HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
Kuinka päin mäntyä kotityöt voi tehdä? Jos tosiaan vaatteet värjäytyy pyykissä tai menee pilalle muuten tai kokatessa tuhoaa pannuja niin sellaista ei pidä hyväksyä, koska siitä on taloudellista vahinkoa.
Mutta, jos kotitöiden sabotoiminen on pyyhkeiden viikkaaminen "väärin" tai astianpesukoneen täyttäminen "väärin" niin minusta artikkelissa puhutaan juuri siitä, että annetaan miehelle tilaa hoitaa oma osuutensa kotitöistä omalla tavallaan.
M45
Joitain asioita voi tehdä "toisen tavalla" ihan sen takia, jos toinen pyytää kauniisti. Esim. minun tapani on ripustaa pyykit kuivumaan telineeseen siististi. Mies jättää hihat ja lahkeensuut kääntämättä ja jättää vaatteet narulle rytyssä ja saumat kierossa. Ne myttylahkeet ei sitten edes kuivu kunnolla.
Sitten mä pyydän nätisti, että mä en haluaisi mennä töihin ryppyisissä vaatteissa. Ja kerron, että neulepaidatkin menee pilalle, jos ne ripustaa märkinä ihan kieroon.
Sitten mies ei ripustakaan pyykkejä aikoihin, kun ei saa tehdä "omalla tavallaan"...
Ei vaan voi tehdä 🤗 ei ihme että asiat on päin persettä sullakin. Löysää vähän sitä nutturaa.
En mä ymmärrä. Kyllähän se nyt on ihan normaalia, että yhdessä asuessa toiselta tulee pyyntöjä, että voisiko tämän tai tämän asian tehdä tällä tapaa paremmin. Varsinkin, jos pyyntö on perusteltu (esim. kuivuu tässä asennossa paremmin, eikä jäisi ryppyjä), niin sehän on järkevä kehitysehdotus ja siihen pitäisi voida suhtautua hyvin.
Miehet esittävät ihan samanlaisia juttuja naisille (itse sain esimerkiksi palautetta siitä, miten jätän kenkäni eteisessä ja reagoin siihen siten, että seuraavalla kerralla yritin laittaa ne herraa miellyttävällä tavalla, koska ei se nyt minulta sen kummempaa vaadi, ihan niin kuin se pyykin ripustaminen toisella tavalla ei vaadi kummoisia siltä mieheltä).
Ainoa ero miesten ja naisten välillä on, että miehet vetää ihan äärimmäisyyksiin, että en sitten enää ikinä tee mitään, jos yhtään pyydät minua tekemään eri tavalla. Naiset harvemmin heittäytyvät moiseen draamaan.
No itse olen mies jota ärsyttää monet naisen tavat. Mutta en minä niistä hänelle huomauttele koska ne ovat hänen tapojaan tehdä. Minä laitan sitten itse ne asiat sellaiselle mallille kuin itse tykkään jos se minua häiritsee. Kyllä miehet ovat usein paljon käytännöllisempiä näissä asioisssa ja tekevät itse jos tiettyä laatua vaativat eivätkä valita. Siksihän mies ei laita naista pesemään autoa tai vaihtamaan sen renkaita kun haluaa tehdä sen niin kuin itse pitää parhaana.
Hah haa. Minä pesen kyllä ihan oman autoni ja vaihdan sen renkaat. Miten se "miehen mielestä parhaana pidettävä tapa" sitten on? Täytyykö pesuletkusta tai pulttiavaimesta pitää kiinni kikkelillä, kun sen vain mies näköjään osaa "oikein"?
Niin, miten ne pyykit ripustetaan väärin jos lopputulos on kuivat pyykit? Pitääkö pyykkitelinettä hieroa emättimellä lopuksi?
T: Lapsellisen naisen tasolle alentunut
Toisella tavalla saa pyykit kuivaksi nopeammin ja ne ovat sileitä narulta ottaessa, toisella tavalla kuivumisessa menee kauemmin ja joutuu erikseen silittämään kun on niin tuhannen rypyssä. Äkkiseltään sanoisi että toinen tapa on parempi kuin toinen...
Riippu täysin siitä millaista lopputulosta vaatii. Jos jollekin kelpaa vähän ryppyisempi kuiva vaate vähän hitaammin niin hänelle se sinusta huonompi tapa on ihan yhtä hyvä.
Ne hitaasti mytyssä kuivuvat vaatteet alkavat haista. Itse en kyllä halua olla töissä ryppyisissä, haisevissa vaatteissa, mutta ei kai se kaikkia haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
Kuinka päin mäntyä kotityöt voi tehdä? Jos tosiaan vaatteet värjäytyy pyykissä tai menee pilalle muuten tai kokatessa tuhoaa pannuja niin sellaista ei pidä hyväksyä, koska siitä on taloudellista vahinkoa.
Mutta, jos kotitöiden sabotoiminen on pyyhkeiden viikkaaminen "väärin" tai astianpesukoneen täyttäminen "väärin" niin minusta artikkelissa puhutaan juuri siitä, että annetaan miehelle tilaa hoitaa oma osuutensa kotitöistä omalla tavallaan.
M45
Joitain asioita voi tehdä "toisen tavalla" ihan sen takia, jos toinen pyytää kauniisti. Esim. minun tapani on ripustaa pyykit kuivumaan telineeseen siististi. Mies jättää hihat ja lahkeensuut kääntämättä ja jättää vaatteet narulle rytyssä ja saumat kierossa. Ne myttylahkeet ei sitten edes kuivu kunnolla.
Sitten mä pyydän nätisti, että mä en haluaisi mennä töihin ryppyisissä vaatteissa. Ja kerron, että neulepaidatkin menee pilalle, jos ne ripustaa märkinä ihan kieroon.
Sitten mies ei ripustakaan pyykkejä aikoihin, kun ei saa tehdä "omalla tavallaan"...
Ei vaan voi tehdä 🤗 ei ihme että asiat on päin persettä sullakin. Löysää vähän sitä nutturaa.
En mä ymmärrä. Kyllähän se nyt on ihan normaalia, että yhdessä asuessa toiselta tulee pyyntöjä, että voisiko tämän tai tämän asian tehdä tällä tapaa paremmin. Varsinkin, jos pyyntö on perusteltu (esim. kuivuu tässä asennossa paremmin, eikä jäisi ryppyjä), niin sehän on järkevä kehitysehdotus ja siihen pitäisi voida suhtautua hyvin.
Miehet esittävät ihan samanlaisia juttuja naisille (itse sain esimerkiksi palautetta siitä, miten jätän kenkäni eteisessä ja reagoin siihen siten, että seuraavalla kerralla yritin laittaa ne herraa miellyttävällä tavalla, koska ei se nyt minulta sen kummempaa vaadi, ihan niin kuin se pyykin ripustaminen toisella tavalla ei vaadi kummoisia siltä mieheltä).
Ainoa ero miesten ja naisten välillä on, että miehet vetää ihan äärimmäisyyksiin, että en sitten enää ikinä tee mitään, jos yhtään pyydät minua tekemään eri tavalla. Naiset harvemmin heittäytyvät moiseen draamaan.
No itse olen mies jota ärsyttää monet naisen tavat. Mutta en minä niistä hänelle huomauttele koska ne ovat hänen tapojaan tehdä. Minä laitan sitten itse ne asiat sellaiselle mallille kuin itse tykkään jos se minua häiritsee. Kyllä miehet ovat usein paljon käytännöllisempiä näissä asioisssa ja tekevät itse jos tiettyä laatua vaativat eivätkä valita. Siksihän mies ei laita naista pesemään autoa tai vaihtamaan sen renkaita kun haluaa tehdä sen niin kuin itse pitää parhaana.
Hah haa. Minä pesen kyllä ihan oman autoni ja vaihdan sen renkaat. Miten se "miehen mielestä parhaana pidettävä tapa" sitten on? Täytyykö pesuletkusta tai pulttiavaimesta pitää kiinni kikkelillä, kun sen vain mies näköjään osaa "oikein"?
