Millä tavalla narsisti paljastuu narsistiksi?
Kommentit (260)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistilla on ylisuuret kuvitelmat omasta erinomaisuudesta. Aika helppo tapaus havaita käytännössä.
Tiettyyn rajaan saakka narsistiset piirteet kertovat terveestä itsetunnosta, mutta kun käsitys itsestään irroittautuu reaalimaailmasta, ihmiselle muodostuu narsistinen persoonallisuushäiriö, jonka pohjalla juuri on heikko itsetunto.
On todennäköistä, että narsistisen persoonallisuushäiriön taustalla on mielenterveysongelma.
Tämä sekä se, että on täysin piittaamaton kaikista muista ihmisistä, jopa omista lapsistaan. Kostaa myös herkästi, vaikkei toinen olisi tehnyt muuta kuin vain halunnut erota. Se on niin suuri loukkaus, että silloin muka kuuluu vihata ja jäädä kostamaan. Ex on tällainen ja tämä on fakta. Tiedän tämän koska mulla on alan koulutusta ja paljon muutakin kokemusta. Kävin aikoinaan myös pari kertaa Narsistien uhrien tukiryhmässä ja siellä meillä kaikilla oli tämä sama tilanne eikä yksikään ollut siellä turhaan. Ja tyhmät voitte tulla ilkkumaan nyt rauhassa, sillä kaikki tietää mitä noloja va jaaälyisiä luusereita te olette xD
Niin ja meillä ei siis jäänyt perheet pois elämästä, mutta mun kaverit kylläkin. Kaikki alkoi pikkuhiljaa, kun ex alkoi jäädä tapaamisista pois sanoen, ettei hän oikein välitä näistä ihmisistä. Tapasin heitä harvakseeltaan itse, mutta kaikki oli lopulta niin älyttömän hankalaa, että oli helpompaa jättäytyä pois (hahmotin tämän kaiken vasta jälikäteen). Asuttiin kaukana taajama-alueen ulkopuolella ja tapaamisiin oli hankala päästä, mutta ettäkö mies olisi edes joskus vienyt tai hakenut? Vain hirveän nurinan kera tai ei lainkaan. Kerrankin suuttui kun joutui odottamaan parkkipaikalla huikeat 5 minuuttia, kun puin päälleni ja hyvästelin kaverit. Ilta oli ollut kiva ja olin hyvällä tuulella ja hyräilin autoradiosta kuuluvan musiikin tahtiin. Tämä oli viimeinen sinetti ja ex raivostui niin, että auto ajautui lumipenkkaan. Poliisit sattuivat ajamaan siitä ohi ja pysähtyivät kysymään onko kaikki ok. Toinen katsoi minua pitkään, sillä näki varmasti, etten ollut ihan kunnossa. Vakuutin silti, että kaikki on ok. Olen katunut sitä tähän päivään saakka, sillä mistään tapahtumista ei ole kirjauksia. Tuo ei ollut tietenkään pahinta mitä on tapahtunut, mutta olisi ollut silti tärkeää, että viranomaisilta olisi löytynyt myös faktaa, sillä ainakin sossuja tämä hymyilevä "mukava" ja "rauhallinen" mies vei kuin pässejä narussa. Miehessä ei ollut kerta kaikkiaan mitään vikaa, vaan minä jo tyhjän päälle ja lapsesta syvästi huolestunut hätääntynyt olin ilmiselvästi se ongelma, jos sellainen jossain oli. Sen nyt näki kuulemma jo päällekin päin ja hätääntyneisyys oli kiistaton todiste...Juuri näin yksinkertaista se kuulkaa on. Mietin vain, että miksi helvetissä meillä koulutetaan kauan ja kalliilla niin psykologeja kuin poliisejakin, kun sossut tietää kaiken itselleen täysin tuntematonta ihmistä katsomalla ja muutaman kerran puhuttamalla. No, kohta tämä elinkautinen on lusittu, sillä lapsi on parin vuoden päästä täysi-ikäinen. Sen jälkeen olen vapaa, vaikka toki isänsä käytös ja temput satuttavat lapsen takia edelleen, mutta minuun hän tai viranomaiset eivät enää muuten pääse samalla tavoin käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
jatkoa :
Äitini myös pettyy minuun käytännössä joka kerta kun olemme tekemisissä. Puhelimessa kuulen kun hän alkaa itkua nieleskellä vähän joka asiasta. Mä en vaan kertakaikkiaan osaa olla hänelle mieliksi - paitsi tietysti jos alistuisin täysin orjaksi ja tekisin just kuten sanoo. Ja hänhän sanoo. Yrittää ihan koko ajan hyppyyttää tekemään sitä ja tätä puolestansa, ja jos ei suostu, niin taas pillitetään.
