Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaisi opiskella?

Vierailija
04.01.2023 |

Mietin edelleen, että mitä minusta tulee isona.

Sellaiset seikat jotka kiinnostaa on joustava työaika , ei vuorotyötä, ja myönteinen palkkakehitys. Nämähän ei toteudu mm. Hoitoalalla, joten älä ehdota

Kommentit (171)

Vierailija
81/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole älykkötyyppi etkä oikein osaa tai halua lukeakaan, niin sitten joku kauppa-ala voisi olla hyvä. Merkonomi tai kauppamaisteri ovat helppoja tutkintoja. Tusinatavaraa tosin (samaan tapaan kuin lähihoitajakin) mutta tyhjää parempi.

Not. Tiedätkö mikä on kauppiaan palkkakehitys ja työvuorot. Ei oo mua varten. Ei oo mun tyyppiä.

Enemmänkin musta on nörtiksi

Vierailija
82/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joohsa kirjoitti:

Opiskele aluksi vtm/ytm yliopistossa pääaineena sosiaalityö. Sitten 3 vuoden työkokemuksen jälkeen käy pedagogiset ammatilliseksi opeksi. Siinä sinulla sitten vähintään kaksi varmaa keskipalkkaista pätevyyttä ja pitkät lomat, jos opena teet. Ammatillinen ope yliopiston käyneenä tienaa enemmän, kun peruskoulussa.

Muilla tähän mielipidettä? Onko oikeasti hyvä polku.

Muistan lukeneeni joskus ketjua, jossa joku kysyi mitä kannattaisi opiskella yliopistossa. oli hehkutettu nimenomaan tätä sosiaalityötä. Onko oikeasti muutakin kun jotain lastensuojelu keissi työtä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelytiede tai tietojenkäsittelyn tradenomi AMK? Optometria (AMK)? Sosiaalityö tai sosionomi? Näillä ainakin varma työllisyys, jos hoitoala ei kiinnosta. 

Okei. Olen ymmärtänyt joidenkin puheista, että AMK tradenomit ei työllisty. Tästä kokemusta?

Eivät työllisty niihin tehtäviin, mihin koulutusta markkinoidaan. Myyjäksi, kirjanpitäjäksi ja palkanlaskijaksi työllistyy erinomaisesti. Mutta jos ns. uraputki kiinnostaa, unohda tradenomin paperit. Työllistymistutkimusten valossa ei työllistyminen ole tradena helppoa, toisin kuin tällä palstalla väitetään.

Vierailija
84/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopo kirjoitti:

Palkan näkökulmasta pyrkisin alalle, jossa työllistyy yksityiselle sektorille keskiasteen tai yliopistotutkinnon kautta. Humanistisia aloja välttäisin, ellei halua juuri opettajaksi.

Toisaalta aika monessa ammatissa pystyy etenemään hyviin ansioihin, jos on organisointikykyä ja intoa edetä alalla. Ammattikoulupohjalta voi edetä niistä alan töistä yrittäjäksi, esim. siivoojasta siivousalan yrittäjäksi. Toisaalta taas jos opiskelee insinööriksi, eikä ole sille alalle lahjoja, niin kyllä se ansiokehitys jossain kohti pysähtyy ja kun yt:t iskee päälle, niin on ensimmäisten pois potkittavien joukossa. Sama homma se on toki monella alalla, jos käy "vain töissä" ilman sen suurempaa intohimoa, niin tuskin siitä esimieskään varsinaisesti palkitsee.

Itse olen insinööri ja töiden puolesta tulee reissattua muutaman kerran vuodessa maailmalla. Palkka on semmoinen, ettei ruokakaupassa tarvi miettiä, mitä ostaa. Miinuspuolena ajoittainen stressi, kun hommat ei mene putkeen ja työajoissa joutuu jonkin verran joustamaan eli välillä tehdään pidempää päivää, mutta ne tulee yleensä pidettyä vapaana myöhemmin.

Ihan hyvän kuuloinen polku

Vierailija
85/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelytiede tai tietojenkäsittelyn tradenomi AMK? Optometria (AMK)? Sosiaalityö tai sosionomi? Näillä ainakin varma työllisyys, jos hoitoala ei kiinnosta. 

Okei. Olen ymmärtänyt joidenkin puheista, että AMK tradenomit ei työllisty. Tästä kokemusta?

Eivät työllisty niihin tehtäviin, mihin koulutusta markkinoidaan. Myyjäksi, kirjanpitäjäksi ja palkanlaskijaksi työllistyy erinomaisesti. Mutta jos ns. uraputki kiinnostaa, unohda tradenomin paperit. Työllistymistutkimusten valossa ei työllistyminen ole tradena helppoa, toisin kuin tällä palstalla väitetään.

Joo, jep. Tällaisen käsityksen mäkin olen saanut, että tradenomit ovat jossain kirjanpidossa ja saatetaan ottaa merkonomi mielummin palkan näkökulmasta. Mulla yks tradenomi tuttu on hr hommissa.

Vierailija
86/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

_nyymi kirjoitti:

Aika useassa IT työpaikassa työnantajaa kiinnostaa enemmän se osaaminen, kuin koulutus.

Yksi tie, mitä voi vaikka nykyisen työn ohella tehdä, on hankkia sertifiointeja vaikkapa pilvi puolen asioista (AWS, Azure, Google.. itseopiskelu onnistuu vaikkapa hankkimalla vuodeksi Cloud guru-tilaus) ja olla aktiivinen LinkedIn.. siinäpä samalla aika hyvin käy ilmi kiinnostaako joku tietty aihe/ala.

Itse lähtisin siitä kyllä liikkeelle, mikä aidosti kiinnostaa ja siten jaksaa itseään siinä kehittää. Suomessa tuo verotus kyllä hoitaa tuon palkkojen tasauksen aika tehokkaasti.

Mä en hirttäytyisi liikaa tuohon kiinnostukseenkaan, koska kiinnostushan voi myös syntyä sitä kautta, kun tutustuu johonkin asiaan. Ja ne kiinnostuksen kohteet voi hyvinkin vuosikymmenten saatossa vaihdella. 

Ennemmin kannattaa miettiä minkätyyppisestä tekemisestä tykkää (jotain konkreettista ja näkyvää puuhahommaa, kuten arboristi tai sähköasentaja vai enemmän jotain teoreettisempaa ongelmanratkaisutyyppistä - tuotekehitys, ohjelmointi, rahoitus). Mitkä on ne omat vahvuudet ja mitkä on sellaisia hommia, missä ne omat vahvuudet pääsis esiin - ja vastaavasti ne omat heikkoudet olis pienemässä osassa.

Itse kiinnostuin ohjelmoinnista oikeasti vasta kun olin saanut opiskelupaikan ja aloin kesällä selvittää, kiinnostaako ja pystynkö oppimaan. Sain ne Helsingin yliopiston ohjelmoinnin perus- ja jatkokurssit suoritettua ja siinä sen huomas, että kivaa on ja sinnikkyys riitti jatkaa vääntämistä, kunnes koodi toimii.

Matematiikkaa ei välttis tarvii osata valmiiks. Mut pitää olla valmis opettelemaan. Perslihaksia siinä lähinnä tarvitaan - halukkuutta käyttää aikaa siihen opiskeluun, kunnes oppii. Yhtä lailla se voi mennä niinkin, että innostuu siitä matikasta enemmän kuin luulikaan ja sitten voi miettiä sellaisia vaihtoehtoja, missä se matikka on isommassa roolissa - koneoppiminen, tekoäly, datatieteet ja mitä näitä on. 

Eka kesätyöpalkka saattaa olla joku 2200€ mutta kokemuksen myötä se nousee. Ja tosiaan niin kuin täällä joku sanoikin, osaamisesta maksetaan, ei tutkinnosta. 

Ainakin HY:llä pystyy suorittamaan paljon kursseja ihan etänä ja monet tekee näitä opintoja oman työn ohessa. Noita MOOC-kursseja suosittelen, jos haluaa kokeilla, voisko ohjelmoinnista kiinnostua. Ne voi suorittaa omaan tahtiin. Ja jos päätyy opiskelemaan, niin on opinnot sitten jo korkattu valmiiksi.

Vierailija
87/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin intohimoni olevan se mitä nyt teen hoitoalalla, mutta se osoittautui vääräksi. Onneksi elämässä voi kokeilla eri asioita, eikä mun tarvitse 30 veenä tietää, mitä haluan tehdä loppuelämäni. Elämäni tulee olemaan kurjaa, jos en nyt vaihda suuntaa

Sanoit, että sulla on 40 työvuotta jäljellä. Meinaat siis yli 7-kymppiseksi olla töissä, kun lasketaan mahdolliset tulevat opiskeluvuodet tuohon mukaan.

Joo kyllähän se oma eläkeikä on tuohon suuntaan mitoitettu, mutta eri asia mitä tekee sen eteen, että pääsisi ehkä aiemmin eläkkeelle. Tämänkin vuoksi palkkakehitys on oleellinen asia, esim. Sijoittamisen näkökulmasta

Itse ajattelen niinkin päin, että jos pääsen opintojen jälkeen IT-alalle töihin, niin niitä hommia vois olla mukava tehdä jonkin verran eläkkeelläkin. Mies tekee jo nyt puolet vuodesta töitä mökiltä käsin, haaveilen vähän samasta.

Vierailija
88/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin intohimoni olevan se mitä nyt teen hoitoalalla, mutta se osoittautui vääräksi. Onneksi elämässä voi kokeilla eri asioita, eikä mun tarvitse 30 veenä tietää, mitä haluan tehdä loppuelämäni. Elämäni tulee olemaan kurjaa, jos en nyt vaihda suuntaa

Sanoit, että sulla on 40 työvuotta jäljellä. Meinaat siis yli 7-kymppiseksi olla töissä, kun lasketaan mahdolliset tulevat opiskeluvuodet tuohon mukaan.

Joo kyllähän se oma eläkeikä on tuohon suuntaan mitoitettu, mutta eri asia mitä tekee sen eteen, että pääsisi ehkä aiemmin eläkkeelle. Tämänkin vuoksi palkkakehitys on oleellinen asia, esim. Sijoittamisen näkökulmasta

Itse ajattelen niinkin päin, että jos pääsen opintojen jälkeen IT-alalle töihin, niin niitä hommia vois olla mukava tehdä jonkin verran eläkkeelläkin. Mies tekee jo nyt puolet vuodesta töitä mökiltä käsin, haaveilen vähän samasta.

Eli opiskelet nyt ? Millainen polku?

Vierailija
89/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

_nyymi kirjoitti:

Aika useassa IT työpaikassa työnantajaa kiinnostaa enemmän se osaaminen, kuin koulutus.

Yksi tie, mitä voi vaikka nykyisen työn ohella tehdä, on hankkia sertifiointeja vaikkapa pilvi puolen asioista (AWS, Azure, Google.. itseopiskelu onnistuu vaikkapa hankkimalla vuodeksi Cloud guru-tilaus) ja olla aktiivinen LinkedIn.. siinäpä samalla aika hyvin käy ilmi kiinnostaako joku tietty aihe/ala.

Itse lähtisin siitä kyllä liikkeelle, mikä aidosti kiinnostaa ja siten jaksaa itseään siinä kehittää. Suomessa tuo verotus kyllä hoitaa tuon palkkojen tasauksen aika tehokkaasti.

Mä en hirttäytyisi liikaa tuohon kiinnostukseenkaan, koska kiinnostushan voi myös syntyä sitä kautta, kun tutustuu johonkin asiaan. Ja ne kiinnostuksen kohteet voi hyvinkin vuosikymmenten saatossa vaihdella. 

Ennemmin kannattaa miettiä minkätyyppisestä tekemisestä tykkää (jotain konkreettista ja näkyvää puuhahommaa, kuten arboristi tai sähköasentaja vai enemmän jotain teoreettisempaa ongelmanratkaisutyyppistä - tuotekehitys, ohjelmointi, rahoitus). Mitkä on ne omat vahvuudet ja mitkä on sellaisia hommia, missä ne omat vahvuudet pääsis esiin - ja vastaavasti ne omat heikkoudet olis pienemässä osassa.