Niin, miten ne pyykit ripustetaan väärin jos lopputulos on kuivat pyykit? Pitääkö pyykkitelinettä hieroa emättimellä lopuksi?
Toisella tavalla saa pyykit kuivaksi nopeammin ja ne ovat sileitä narulta ottaessa, toisella tavalla kuivumisessa menee kauemmin ja joutuu erikseen silittämään kun on niin tuhannen rypyssä. Äkkiseltään sanoisi että toinen tapa on parempi kuin toinen...
Väärin auton pesemällä saa myös naarmutettua auton ja väärin renkaat vaihtamalla pultit jäävät liian löysälle, auto tippuu tunkilta, pyörimissuunta ei ole katsottu, jne. On noitakin varmasti, ketkä ajavat auton pesuautomaattiin irrottamatta antennia tai kääntämättä peilejä. Kyllä nekin voi tehdä väärin.
Jep ja on todellakin asiallista sanoa, jos toinen tekee väärin. Ei luulisi olevan liikaa vaadittu, että ripustaa paidat suoraan ettei tarvitse erikseen silittää, tai tarkistaa sen pyörimissuunnan ennen kuin laittaa renkaat paikoilleen.
No ero on juuri siinä että jos mies on hyvin tarkka jostain asiasta niin hän tekee sen silloin yleensä itse eikä ole kyttäämässä ja vaatimassa sitä toista tekemään sen oikein.
Vierailija kirjoitti:
Jos naiset ei halua antaa tilaa vaan siitä pitää alkaa tappelemaan, niin sitten saa pitää tilansa ja hoitaa kaikki kotihommat. Turha kuitenkaan urputtaa, että joutuu tekemään kaiken.
Tuskin yksikään nainen hermostuu, kun mies kertoo pesevänsä jatkossa omat pyykkinsä ja huolehtivan itse omat ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M45
Riippu täysin siitä millaista lopputulosta vaatii. Jos jollekin kelpaa vähän ryppyisempi kuiva vaate vähän hitaammin niin hänelle se sinusta huonompi tapa on ihan yhtä hyvä.
Ne hitaasti mytyssä kuivuvat vaatteet alkavat haista. Itse en kyllä halua olla töissä ryppyisissä, haisevissa vaatteissa, mutta ei kai se kaikkia haittaa.
Jo joku asia ihmistä oikeasti haittaisi niin tuskin hän tekisi sen kuitenkin jatkuvasti aina sillä tavalla. Eli jos ripustaa pyykit aina samalla tavalla niin kyllä se lopputulos silloin on sille ihmiselle riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne, ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?
Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.
Ei tarvitse olla siisti ihminen, en ole erityisen siisti itsekään. Mutta olis kiva kuitenkin, jos mies avoliitossa tekisi edes sen, mitä sinkkunakin teki, eikä jättäisi kaikkea naisen vastuulle. Jos sinkkuna on sentään saanut roskat osumaan roskikseen ja tiskarin tyhjättyä ja täytettyä, niin kyllä ne vois avoliitossakin tehdä ilman eri pyytämisiä ja neuvotteluita.
Vierailija kirjoitti:
Miehet joutuvat sietämään naisten tapaa tehdä asiat. Ovat tottuneet armeijassa siihen, että itse ei saa päättää nukkumiseen, syömiseen, hygieniaan, matkustamiseen liittyvistä asioista. Naisten pitäisi myös oppia sietämään sitä, että ei saa itse päättää tällaisia asioita. Hyvä harjoitus: kun on juhlat tai jokin meno, anna miehen päättää teidän kummankin vaatteet, vietävät lahjat, milloin lähdetään yms. Sama juttu siivoamisen kanssa. Totuttele sietämään miehen siivousstandardeja. Kun on hänen vuoronsa, hyväksy hänen tapansa kuin se olisi kenraalin käsky. Ei armeijassakaan sinun mielipiteesi kiinnosta ketään, pitää vain sopeutua.
