HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa avata linkkiä, mutta voin antaa esimerkin. Olen ollut pari viime kuukautta aivan sängyn pohjalla kipeänä, ja mies on saanut hoitaa kotia ja puuhata mitä lystää. Arvatenkin, kotimme on täysi sikolätti ja mies on masentunut, kun "mamma" ei ole pyörittämässä arkea.
Voi raukkaa kun jaksat vain palstailla.
Odottaako sinua kahden kuukauden tiskit? Kuinka monta kuukautta mies on käyttänyt samoja alusvaatteita?
Tiskejä on kerääntynyt ja jompikumpi meistä on laittanut ihan pakon edessä tiskikoneen pyörimään. Vaatteista 90% lojuu kylppärin lattialla isossa vaatevuoressa. Mies pesi pyykkiä kerran tän parin kuukauden aikana. Niin ja kävi ostamassa muun muassa uusia sukkia, kun ei ollut puhtaita kaapissa. :D
Aika paljon miehellä on vaatteita.
No mutta mikä ongelma kun kerran pärjäätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne naiset yleenä halua luopua vallastaan kotona. Jos mies yrittää tehdä kotitöitä, niin ne on väärin tehty, koska pitää tehdä niin kuin nainen haluaa. Nähty on. Toisaalta miesten pitää luopua vallastaan bisnes- ja hallintosektorilla niin saavutettaisiin tasapaino. Onhan se ymmärrettävää, että nainen takertuu siihen ainoaan valtaan, jota hänellä on, eli kodin valtikkaan.
N50
Kun yleensä ne ON väärin tai puoliksi tehty. Esimerkkinä keittiön siivous. Astiat menee koneeseen, mutta kaikki tasot ja ruokapöytä jää pyyhkimättä harmaan ikuisuuteen asti. Jos ne pyyhitään, niin rätti ripustetaan vettä tippuvan märkänä kaapin kahvaan bakteereita kasvattamaan.
Tai imuroidaan, mutta pölyt jää pyyhkimättä. Vaatteet ripustetaan, mutta niitä ei oiota, joten eivät kuivu kunnolla ja jäävät kurttuisiksi.
No niinpä. Vaikea luottaa toisen siivoustaitoihin kun on nähnyt hänen käsittelevän raakaa kanaa ja vasta käskystä "pesee" kädet, eli käyttää sormiaan nopsaan kylmässä vedessä ja kuivaa ne housuihinsa.
Aikoina kun olin työttömänä mukisematta siivosin ja miehen (ex) ei tarvinnut sillä mieltään vaivata tultuaan kotiin töistä, se oli sanomattakin minulle selvää että ne ovat minun hommani ja metsästin niitä likasia sukkia kodin joka nurkasta (yleensä sohvatyynyjen alla) ja vein roskiin leikatut varpaankynnet hänen tietokonepöydältään yms. Mutta sitten kun sain töitä, menikö kotityöt tasan? No ei varmana mennyt, vaan oletti kotona kaiken jatkuvan kuin ennenkin.
Onneksi on olemassa veljeni joka pitää uskoani yllä siitä että kaikki miehet ei todellakaan ole exieni, isäni tai isäpuoleni kaltaisia. Ihanaa nähdä hänet onnellisena vaimonsa kanssa, hän on selkeästi hyvä isä eikä pakene vastuuta ja tekee sitä metatyötä muistamalla vauvaan liittyviä aikoja mitä äiti ei muista.
Naisten tulee lopettaa pihtaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio. Sinänsähän tuo oli hyvä kirjoitus, mutta tosiaan naisnäkökulmasta.
Hieman hymyilytti tuo lakanoiden pakkaaminen. Me olemme lapseton pariskunta ja minä olen se, joka pakkaa lakanat (ja ruoat), kun niitä reissussa tarvitaan. Puoliso puolestaan pakkaa retkikeittimet, taskulamput, laturit yms. (riippuen millaiselle reissulle milloinkin ollaan lähdössä). Lisäksi hän talvisin varmistaa, että lintujen ruokinta-automaatissa riittää ruokaa. Eli helposti saisin asian näyttämään siltä, että minä teen kaikki metatyöt, mutta kyllä ne todellisuudessa aika tasan puoleksi menevät.
Niin meilläkin meni ennen lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja painotti lopussa naisten epätasa-arvoa työelämässä ja se ei poistu ennen kuin naiset lopettavat kotona nyhjäämisen lasten kanssa ja jakavat miehen kanssa vahnempainvapaat ja lapset laitetaan päivähoitoon. Tähän tarvitaan myös yhteiskunnan apua, jotta homma toimisi kuten muissa Pohjoismaissa, joissa nainen ei ole riski työnantajalle ja ainoa oikea hyvä äiti ei ole kymmenen vuotta kotona lapsia hilloava kodin hengetär.
Lapset voi laittaa hoitoon 6kk ikäisemä kuten muuallakin.
Minne?
Tarhaan
Suomessa tarhaan otetaan käsittääkseni vasta 10kk iässä. Että joku oma au pair pitäisi palkata, jos meinaa 6kk:lle hoitajan jostain saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne naiset yleenä halua luopua vallastaan kotona. Jos mies yrittää tehdä kotitöitä, niin ne on väärin tehty, koska pitää tehdä niin kuin nainen haluaa. Nähty on. Toisaalta miesten pitää luopua vallastaan bisnes- ja hallintosektorilla niin saavutettaisiin tasapaino. Onhan se ymmärrettävää, että nainen takertuu siihen ainoaan valtaan, jota hänellä on, eli kodin valtikkaan.
N50
Kun yleensä ne ON väärin tai puoliksi tehty. Esimerkkinä keittiön siivous. Astiat menee koneeseen, mutta kaikki tasot ja ruokapöytä jää pyyhkimättä harmaan ikuisuuteen asti. Jos ne pyyhitään, niin rätti ripustetaan vettä tippuvan märkänä kaapin kahvaan bakteereita kasvattamaan.
Tai imuroidaan, mutta pölyt jää pyyhkimättä. Vaatteet ripustetaan, mutta niitä ei oiota, joten eivät kuivu kunnolla ja jäävät kurttuisiksi.
Olisiko se niin mahdotonta hyväksyä tuo toinen tapa tehdä asiat. Jospa se sinun tapasi ei olekaan ainoa oikea?
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N50
Olisiko se niin mahdotonta hyväksyä tuo toinen tapa tehdä asiat. Jospa se sinun tapasi ei olekaan ainoa oikea?
N50
Olen eri, mutta esim. yksi exäni ei koskaan pyyhkinyt keittiön kaappien ovia. Siis väitti siivonneensa keittiön, mutta oli pyyhkinyt vain vaakatasossa olevat tasot. Kaappien ovet saattoivat olla täynnä kaikkia valumia ja tahroja. Niin on se nyt kumma, jos siitä hyvästä ei sitten enää suostu koskaan pyyhkimään keittiötä, jos toinen huomauttaa, että ovessa näkyy olevan aika paha ruokatahravaluma. Tuo on miehiltä jotain ihan omituista käytöstä, että jättävät asioita tekemättä ja sitten loukkaantuvat, jos ei tulekaan taputuksia, että kuinka mahtavaa, että hän nyt siivosi keittiön ja nainen saa sitten tulla vielä siivoamaan loput keittiöstä.
Toinen on miesimurointi. Sehän on ihan käsite. Tarkoittaa, ettei imuroida minkään huonekalun tai maton alta, vaan ainoastaan näkyvät osat. Seuraavana päivänä sieltä sohvan/telkkarin alta jo kulkeutuu sitten pölyt näkyville. Ja taputuksia sankarille, job well done.
On ihan luonnollista, että naista ärsyttää, jos tekee homman puolivillaisesti siten, että toinen joutuu tulemaan perässä ja viemään homman loppuun. Jos lupaa imuroida, niin olisi kohtuullista, että tekisi sen sitten niin, ettei heti seuraavana päivänä tarvitse imuroida uudestaan.
On hyvä että bluesministeri ja kantritohtori lopetetaan. Miehillä ei saa olla Ylessä mitään tilaa. Ongelmallista, ettei Nata Salmela tai Alma ole heidän tilallaan Ylessä.
Myn kotiin ei pääse yksikään mies, joten eipä tarvitse jakaa valtaa. Simple
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...
Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...
Olen miettinyt, miksi yhteiskunnan (tai ainakin joidekin) mielestä on ok, että mies on perheessään vapaamatkustaja. Miksi hän ei ole aikuinen ja ota vastuuta omasta jälkikasvustaan sen sijaan, että "auttelee" äiskää silloin tällöin kun huvittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja painotti lopussa naisten epätasa-arvoa työelämässä ja se ei poistu ennen kuin naiset lopettavat kotona nyhjäämisen lasten kanssa ja jakavat miehen kanssa vahnempainvapaat ja lapset laitetaan päivähoitoon. Tähän tarvitaan myös yhteiskunnan apua, jotta homma toimisi kuten muissa Pohjoismaissa, joissa nainen ei ole riski työnantajalle ja ainoa oikea hyvä äiti ei ole kymmenen vuotta kotona lapsia hilloava kodin hengetär.
Lapset voi laittaa hoitoon 6kk ikäisemä kuten muuallakin.
Minne?
Tarhaan
Suomessa tarhaan otetaan käsittääkseni vasta 10kk iässä. Että joku oma au pair pitäisi palkata, jos meinaa 6kk:lle hoitajan jostain saada.
Eiköhän tuohon saa helposti muutoksen jos siihen on haluja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...
Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...
Olen miettinyt, miksi yhteiskunnan (tai ainakin joidekin) mielestä on ok, että mies on perheessään vapaamatkustaja. Miksi hän ei ole aikuinen ja ota vastuuta omasta jälkikasvustaan sen sijaan, että "auttelee" äiskää silloin tällöin kun huvittaa?
Samahan se on naisten tulojen kanssa. Vähän on osallistuvinaan kulujen maksamiseen.
Oikea mies ottaa tilansa. Nainen odottaa tätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta esim. yksi exäni ei koskaan pyyhkinyt keittiön kaappien ovia. Siis väitti siivonneensa keittiön, mutta oli pyyhkinyt vain vaakatasossa olevat tasot. Kaappien ovet saattoivat olla täynnä kaikkia valumia ja tahroja. Niin on se nyt kumma, jos siitä hyvästä ei sitten enää suostu koskaan pyyhkimään keittiötä, jos toinen huomauttaa, että ovessa näkyy olevan aika paha ruokatahravaluma. Tuo on miehiltä jotain ihan omituista käytöstä, että jättävät asioita tekemättä ja sitten loukkaantuvat, jos ei tulekaan taputuksia, että kuinka mahtavaa, että hän nyt siivosi keittiön ja nainen saa sitten tulla vielä siivoamaan loput keittiöstä.
Toinen on miesimurointi. Sehän on ihan käsite. Tarkoittaa, ettei imuroida minkään huonekalun tai maton alta, vaan ainoastaan näkyvät osat. Seuraavana päivänä sieltä sohvan/telkkarin alta jo kulkeutuu sitten pölyt näkyville. Ja taputuksia sankarille, job well done.
On ihan luonnollista, että naista ärsyttää, jos tekee homman puolivillaisesti siten, että toinen joutuu tulemaan perässä ja viemään homman loppuun. Jos lupaa imuroida, niin olisi kohtuullista, että tekisi sen sitten niin, ettei heti seuraavana päivänä tarvitse imuroida uudestaan.
Meillä ei onneksi kumpikaan jaksa nipottaa mistään kaapin ovista. Imuroinnissa minä miehenä olen tarkempi, siirtelen huonekaluja ja otan kunnolla sänkyjen alta jne, ettei sitä tarvitsisi tehdä joka toinen päivä. Pölyjä pyyhitään ehkä kerran kuukaudessa. Ei tulisi kyllä mitään suhteesta minkään siivoushullun naisen kanssa, saisi kyllä puunata kämppää ihan keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen taas miettinyt, että miksi yhteiskunnalle on ok, että kaikki veronmaksajamiehet joutuvat maksamaan yh-äitien lapsista, naisten rintasyöpäseulonnoista, hedelmöityshoidoista, jne? Mitä vastaavaa miehet saavat yhteiskunnalta? No eivät mitään. Kuulostaa enemmänkin matriarkaaliselta yhteiskunnalta kuin patriarkaaliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa avata linkkiä, mutta voin antaa esimerkin. Olen ollut pari viime kuukautta aivan sängyn pohjalla kipeänä, ja mies on saanut hoitaa kotia ja puuhata mitä lystää. Arvatenkin, kotimme on täysi sikolätti ja mies on masentunut, kun "mamma" ei ole pyörittämässä arkea.
Voi raukkaa kun jaksat vain palstailla.
Odottaako sinua kahden kuukauden tiskit? Kuinka monta kuukautta mies on käyttänyt samoja alusvaatteita?
Tiskejä on kerääntynyt ja jompikumpi meistä on laittanut ihan pakon edessä tiskikoneen pyörimään. Vaatteista 90% lojuu kylppärin lattialla isossa vaatevuoressa. Mies pesi pyykkiä kerran tän parin kuukauden aikana. Niin ja kävi ostamassa muun muassa uusia sukkia, kun ei ollut puhtaita kaapissa. :D
Aika paljon miehellä on vaatteita.
No mutta mikä ongelma kun kerran pärjäätte?
Mies on kyllä aika ällö. Käyttää samoja sukkia monta päivää. Ongelma on kamala sotku. Tänne ei voi kutsua ketään, pöly aiheuttaa nuhaa ja eläimistäkin lähtee karvaa. Onneksi alan olemaan paranemaan päin, niin saan itse siivottua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen taas miettinyt, että miksi yhteiskunnalle on ok, että kaikki veronmaksajamiehet joutuvat maksamaan yh-äitien lapsista, naisten rintasyöpäseulonnoista, hedelmöityshoidoista, jne? Mitä vastaavaa miehet saavat yhteiskunnalta? No eivät mitään. Kuulostaa enemmänkin matriarkaaliselta yhteiskunnalta kuin patriarkaaliselta.
Paljonko yh-äitien lapsista maksetaan kuussa? Korotettu lapsilisä, siinä kaikki. ja on miehillekin syöpäseulontoja, et vain taida 16-vuotiaana niitä vielä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Miehet joutuvat sietämään naisten tapaa tehdä asiat. Ovat tottuneet armeijassa siihen, että itse ei saa päättää nukkumiseen, syömiseen, hygieniaan, matkustamiseen liittyvistä asioista. Naisten pitäisi myös oppia sietämään sitä, että ei saa itse päättää tällaisia asioita. Hyvä harjoitus: kun on juhlat tai jokin meno, anna miehen päättää teidän kummankin vaatteet, vietävät lahjat, milloin lähdetään yms. Sama juttu siivoamisen kanssa. Totuttele sietämään miehen siivousstandardeja. Kun on hänen vuoronsa, hyväksy hänen tapansa kuin se olisi kenraalin käsky. Ei armeijassakaan sinun mielipiteesi kiinnosta ketään, pitää vain sopeutua.
Tiedätkö ketkä muut eivät saa päättää omista asioistaan? Lapset.
Katsoppa kun jonkun se on jokaisessa perheessä pakko olla aikuinen, että asiat tulevat tehdyiksi.
95% miehistä ei vaan laiskuuttaan ja itsekkyyttään viitsi osallistua kotitöihin. Naisten syyhän se tietysti on. Itsepähän suostuvat. Taistelevat vielä kynsin hampain näistä kultakimpaleista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastaavaa miehet saavat noo sen elämän ja sitten naisten antaman hoivan sekä työpanoksen mikä noista toimista seuraa. 50% ihmisistä tekee 100% ihmisistä.
Käskeä/käsky sanoihin liittyy jotain murrevivahteita. Itse melko tottuneesti käytän sanaa käskeä silloinkin, kun kyse on pyynnöstä, kehotuksesta jne. Joskus joku eri murrealueelta kavahti mun tapaa käyttää sanaa käskeä. Hän ymmärsi sen todella komentavana ja ehdottomana, kun mulle se ei sitä tarkoita.