UMK 2023 official
Ovatko fanit valmiina? 11. 1. julkistetaan tämän vuoden kilpailijat.
Kommentit (34469)
Kaikki jotka eivät ota Benjaminia lauluntekijänä vakavasti niin katsokaa Ylen muutaman vuoden takainen dokkari (Alaston päiväkirja: Benjamin Peltonen). Ei ole ehkä laulajana yhtä virheetön kuin Robin, mutta jäbä todellakin OSAA laulaa, hänellä on kaunis omalaatuinen soundi ja visionäärisiä näkemyksiä. Benjamin on ollut myös itse kirjoittamassa uutta suomenkielistä materiaaliaan, ja omaan makuuni Someveteraani-albumi on yksi viime vuosien persoonallisimmista suomenkielisistä pop-levyistä. Sanoisin että hiomaton timantti.
Ainakaan geneerisyydestä ja kädenlämpöisyydestä Benjaminia ei voi syyttää, mikä puolestaan kuvaa täydellisesti Robinin "aikuisempaa" englanninkielistä tuotantoa.
Benjamin on myöskin pitkän linjan Euroviisu-fani ja lähtökohtaisesti HALUAA Euroviisuihin, kun taas Robinille koko UMK-kilpa vaikuttaa kompromissilta (kv-ura ei lähtenytkään heti odotetusti nousukiitoon, joten monien vuosien vastusteluista huolimatta ainoaksi vaihtoehdoksi jäi UMK). Tämän takia uskon, että Benjaminilla on silmää hyvän Euroviisu-show'n luomiselle.
Olen varmaan vähemmistössä mielipiteeni kanssa, mutta mm tämä Benjaminin biisi on musta laadukkaampi, tarttuvampi ja sielukkaampi kuin koko Robinin englanninkielinen tuotanto yhteensä. Se on kyllä totta että laulutaidossa Benjamin häviää Robinille, joten on sääli jos Benjaminilla sattuu olemaan biisinä kunnon jyrä ja Robinilla taas joku kädenlämpöinen amerikkalarppiluikautus. Pitää toivoa, että Robinilla olisi oikeasti hyvä biisi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan vähemmistössä mielipiteeni kanssa, mutta mm tämä Benjaminin biisi on musta laadukkaampi, tarttuvampi ja sielukkaampi kuin koko Robinin englanninkielinen tuotanto yhteensä. Se on kyllä totta että laulutaidossa Benjamin häviää Robinille, joten on sääli jos Benjaminilla sattuu olemaan biisinä kunnon jyrä ja Robinilla taas joku kädenlämpöinen amerikkalarppiluikautus. Pitää toivoa, että Robinilla olisi oikeasti hyvä biisi sitten.
Kyllä nää Benjaminim biisit erottuu harmaimmasta massasta, mutta kun en vaan tykkää hänen äänestään ja laulamisestaan yhtään ollenkaan valitettavasti.
Benjaminille UMK on jo tosi hyvä noste uralle Suomessa etenkin jos biisi toimii. Robin voi taas mennä viisuihin niin jossittelut on jossiteltu sitten, olisiko sitä potentiaalia kansainvälisellä areenalla vai ei.
Vierailija kirjoitti:
On täällä tosikkoja. Alapeukkuja vaan lyödään 😂 ei monilla naisilla näytä olevan hyvää huumorintajua.
Ei taida olla yhtäkään ketjua, jossa ei olisi mielenpahoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Itse jopa toivoisin suomenkielisen laulun edustavan Suomea ESC:ssä (sitä toivoo myös ulkkisviisufanit), mutta kappaleen ja laulajan pitäisi olla laadukkaita. Ei jollain laulutaidottomalla Benjaminilla tai örvellysmusaa vetävillä huumoriräppäreillä ole mitään mahdollisuuksia.
Suomenkielisellä kappaleella voisi pärjätä esim. Apocalyptica featuring Ilta, Behm, Pete Parkkonen, Haloo Helsinki, Konsta Hietanen, Sussu Erkinheimo, Robin, ILON, Nelli Matula, tms. Suomessa on paljon osaavia laulajia.
Jos halutaan räppiä niin kuunnelkaapa Tommy Lindgren feat. Felix Zengerin Sick Boy -veto Robinin Täydellinen ilta -ohjelmasta. Tuo parivaljakko voisi tehdä jotain suomeksikin. Tommy on Suomen taidokkaimpia räppäreitä ja Zenger beatboxaajana toisi erikoisuutta.
Yksi hyvä ja persoonallinen räppäri on myös Voicesta tuttu Simo Salim, joka esitti upean Desert Rose -dueton.
Olen tässä kuunnellut Niko Wilhelmiä viimeiset parivuotta päivittäin. Mies kun osaa räpit, rokit,huudot, laulut, soitot .. aivan kaiken. Meillä oli jo mm. räppiä, Meillä oli harvinaisen ja äärimmäisen lahjakas sekstetti Blind Chanel 2021.
Kyllä, unohdin BC:n Nikon. Hän on ehdottamasti Suomen taitavimpia räppäreitä ja monitaituri muutenkin. Sieltä tulee tekstiä kun konekivääristä. Minun puolestani BC voisi edustaa Suomea toistekin.
Oon ymmärtänyt et Benkun UMK-kappale tulee olemaan tyylillisesti jatkumoa viime vuoden N-Y-T ja GAY -julkaisuille.
Jos Hoida mut -biisin visut ovat myöskin jo edellä linkatun N-Y-T videon kanssa samassa linjassa, uskon että Benjaminilla on mahkut todella tyylikkääseen UMK-suoritukseen 😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Portion Boys on totuttu sanaleikkeineen kuulemaan festareilla ja nightklubeissa, niin tämän kokoonpanon ehkä ja toivottavasti ysärihenkistä biisiä odotan eniten sekä muun maailman reaktioita siihen. Muistatte varmaan, että I Love You oli itseasiassa todella monen ulkomaalaisen suosikkikappale myös vedonlyöntiltilastojen mukaan, kunnes livevedossa Pandoran todella paha jännitys/epävireysyys pilasi kokonaisuuden.
I Love You -korvamadon teki Teflon Brothers, joilla muitakin tarttuvia ja retrohenkisiä biisejä. Matkiiko Portion Boys heitä ja tyyli samanlainen? Tiedän heiltä vain Matin ja Tepon Vauhti kiihtyy -remixin.
Eihän noita voi edes verrata toisiinsa, ovat ihan erilaisia! :D Pelkästään Portion Boysin sanoitukset ovat todella oivaltavia ja koukuttavia, Tefloneiden sanoitukset lähinnä samanlaista biletys- ja juomajuttua, esim. Ay Ay Ay , Pämppää, Seksikkäin jäbä, Eesti .. eivät eroa paljoa muusta tuotannosta.
Vierailija kirjoitti:
Benjaminille UMK on jo tosi hyvä noste uralle Suomessa etenkin jos biisi toimii. ...
Mun mielestä on vähän kurjaa käyttää UMK:ta nosteena omalle uralle Suomessa. Siinä viedään yksi harvoista finalistipaikoista joltain toiselta, jolla olisi oikeasti kiinnostusta Euroviisuihin sekä halua ja potentiaalia kansainväliseen menestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noita voi edes verrata toisiinsa, ovat ihan erilaisia! :D Pelkästään Portion Boysin sanoitukset ovat todella oivaltavia ja koukuttavia, Tefloneiden sanoitukset lähinnä samanlaista biletys- ja juomajuttua, esim. Ay Ay Ay , Pämppää, Seksikkäin jäbä, Eesti .. eivät eroa paljoa muusta tuotannosta.
Kuunyelin nyt ensimmäistä kertaa tuon Ysäriboin ja oli mielestäni paljon huonompi kuin Teflonin I Love You, jossa retroilu tehtiin tyylillä ja mukana hyviä koukkuja. Ysäriboissa oli liian monta kokkia, sekava mix. Ja kertsi ei ole yhtä tarttuva. Sellainen kädenlämpöinen. Mutta tarpeeksi hyvä Suomen massoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Benjaminille UMK on jo tosi hyvä noste uralle Suomessa etenkin jos biisi toimii. ...
Mun mielestä on vähän kurjaa käyttää UMK:ta nosteena omalle uralle Suomessa. Siinä viedään yksi harvoista finalistipaikoista joltain toiselta, jolla olisi oikeasti kiinnostusta Euroviisuihin sekä halua ja potentiaalia kansainväliseen menestykseen.
Sori jos oon käsittänyt väärin mut tää on viissiin myös UUDEN MUSIIKIN KILPAILUN tarkoitus? Sen takia Suomen Euroviisu karsinta aikanaan uudelleenbrändättiin UMK:ksi jotta skaban kautta saataisiin nostettua esille uutta suomalaista musiikkia JA siinä sivussa löytää myös Suomen Euroviisu-edustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta Benjamin ainakin haluaa ihan tosissaan euroviisuihin?
Itseäni ei haittaa ollenkaan UMK:n nykyinen asema josta voidaan hakea myös kotimaan suurinta hittiä ja nostetta. Me nähtiin jo vuotta 2021 edeltävissä kisoissa mikä on taso kun haetaan kansainvälistä viisutyrkkyä
Itse en yleensä pysty katsomaan UMK-finaalia, ainakaan suorana. Koska tiedän, että sitä seuraa niin monet kansainväliset viisutoimittajat, -kriitikot ja -fanit. Minua vaan aina hävettää. Vaikka jotkut kappaleista olisivatkin hyviä, UMK-tiimi onnistuu aina sössimään lähetyksen. Vesa Silverin mauttomat stailaukset, kornit väliaikanumerot, tubettajien tai Vikin ja Köpin "hassuttelut", halvan näköinen lavashow (lavasteet, tanssijoiden koreo), epäonnistuneet kamera-ajot ja äänentoisto pettää AINA. Joo, tiedän, ettei pitäisi välittää mitä kansainväliset katsojat ja toimittajat ajattelee meidän viisukarsinnasta, mutta silti välitän. Koska sattuu se tieto, että pystyttäisiin niin paljon parempaankin.
Vierailija kirjoitti:
joku tälläi ois hyvä
Ootteko tosissanne?? tämähän jäis oman semminsä viimeiseksi. Todella huono, ei yhtään mukaansa tempaava biisi
Vierailija kirjoitti:
Sori jos oon käsittänyt väärin mut tää on viissiin myös UUDEN MUSIIKIN KILPAILUN tarkoitus? Sen takia Suomen Euroviisu karsinta aikanaan uudelleenbrändättiin UMK:ksi jotta skaban kautta saataisiin nostettua esille uutta suomalaista musiikkia JA siinä sivussa löytää myös Suomen Euroviisu-edustaja.
Eikö silloin pitäisi evätä pääsy niiltä tunnetuimmilta artisteilta? Sekä kaikilta naftaliineista kaivetuilta takavuosien sammuneilta tähdiltä? Annettaisiin kunnolla tilaa uusille, tuntemattomille bändeille ja artisteille. Miksi mukaan pitäisi ottaa niitä, joilla on valmiiksi paljon radiosoittoja Suomen radiokanavilla. Esim. Portion Boys ei mitään nostetta tarvi, on jo iso nimi Suomessa.
Saa nähdä jaksanko valvoa keskiyöhön.
Eikös tänä yönä ensimmäinen biisi julkaista?
Väsyttää jo nyt sikana, joten aamulla taidan vasta kuunnella sen, jos näillä näkymin julkaistaan.
Suomenkielinen biisi saa olla todella päräyttävä että sillä pärjäis. Portion bois-läppä avautuu vain suomeksi. Odotan erityisesti huomista Keiran biisiä, jossa Teemu Brunila ollut mukana. Toivottavasti ei tarvitse pettyä. Yleensä kyllä saanut, mutta toivossa hyvä elää.
No business on the dance floor lienee nimensä veroinen renkutus.
Olen tässä kuunnellut Niko Wilhelmiä viimeiset parivuotta päivittäin. Mies kun osaa räpit, rokit,huudot, laulut, soitot .. aivan kaiken. Meillä oli jo mm. räppiä, Meillä oli harvinaisen ja äärimmäisen lahjakas sekstetti Blind Chanel 2021.