Armeija kestää alle vuoden. Hämmästyttävää kuinka se voi muuttaa miehen perusluonteen ikiajoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se menee niin, että minä teen esim. lasten vaatteiden pakkauksen ja huollon. Ai miksi?
Meillä ei olisi lapsilla ikinä sopivia vaatteita, jos mies joutuisi huolehtimaan. Häntä ei vaan kiinnosta tuollaiset asiat.
Tiettävästi yksikään lapsi ei ole paleltunut kuoliaaksi ulkona siksi että mies on sen lapsen pukenut. Sen sijaan miehen pukemalla lapsella on kyllä voinut olla eriparin tumput, väreiltään yhteensopimaton takki ja housut, numeroa liian pieni paita tai mustikkasoppaa rinnuksilla. Mutta niihin ei kukaan ole vielä kuollut.
Mies on tuossa tapauksessa ihan yhtä huoleton oman vaatetuksen suhteen. Mitäs se haittaa, jos töissä on liian pieni paita päällä ja mustikkasoppaa rinnuksilla.
Yllättävän monella miehellä tuo ei haittaisikaan yhtään. Ihmiset kun pitävät eri asioita tärkeinä. Siitähän tämä koko ongelma johtuukin että liian moni vaatii sitä toista tekemään kaiken niiden omien kriteeriensä perusteella eikä niin kuin mikä sille toiselle itselle riittäisi ja kelpaisi.
Onneksi minun miehelle kelpaa auton pesuksi pesukadulle ajaminen ja pyykkien ripustaminen kunnolla on ihan itsestään selvää. Eikä se ota nokkiinsa jos sanon, että voisitko jatkossa laittaa lasten haalarit kuivumaan sen sijaan että ne jää myttyyn lattialle, enkä minä jos mies sanoo että voisinko ripustaa tiskirätin hänen toivomallaan tavalla. Olisi hemmetin raskasta jos joutuisi jatkuvasti vääntämään tuommoisista. Meillä molemmat hoitaa kaikkea ihan sujuvasti. Tottakai sitä välillä tulee sanomista tai riitaa jostain, mutta aika pientä täällä kuvattuihin ongelmiin nähden...
Ulkomailla oli sellainen talomalli jossa kummallekin oli oma puolikas taloa. Erossa ne sai erilleen ja joku kärräsi puolikkaat omille tonteilleen kauemmas. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naiset ei halua antaa tilaa vaan siitä pitää alkaa tappelemaan, niin sitten saa pitää tilansa ja hoitaa kaikki kotihommat. Turha kuitenkaan urputtaa, että joutuu tekemään kaiken.
Tuskin yksikään nainen hermostuu, kun mies kertoo pesevänsä jatkossa omat pyykkinsä ja huolehtivan itse omat ruokansa.
Kyllä meillä hermostui ja se ei käynyt. Meillä oli keskustelua ruokakustannusten jakautumisesta ja siitä, että minun pitäisi maksaa enemmän. Kerroin, että minun makuni on niin halpa, että voin alkaa maksamaan jatkossa itse omat kuluni, tekemään ruokani ja säästämään. No eihän se käynyt. Väittäisin, että meidän kotitaloudessa n. 70% ostettavista elintarvikkeista on sellaisia, mitä minä en tarvitse enkä syö.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minun miehelle kelpaa auton pesuksi pesukadulle ajaminen ja pyykkien ripustaminen kunnolla on ihan itsestään selvää. Eikä se ota nokkiinsa jos sanon, että voisitko jatkossa laittaa lasten haalarit kuivumaan sen sijaan että ne jää myttyyn lattialle, enkä minä jos mies sanoo että voisinko ripustaa tiskirätin hänen toivomallaan tavalla. Olisi hemmetin raskasta jos joutuisi jatkuvasti vääntämään tuommoisista. Meillä molemmat hoitaa kaikkea ihan sujuvasti. Tottakai sitä välillä tulee sanomista tai riitaa jostain, mutta aika pientä täällä kuvattuihin ongelmiin nähden...
Noinhan se toimii silloin kun pariskunnalla on kohtuullisen samankaltaiset kriteerit asioille ja miten ne pitää tehdä. Silloin ne pienet eroavaisuudet saadaan kyllä sovittua. Mutta jos käsitykset ovat kovin kaukana toisistaan niin se ei enää niin oikein onnistukaan ja sitten ollaan siinä valtataistelussa jota täälläkin usein kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M45
Jo joku asia ihmistä oikeasti haittaisi niin tuskin hän tekisi sen kuitenkin jatkuvasti aina sillä tavalla. Eli jos ripustaa pyykit aina samalla tavalla niin kyllä se lopputulos silloin on sille ihmiselle riittävä.
Mutta jos ripustaa muidenkin perheenjäsenten vaatteita eikä pelkästään omiaan, niin ei liene liikaa vaadittu, että vaatteet kerran ravistaa suoraksi ennen narulle ripustamista? En ole kuitenkaan nähnyt miehiä intopinkeänä silitysraudan kanssa silittämässä ryppyisinä kuivattamiaan vaatteita...
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta esim. yksi exäni ei koskaan pyyhkinyt keittiön kaappien ovia. Siis väitti siivonneensa keittiön, mutta oli pyyhkinyt vain vaakatasossa olevat tasot. Kaappien ovet saattoivat olla täynnä kaikkia valumia ja tahroja. Niin on se nyt kumma, jos siitä hyvästä ei sitten enää suostu koskaan pyyhkimään keittiötä, jos toinen huomauttaa, että ovessa näkyy olevan aika paha ruokatahravaluma. Tuo on miehiltä jotain ihan omituista käytöstä, että jättävät asioita tekemättä ja sitten loukkaantuvat, jos ei tulekaan taputuksia, että kuinka mahtavaa, että hän nyt siivosi keittiön ja nainen saa sitten tulla vielä siivoamaan loput keittiöstä.
Toinen on miesimurointi. Sehän on ihan käsite. Tarkoittaa, ettei imuroida minkään huonekalun tai maton alta, vaan ainoastaan näkyvät osat. Seuraavana päivänä sieltä sohvan/telkkarin alta jo kulkeutuu sitten pölyt näkyville. Ja taputuksia sankarille, job well done.
On ihan luonnollista, että naista ärsyttää, jos tekee homman puolivillaisesti siten, että toinen joutuu tulemaan perässä ja viemään homman loppuun. Jos lupaa imuroida, niin olisi kohtuullista, että tekisi sen sitten niin, ettei heti seuraavana päivänä tarvitse imuroida uudestaan.
Meillä ei onneksi kumpikaan jaksa nipottaa mistään kaapin ovista. Imuroinnissa minä miehenä olen tarkempi, siirtelen huonekaluja ja otan kunnolla sänkyjen alta jne, ettei sitä tarvitsisi tehdä joka toinen päivä. Pölyjä pyyhitään ehkä kerran kuukaudessa. Ei tulisi kyllä mitään suhteesta minkään siivoushullun naisen kanssa, saisi kyllä puunata kämppää ihan keskenään.
Oma mies on melko huoleton, mutta en silti ymmärrä, miten hän onnistuu kaatamaan itselleen kahvia niin, että kahviroiskeita on tasolla ja sen alapuolella olevan kaapin ovessa. Varsinkin se ovi on hirveän näköinen, kun kahvirantuja menee ylhäältä alas asti. Saas nähdä, milloin oven pinta menee pilalle. Sohvan ja olohuoneen maton mies on myös sotkenut kahvilla. Matosta ei tahroja saanut pois edes pesulassa, sanoivat, että maitokahvi on hankala puhdistettava. Taidanpa mennä pyyhkimään telkkarista pölyt pois märällä mikrokuituliinalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M45
Mutta jos ripustaa muidenkin perheenjäsenten vaatteita eikä pelkästään omiaan, niin ei liene liikaa vaadittu, että vaatteet kerran ravistaa suoraksi ennen narulle ripustamista? En ole kuitenkaan nähnyt miehiä intopinkeänä silitysraudan kanssa silittämässä ryppyisinä kuivattamiaan vaatteita...
- eri
Jos käsitykset lopputuloksesta ovat täysin erilaiset niin siihen ei monesti auta kuin se että jokainen tekee sen oman osansa niin kuin itse tykkää ja toinen sitten niin kuin hänelle kelpaa. Voi pariskunnasta kumpikin pestä itse omat pyykkinsä jos se toisen tapa ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tälle suomenkielistä käsitettä, englanniksi se on "weaponized incompetence" kun laiskuudesta ja/tai itsekkyydestä tehdään asioita tahallaan päin männikköä, että pääsee jatkossa itse helpommalla tai ei tarvitse tehdä lainkaan. Rikä ilmiö edes rajoitu kotiin: mulla oli aikanaan työkaveri (nainen), joka "ei osannut" keittää kahvia.
Toisinaan tuo voi olla töissä ihan järkevää, nainen "ei osaa" keittää kahvia tai tehdä muistiinpanoja kokouksesta, koska ei halua ajautua kollegoidensa toimistoapulaiseksi.
Kotona pitäisi kuitenkin ottaa vastuuta vähintään omasta osuudestaan, tarvittaessa isommastakin, jos kumppani ei siihen sairauden tai muun vaikean tilanteen vuoksi pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se menee niin, että minä teen esim. lasten vaatteiden pakkauksen ja huollon. Ai miksi?
Meillä ei olisi lapsilla ikinä sopivia vaatteita, jos mies joutuisi huolehtimaan. Häntä ei vaan kiinnosta tuollaiset asiat.
Tiettävästi yksikään lapsi ei ole paleltunut kuoliaaksi ulkona siksi että mies on sen lapsen pukenut. Sen sijaan miehen pukemalla lapsella on kyllä voinut olla eriparin tumput, väreiltään yhteensopimaton takki ja housut, numeroa liian pieni paita tai mustikkasoppaa rinnuksilla. Mutta niihin ei kukaan ole vielä kuollut.
Mies on tuossa tapauksessa ihan yhtä huoleton oman vaatetuksen suhteen. Mitäs se haittaa, jos töissä on liian pieni paita päällä ja mustikkasoppaa rinnuksilla.
Yllättävän monella miehellä tuo ei haittaisikaan yhtään. Ihmiset kun pitävät eri asioita tärkeinä. Siitähän tämä koko ongelma johtuukin että liian moni vaatii sitä toista tekemään kaiken niiden omien kriteeriensä perusteella eikä niin kuin mikä sille toiselle itselle riittäisi ja kelpaisi.
Luuletko, että asiakaspalaveriin menevä myyntimies ei saa esimieheltään kehotusta vaihtaa puhdasta päälle ennen palaveria? Tai haluatko sinä nähdä työkaverin viikon ruokalistan hänen vaatteistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjatta 58 kirjoitti:
Luin koko ketjun ja jäin ihmettelemään, että mitähän tässä oikein on alla ja takana? Kuka tahansa yli viisivuotias ihminen osaa ripustaa pyykin ja täyttää astianpesukoneen. Jollei osaa, niin kvg. Eli onko tässä joku valta- ja arvokysymys taustalla, jonka vuoksi konservatiivimiehet eivät vain ota käskyjä vastaan itseään alempiarvoisilta?
On myös ihan turhaa käyttää aikaa harmitteluun 'kun en sitten yhtään tykkää imuroinnista/ikkunanpesusta/ruoanlaitosta/mitä ikinä, työ on vain tehtävä. Ja se vielä puuttuu, että teettää nämä ikävät työt toisilla.
Ikänaisena en ilman tarkkaa harkintaa muuttaisi enää yhteen kenenkään miehen kanssa, oli hän sitten millainen seksin jumala hyvänsä. En jaksa passata.
Käskyjä vastaan... Ei ihme että olet ikisinkku.
Paljonko naiset ottavat miehiltä "käskyjä vastaan"?
Käskeä/käsky sanoihin liittyy jotain murrevivahteita. Itse melko tottuneesti käytän sanaa käskeä silloinkin, kun kyse on pyynnöstä, kehotuksesta jne. Joskus joku eri murrealueelta kavahti mun tapaa käyttää sanaa käskeä. Hän ymmärsi sen todella komentavana ja ehdottomana, kun mulle se ei sitä tarkoita.
Ja kuten alkuperäisestä tekstistä pystyi päättelemään, miehet ovat niin pirun herkkänahkaisia kukkasia, että pienikin kehotus, toive tai pyyntö koetaan heti "nalkuttamiseksi" ja "käskyttämiseksi". Ja sitten pitää osoittaa mieltä kuin mikäkin leikki-ikäinen, että "muahan ei ämmät määräile! Niin!111!!!!11!1!"
Niin no kuten sanoin, niin käännetäänpä roolit toisin päin, että mies "kehottaa, toivoo ja pyytää" jatkuvasti jotain, niin kauankohan naiset sellaista kuuntelisivat? Taitaisi loppua tekeminen naisellakin. Mulla on tästä kokemusta remonttia tehdessämme, pari pientä huomautusta ja neuvoa minulta paremmin tietävänä niin nainen lopetti kaiken tekemisen.
Kuules, jos mieheni pyytäisi minua tekemään jotain mistä itsellä ei ole kokemusta, kuten auton pikku huollot ja remonttihommat, niin minä pyytäisin hänet näyttämään ja kertomaan miten se kuuluu tehdä, tekisin hänen perässään ja kysyisin "näinkö?" Ja siinä lisäohjeistukset olisivat mahdollisia, sekä tietty myös myöhemminkin. Tekisin näin koska tiedän etten osaa kaikkea, enkä välttämättä tajua ottaa huomioon joka juttua, mutta en halua pilata tai rikkoa mitään. Miksi monille miehille on tärkeämpää saada tehdä asiat "omalla tavalla", kuin se ettei keittiön pinnat menisi pilalle jotka sitten vaatisivat sitä remonttia? Ihan näin vaan esimerkkinä.
- eri
Oletteko te täydellisyyskyttääjät tulleet ajatelleeksi, että saatatte saada aikaan Hyacinth Bucket-efektin eli toinen hermoilee sen vinkutiukan kyttäämisen takia niin että kahvi läikkyy jne.?
Kyllä näissä pitää löytää niitä luovia ratkaisuja eikä aina ainoa voi olla se että toinen tekee kuten toinen vaatii. Esim. meillä kipuiltiin vuosia viikkosiivouksen takia kun minusta mies ei vain tehnyt asioita niin että olisi minusta ollut siistiä. Hänestä oli. Ja lapsetkin kyllästelivät kun eivät saaneet tehdä mitään kun koko ajan piti varoa jotain moppia, rättiä tai pölynimuria.
Lopulta päädyttiin ratkaisuun jossa mies ottaa aina joka lauantai lapset ja menee heidän kanssaan jonnekin ulkoilemaan, kirjastoon tms. ja on kolme tuntia poissa. Minä sitten laitan kuulokkeet korville ja jammailen menemään sen siivouksen niin kuin haluan. Iltapäivän lopuksi meillä on kiiltävä koti, punaposkiset iloiset lapset kotona ja voidaan rauhoittua viikonlopun viettoon.
Paljon vähemmän kuin aikuiset luulevat. Meilläkin varsinkin toinen lapsi halusi usein ihan välttämättä laittaa jonkun sen ajan lempivaatteen ulos vaikka se ei ollut ihan säähän sopiva. Kun sitten sanoin että et sitten valita jos tulee kylmä/kuuma/märkä tms. niin lähes aina lapsi oli kuitenkin ihan tyytyväinen kun sai olla siinä mieluisasssa vaatteessa eikä siinä "oikeassa".