Itse kiinnostuin ohjelmoinnista oikeasti vasta kun olin saanut opiskelupaikan ja aloin kesällä selvittää, kiinnostaako ja pystynkö oppimaan. Sain ne Helsingin yliopiston ohjelmoinnin perus- ja jatkokurssit suoritettua ja siinä sen huomas, että kivaa on ja sinnikkyys riitti jatkaa vääntämistä, kunnes koodi toimii.

Matematiikkaa ei välttis tarvii osata valmiiks. Mut pitää olla valmis opettelemaan. Perslihaksia siinä lähinnä tarvitaan - halukkuutta käyttää aikaa siihen opiskeluun, kunnes oppii. Yhtä lailla se voi mennä niinkin, että innostuu siitä matikasta enemmän kuin luulikaan ja sitten voi miettiä sellaisia vaihtoehtoja, missä se matikka on isommassa roolissa - koneoppiminen, tekoäly, datatieteet ja mitä näitä on. 

Eka kesätyöpalkka saattaa olla joku 2200€ mutta kokemuksen myötä se nousee. Ja tosiaan niin kuin täällä joku sanoikin, osaamisesta maksetaan, ei tutkinnosta. 

Ainakin HY:llä pystyy suorittamaan paljon kursseja ihan etänä ja monet tekee näitä opintoja oman työn ohessa. Noita MOOC-kursseja suosittelen, jos haluaa kokeilla, voisko ohjelmoinnista kiinnostua. Ne voi suorittaa omaan tahtiin. Ja jos päätyy opiskelemaan, niin on opinnot sitten jo korkattu valmiiksi.

Tässä oli tosi hyviä pointteja.

Millainen pääsykoe sulla oli ?

Tämä viesti sai ajattelemaan, että juurikin tuollainen ongelmanratkaisu, tuotekehitys voisi myös olla sitä omaa polkua

Vierailija
90/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opiskelet nyt ? Millainen polku?

Opiskelen tietojenkäsittelytieteitä HY:llä. Ekaa vuotta vasta, et eihän tässä ole kuin syksy vasta takana ja ne kesän itseopiskelut. En ole edes hakemassa kesätöihin vielä, kun tuntuu etten osaa vielä riittävästi. Ens kesä vielä opiskelua ja sit toivottavasti jo tokan vuoden jälkeen ois saumoja oman alan kesätöihin. 

Jos ap:n eka ala on hoiva-ala, niin luulis et sillä ois helppo rahoittaa opinnot? Mut tokihan se vaatii sen, että pakittaa opiskelijan elintasoon joksikin aikaa, jos haluaa että ne opinnot etenee vauhdilla.

IT-alalla on ihan tavallista, että jossain vaiheessa tehdään töitä opintojen ohessa. Monet luistuu työelämään siinä määrin, että jää se valmistuminen roikkumaan. Mut jotenkin ajattelen, et jos on alanvaihtaja, niin ne tietyt pohjaopinnot ja opiskelijastatus voi auttaa uudelle alalle työllistymisessä.

Vierailija
91/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oli tosi hyviä pointteja.

Millainen pääsykoe sulla oli ?

Tämä viesti sai ajattelemaan, että juurikin tuollainen ongelmanratkaisu, tuotekehitys voisi myös olla sitä omaa polkua

Mä pääsin itse asiassa mun YO-papereilla sisään. Mut kävin myös pääsykokeessa ja olisin päässy reippaasti pääsykokeillakin sisään, vaikka ei ne ihan putkeen menny. Pääsykoe (ainakin HY:lle) on sen tyyppinen, ettei siihen oikein voi valmistautua. Eri tyyppisiä tehtäviä, osa ihan päättelyä. Mut sit myös sellaisia, et on joku kirjallinen aineisto, jonka pohjalta on kysymyksiä. Tai sitten joku koodaustyyppinen osio, jossa ei kuitenkaan tarvii osata koodata valmiiks, vaan kerrotaan jotkut säännöt mitä pitää noudattaa. Noita vanhoja pääsykoetehtäviä löytyy HY:n sivuilta, kannattaa kaivaa jos kiinnostaa. Taisin parin vuoden tehtävät tehdä itse etukäteen siinä kohtaa, kun luulin joutuvani pääsykokeeseen. 

En muista onko siellä myös vielä se vaihtoehto, et suorittamalla tietyn määrän kursseja (avoimessa yliopistossa) saa myös opiskelupaikan. 

Vierailija
92/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikan DI:ksi vaan. Yhtään isommassa paikassa on ihan varmasti kysyntää.

AMK inssejä jotkut katsovat pitkin hampain, ja jos ei kokemusta, on DI paperit usein eduksi. Toki tärkeintä on vain saada pää auki.

Itse 5v alalla ja palkka lähes tuplaantunut alkuperäisestä, silläkin olisi jo pärjännyt. Mutta ei se raha, vaan aidosti koen, että tämä on monipuolista, älyllisesti haastavaa työtä, jossa ei ole kahta täysin samanlaista päivää.

Joustavuus ja etämahdollisuus isoja plussia. 

Joku ulkopuolinen voi ajatella miten vain "kahvia juomalla" saadaan palkkaa, mutta niin se vaan joskus menee.

Vierailija
93/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikan DI:ksi vaan. Yhtään isommassa paikassa on ihan varmasti kysyntää.

AMK inssejä jotkut katsovat pitkin hampain, ja jos ei kokemusta, on DI paperit usein eduksi. Toki tärkeintä on vain saada pää auki.

Itse 5v alalla ja palkka lähes tuplaantunut alkuperäisestä, silläkin olisi jo pärjännyt. Mutta ei se raha, vaan aidosti koen, että tämä on monipuolista, älyllisesti haastavaa työtä, jossa ei ole kahta täysin samanlaista päivää.

Joku ulkopuolinen voi ajatella miten vain "kahvia juomalla" saadaan palkkaa, mutta niin se vaan joskus menee.

Ja lisäystä edelliseen, kukaan ei ole seppä syntyessään. Siksipä: asenne, asenne ja asenne.

Vierailija
94/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erona HY:n opintoihin mainittakoon, et pakollisia fysiikankursseja jonkin verran, myös fysiikan labroja. Noi fysiikankurssit voi olla ihan murhaa, jos omista lukioajoista on jo aikaa. Ja niissä on myös pakollista läsnäoloa, kun on labroja. 

En tiedä millasta porukkaa Aallossa nykyisin on, mutta HY ainakin on opiskeluympäristönä sellanen, että siellä ei mitenkään 30-40-vuotias opiskelija pistä silmään eikä aiheuta ihmetystäkään. 

Vierailija
95/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pimppilääketieteen opiskelua suosittelen useimmille.

Vierailija
96/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekniikka noin yleisesti. Mikä vaan: sähköasentaja, rakennusinsinööri, kiinteistönhoito, jne.

Näitäkin miettinyt. En ehkä rakennusinsinööriä, mutta jotain siihen suuntaan

Entäs logistiikka - tai tuotantoinsinööri?

Vierailija
97/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittely

Ei kannata, jollei ole taipumusta ja mielellään myös lahjakkuutta sekä mielenkiintoa.

Tietojenkäsittely on erityisen huono IT:n osa-alue. Näin 30 v kokemuksella pohtiessa.

Vierailija
98/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekniikka noin yleisesti. Mikä vaan: sähköasentaja, rakennusinsinööri, kiinteistönhoito, jne.

Näitäkin miettinyt. En ehkä rakennusinsinööriä, mutta jotain siihen suuntaan

Entäs logistiikka - tai tuotantoinsinööri?

Tulevaisuuden työtilanteesta on vaikea sanoa.

Vierailija
99/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinlääkäreistä kuulemma pulaa.

Vierailija
100/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITKTM kirjoitti:

Nämä kaikki: "joustava työaika , ei vuorotyötä, ja myönteinen palkkakehitys." saat IT hommista. Niihin pääsee moninaisen opintopolun kautta. Tradenomi (IT), insinööri, diplomi-inssi, kauppatieteen maisteri yms. 

IT-hommista sanon vaan että kohta kun taas intialaiset pääsee hyvin kilpailemaan hommista matalilla palkoillaan niin kuinkakohan käy. Englanninkielistä etätyötä ei tarvitse suomalaisella palkkatasolla teettää. Yhtäkkiä on työ ulkoistettu halvemmille tekijöille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi