Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaisi opiskella?

Vierailija
04.01.2023 |

Mietin edelleen, että mitä minusta tulee isona.

Sellaiset seikat jotka kiinnostaa on joustava työaika , ei vuorotyötä, ja myönteinen palkkakehitys. Nämähän ei toteudu mm. Hoitoalalla, joten älä ehdota

Kommentit (171)

Vierailija
21/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin opiskelemaaan farmaseutuksi ja sitten proviisoriksi ja siitä sitten ykstyisyritäjäksi aptekkariksi jotenkin. 

Pyhät eivät ainakaan ole vapaana

Vierailija
22/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityö vs. Tietojenkäsittely

Kumpi näistä varmempi tapa työllistyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelytiede tai tietojenkäsittelyn tradenomi AMK? Optometria (AMK)? Sosiaalityö tai sosionomi? Näillä ainakin varma työllisyys, jos hoitoala ei kiinnosta. 

Okei. Olen ymmärtänyt joidenkin puheista, että AMK tradenomit ei työllisty. Tästä kokemusta?

Kuten tuossa jo kirjoitin, niin on tärkeää tunkea jalkaa työnantajien ovenraosta sisään jo opintojen aikana ja etsiä aktiivisesti työharkkapaikkaa ja samalla ehdottaa opparin tekemistä työpaikalle. Jos vain suorittaa koulutuksen takapuoli penkissä istuen eikä tartu mahdollisuuksiin, niin eipä sitä sitten varmaan kovin hyvin työllistykään. Meillä ne aktiiviset opiskelijat työllistyivät kyllä.

Kiitos vinkeistä. Mitenkäs tuo koulutuksesi, kävitkö yliopiston?

Vierailija
24/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap vielä rajata lisää? Eli millaista työtä käytännössä? Asiakaspalvelu painotteista vai ei?

Vierailija
25/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ap vielä rajata lisää? Eli millaista työtä käytännössä? Asiakaspalvelu painotteista vai ei?

Voi olla myös asiakaspalvelupainotteista.

Mutta esim. sosionomista tulee ensimmäisenä mieleen olla töissä jossakin turvakodissa, sellainen ei oo mua varten. Tässäkin varmasti on muita mahdollisuuksia, mutta muutama tuttu sosionomi on turvakodissa, toinen perhetyöntekijä.

Parempi jos en joudu olemaan ns vastuussa liikaa muista ihmisistä, jos näin voi sanoa. Ei mitään hoidollista ammattia

Vierailija
26/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeuteista ja silmälääkäreistä on pulaa. Myös hammaslääkärestä alkaa olemaan pulaa. Muita joutavia on liikaa joka alalla.

Selvitin joskus tätä puheterapeutti asiaa, mutta harmillisen vähän aloituspaikkoja. Lisäksi mun ensikertalaiskiintiö on täynnä, eli todella vaikea mun kohdallani saada paikkaa. Ja puheterapeutti ei kuitenkaan ole se mitä haaveilen

Vierailija
27/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheterapeuteista ja silmälääkäreistä on pulaa. Myös hammaslääkärestä alkaa olemaan pulaa. Muita joutavia on liikaa joka alalla.

Selvitin joskus tätä puheterapeutti asiaa, mutta harmillisen vähän aloituspaikkoja. Lisäksi mun ensikertalaiskiintiö on täynnä, eli todella vaikea mun kohdallani saada paikkaa. Ja puheterapeutti ei kuitenkaan ole se mitä haaveilen

Hae tietojenkäsittelyyn yliopistoon. Pääsykokeen kautta mennään. Mun yks kaveri on sieltä maisteri ja saa ilmeisen hyvää palkkaa koska osti just Helsingin kantakaupungista asunnon. Matikkaa on osattava.

Vierailija
28/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappi?

Vierailija
29/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on farmaseutti, kävi teollisuusfarmasian erikoiskoulutuksen, meni lääkeyhtiöön tutkimusta tekemään, eteni tutkimusjohtajaksi ja johtaa kv-lääketutkimuksia.

Paljon työmatkoja ja vastuuta mutta palkka yli 120 000€ vuodessa kolmen vuoden farmasiakoulutuksella (josta puol vuotta palkallista harkkaa apteekissa). Ollut tosi pitkään tolla alalla, ei ole enää kiinnostunut lisävastuusta vaan aikoo eläköityä aikaisemmin.

Tarvitsee osata kemiaa.

Olisit voinut mainita jo aloituksessa ettet ole ensikertalainen.

Vierailija
30/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietojenkäsittely on itsessään jo hyvä valinta. Kuitenkin olen sitä mieltä, että sen ohella kannattaa opiskella myös jotain muuta ainetta. Esimerkiksi:

- Jos tunnustaudut kunnon nörtiksi, joka on valmis istumaan pitkiä päiviä sen tietokoneen ääressä, opiskele tietojenkäsittelyn ohella tilastotiedettä ja hae data-analyytikoksi. Tämä on pomminvarma suunnitelma, jos haluat kiinni pitkään uraputkeen ja isoihin liksoihin. Mutta sitä en voi liikaa korostaa, että tämä sitten todella vaatii myös paljon töitä.

- Jos taas et ole ihan hc-nörtti, opiskele tietojenkäsittelyn ohella johtamista ja/tai kauppatieteitä, ja hae it-alalle projektipäälliköksi. Ei tarvitse olla niin kova nörtti että osaisit itse koodata asiakkaan kaipaamat ratkaisut, vaan ylätason ymmärrys koodaamisesta riittää monissa projekteissa. Pääsääntöinen työsi on kommunikoida asiakkaan ja projektitiimin kanssa sekä vahtia ettei budjetti pauku liikaa. Tässä ei siis tarvitse olla yhtä nörtti kuin data-analyytikon työssä, mutta palkkakehitys on hyvä. Ja mikäli olet ansioitunut johtaja, voi tämä urapolku nostaa sinut firman johtoryhmään, ehkä lopulta jopa toimitusjohtajaksi asti.

- Jos olet kiinnostunut lääketieteestä, opiskele tietojenkäsittelyn ohella bioteknologiaa. Tässäkin pitää olla nörtti, ja data-analytiikka tulee väistämättä vastaan, mutta sovellusalana on ja pysyy lääketieteellisen datan analysointi. Tämä on kuitenkin siinä mielessä "riski", että hyviä ansioita ei voi luvata, paitsi siinä tapauksessa jos onnistut tekemään esim. jonkin koronarokotteen kaltaisen läpimurron, josta sijoittajat ovat valmiita maksamaan.

Jos taas tietojenkäsittely on itsessään aivan liian nörttiä puuhaa, niin silloin suosittelen kouluttautumaan hitsaajaksi ja tekemään työnsä hyvin. Hitsaajista on kova pula, ja ansioituneilla tekijöillä on neuvotteluvaraa palkan osalta.

Vierailija
31/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on farmaseutti, kävi teollisuusfarmasian erikoiskoulutuksen, meni lääkeyhtiöön tutkimusta tekemään, eteni tutkimusjohtajaksi ja johtaa kv-lääketutkimuksia.

Paljon työmatkoja ja vastuuta mutta palkka yli 120 000€ vuodessa kolmen vuoden farmasiakoulutuksella (josta puol vuotta palkallista harkkaa apteekissa). Ollut tosi pitkään tolla alalla, ei ole enää kiinnostunut lisävastuusta vaan aikoo eläköityä aikaisemmin.

Tarvitsee osata kemiaa.

Olisit voinut mainita jo aloituksessa ettet ole ensikertalainen.

Joo, sori . Olisin voinut mainita, mutta tuli vasta ton puheterapeutti jutun kohdalla mieleeni asia, ei aloitusta tehdessäni

Vierailija
32/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhana kettuna sanon, että kaksi asiaa ratkaisee mitä kannattaa opiskella. 1. Opiskele sellaista alaa, mikä aidosti kiinnostaa sinua. 2. Ota selvää millaista se työ on kun valmistunut. Kestääkö pää sitä työtä ja minkälainen on työtilanne alalla ylipäätänsä.

Vierailija
33/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyllä tapaa mulle olisi todella ok tehdä paljon hommia tietokoneen ääressä. Juuri se mitä olen vain etsinyt, että mitä se konkreettisesti olisi.

Tykkäsin jo koulussa yhdestä valinnaisesta kurssista , joka oli tieto- ja viestintätekniikkaa

Vierailija
34/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietojenkäsittelytiede tai tietojenkäsittelyn tradenomi AMK? Optometria (AMK)? Sosiaalityö tai sosionomi? Näillä ainakin varma työllisyys, jos hoitoala ei kiinnosta. 

Okei. Olen ymmärtänyt joidenkin puheista, että AMK tradenomit ei työllisty. Tästä kokemusta?

Kuten tuossa jo kirjoitin, niin on tärkeää tunkea jalkaa työnantajien ovenraosta sisään jo opintojen aikana ja etsiä aktiivisesti työharkkapaikkaa ja samalla ehdottaa opparin tekemistä työpaikalle. Jos vain suorittaa koulutuksen takapuoli penkissä istuen eikä tartu mahdollisuuksiin, niin eipä sitä sitten varmaan kovin hyvin työllistykään. Meillä ne aktiiviset opiskelijat työllistyivät kyllä.

Kiitos vinkeistä. Mitenkäs tuo koulutuksesi, kävitkö yliopiston?

Olen käynyt molemmat, yliopistossa kieliaine ja AMKissa tietojenkäsittely.

Vierailija
35/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko opiskellut jo jotain ja kokenut sen vääräksi?

Vierailija
36/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin opiskelemaaan farmaseutuksi ja sitten proviisoriksi ja siitä sitten ykstyisyritäjäksi aptekkariksi jotenkin. 

Proviisoreista ehkä promille pääsee ikinä apteekkariksi.

Vierailija
37/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitieteilijänä on mahdollisuus vaikka presidenttiehdokkaaksi, lisänä on hyvä lukea filosofiaa.

Vierailija
38/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhana kettuna sanon, että kaksi asiaa ratkaisee mitä kannattaa opiskella. 1. Opiskele sellaista alaa, mikä aidosti kiinnostaa sinua. 2. Ota selvää millaista se työ on kun valmistunut. Kestääkö pää sitä työtä ja minkälainen on työtilanne alalla ylipäätänsä.

Ja palkka palkka ja palkka ja vielä kerran palkka!

työtön taiteilija

Vierailija
39/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuninmuurari. Pääsee nopeasti leivän syrjään ja hyville tuloille. Makselet jo omistusasuntoa kun maistereiksi kouluttautuneet ikätoverisi valmistuvat yliopistosta opintolainataakkoineen ja työllistyvät matalapalkka-aloille.

Muuraushommaa voi tehdä pitkälti oman aikataulunsa mukaan ja jos joskus on tarvetta lisätienisteille, voi yksinkertaisesti tehdä enemmän. Ani harvassa toimistotyössä on nykyään mahdollisuutta tehdä ylitöitä. Vastaavasti jos haluaa downshiftata, sekin on helppoa.

Vierailija
40/171 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko opiskellut jo jotain ja kokenut sen vääräksi?

Kyllä, hoitoalan olen kokenut vääräksi. En ole edennyt rivityöstä minnekään, palkkaus ei ole ainoa ongelma, kaipaan jotain ihan muuta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi