Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"

Vierailija
04.01.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?

Kommentit (460)

Vierailija
21/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus, samaa mieltä! Myös siitä, että olisi myös miesten tehtävä ihan vaan ottaa sitä vastuuta kotona.

Vierailija
22/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voisi sitä tilaa ihan itse ottaa, mutta muistaa että siitä tulee myös vastuuta sen tilan siistinä pitämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa? Olen aina ollut oman kotini herra ja tehny aina kaikki kotityöt itse. Olen ikisinkku joten pitäisikö minun nyt mennä jonkun naisen asuntoon tekemään kotitöitä?

M32

Vierailija
24/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?

En tiedä onko tälle suomenkielistä käsitettä, englanniksi se on "weaponized incompetence" kun laiskuudesta ja/tai itsekkyydestä tehdään asioita tahallaan päin männikköä, että pääsee jatkossa itse helpommalla tai ei tarvitse tehdä lainkaan. Rikä ilmiö edes rajoitu kotiin: mulla oli aikanaan työkaveri (nainen), joka "ei osannut" keittää kahvia.

Vierailija
25/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?

Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne,  ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?

Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.

Kyllä näitä vauvoiksi heittäytyviä ihmisiä on, eikä ole sukupuolesta kiinni.

Vierailija
26/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet joutuvat sietämään naisten tapaa tehdä asiat. Ovat tottuneet armeijassa siihen, että itse ei saa päättää nukkumiseen, syömiseen, hygieniaan, matkustamiseen liittyvistä asioista. Naisten pitäisi myös oppia sietämään sitä, että ei saa itse päättää tällaisia asioita. Hyvä harjoitus: kun on juhlat tai jokin meno, anna miehen päättää teidän kummankin vaatteet, vietävät lahjat, milloin lähdetään yms. Sama juttu siivoamisen kanssa. Totuttele sietämään miehen siivousstandardeja. Kun on hänen vuoronsa, hyväksy hänen tapansa kuin se olisi kenraalin käsky. Ei armeijassakaan sinun mielipiteesi kiinnosta ketään, pitää vain sopeutua.

En anna miehen päättää omia vaatteitani, enhän minäkään päätä hänen. Kyllä molemmat ihan itse hoitavat itsensä lähtökuntoon. Sen sijaan lahjat mies tietysti hoitaa itse, jos kyseessä on hänen sukulaisensa tai ystävänsä. Ihan kuten muistamiset muutenkin (joulukortit, joululahjat, syntymäpäivät...), en minä niihin puutu eikä hän minun ystävieni ja sukulaisteni muistamisiin.

Siivousstandardit selvisivät puolin ja toisin seurusteluaikana. Puoliso on tarkempi imuroinnista ja jopa nauttii tiskaamisesta (!), mutta hänen ongelmansa on kasojen kertyminen (etenkin sanomalehdet, muut lehdet, kirjat). Minä taas vihaan imurointia ja tiskausta ja välttelen, mutta minulle on helpompi päästää irti turhasta tavarasta. Lisäksi minä liikun mieluummin rätti kädessä.

En olisi muuttanut yhteen ihmisen kanssa, jolla on ihan erilainen näkemys viihtyisästä kodista.

Vierailija
27/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa avata linkkiä, mutta voin antaa esimerkin. Olen ollut pari viime kuukautta aivan sängyn pohjalla kipeänä, ja mies on saanut hoitaa kotia ja puuhata mitä lystää. Arvatenkin, kotimme on täysi sikolätti ja mies on masentunut, kun "mamma" ei ole pyörittämässä arkea.

Vierailija
28/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...

Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...

Koska jos mies hoitaa, niin se on aina jotenkin väärin hoidettu. Turha ottaa siis mitään väliaskelia kun voi mennä suoraan lopputulokseen.

Kenestä miehestä nyt puhut?

Vierailija
29/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet sitä miehet tätä

Vaihteeksi palsta täynnä miesvihaa, ei yllätä.

Vierailija
30/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa avata linkkiä, mutta voin antaa esimerkin. Olen ollut pari viime kuukautta aivan sängyn pohjalla kipeänä, ja mies on saanut hoitaa kotia ja puuhata mitä lystää. Arvatenkin, kotimme on täysi sikolätti ja mies on masentunut, kun "mamma" ei ole pyörittämässä arkea.

Voi raukkaa kun jaksat vain palstailla.

Odottaako sinua kahden kuukauden tiskit? Kuinka monta kuukautta mies on käyttänyt samoja alusvaatteita?

Vierailija
31/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne,  ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?

Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.

Mulle selvisi vasta myöhemmin että miehen äiti oli käynyt siivoamassa sitä poikamiesboksia 😑

Te ette koko seurusteluaikana viettäneet siellä yhdessä niin pitkää aikaa (esim. lomilla), että olisit nähnyt, ettei mies siivoa?

Vierailija
32/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet sitä miehet tätä

Faktojen toteaminen ei ole miesvihaa. Tuskin kukaan meistä olisi parisuhteessa, jos niin vihaisimme miehiä.

Vierailija
33/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten harrastuksiin tai kouluun liittyvät vanhempien whatsapp-ryhmät ovat mielenkiintoisia. Vaikka isätkin olisi liitetty sinne, hyvä jos edes 1/10 heistä kommentoi ikinä mitään. Saati ilmoittautuvat vapaaehtoiseksi johonkin tehtävään.

Vierailija
34/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIehet voisivat ihan itse "ottaa sitä tilaa"

Täytyypä pitää tuo mielessä kun naiset vinkuu palkastaan "naisten aloilla"

Vierailija
35/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet sitä miehet tätä

Miksi miehistä puhuminen on mielestäsi miesvihaa?

Vierailija
36/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi raukkaa kun jaksat vain palstailla.

Odottaako sinua kahden kuukauden tiskit? Kuinka monta kuukautta mies on käyttänyt samoja alusvaatteita?

Tiskejä on kerääntynyt ja jompikumpi meistä on laittanut ihan pakon edessä tiskikoneen pyörimään. Vaatteista 90% lojuu kylppärin lattialla isossa vaatevuoressa. Mies pesi pyykkiä kerran tän parin kuukauden aikana. Niin ja kävi ostamassa muun muassa uusia sukkia, kun ei ollut puhtaita kaapissa. :D

Vierailija
37/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää. Musta naiset taas ei huolehdi, kaikki inhottavat asiat jää miehen tehtäväksi, eikä niitä edes viitsitä opetella, koska mies tekee. Tämän vuoksi erosin myös lasten äidistä. Ei osannut pitää autostaan huolta ja se jäi minulle. Vaati että kotityöt tehdään puoliksi. No tein kotityöt, mutta jätin hänelle sen autostaan huolehtimisen ja kun se sitten hajosi, niin hän alkoi valittamaan asiasta minulle. Ilmoitin tässä kohtaa haluavani eron. No nyt kotitöitä on myös vähemmän ja myös lapset viihtyvät luonani kun on aikaa leikkiä heidän kanssaan.

Vierailija
38/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...

Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...

Ja jonkun pitää katsoa myös lemmikkien jutut, viedä roskapussit, kastella kasvit, tsekata ettei jääkaappiin jää pilaantuvia, ym. ennen sitä reissua... Yleensä jää sille naiselle.

Me reissaamme sen verran paljon (nykyisin tosin enimmäkseen kotimaassa), että nuokin ovat hioutuneet muotoonsa: minä kastelen viherkasvit, niistä mies ei piittaa eikä hänellä ollut kuin yksi viherkasvi silloin, kun hän asui yksin. Minä siivoan jääkaapin. Mies lajittelee ja vie roskat, pienentää lämmöt (talvella), huolehtii että turhat sähkölaitteet on irrotettu (etenkin kesällä, jos luvassa on ukkosta).

t. Se, joka jo edellä kirjoitti reissuunlähtövalmisteluista

Vierailija
39/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIehet voisivat ihan itse "ottaa sitä tilaa"

Täytyypä pitää tuo mielessä kun naiset vinkuu palkastaan "naisten aloilla"

Palkkoja ei nosteta niin helposti kuin sukkia lattialta.

Vierailija
40/460 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle selvisi vasta myöhemmin että miehen äiti oli käynyt siivoamassa sitä poikamiesboksia 😑

Te ette koko seurusteluaikana viettäneet siellä yhdessä niin pitkää aikaa (esim. lomilla), että olisit nähnyt, ettei mies siivoa?

No ei vietetty, korkeintaan yksittäinen viikonloppu joskus. Mulla oli oma asunto, jossa en myöskään siivonnut silloin mitään enempiä kun oltiin yhdessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi