HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa avata linkkiä, mutta voin antaa esimerkin. Olen ollut pari viime kuukautta aivan sängyn pohjalla kipeänä, ja mies on saanut hoitaa kotia ja puuhata mitä lystää. Arvatenkin, kotimme on täysi sikolätti ja mies on masentunut, kun "mamma" ei ole pyörittämässä arkea.
No jokainen tietysti päättää millaisen miehen kanssa haluaa olla. Itsekin olin vakavan burnoutin takia melkein kolme kuukautta aika lailla "poissa pelistä" ja kun tokenin siitä niin huomasin että kaikki oli hoidettu aivan hienosti, lapset syötetty ja viety sekä haettu päiväkodista, koti kohtuullisen siisti ja mikään tärkeä ei ollut jäänyt hoitamatta. Eikä mies kertaakaan näiden kuukausien aikana valittanut vaan oli enemmänkin vain huolissaan minun voinnistani. No voin sanoa että kunnioitus ja arvostus miestä kohtaan kasvoi huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIehet voisivat ihan itse "ottaa sitä tilaa"
Täytyypä pitää tuo mielessä kun naiset vinkuu palkastaan "naisten aloilla"
Palkkoja ei nosteta niin helposti kuin sukkia lattialta.
Ai naisilta otetaan helposti se tila? Voi kultaseni, mitäpä luulet että tapahtuisi jos mies alkaisi sisustaa mielensä mukaan jokaisessa kämpässä tänään, ja heittäisi kaikki hänestä turhat kotkotukset varastoon ja lavalle? Naiset katsoisivat kiltisti hiljaa vieressä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa avata linkkiä, mutta voin antaa esimerkin. Olen ollut pari viime kuukautta aivan sängyn pohjalla kipeänä, ja mies on saanut hoitaa kotia ja puuhata mitä lystää. Arvatenkin, kotimme on täysi sikolätti ja mies on masentunut, kun "mamma" ei ole pyörittämässä arkea.
Voi raukkaa kun jaksat vain palstailla.
Odottaako sinua kahden kuukauden tiskit? Kuinka monta kuukautta mies on käyttänyt samoja alusvaatteita?
Tiskejä on kerääntynyt ja jompikumpi meistä on laittanut ihan pakon edessä tiskikoneen pyörimään. Vaatteista 90% lojuu kylppärin lattialla isossa vaatevuoressa. Mies pesi pyykkiä kerran tän parin kuukauden aikana. Niin ja kävi ostamassa muun muassa uusia sukkia, kun ei ollut puhtaita kaapissa. :D
Vaikka seurusteluaikana hoiti hyvin vaatteensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne, ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?
Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.
Mulle selvisi vasta myöhemmin että miehen äiti oli käynyt siivoamassa sitä poikamiesboksia 😑
Te ette koko seurusteluaikana viettäneet siellä yhdessä niin pitkää aikaa (esim. lomilla), että olisit nähnyt, ettei mies siivoa?
Lomilla hotelleissa on siivoajat. Ja kuten usein käy, vietimme paljon aikaa mun kotona. Eihän siellä hänen kodissaan silloin kukaan tee tiskiä tai sotkua, hyvin pysyy siistinä kun asuu käytännössä muualla.
-eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet sitä miehet tätä
Vaihteeksi palsta täynnä miesvihaa, ei yllätä.
Faktojen toteaminen ei ole miesvihaa. Tuskin kukaan meistä olisi parisuhteessa, jos niin vihaisimme miehiä.
Tämän palstan faktat ovat kyllä useimmiten ihan vain omia mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Musta naiset taas ei huolehdi, kaikki inhottavat asiat jää miehen tehtäväksi, eikä niitä edes viitsitä opetella, koska mies tekee. Tämän vuoksi erosin myös lasten äidistä. Ei osannut pitää autostaan huolta ja se jäi minulle. Vaati että kotityöt tehdään puoliksi. No tein kotityöt, mutta jätin hänelle sen autostaan huolehtimisen ja kun se sitten hajosi, niin hän alkoi valittamaan asiasta minulle. Ilmoitin tässä kohtaa haluavani eron. No nyt kotitöitä on myös vähemmän ja myös lapset viihtyvät luonani kun on aikaa leikkiä heidän kanssaan.
Millä ikivanhoilla kotteroilla ajoitte, jos itse niitä fiksasit eikä huoltamo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne, ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?
Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.
Mulle selvisi vasta myöhemmin että miehen äiti oli käynyt siivoamassa sitä poikamiesboksia 😑
Te ette koko seurusteluaikana viettäneet siellä yhdessä niin pitkää aikaa (esim. lomilla), että olisit nähnyt, ettei mies siivoa?
No ei vietetty, korkeintaan yksittäinen viikonloppu joskus. Mulla oli oma asunto, jossa en myöskään siivonnut silloin mitään enempiä kun oltiin yhdessä.
No jos tuolta pohjalta hyppää avoliittoon, niin ei pidä yllättyä, ettei toista tunne oikeastaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai naisilta otetaan helposti se tila? Voi kultaseni, mitäpä luulet että tapahtuisi jos mies alkaisi sisustaa mielensä mukaan jokaisessa kämpässä tänään, ja heittäisi kaikki hänestä turhat kotkotukset varastoon ja lavalle? Naiset katsoisivat kiltisti hiljaa vieressä?
Kyllä meillä päätetään sisustuksestakin yhdessä. Oliko tämä sinun mielestäsi nyt se "tilan ottamisen" pointti?
Ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niistä asioista keskustella ensin eikä vain heitellä toisen tavaroita varastoon?
Kyllä minulla miehenä on aina ollut asunto puhtaampi sinkkuna, kuin mitä parisuhteessa. Ei minulla yksin eläessä edes juuri tule sotkua aikaiseksi. Jostain syystä sama asunto oli huomattavasti työläämpi exän asuessa kuin nyt. Hän yritti myös uhriutua siivoamisesta, joten asia on sinänsä tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Musta naiset taas ei huolehdi, kaikki inhottavat asiat jää miehen tehtäväksi, eikä niitä edes viitsitä opetella, koska mies tekee. Tämän vuoksi erosin myös lasten äidistä. Ei osannut pitää autostaan huolta ja se jäi minulle. Vaati että kotityöt tehdään puoliksi. No tein kotityöt, mutta jätin hänelle sen autostaan huolehtimisen ja kun se sitten hajosi, niin hän alkoi valittamaan asiasta minulle. Ilmoitin tässä kohtaa haluavani eron. No nyt kotitöitä on myös vähemmän ja myös lapset viihtyvät luonani kun on aikaa leikkiä heidän kanssaan.
Kiva että sulla on autonasentajankoulutus tms. Useimmat vie kyllä ihan perheen ulkopuoliselle autonsa huoltoon ja korjaukseen, niin miehet kuin naisetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän niistä asioista keskustella ensin eikä vain heitellä toisen tavaroita varastoon?
Mitä "toisen tavaroita"
Verhotko ovat nyt naisen omaisuutta? Mies tarvitsee luvan niiden vaihtamiseen?
Kuinka mies "ottaa tilan" ilman että sitä annetaan jos miehen kerran pitäisi alkaa neuvottelemaan kaikesta? Ei miehiltäkään kysytä lupaa jokaiselle kodin pienelle sisustuselementille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet sitä miehet tätä
Miksi miehistä puhuminen on mielestäsi miesvihaa?
Täällä haukutaan miehiä ja yleistetään. Kuten kirjoitin, miehet sitä, miehet tätä.
Kertokaa vaikka niistä omista kokemuksistanne kuten väitätte aina tekevänne. Mutta ei, kerrotte kuinka asiat "jäävät yleensä naisille"
Eivät jää.
Kyllä jää.
Naiset useammin ottavat eron ja hyvin tyypillinen syy on se ettei mies osallistu arkeen.
Naisen työmäärä vähenee kun pääsee miehestä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet sitä miehet tätä
Miksi miehistä puhuminen on mielestäsi miesvihaa?
Täällä haukutaan miehiä ja yleistetään. Kuten kirjoitin, miehet sitä, miehet tätä.
Kertokaa vaikka niistä omista kokemuksistanne kuten väitätte aina tekevänne. Mutta ei, kerrotte kuinka asiat "jäävät yleensä naisille"
Eivät jää.
Olen ihan samaa mieltä ja siksi kysyn aina, kenestä miehestä nyt puhutaan. En anna tippaakaan arvoa yleistäville kommenteille (ja sama pätee, jos puhutaan "naisesta" tai "naisista").
Olen myös oikeasti sitä mieltä, että jos menee avoliittoon siltä pohjalta, että on muutaman kuukauden seurustellut hengaillen jommankumman kämpillä, niin ei pidä hämmästyä eikä valittaa, jos käy ilmi, että toisella on ihan erilainen ymmärrys yhteisen kodin viihtyisyydestä.
Tuo on kyllä erikoista, kuinka usein miehet tuntuvat olevan tietyissa asioissa huolettomampia kuin naiset. Esim. mun mies on todella siisti ja hänen siisteysstandardinsa ovat korkeammalla kuin omat, mutta nuo lakanoiden pakkaamiset ja muut vastaavat ovat sellaisia joilla ei tunnu olevan mitään väliä. Sama koskee esim eväitä, esim automatkalle otan aina vesipullon ja pientä naposteltavaa, mies saattaa sitten kommentoida 'turhista pikkukasseista' mutta kuitenkin haluaa sitten osansa näistä eväistä?! Kun olen kysynyt että eikö sitten yksin autoillessaan pitkiä matkoja ota mitään mukaan, niin kuulemma pystyy kärsimään janoa sen muutaman tunnin. No ok, mutta miksi pitää kärsiä :D
Samoin joskus automatkalla esim juhliin hän on havahtunut siihen, onko meillä lahjaa. No ei ole jos kyse on esim hänen sukulaisistaan tai kavereistaan. Miten asia voi tulla aina mieleen vasta ihan viime hetkellä!
Tottakai se mies sai poikamiesboxinsa pidettyä siistinä. Sehän on yleensä pieni kerrostaloasunto, jossa ei ole lapsia. Pointti on se, että kun tulee lapsia ja muutetaan isompaan asuntoon/taloon pihoineen ja lasten asiatkin täytyy hoitaa omien asioiden lisäksi, se mies nimen omaan ei muutu poikamiesajoistaan, eli ei kasva ns. perheen mukana, vaan tekee edelleen saman verran kuin poikamiehenä. Tällöin kaikki lasten asiat ja reilusti yli puolet kotitöistä jää naiselle.
En ole koskaan tajunnut näitä ihmettelyjä, että etkö miehestä huomannut seurustellessa. Seurustellessa (vaikka yhdessä asuessakin) sitä kuormaa on todella vähän. Kyllä mies siitä on voinut puolet hoitaa.
Ja jestas, että aina vedotaan johonkin autoon. Yksikään kanssani parisuhteessa oleva mies ei ole koskaan koskenut pitkällä tikullakaan mun autooni. Vien auton huoltoon ja renkaanvaihtoon ammattilaiselle (ja ihan itse) ja näin on aina ollut. Lisäksi maksoin suhteen aikana puolet yhteisistä kuluista omieni lisäksi, että mitään mies tuo leivän pöytään bullshittiakaan ei meillä ollut. Silti lasteni isä ei ottanut asiakseen hoitaa yhtään lasten asioita (ei varmaan koskaan ole käynyt lastenvaateliikkeessä, edes netissä) ja olemmekin jo eronneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka mies? Miksi hänellä on monta naista?
Minä muutin mieheni omistamaan asuntoon, joten tiesin tottakai, millaisessa asunnossa hän viihtyy. Mutta samahan se olisi pätenyt, vaikka olisimme muuttaneet minun asuntooni tai hankkineet uuden yhteisen kodin. Kyllähän minä näin seurusteluaikana, miten mies tykkää sisustaa ja millaisessa kodissa hän haluaa asua. Jälleen: JOS se olisi ollut aivan erilainen kuin minun ajatukseni kodista, niin en kai minä olisi hänen kanssaan yhteen muuttanut!
Ja sama pätee jokaiseen mieheen: jos nainen ei pidä kodistanne sellaisena kuin te itse pidätte sinkkuna asuessanne, ei hän ala sellaista kotia haluta myöhemminkään. Silloin on helpompi asua erillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomilla hotelleissa on siivoajat. Ja kuten usein käy, vietimme paljon aikaa mun kotona. Eihän siellä hänen kodissaan silloin kukaan tee tiskiä tai sotkua, hyvin pysyy siistinä kun asuu käytännössä muualla.
-eri-
Kuten sanottu, silloin on kai turha yllättyä siitä, ettei tunne toista käytännössä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä taas ulistaan ja haukutaan miehiä. Jos teillä on tommosia miehiä itsellänne, niin ketähän siitä saisi oikein syyttää?
Ei nää saa kuin paskoja miehiä. Hyvät naiset saa kyllä hyvän miehen. Suurin osa naisista on oikein tyytyväisiä miehiinsä ja avioliittoonsa.
Ne naiset eivät vain vietä aikaansa tällä palstalla. Kertoo kaiken tarvittavan palstamammoista.
Minulla on hyvä mies. Mutta minulla on myös sukulaisia ja tuttavia, joilla on paska mies. Joten ei ne nyt niin harvinaisia ole.
Eivät jää.