekivät ihan mitä tahansa, että saivat leipää pöytään. Oli jopa parturi-kampaamo, joissa leikkasivat hiukset rinnat paljaana. Kaikki mahdollinen meni läpi siihen aikaan.

Se oli kulta-aikaa finskifirmoille, eivätkä kaikki ole siitä houreesta selvinneet. Silloin syntyi se idea, että suomalaisen pitää olla onnellinen, että pääsee tekemään töitä. Palkasta ei kannata kysellä, koska usein se on Suomessa rupinen. On oikeastaan rikos edes kyselläkään. Pitää olla iloinen, että on valittu joukosta tekemään t y ö t ä. Ajatella. Saat tehdä työtä. Mikä onnenhetki.

Tietenkään ei pidä unohtaa silloisen Aho-Viinasen lanseeraamaa talkootyön käsitettä. Työllä on tärkeä yhteiskunnallinen ulottuvuus. Se sitouttaa meidät yhteiskuntaan. Se tekee meistä kansalaisia. Työ antaa tarkoituksen suomalaisen elämälle. Jos ei ole työtä, suomalainen laiskistuu tai jopa syrjäytyy. On hyväksi terveydelle tehdä työtä. Valtionkin tulee edistää työntekoa ja tehdä siitä osa sosiaaliturvaa. Osa demareistakin nieli tuon shaiban luineen ja päivineen, kuten se eräs demareiden työministeri.

Näin erityivät pikkuhiljaa palkka ja työ, ja palkasta tuli sivupahe, eivätkä edes ilmaiset työpaikat enää herätä ihmetystä suomalaisissa. Eräskin julkinen rahakeräys hamusi rahaa yleisöltä, että joukko down syndroomaisia pääsisi töihin, i l m a i s e k s i.

Jenkeissä/Englannissa muuten taisi tuossa vuosi sitten tulla sellainen lainsäädäntö, että palkasta on ilmoitettava työhakuilmoituksessa. Näkisipä sen hetken Suomessakin.

Vierailija
55/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassani ( siivoustyö) mainostetaan, että toimivat ja ajankohtaiset ehjät siivousvälineet. No osa on lukkojen takana, jotain kun kaipaat, katsot vaan oven ikkunasta että siellä on. Koneita on. Yksi koulutuspäivä on järjestetty, enkä sinä päivänä ollu töissä. Toiseen koneeseen jota osaan käyttää, siihen on ohjeetkin seinällä. Tämä kone jota en osaa käyttää, ohjeita ei löydy.

Vierailija
56/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa työpaikassani ( siivoustyö) mainostetaan, että toimivat ja ajankohtaiset ehjät siivousvälineet. No osa on lukkojen takana, jotain kun kaipaat, katsot vaan oven ikkunasta että siellä on. Koneita on. Yksi koulutuspäivä on järjestetty, enkä sinä päivänä ollu töissä. Toiseen koneeseen jota osaan käyttää, siihen on ohjeetkin seinällä. Tämä kone jota en osaa käyttää, ohjeita ei löydy.

Jotenkin todella surullista, jos pitää erikseen mainita, että välineet ovat EHJÄT. Normaalistihan on tuollainen asia on itsestäänselvyys. Vähän sama kuin laittaisi ilmoitukseen, että hei, meillä on kuule ihan katto ja seinät pystyssä täällä toimistolla :D

Vierailija
57/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri olen töitä hakemassa kansainvälisistä kouluista ja olen saanut kaksi työtarjousta. Näistä toisessa nettopalkka on 1500€. Olisivat kertoneet sen heti työpaikkailmoituksessa, niin minun ei olisi tarvinnut hikoilla kolmen kierroksen verran haastatteluja vain sanoakseni ei kiitos.

Vaikea uskoa, että yksikään työpaikka puhuisi nettopalkasta, joten kysymys kuuluu, mikset itse puhu bruttopalkasta? 

Vierailija
58/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka työnantaja tietää kaikki vähennyksesi ja todellisen veroprosentin?

Olisiko pikkuhiljaa aika opetella bruton ja neton ero ja miksi niitä käytetään, kun kerran olet työelämään jo siirtymässä. Lukiossa ei vielä tarvitse osata.

Vierailija
59/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin todella surullista, jos pitää erikseen mainita, että välineet ovat EHJÄT. Normaalistihan on tuollainen asia on itsestäänselvyys. Vähän sama kuin laittaisi ilmoitukseen, että hei, meillä on kuule ihan katto ja seinät pystyssä täällä toimistolla :D

Tai voisivat laittaa, että omat välineet mukaan.

Vierailija
60/199 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niissä firmoissa on annettu rekrytoijalle budjetti, minkä verran ovat valmiita maksamaan palkkaa rekrytoitavalle. Mutta se hinta onkin se maksimi, ja jos halvemmalla löytyy niin sitä parempi. Mutta joo, työntekijänä toivoisin kyllä itsekin edes palkkahaitaria ilmoituksiin. Palkan määrän lisäksi se kertoisi hieman myls työn vaativuudesta ja siitä, kuinka kovaa tekijää etsivät. Kun nuo nykyiset tittelit eivät paljon kerro...

Toisaalta jos siinä lukisi palkkahaitari, niin jokainen käytännössä vaatisi saada sen palkan sieltä yläpäästä. Ylimmän mainitun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi