Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaisi opiskella?

Vierailija
04.01.2023 |

Mietin edelleen, että mitä minusta tulee isona.

Sellaiset seikat jotka kiinnostaa on joustava työaika , ei vuorotyötä, ja myönteinen palkkakehitys. Nämähän ei toteudu mm. Hoitoalalla, joten älä ehdota

Kommentit (171)

Vierailija
41/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin opiskelemaaan farmaseutuksi ja sitten proviisoriksi ja siitä sitten ykstyisyritäjäksi aptekkariksi jotenkin. 

Pyhät eivät ainakaan ole vapaana

ensimmäisenä vapaat mielessä kun töitä pitäisi etsiä. Ei ihme, että miesten ja naisten välillä on palkkakuilu.

Vierailija
42/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin opiskelemaaan farmaseutuksi ja sitten proviisoriksi ja siitä sitten ykstyisyritäjäksi aptekkariksi jotenkin. 

Proviisoreista ehkä promille pääsee ikinä apteekkariksi.

Näin just. Muutenkaan ei tuo lääkeala ole minua varten.

Tunnen parikin tuttua farmaseuttia. Lapsiperheenä heillä on huonot työajat jne . Tässä mun toiveessahan oli päivätyö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhät eivät ainakaan ole vapaana

ensimmäisenä vapaat mielessä kun töitä pitäisi etsiä. Ei ihme, että miesten ja naisten välillä on palkkakuilu.

Kyllähän tämä joillekin on tärkeä kriteeri.

Olen itse tehnyt 10 vuotta töitä 3-vuorossa ja näin neljän lapsen äitinä on kurjaa olla joulut, pääsiäiset ym töissä. Varsinkin kun puolisolla on ne opettajan lomat niin olis kiva, että arkipyhät edes olisi vapaata

Vierailija
44/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanope

Vierailija
45/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistamaan ortopedisia kengänpohjia. Varmat tulot. 

Joka tällaista ehdottelee, voisi kertoa miten on päätynyt tällaiseen hommaan.

Vierailija
46/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa kavereissa on muutamia, jotka lähteneet opiskelemaan yliopistossa jotain mikä kiinnostaa, mutta valmistuttuaan eivät ole työllistyneet ja edelleen 40-vuotiaina miettivät mitä tekisi. Eräskin mainitsi, että hän voisi lähteä vaikka puutarhuriksi

Vierailija
47/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa rikastua, niin ala sometähdeksi tai perusta Onlyfans-sivu. Pyllistämällä tienaa parhaiten.

Tämä uravalinta ei kiinnosta pätkääkään

Vierailija
48/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeuteista ja silmälääkäreistä on pulaa. Myös hammaslääkärestä alkaa olemaan pulaa. Muita joutavia on liikaa joka alalla.

Tietääkö tämän kirjoittaja, millainen opiskelupolku silmälääkärillä on?

Ensin täytyy päästä sisään lääkikseen. Opiskella . Valmistua. Ennen kun voi erikoistua, täytyy olla muutaman vuoden työkokemus terveyskeskuksesta. Sitten erikoisaloja tulee hakuun, eikä ole itsestäänselvyys mistä saa paikan näissäkään.

Silmälääkäriksi jos tähtää niin siinä voi olla sellainen 10 vuoden homma ennen sitä

Vierailija
49/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biotekniikan ja nanotekniikan tutkimustyö ja tuotantomenetelmien kehitys voikuttaa huippualalta lähivuosikymmeninä.

Vierailija
50/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain mikä oikeasti kiinnostaa. Jos palkkapäivä on ainut kiva päivä töissä, alkaa aika nopeasti miettimään jotain muuta.

Älä käsitä väärin. Ainoastaan palkka ei kiinnosta. Puhuin palkkakehityksestä.

Tällä hetkellä olen juuri tuolla alalla, jossa olen jo ikään kuin urani huipulla, enkä saa juuri lisää liksaa. Työvuosia vielä 40 jäljellä.

Palkkakehitys ja palkkapäivä ovat eri asiat.

Ja kyllä, raha myös kiinnostaa. Tällä hetkellä en koe saavani työstä sellaista palkkaa, että haluaisin tällä mennä seuraavat 40 vuotta

Ymmärrän. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että työn olisi hyvä olla mielekästä ihan työnäkin. erityisesti, jos olet nyt töissä, kannattaa vähän käyttää aikaa sen miettimiseen, miten haluaa viettää ne 40 tuntia viikossa. Sitten, kun siitä on jokin karkea ajatus, voi alkaa miettimään, miten voi varmistaa, että siitä mielekkäästä työstä saa myös fiksua palkkaa.  

Vierailija
51/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittely on itsessään jo hyvä valinta. Kuitenkin olen sitä mieltä, että sen ohella kannattaa opiskella myös jotain muuta ainetta. Esimerkiksi:

- Jos tunnustaudut kunnon nörtiksi, joka on valmis istumaan pitkiä päiviä sen tietokoneen ääressä, opiskele tietojenkäsittelyn ohella tilastotiedettä ja hae data-analyytikoksi. Tämä on pomminvarma suunnitelma, jos haluat kiinni pitkään uraputkeen ja isoihin liksoihin. Mutta sitä en voi liikaa korostaa, että tämä sitten todella vaatii myös paljon töitä.

