UMK 2023 official
Ovatko fanit valmiina? 11. 1. julkistetaan tämän vuoden kilpailijat.
Kommentit (34469)
Mitä teidän kissat äänestää?
Joo ei mukaan kiinnosta, mitä jonkun Unelma-Petteri on mieltä mistäkin, joskin mulla ei ole lapsia, niin ehkä se vaikuttaa. Vanhemmathan ne äänet lopulta laittavat ja päättävät, saako lapsi äänestää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ranking ja arviot. On tosi hyvä taso!
1.Cha cha cha - Käärijä
Ehdoton bängeri, ilmiö, joka ei jätä ketään kylmäksi. Tähän on onnistuneesti ja yllätyksellisesti yhdistelty eri genrejä. Nerokkaasti myös sanoitettu, sillä tämä toimii, vaikka suomea ei ymmärtäisi, sillä cha cha cha on universaali ilmaus, mutta suomi tuo tähän ulkomaalaisille eksoottisen lisämausteen. Ja jos sanat ymmärtää, niin tämän voi tulkita joko täytenä bilebiisinä, ironiana bilebiiseistä, kritiikkinä siitä, miten päihteiden avulla vasta uskaltaa revitellä tai sitten ihan vain tunnelman nostattajana. Nyt vain sormet ristiin, ettei Yle mokaa tätä liveä…
2. Hoida mut - Benjamin
En ole ollut mikään Benjamin-fani, joskaan en häntä ole inhonnutkaan. Vähän yllättäen tämä biisi kuitenkin iski minuun. Tämä on kaikessa suoruudessaan siinä rajoilla, onko se jo mautonta, mutta ei mielestäni mene silti sen puolelle. Rakastan etenkin kohtaa juuri ennen kertosäettä ja miten kertosäe lähtee nousuun. Vaikka tässä on kasariviboja, niin biisi ei ole silti huonolla tavalla vanhanaikainen. Benjamin osaa esiintyä ja liikkua hyvin lavalla, mutta livelaulu on vähän kysymysmerkki. Video on tosi toimiva ja cool.
3. No business on the dancefloor - Keira
Oikein iskevä ja tarttuva tanssipoppis. Keiralla on upea ääni. Voin kuvitella, miltä hän kuulostaa kymmenen vuoden päästä, kun hän on jo nyt näin kova. Huiluosuus on ihanan euroviisumainen, ja nimenomaan positiivisella tavalla. Viisuissa tämä ei ehkä tosin erottuisi tarpeeksi, koska monet maat lähettävät tämän tyyppistä musaa. Pieni miinus myös Harry Potter -kohdasta, joka on hieman kiusallinen.
4. Ylivoimainen - KUUMAA
Oikein mukava ja miellyttävä radiohitti. Tästä tulee mieleen Egotripin ja Pariisin kevään sekoitus. Ei herätä eikä mitään wow-efektiä enkä laittaisi viisuihin, mutta Suomessa tämä tulee varmasti pärjäämään hyvin.
5. Something to loose - Lxandra
Lxandralla on mahtava ääni, ja sen takia on harmi, että biisi ei ole isompi ja vahvempi. Tässä on kivaa eteerisyyttä ja haavenomaista maalailua, mutta uhkaa vähän jäädä unipilleriksi. Tästä tulee vähän mieleen Liettuan When we’re old vuodelta 2018, joka pärjäsi yllättävän hyvin unipillerimäisyydestään huolimatta. Livenä voi nousta uudelle tasolle.
6. Girls like you - Robin
Noniin, saatiin sitten viimein se kauan kaivattu Robin tähän kisaan, mutta biisi on vain sellaista ihan kivaa ja geneeristä hissimusiikkia, joka ei varsinaisesti ärsytä, mutta ei herätä mitään ihastuneita huokauksiakaan. Tämä voi olla yllättävän hyvä livenä, joten voi sijoittua korkealle.
Eräs yhtye on toistaiseksi jäähyllä kisasta mun listalla.
Lapseni musiikkitunnilla oli soitettu nämä ehdokkaat ja pidetty leikkimielinen äänestys. Robin oli voittanut ja Käärijä tullut toiseksi. Kyllä Robin vetoaa kuulijoihin, mutta lähinnä lapsiin ja hehän eivät ole äänestämässä.
Onkohan robin jäänyt vähän jumiin siihen lapsitähden rooliin? Kun tekee musiikkia joka uppoaa vain lapsiin
Tai sitten vaikuttaa ihan se, että lapset tietävät, että kyseessä on Robin. Näin ainakin oman lapseni kohdalla kävi.
Olisi jännä tehdä sellainen testi, että soittaa biisin lapsille (tai itse asiassa aikuisillekin) ilman, että he tietävät esiintyjää.
Minun 16 vuotias nirppanokka-poikani, joka kuuntelee vain valikoitua räppiä, vaikka on soittanut musiikkiopistossa klassista viulua vuosia, tykkää vain Robinin biisistä viisuja ajatellen. Ja noh, Portion Boysienkin... Ei niitä nyt sentään omille soittolistoilleen lisäisi.
Cha Cha Cha sai täyden tuomion. Keiran video vähän kiinnosti..
Käärijä junttiräppää, aneemista, pliisua aidon räpin apinointia. Ei ole mitään tekemistä maailmanluokan räppääjien kanssa. Räppäys on jo last season.
Ne tulee melko myöhään joten pikkulapset ovat nukkumassa. PKN on kyllä kaukana Käärijästä.
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen tapahtumissa on aina hyvä laulaa ryyppäämisestä ja naisen kahlitsemisesta hellaan. Vai mitä ne aikoo esittää? Hevisauruksen tuotantoa?
Usko huvikseni, kyllä keikoilla ihan koko perhe laulaa yhdessä Kyläbaaria, Karja takas, Huuleen, 8-0, Vauhti kiihtyy, Nautin elämästä, Elämän ABC:tä. Ennennäkemätöntä ja ehkä joillekin ennenkokematonta että hauskaa voi pitää ilman bisseä ja kokkelia.
Vierailija kirjoitti:
Ne tulee melko myöhään joten pikkulapset ovat nukkumassa. PKN on kyllä kaukana Käärijästä.
Ulkoinen habitus ja möykkä sen teki, että syntyi mielikuva että Pertti Kurikan Nimipäivistä joku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin, että tästä tulee harvinaisen puuduttava keskustelu, kun kaikki kertoo, mitä mieltä lapsensa on. Sillä kun ei loppupelissä varsinaisesti ole väliä. Lapset ei äänestä, kuten ei teinitkään luultavasti.
Ja en mä ihan tiiä koko perheen ohjelmasta. On usein esityksiä, jotka ei ole koko perheelle.
Oli 7-vuotias kun ensimmäiset viisut katsoin ja siitä lähiten joka vuosi. Olen nyt 60+. Myös lapseni ovat intohimoisia viisufaneja. Luulen kyllä, että myös ainakin tenavat aktiivisesti seuraavat ja äänestävät. Teineistä en tiedä.
Teinit ei seuraa, mutta vastaavat ehkä kun kysytään. Jos jaksavat katsoa ja kuunnella video. Mutta mm. Tik Tokissa nuo biisit tulee tutuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vedonlyönnissä noussut kolmanneksi.💪
Olin alkuun innoissani tästä hypestä, mutta nyt pelkään että odotukset live-esitysten suhteen on ihan liian korkealla. En halua negailla, mutta Ylen tuntien hieman huolestuttaa lunastetaanko odotukset. No, se nähdään sitten Umkn jälkeen romahdetaanko tuolla listoilla vai vahvistuuko vaan tilanne. Joka tapauksessa malttamattomana ootan finaalia!
Ja sitä ennen on Ruotsi ja Ukraina.. heti perässä italia? (Millä biisillä?)
Missä Norja? 🤔
Ja viidentenä Tsekki, ilmeisesti tällä biisillä noustu sinne raketin lailla
Voi ei, Tsekki taitaa tämän vuonna viedä voiton! mutta jospa Kääryle tulisi hyvänä kakkosena?
Vierailija kirjoitti:
Lxandran aiemmilla biiseillä on miljoonia kuuntelukertoja Spotifyssä, yhdellä jopa kymmenen miljoonaa. Hän on ollut myös itse tekemässä biisejä. Miksiköhän hänelle ei olla kateellisia, mutta eräälle toiselle ollaan? Tai niin ainakin väitetään...
No nyt kun kerroit, tulin kateelliseksi. En tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin alkuun innoissani tästä hypestä, mutta nyt pelkään että odotukset live-esitysten suhteen on ihan liian korkealla. En halua negailla, mutta Ylen tuntien hieman huolestuttaa lunastetaanko odotukset. No, se nähdään sitten Umkn jälkeen romahdetaanko tuolla listoilla vai vahvistuuko vaan tilanne. Joka tapauksessa malttamattomana ootan finaalia!
Missä Norja? 🤔
Voi ei, Tsekki taitaa tämän vuonna viedä voiton! mutta jospa Kääryle tulisi hyvänä kakkosena?
Tsekki ei vie voittoa ainakaan eilisen perusteella.
Papukaijani tykkää Käärijästä. Toivottavasti matkii sitä. Kultakalat ui Robinin tahtiin ja koirani joka on tietysti kiimassa ulvoo kuin susi kun kuulee Benkun biisin.
Ei se Tsekki niin hyvä ollut. Käärijä on kyllä paras mitä olen kuullut. Mulla on sellasia tuttuja jotka eivät kuuntele kotimaista musiikkia mutta Käärijästä ovat innostuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko perheen tapahtumissa on aina hyvä laulaa ryyppäämisestä ja naisen kahlitsemisesta hellaan. Vai mitä ne aikoo esittää? Hevisauruksen tuotantoa?
Usko huvikseni, kyllä keikoilla ihan koko perhe laulaa yhdessä Kyläbaaria, Karja takas, Huuleen, 8-0, Vauhti kiihtyy, Nautin elämästä, Elämän ABC:tä. Ennennäkemätöntä ja ehkä joillekin ennenkokematonta että hauskaa voi pitää ilman bisseä ja kokkelia.
Ei sitten ihme, että naiskuva on mitä on, kun lapsena jo nuo aatteet imee.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Tsekki niin hyvä ollut. Käärijä on kyllä paras mitä olen kuullut. Mulla on sellasia tuttuja jotka eivät kuuntele kotimaista musiikkia mutta Käärijästä ovat innostuneet.
Tsekkiä avittaa vedonlyöntilistalla Ukraina-lisä, koska ennakkosuosikki ilmeisesti laulaa ukrainan kielellä. Onhan vedonlyönnin ykkösenäkin Ukraina.
Vierailija kirjoitti:
Lxandran aiemmilla biiseillä on miljoonia kuuntelukertoja Spotifyssä, yhdellä jopa kymmenen miljoonaa. Hän on ollut myös itse tekemässä biisejä. Miksiköhän hänelle ei olla kateellisia, mutta eräälle toiselle ollaan? Tai niin ainakin väitetään...
Suomalainen on kateellisin silloin, jos joku saa paljon rahaa ainakin näennäisesti ilman lahjakkuutta ja työntekoa. Esim. rahaa perineet ovat suomalaiselle pahempi kateuden kohde kuin omalla työllään elintasoa nostaneet. Lxandra on kiistattomasti lahjakas ja tehnyt menestyksensä eteen ahkerasti vaativaa työtä. Sitä voi aina kunnioittaa vaikka ei musiikista tykkäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä Norja? 🤔
Näsä voittoon.
Käärijän Cha cha chaa ylittänyt miljoonan katselukeraan Youtubessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on kateellisin silloin, jos joku saa paljon rahaa ainakin näennäisesti ilman lahjakkuutta ja työntekoa. Esim. rahaa perineet ovat suomalaiselle pahempi kateuden kohde kuin omalla työllään elintasoa nostaneet. Lxandra on kiistattomasti lahjakas ja tehnyt menestyksensä eteen ahkerasti vaativaa työtä. Sitä voi aina kunnioittaa vaikka ei musiikista tykkäisikään.
Totta. Portion Boys:kin on tehnyt musiikkia ja tuottanutkin itse jo 10 vuotta. Kunnioitan suomalaista työtä, ammattilaista/ammattilaisia jotka eivät ole suurten musiikkiyhtiöiden talutusnuorassa ja määräiltävissä.
Vierailija kirjoitti:
Käärijän Cha cha chaa ylittänyt miljoonan katselukeraan Youtubessa
Eikö jo ole rakkoa sormenpäässä?
No ei ole mitään K-18-settiä mukana. Meillä on nyt kahdessa polvessa katsottu noin 7-8-vuotiaasta alkaen (aluksi sen verran minkä jaksaa valvoa).
Lasten mielipiteet UMK:sta liittyvät ketjun aiheeseen vähintään yhtä tiiviisti kuin Käärijää kuolaavat viestit tai keskustelut jonkin naisen roolista jossain bändissä. Se on ihan fakta.
Ja BTW, jos ei halua kuulla mitään lapsiin liittyvää, kannattaisi mennä ehkä Viisukuppilaan eikä VAUVAFOORUMILLE!