Millä tavalla narsisti paljastuu narsistiksi?
Kommentit (260)
Siihen tarvitaan useita psykiatrikäyntejä. Persoonallisuushäiriöiden diagnosointi on huomattavasti vaikeampaa kuin esimerkiksi masennuksen.
99 % muista kuin diagnosoiduista narsisteista on vain k-päitä, joiden läheisriippuvaiset ja useimmiten alhaisesti koulutetut "uhrit" eivät halua ottaa vastuuta siitä, että ihastuivat luuseriin ja antoivat tämän kohdella itseään huonosti, koska yksin oleminen olisi tuntunut vielä pahemmalta kuin olla parisuhteessa. Siksi he kehittelevät teorian, jossa se toinen osapuoli olikin narsisti. Jos se heidän kumppaninsa käytös kirjattaisiin ylös ja esiteltäisiin persoonallisuushäiriöihin perehtyneelle psykiatrille, mitään näyttöä todellisesta narsismista ei löytyisi. Löytyisi vain ihan tavallista ksipäisyyttä.
Pikkuhiljaa, ei yhtäkkiä. Ensimmäinen merkki oli täydellinen empatian puuttuminen. Jos sulla on paha olo jostain, niin narsisti saa sen kyllä vielä pahemmaksi. Jos sulla on hyvä olo jostain, narsisti keksii siitä kyllä negatiiviset puolet. Narsisti ei välitä itkustasi. Kritiikit kovenee hiljalleen vuosien mittaan. Esim. Jos nauroin jollekin huumoriohjelmalle:
"Taidat olla väsynyt"...
"Ääneen nauraminen on teinimäistä"...
"Onko pakko nauraa"...
"Älä naura"
Jfdjfj kirjoitti:
Oli muuten hauska kun olin puolisoni kertomista asioista luonut mielikuvan tästä narsistista.
Tavattiin ja odotin että vastassa on 190cm 130kg pelkkää lihasta. Uskomattoman chrmantissa paketissa.No ei ollu ei. Vastassa oli 180cm Max 100kg. Treenaamatonta pullamössöä. Joka ei uskaltanut katsoa edes silmiin.
Mä en tule ikinä ymmärtämään miten hän on onnistunut joskus iskemään mun nykyisen. Tasoero on valtava.
Tässä on loistava esimerkki. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä narsistisen persoonallisuushäiriön diagnostiset kriteerit tuossakin tapauksessa täyttyivät. Todennäköisesti eivät mitkään.
Vierailija kirjoitti:
Siihen tarvitaan useita psykiatrikäyntejä. Persoonallisuushäiriöiden diagnosointi on huomattavasti vaikeampaa kuin esimerkiksi masennuksen.
99 % muista kuin diagnosoiduista narsisteista on vain k-päitä, joiden läheisriippuvaiset ja useimmiten alhaisesti koulutetut "uhrit" eivät halua ottaa vastuuta siitä, että ihastuivat luuseriin ja antoivat tämän kohdella itseään huonosti, koska yksin oleminen olisi tuntunut vielä pahemmalta kuin olla parisuhteessa. Siksi he kehittelevät teorian, jossa se toinen osapuoli olikin narsisti. Jos se heidän kumppaninsa käytös kirjattaisiin ylös ja esiteltäisiin persoonallisuushäiriöihin perehtyneelle psykiatrille, mitään näyttöä todellisesta narsismista ei löytyisi. Löytyisi vain ihan tavallista ksipäisyyttä.
Sekoitat ilmeisesti tahallasi kaksi eri asiaa. Sanalla narsisti tarkoitetaan narsistisia piirteitä ilmentävää henkilöä tässä yhteydessä. Se on eri asia jos joku käyttää termiä narsistinen persoonallisuushäiröinen. Se on diagnoosi vasta ei sana narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Mun exä oli niin taitava valwäehtelija, että tajusin sen vasta eron jälkeen. Eron syy oli sairaalliäoinen mustasukkaisuus, siis TODELLA SAIRAALLOINEN. Alisti ja rajoitti mua rankasti. Vasta kun pääsin lähtemään, selvisi hänen muut naiskuviot, vaikka tuskin sain selville puoliakaan
Ok, entä mikä hänestä teki narsistin? Mitkä viisi diagnostista kriteeriä täyttyivät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitat ilmeisesti tahallasi kaksi eri asiaa. Sanalla narsisti tarkoitetaan narsistisia piirteitä ilmentävää henkilöä tässä yhteydessä. Se on eri asia jos joku käyttää termiä narsistinen persoonallisuushäiröinen. Se on diagnoosi vasta ei sana narsisti.
Vain wt-kielessä. En tunne yhtäkään koulutettua ihmistä, joka viljelisi narsisti-sanoja ympäriinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain wt-kielessä. En tunne yhtäkään koulutettua ihmistä, joka viljelisi narsisti-sanoja ympäriinsä.
Useat koulutetut terapeutit käyttävät julkaisuissaan termiä narsisti kuvaten sen narsistisia piirteitä omaavaksi. Sulla on selvästi joku ongelma tuon sanan kanssa.
Narsisti on narsisti ja paljastuu kyllä.
Ole erimieltä sen kanssa ja katso mitä tapahtuu. Narsisti ei kestä sitä että hänen kanssaan ollaan yhtään mistään erimieltä.
Itse kun deittailen tai tapailen esitän aina jostain triviaalista jutusta eriävän mielipiteeni mahdollisimman alkutekijöissään.
Olen ns. väistänyt aika monta luotia tällä tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitenkään paljastu yhtäkkiä. Se on sitä vuosikausia ja tilanne vain pahenee. Yleensä ulkopuoliset on ensimmäisiä jotka sanoo että tuo ei ole normaalia koska uhri itse on täysin aivopesty narsistin totuuteen.
Narsistille on tyypillistä mm.
- ylemmyyden tunne: hän tuntee olevansta muita parempi
- yllä olevaan liittyen: narsisti ei huomioi muiden rajoja, ei tajua rajoja eikä kunnioita niitä
- empatian puute: hän ei huomioi millään tavalla muiden tunteita, ei tajua, mitä tuskaa hän aiheuttaa muille
- väkivalta läheisiä kohtaan (henkinen, fyysinen)
- toisten syyllistäminen: narsisti kokee olevansa uhri, kaikki muut ovat syyllisiä
- impulsiivinen, ennalta arvaamaton käyttäytyminenItselleni selvisi joitakin vuosia sitten perhepiirissä olevan ihmisen narsismi. Sen tajusin, kun esim. projisoiniti, syyttäminen ja haukkuminen ja nimittely tulivat yleisiksi. Sain sähköposteja ja muita viestejä, joissa muistellaan 40 vuotta vanhoja juttuja. Narsistilla usein oma muisti pettää. Hänellä on ns. "oma totuutensa".
Narsisti on haukkunut minut lukuisia kertoja aivan lyttyyn, syyttänyt minua kaikesta mahdollisesta, jopa nimitellyt ja kaiken huippu oli, kun olin äitini hautajaisissa ollut "tekopyhä nyyhkijä". Tämä oli minulle se viimeinen pisara. Miten hirveätä on katua sitä, että on ollut hautajaisissa ja senkin jälkeen saa yhden pahimmista loukkauksista niskaansa?
Narsisti pitää itseään erinomaisena ihmisenä. On muita älykkäämpi, jonka mukaan hänellä on erikoisoikeudet arvostella kaikkia. Hänelle kuuluu erikoisasema, koska on perheen vanhin lapsi. Olen saanut niskaani myös sen, miten vanhempani ovat toimineet. Olen saanut syyttäviä viestejä juuri tästä. Kaikki täynnä kaunaa ja kateutta. Narsistin lapsilta olen kuullut, minkälaista elämä kotona on ollut. Käytös on ollut aggressiivista ja arvaamatonta. Lastensa hyvästä onnistumisesta narsisti kyllä mielellään ottaa kehut itselleen. "Olen varmaan tehnyt monia asioita oikein, kun lapset ovat niin hyvin menestyneet".
Tosiasia on, että lapset ovat kaikki olleet psykoterapissa vuosikaupalla, jotta pääsivät kokemuksiensa yli. Narsisti ei voi nähdä ja myöntää omaa käyttäytymistään. Syy on aina muissa. Narsisti esittää mukavaa ihmistä, mutta kotona narsisti näyttää sitten todellisen luonteensa.
Tässä osa minun kokemuksistani... Hohhoh.
Narsisti ei muutu. Se on hyväksyttävä ja ei auta muu kuin laittaa välit poikki tai ainakin minimoida kaikki kanssakäyminen.
Samanlaisia kokemuksia kuin sinulla. Tunteeni vanhempia kohtaan eivät kuulemma olleet aitoja, narsisti tiesi. Kun vanhempani kuollut, syyllisti julmalla tavalla, että vanhempi oli katkera minulle, vaikka itse tiedän, ettei ollut. Vanhempani puhui lämpimästi minulle. Narsisti syyllisti minua kaikesta ja juuri tuo sama, että vuosikymmenten takaiset pikkuasiat kaivetaan esiin. Ihan kuin ihmissuhteet nyt täydellisiä olisi. Narsistit ovat kaikki samanlaisia. Täynnä katkeruutta, vihaa, itsesääliä, kontrollinhalua, vahingoittamisenhalua, kateutta ja syyllistämistä. Ainut järkevä tapa on pysyä erossa.
Vierailija kirjoitti:
Ole erimieltä sen kanssa ja katso mitä tapahtuu. Narsisti ei kestä sitä että hänen kanssaan ollaan yhtään mistään erimieltä.
Itse kun deittailen tai tapailen esitän aina jostain triviaalista jutusta eriävän mielipiteeni mahdollisimman alkutekijöissään.
Tämä! Tuo on niiiin totta. Kyky sietää sitä että joku on eri mieltä ja pystyy sen myös perustelmaan faktoin mielipiteensä on näillä nolla. Herättää heissä raivoa lähinnä. Siksi hyvä pysytellä kaukana näistä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.duodecimlehti.fi/duo99142
Edes ammattilainen ei helposti tunnista narsismia.
Se johtuu siitä, että he eivät elä lähellä narsistia. Mutta jos tuntee narsismin häiriön, on helppo tunnistaa. Yllättävän samanlaisia. Kylmä, itsekäs, empatiakyvytön käytös, kiinnostuneita vain itsestään, vähätteleviä, muita halveksivia, täynnä vihaa, katkeruutta, syyllistämisenhalua, tuntuu kuin mattoa vedettäisiin koko ajan jalkojen alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Tuo on niiiin totta. Kyky sietää sitä että joku on eri mieltä ja pystyy sen myös perustelmaan faktoin mielipiteensä on näillä nolla. Herättää heissä raivoa lähinnä. Siksi hyvä pysytellä kaukana näistä.
Ryhmätyössä huomaa tuon hyvin. Normaali ihminen ei raivostu siitä, että jotkut asiat riitelevät ja muut sanovat mielipiteitä.
Ei kykene nauramaan itselleen, suuttuu. Nauraa kyllä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyössä huomaa tuon hyvin. Normaali ihminen ei raivostu siitä, että jotkut asiat riitelevät ja muut sanovat mielipiteitä.
Siksi tuollaiset ihmiset valitsevat usein sellaisen työn jossa eivät altistu aidolle ryhmätyölle jossa ryhmän jäsenet tekevät yhdessä työtä vaan valitsevan sellaisen työn/ammatin jossa he pystyvät kontrolloimaan 24/7 sitä mitä tekevät itse. Some esimerkiksi antaa mahdollisuuden tuollaiseen tapaan tehdä työtä,
Minulla on eräs tuore tuttu, joka ehtinyt nimetä useamman narsistiksi. Minulle varma merkki hänen korostuneista narsismipiirteistään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eräs tuore tuttu, joka ehtinyt nimetä useamman narsistiksi. Minulle varma merkki hänen korostuneista narsismipiirteistään.
Mullakin on monta mielikuvitustuttua joista voi kertoa monta tarinaa kulloinkin sopivasta näkökulmasta 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Googlaapa hakusanoilla Richard Grannon Low-grade Narcissist tai Sam Vaknin Weak People Pleasers ja katso Youtubesta nuo videot ajatuksella. Erityisesti Sam Vakninin video ihmisistä jotka ylimiellyttävät (eng. People Pleaser) on silmiä avaava sellaisten ihmisten puhtaasta pahuudesta.
Lueppa uudestaan tuo viesti.
Narsisti sanaan törmää täällä jatkuvasti ja sitä käytetään väärin.
Se on psykiatrinen termi ja diagnoosin voi tehdä vain erikoistunut ammattilainen.