Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveri yritti itsemurhaa ja ONNEKSI epäonnistu

Vierailija
04.01.2023 |

Miten autan häntä, miten saan hänet uskomaan että on tärkeä monella tai ainakin minulle. Miten auttaa? Olin järkyttynyt vaikka osasin aavistaa että jotain on tapahtunut kun ei kokopäivänä ollut vastannu viesteihini. Koen syyllisyyttä kun en eilen osannut reagoida näin vakavasti kun hän kertoi että lääkkeet eivät tehoa kunnolla ja motivaatio ihan loppu. Syytän itseäni tästä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeta saada hänet terapiaan

Vierailija
2/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa aina lääkkeiden haittavaikutuslista, koska väärä lääke voi pahentaa oireita. Onko ympäristö liian kuormittava ja vaativa hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On terapiassa ja voi olla että joutuu osastolle kun on sairaalassa tällä hetkellä

Vierailija
4/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi onneksi?

Kuinka luuseri pitää olla ettei edes tuo onnistu?

No kyseinen ystävä oli minulle tärkein ihminen ketä minulla on lähipiirissäni lisäksi kyseisellä ystävällä olisi vaikka kuinka paljon hyvää tulossa elämään varmasti kun olemme molemmat alaikäisiä vielä..

Vierailija
5/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan ekana sun pitää tajuta ettei kaverisi elämä ole sinun vastuullasi etkä sinä ole hänen terapeuttinsa.

Vierailija
6/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nuo samat asiat, mitä kirjoitit aloituksessa. Näytä vaikka suoraan tuo aloituksesi.

Voimia, myötätuntoa, parempia vointeja!

Vierailija
7/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa aina lääkkeiden haittavaikutuslista, koska väärä lääke voi pahentaa oireita. Onko ympäristö liian kuormittava ja vaativa hänelle.

Lähes kaikissa masennuslääkkeissä on varoitus että alussa voi itsem-r-hariski kohota. Kun jaksaminen kohenee niin sitten onkin tarmoa myös toteuttaa ne suunnitelmat, näiden ajatusten tullessa tulee heti ottaa lääkäriin yhteyttä.

-ohis

Vierailija
8/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikissa masennuslääkkeissä on varoitus että alussa voi itsem-r-hariski kohota. Kun jaksaminen kohenee niin sitten onkin tarmoa myös toteuttaa ne suunnitelmat, näiden ajatusten tullessa tulee heti ottaa lääkäriin yhteyttä.

-ohis

No toi tieto ei kauheesti enää auta harmittaa kun en tajunnut eilen tilanteen vakavuutta.

Vierailija
9/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette molemmat vielä alaikäisiä niin olisi hyvä jutella kaverisi kanssa siitä mitä teet jos hän on pahasti masentunut ja miettii itsetuhoisia. Meillä kävi niin, että poika kertoi tyttöystävälleen im-aikeesta mutta tyttöystävä ei uskaltanut/siinä tilanteessa osannut soittaa hätäkeskukseen ja poikani menehtyi. Se ei ollut tytön vika. jälkikäteen olen miettinyt että minun olisi pitänyt antaa numeroni tyttöystävälle vaikka poikani vastusti. Silloin hän olisi voinut kertoa vaaratilanteesta minulle viestillä ja olisin ehkä ehtinyt pelastamaan pojan.

Älä koeta pärjätä itsetuhoisen kaverin kanssa yksin. Ota mukaan joku aikuinen johon luotatte. Voit kysyä voitko vierailla kaverin luona kun hän siirtyy osastolle tai viimeistään kun hän pääsee kotiin. Kaverit ja heidän kanssaan vietetty kiva aika oli pojalleni hurjan tärkeää kun hän oli huonossa kunnossa.

Vierailija
10/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette molemmat vielä alaikäisiä niin olisi hyvä jutella kaverisi kanssa siitä mitä teet jos hän on pahasti masentunut ja miettii itsetuhoisia. Meillä kävi niin, että poika kertoi tyttöystävälleen im-aikeesta mutta tyttöystävä ei uskaltanut/siinä tilanteessa osannut soittaa hätäkeskukseen ja poikani menehtyi. Se ei ollut tytön vika. jälkikäteen olen miettinyt että minun olisi pitänyt antaa numeroni tyttöystävälle vaikka poikani vastusti. Silloin hän olisi voinut kertoa vaaratilanteesta minulle viestillä ja olisin ehkä ehtinyt pelastamaan pojan.

Älä koeta pärjätä itsetuhoisen kaverin kanssa yksin. Ota mukaan joku aikuinen johon luotatte. Voit kysyä voitko vierailla kaverin luona kun hän siirtyy osastolle tai viimeistään kun hän pääsee kotiin. Kaverit ja heidän kanssaan vietetty kiva aika oli pojalleni hurjan tärkeää kun hän oli huonossa kunnossa.

Niin kyllä hän on avoimesti pyytänyt apua ongelmiinsa ja saanut lääkitykset niihin. Ei ollut ensimmäinen yritys. Tuntuu pahalle etten tiennyt että hänellä on noi paha olla

Vierailija
11/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve mieli terveessä kehossa.

Eli eka ruokavalio kuntoon ja vitamiini- hivenainevajeet pois. Sitten mielen hoitoa samalla.

Vierailija
12/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli eka ruokavalio kuntoon ja vitamiini- hivenainevajeet pois. Sitten mielen hoitoa samalla.

No auttaapa hitosti jos joku haluaa tappaa itsensä

Vierailija
13/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On terapiassa ja voi olla että joutuu osastolle kun on sairaalassa tällä hetkellä

Eiköhän nyt olisi onnellista, että pääsee osastolle. Ei joudu.

Vierailija
14/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllä hän on avoimesti pyytänyt apua ongelmiinsa ja saanut lääkitykset niihin. Ei ollut ensimmäinen yritys. Tuntuu pahalle etten tiennyt että hänellä on noi paha olla

Ainakin omalla kohdallani paha olo on mennyt aaltoina. Silleen että välillä sitä sietää paremmin ja on hauskaakin, mutta sitten tulee vaikea hetki enkä saa puhuttua siitä kenellekään vaikka pitäisi. Niitä hetkiä varten olen tehnyt ihan paperille suunnitelman mitä voin tehdä ja kenelle pitää kertoa, mihin mennä että pysyn turvassa. Kaverisi kanssa varmaan tehdään samanlainen osastolla, varsinkin kun ei ollut eka kerta.

On rankkaa kun kaveri voi huonosti. Olet hyvä ystävä kun olet jaksanut pysyä hänen rinnallaan. Parhaiten autat tässä kohtaa kun kerrot kaverille miten tärkeä hän on ja teette myöhemmin sellaisia kivoja juttuja mitä muutenkin. Ne vievät ajatukset pois pahasta olosta edes hetkeksi.

Tee hänelle vaikka kortti, johon voit yksin tai muiden kavereiden kanssa kirjoittaa miksi hän on tärkeä ja mistä hänessä erityisesti pidätte. Itsetuhoisuuden hetkellä miettii helposti että on arvoton, ja sitä ajatusta on helpompi lähteä kumoamaan jos on ihan konkreettinen esine jota voi pitää kädessä tai pistää tyynyn alle ja jossa lukee muiden rakkaus ja ystävyys.

T. Poitsun äiti

Vierailija
15/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin omalla kohdallani paha olo on mennyt aaltoina. Silleen että välillä sitä sietää paremmin ja on hauskaakin, mutta sitten tulee vaikea hetki enkä saa puhuttua siitä kenellekään vaikka pitäisi. Niitä hetkiä varten olen tehnyt ihan paperille suunnitelman mitä voin tehdä ja kenelle pitää kertoa, mihin mennä että pysyn turvassa. Kaverisi kanssa varmaan tehdään samanlainen osastolla, varsinkin kun ei ollut eka kerta.

On rankkaa kun kaveri voi huonosti. Olet hyvä ystävä kun olet jaksanut pysyä hänen rinnallaan. Parhaiten autat tässä kohtaa kun kerrot kaverille miten tärkeä hän on ja teette myöhemmin sellaisia kivoja juttuja mitä muutenkin. Ne vievät ajatukset pois pahasta olosta edes hetkeksi.

Tee hänelle vaikka kortti, johon voit yksin tai muiden kavereiden kanssa kirjoittaa miksi hän on tärkeä ja mistä hänessä erityisesti pidätte. Itsetuhoisuuden hetkellä miettii helposti että on arvoton, ja sitä ajatusta on helpompi lähteä kumoamaan jos on ihan konkreettinen esine jota voi pitää kädessä tai pistää tyynyn alle ja jossa lukee muiden rakkaus ja ystävyys.

T. Poitsun äiti

Pistin kaverille viestin miten tärkeö hän on minulle ja sain vastauksenkin jo(:

Vierailija
16/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu!

T. Poitsun äiti

Vierailija
17/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunko takia pitäisi sitten hengissä kärsiä? 

Vierailija
18/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinunko takia pitäisi sitten hengissä kärsiä? 

No kaverini ei näe masennuksen alta kuinka moni häntä jää kaipaamaan ja kuinka paljon hyvää elämässä on vielä tulossa

Vierailija
19/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä auttaa...

Vierailija
20/20 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä auttaa...

No en usko ei se toisella kaverillanikaan auttanut vaan tappoi itsensä kun ei saanut riittävää apua viranomaisilta