- Jos taas et ole ihan hc-nörtti, opiskele tietojenkäsittelyn ohella johtamista ja/tai kauppatieteitä, ja hae it-alalle projektipäälliköksi. Ei tarvitse olla niin kova nörtti että osaisit itse koodata asiakkaan kaipaamat ratkaisut, vaan ylätason ymmärrys koodaamisesta riittää monissa projekteissa. Pääsääntöinen työsi on kommunikoida asiakkaan ja projektitiimin kanssa sekä vahtia ettei budjetti pauku liikaa. Tässä ei siis tarvitse olla yhtä nörtti kuin data-analyytikon työssä, mutta palkkakehitys on hyvä. Ja mikäli olet ansioitunut johtaja, voi tämä urapolku nostaa sinut firman johtoryhmään, ehkä lopulta jopa toimitusjohtajaksi asti.

- Jos olet kiinnostunut lääketieteestä, opiskele tietojenkäsittelyn ohella bioteknologiaa. Tässäkin pitää olla nörtti, ja data-analytiikka tulee väistämättä vastaan, mutta sovellusalana on ja pysyy lääketieteellisen datan analysointi. Tämä on kuitenkin siinä mielessä "riski", että hyviä ansioita ei voi luvata, paitsi siinä tapauksessa jos onnistut tekemään esim. jonkin koronarokotteen kaltaisen läpimurron, josta sijoittajat ovat valmiita maksamaan.

Jos taas tietojenkäsittely on itsessään aivan liian nörttiä puuhaa, niin silloin suosittelen kouluttautumaan hitsaajaksi ja tekemään työnsä hyvin. Hitsaajista on kova pula, ja ansioituneilla tekijöillä on neuvotteluvaraa palkan osalta.

Kiitti, tässä oli hyvä tietopläjäys

Vierailija
52/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain mikä oikeasti kiinnostaa. Jos palkkapäivä on ainut kiva päivä töissä, alkaa aika nopeasti miettimään jotain muuta.

Älä käsitä väärin. Ainoastaan palkka ei kiinnosta. Puhuin palkkakehityksestä.

Tällä hetkellä olen juuri tuolla alalla, jossa olen jo ikään kuin urani huipulla, enkä saa juuri lisää liksaa. Työvuosia vielä 40 jäljellä.

Palkkakehitys ja palkkapäivä ovat eri asiat.

Ja kyllä, raha myös kiinnostaa. Tällä hetkellä en koe saavani työstä sellaista palkkaa, että haluaisin tällä mennä seuraavat 40 vuotta

Ymmärrän. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että työn olisi hyvä olla mielekästä ihan työnäkin. erityisesti, jos olet nyt töissä, kannattaa vähän käyttää aikaa sen miettimiseen, miten haluaa viettää ne 40 tuntia viikossa. Sitten, kun siitä on jokin karkea ajatus, voi alkaa miettimään, miten voi varmistaa, että siitä mielekkäästä työstä saa myös fiksua palkkaa.  

Kyllä. Ja kun tässä pohdin ja kyselen, osaan rajata pois alat, jotka eivät ainakaan kiinnosta.

Ihan hyviä kantaanottoja , mutta kyllä itse mietin tarkkaan myös sitä, miten haluan viettää myös ne seuraavat 40 vuotta jos kyse on työstä. Siihen vaikuttaa oleellisesti työn mielekkyyden lisäksi palkka

Vierailija
53/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistamaan ortopedisia kengänpohjia. Varmat tulot. 

Joka tällaista ehdottelee, voisi kertoa miten on päätynyt tällaiseen hommaan.

Itse olen teettänyt pohjalliset fysioterapeutilla, joten varmaan sitä kautta voi päästä niihin hommiin. 

Vierailija
54/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikka noin yleisesti. Mikä vaan: sähköasentaja, rakennusinsinööri, kiinteistönhoito, jne.

Vierailija
55/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekniikka noin yleisesti. Mikä vaan: sähköasentaja, rakennusinsinööri, kiinteistönhoito, jne.

Näitäkin miettinyt. En ehkä rakennusinsinööriä, mutta jotain siihen suuntaan

Vierailija
56/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika useassa IT työpaikassa työnantajaa kiinnostaa enemmän se osaaminen, kuin koulutus.

Yksi tie, mitä voi vaikka nykyisen työn ohella tehdä, on hankkia sertifiointeja vaikkapa pilvi puolen asioista (AWS, Azure, Google.. itseopiskelu onnistuu vaikkapa hankkimalla vuodeksi Cloud guru-tilaus) ja olla aktiivinen LinkedIn.. siinäpä samalla aika hyvin käy ilmi kiinnostaako joku tietty aihe/ala.

Itse lähtisin siitä kyllä liikkeelle, mikä aidosti kiinnostaa ja siten jaksaa itseään siinä kehittää. Suomessa tuo verotus kyllä hoitaa tuon palkkojen tasauksen aika tehokkaasti.

Vierailija
57/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitäkin miettinyt. En ehkä rakennusinsinööriä, mutta jotain siihen suuntaan

Raksa-alan DI on hyvä valinta. Koulutus pitkälle matikkaa ja fysiikkaa.

Vierailija
58/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omissa kavereissa on muutamia, jotka lähteneet opiskelemaan yliopistossa jotain mikä kiinnostaa, mutta valmistuttuaan eivät ole työllistyneet ja edelleen 40-vuotiaina miettivät mitä tekisi. Eräskin mainitsi, että hän voisi lähteä vaikka puutarhuriksi

Mitä he opiskelivat?

Vierailija
59/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä he opiskelivat?

Ranskaa ja oliko toinen joku yhteiskunta tieteilijät, sielläkin pitäs saada jalkaa oven väliin

Vierailija
60/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sun intohimo, sitten mietit mitä taitoja tarvitset saadaksesi tuloja siitä ja sen perusteella valitset sen mitä opiskelet. Elämä tulee olemaan aika kurjaa jos lähdet opiskelemaan jotain mistä et ole pahemmin edes kiinnostunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme