Tulevana viikonloppuna suositellaan olla käyttämättä saunaa ja uunia..
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linkata jonkin lähteen tälle, kiinnostaisi mutta en äkkiä löytänyt? Meillä ilman muuta ollaan talkoissa mukana ja säästetään energiaa se mitä voidaan, pakastimeen on tehty valmiiksi ruokia jotka otetaan ajoissa sulamaan ja lämmitetään mikrossa, sauna käytössä aniharvoin joten pakkasviikonloppunakaan ei ole ongelma olla ilman. Kurjaa lukea miten kaikkia ei selvästi kiinnosta yhteinen hyvä vaan katse on tiiviisti omassa navassa :(
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/25df29b8-d9d2-44b4-8a10-757616b1205d
Ulkonakin säilyy halvemman sähkön aikaan tehty uuniruoka hyvin pari-kolmepäivää. Tai jääkaapissa.
Takkauuni ja puuhellan uuni lämpiävät varmasti. Saunotaankin ehkä vasta sunnuntaina.
Katsoin säätiedoista että kahtena päivänä on tällä viikolla yli 10 pakkasta eli huomenna ja perjantaina. Pitääkö muka luopua saunasta kahden pakkaspäivän takia. En todellakaan luovu
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku linkata jonkin lähteen tälle, kiinnostaisi mutta en äkkiä löytänyt? Meillä ilman muuta ollaan talkoissa mukana ja säästetään energiaa se mitä voidaan, pakastimeen on tehty valmiiksi ruokia jotka otetaan ajoissa sulamaan ja lämmitetään mikrossa, sauna käytössä aniharvoin joten pakkasviikonloppunakaan ei ole ongelma olla ilman. Kurjaa lukea miten kaikkia ei selvästi kiinnosta yhteinen hyvä vaan katse on tiiviisti omassa navassa :(
Mä testasin jo syyskuussa, miten paljon pystyn vähentämään sähkönkulutusta edellisen vuoden syyskuuhun verrattuna. Yllätyksekseni puolitin sähkökulutukseni. En ole alkanut kuluttaa entiseen malliin vaan loka-, marras- ja joulukuukin meni puolet pienemmällä sähkökulutuksella vuoden takaiseen verrattuna. Mun osuuteni sähkönsäästökampanjassa on tässä. Jos haluan laittaa uuniruokaa, mä laitan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä saan ja miten hyödyn siitä, jos en käytä uunia viikonloppuna? Sähkösopimukseni hinta on sama joka tapauksessa.
Vältyt muiden mukana sähkökatkoksilta. Se on minun motivaattori, en halua, että sähköt menee tunneiksi poikki.
En tee.
Aion saunoa sekä pe että la-iltana, tai pe ja su.
Ruoista en vielä tiedä mitä kokkaan, mutta aion käyttää uuniakin.
Minulta ei elämäni harvoja iloja=saunomista varsinkaan, viedä.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Katsoin säätiedoista että kahtena päivänä on tällä viikolla yli 10 pakkasta eli huomenna ja perjantaina. Pitääkö muka luopua saunasta kahden pakkaspäivän takia. En todellakaan luovu
Katso huviksesi koko Suomen säätiedote viikonlopuksi.
Takkaa ja leivinuunia vaan kuumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä saan ja miten hyödyn siitä, jos en käytä uunia viikonloppuna? Sähkösopimukseni hinta on sama joka tapauksessa.
Vältyt muiden mukana sähkökatkoksilta. Se on minun motivaattori, en halua, että sähköt menee tunneiksi poikki.
Ei niitä katkoja tullut edes jouluna vaan sähköä riitti yllinkyllin myytäväksi ulkomaille asti. Kts. Fingrid järjestelmän tila-sivu.
Kohta napsahtaa sauna päälle, napsahtaa myös huomenna, lauantaina ja sunnuntaina. Samoin napsaa tiskikone, pyykkikone, kuivauskone, uuni, valot ja hella. Vedenkeitin napsuu joka päivä useaan otteeseen. Ei näytä kyllä sähkö loppuvan tästä maasta, sen puolin vielä on vanha sopimus 3c/kwh. Käytän nyt sähköä ennakkoon, kun sopparin päätyttyä joutuu kuitenkin johonkin riistohintaan sähköstä maksamaan.
Pitää jo totutella kun Wittusen terästehdas imee 20% Suomen sähkötuotannosta.
Just siksi lämmitänkin leivinuunia nyt joka päivä, ja ihan kunnolla, koska on kovat pakkaset. Meillä kuitenkin on edullinen sähkösopimus vielä, ettei rahan takia tarvitsisi sähköä säästää, mutta haluan olla solidaarinen niitä kohtaan, joilla on pörssisähkö.
Saunakin lämmitetään joka ilta, koska muuten siellä ei tarkene käydä edes suihkussa. Näillä pakkasilla pitää myös pannuhuoneessa polttaa puita, etenkin saunomisen aikana, jotta lämmin vesi riittää kaikille.
Mulla on kaasu-uuni jaa av ei saunaa
En käytä ikinä uunia ja saunaa ei ole. Tämä tosin oma haluni ja valintani, ei jonkun sairas käsky...
Saattaa olla, että jää uhoajien saunat ja uunit lämmittämättä, jos tulee sähkökatkoja. Siinähän sitten ulisette viilentyvässä kämpässä, miten minulla on kyllä oikeus nönnönnöö.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla, että jää uhoajien saunat ja uunit lämmittämättä, jos tulee sähkökatkoja. Siinähän sitten ulisette viilentyvässä kämpässä, miten minulla on kyllä oikeus nönnönnöö.
Nönnönnöö vaan itsellesi :) Me lampaat ollaan seurattu jo kuukausia varautumisohjeita ja kotivarat on kunnossa.
En aio olla käyttämättä uunia. Uuniruoan aion kyllä viikonloppuna tehdä. Ja perjantai-iltana saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Joku parin tunnin sähkökatko kuluu vaikka täällä palstaillessa. Sitten voi laittaa saunan päälle kun sähköt palaa.
Olenkin miettinyt, mistä saisi inspistä ruoanlaittoon. Ilmeisesti pitää kokeilla kokkaamista sääennusteiden mukaan! Harmillisesti vaan juuri pakkaspäivinä tekisi mieli jotain pataruokaa ja plussakelillä wokkia.