Äitini on hirveä. Kun olin lapsi, hän käytti aikuisen valtaa nolatakseen ja häpäistäkseen minua. Kun kasvoin häntä vahvemmaksi, alkoi järkyttävä uhriutuminen ja syyllistäminen.
Joskus kysyin häneltä, että pystyykö hän nimeämään yhtään asiaa elämässä, mitä hän olisi tehnyt väärin. Arvaatte varmaan : ei pystynyt. Monen mielestä se on varmasti ihan normaalia, mun mielestä ei todellakaan. Pystyn saman tien nimeämään kymmenen asiaa jotka olen tehnyt väärin tai huonosti, eikä se muuta minua ihmisenä miksikään, kas kun me kaikki teemme virheitä.Mutta vielä siitä asioiden sopimisesta ja niistä puhumisesta. Mä aikani yritin äitini kanssa puhua lapsuudesta ja nuoruudesta, no ei siitä tullut mitään, kun aina alkoi uhriutuminen ja asioiden vääntely. sittemmin olen omat asiani terapiassa käsitellyt. Mutta jos tulee mitään, mistä pitäisi äitini kanssa keskustella nykypäivänä ( esim. lasteni huono kohtelu hänen osaltaan), niin taas syöksytään menneisyyteen, ja hän alkaa vatvoa jotain mitä olen tehnyt teininä. Ja aina hän yrittää kirjoittaa historian uusiksi, että asiat eivät olisi menneet kuten menivät. Ja tämä on juttu josta en tingi: Mä olen kaiken jo omalta osaltani anteeksi antanut, mutta ikinä en tule sanomaan, että asiat ei olisi tapahtuneet kuten tapahtuivat. Hänelle se vaan ei sovi, vaan kaikki pitäisi olla kuten hän haluaisi olevan.
EI tuollaisen ihmisen kanssa vaan pysty olemaan normaaleissa järkevissä väleissä.
Olipa kylmäävää luettavaa. Ihan kuin minun äitini. Nyt yrittää syyllistää yhteydenpidosta meidän tarhaikäistä. Pakkohan tässä on seistä välissä ja suojella omaa lasta.
Tuo terveystietojen jakaminen on myös tuttua. Ja kun muistutetaan yksityisyydestä, niin suututaan. Täysin rajatonta toimintaa.
Mulle narsisti mainitsi ihan itse olevansa aika narsistinen. Tämä oli ennen tätä nykyaikaa, kun aihe on tuttu metsän sienillekin. En juuri lotkauttanut asialle korvaani silloin, mutta olisi kyllä kannattanut. Tuossa vaiheessa vain olimme tunteneet vielä lyhyen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle narsisti mainitsi ihan itse olevansa aika narsistinen. Tämä oli ennen tätä nykyaikaa, kun aihe on tuttu metsän sienillekin. En juuri lotkauttanut asialle korvaani silloin, mutta olisi kyllä kannattanut. Tuossa vaiheessa vain olimme tunteneet vielä lyhyen aikaa.
Narsismihan on tietääkseni vasta viime vuosina ollut oikein tapetilla. Ennen puhuttiin narsisteista aivan ns. "noin vain". Ehkä sitä pidettiin suunnilleen samanarvoisena kuin "itsekeskeinen" tai "itseensä rakastunut".
Nyt puhutussa narsismissa mainitaan eri muotoja. Eli narsisti ei välttämättä olekaan se itseensä rakastunut, peilin edessä aikaa viettävä itsekeskeinen ihminen tai joku julkisuudessa oleva ihminen tai vaikkapa poliitikko tai suuren firman iso pomo. Narsisti voi olla mm. "piilonarsisti", jolta suurelta osin puuttuu suuret, näkyvät eleet, mutta teot ja käyttäytyminen paljastavat persoonallisuuden.
Tyypillisiä piirteitä ovat narsistin kuvitelmat omasta hyvyydestään, paremmuudestaan. Hän on paras/kaunein/älykkäin tms. Käyttäytyminen on mm. uhriutumista, omien tekojen kieltämistä ("ei pidä paikkaansa/en muista"), oman käytöksen projisointi muihin ja siitä syyttäminen. Narsistille on paras olla kertomatta liikaa. Narsisti laittaa monet sanomasi lauseet tarkasti muistiin ja uhri saa ne naamalleen vaikkapa parin vuosikymmenen jälkeen.
Narsisti paljastaa tosi luonteensa usein vain kahden kesken. Muitten läsnäollessa narsisti voi olla vaikkapa perhejuhlien ilopilleri, huomaavainen ja joviaali. Sitten neljän seinän sisällä piru, jonka takia toiset saa olla koko ajan varpaillaan. Juuri arvaamattomuus ja impulsiivisuus ovat yleisiä piirteitä.
Minulla on perhepiirissä yksi ihminen, joka pitää itseään joka asiassa muita parempana. Häntä ei saa kritisoida. Enemminkin on niin, että hän usein tulkitsee toisten puheita kuin piru raamattua ja saa aivan tavallisesta keskustelustakin usein irti jotain, jonka hän tulkitsee kritiikiksi.
Ykskaks, vuosien jälkeen, sitten toinen puoli saa kuulla kunniansa. Narsisti ei mielestään koskaan ole edes kritisoinut mm. minua. Minulla on kännykässä ja sähköpostissa lukuisia haukkumis- ja syyttelyviestejä. Hän on myös suorastaan nimitellyt minua. Narsistin viestit voivat olla hämääviä. Ensin kirjoitellaan jostain jokapäiväisesta "muka asiasta", sitten valitetaan omasta kurjuudesta, haukutuaan uhri pystyyn ja sitten loppukaneetiksi laitetaan vaikkapa "olet minulle niin rakas".
Kaikkia loukkauksia ja nimittelyjä ei tarvitse kestää. Välit voi laittaa poikki, jos on sellaisesta suhteesta kyse, että näin voi toimia. Minä onneksi pystyin siihen. Jos narsisti alkaa uudelleen viestittelemään ja uhri siihen suostuu, koko juttu vain toistuu. Vaikka minun tapauksessani on kyse niin törkeistä (kirjallisistakin) loukkauksista, että niitä ei aivan oikeasti tarvitse kenenkään sietää, narsistille ei ole tullut mieleenkään, että hän olisi pyytänyt anteeksi. Miksi ei? Koska narsisti on aina oikeassa. Tai jos ei, ymmärsi jotain väärin, koska joku muu oli sotkenut asiat.
Sitten vielä yksi juttu: jos narsisti vähänkin myöntää, että hän on jotain tehnyt, siihen pätee ns. narsistin rukous. "Eihän juttu ollut niin paha" ja sanonta, mitä olen useammankin kerran kuullut: "omapa on syysi". Tämä on uhrin asemassa olevalle aivan uskomatonta.
Tämä narsistin rukous on niin totta!
That didn't happen.
And if it did, it wasn't that bad.
And if it was, that's not a big deal.
And if it is, that's not my fault.
And if it was, I didn't mean it.
And if I did, you deserved it.
Sosiaalinen hyväksikäyttö ja huono maine ajan myötä, ei ole ilkeä vaan itseasiassa sittenkin tyhmä.
Mun exä oli niin taitava valwäehtelija, että tajusin sen vasta eron jälkeen. Eron syy oli sairaalliäoinen mustasukkaisuus, siis TODELLA SAIRAALLOINEN. Alisti ja rajoitti mua rankasti. Vasta kun pääsin lähtemään, selvisi hänen muut naiskuviot, vaikka tuskin sain selville puoliakaan
Vierailija kirjoitti:
ainakin sossuja tämä hymyilevä "mukava" ja "rauhallinen" mies vei kuin pässejä narussa. Miehessä ei ollut kerta kaikkiaan mitään vikaa, vaan minä jo tyhjän päälle ja lapsesta syvästi huolestunut hätääntynyt olin ilmiselvästi se ongelma, jos sellainen jossain oli. Sen nyt näki kuulemma jo päällekin päin ja hätääntyneisyys oli kiistaton todiste...Juuri näin yksinkertaista se kuulkaa on. Mietin vain, että miksi helvetissä meillä koulutetaan kauan ja kalliilla niin psykologeja kuin poliisejakin, kun sossut tietää kaiken itselleen täysin tuntematonta ihmistä katsomalla ja muutaman kerran puhuttamalla. No, kohta tämä elinkautinen on lusittu, sillä lapsi on parin vuoden päästä täysi-ikäinen. Sen jälkeen olen vapaa, vaikka toki isänsä käytös ja temput satuttavat lapsen takia edelleen, mutta minuun hän tai viranomaiset eivät enää muuten pääse samalla tavoin käsiksi.
Onneksi olkoon, minulla on tuohon pisteeseen vielä melkein 13 vuotta. Ja ihan saman olen joutunut toteamaan: narsisti vie kaikkia viranomaisia kuin kuoriämpäriä ja uhrista tulee heidän silmissään ongelmien alkulähde, kun tämä yrittää saada apua narsistin toiminnan takia oireilevalle lapselle.
On todellakin käsittämätöntä, miten viranomaiset eivät tunnista narsisteja, vaikka heidän toimintansa ja käytöksensä on tällaisissa tilanteissa niin kaavamaista. Sen sijaan esim. väkivaltatyötä ja kriisityötä tekevät ihmiset ymmärtävät heti, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ainakin sossuja tämä hymyilevä "mukava" ja "rauhallinen" mies vei kuin pässejä narussa. Miehessä ei ollut kerta kaikkiaan mitään vikaa, vaan minä jo tyhjän päälle ja lapsesta syvästi huolestunut hätääntynyt olin ilmiselvästi se ongelma, jos sellainen jossain oli. Sen nyt näki kuulemma jo päällekin päin ja hätääntyneisyys oli kiistaton todiste...Juuri näin yksinkertaista se kuulkaa on. Mietin vain, että miksi helvetissä meillä koulutetaan kauan ja kalliilla niin psykologeja kuin poliisejakin, kun sossut tietää kaiken itselleen täysin tuntematonta ihmistä katsomalla ja muutaman kerran puhuttamalla. No, kohta tämä elinkautinen on lusittu, sillä lapsi on parin vuoden päästä täysi-ikäinen. Sen jälkeen olen vapaa, vaikka toki isänsä käytös ja temput satuttavat lapsen takia edelleen, mutta minuun hän tai viranomaiset eivät enää muuten pääse samalla tavoin käsiksi.
Onneksi olkoon, minulla on tuohon pisteeseen vielä melkein 13 vuotta. Ja ihan saman olen joutunut toteamaan: narsisti vie kaikkia viranomaisia kuin kuoriämpäriä ja uhrista tulee heidän silmissään ongelmien alkulähde, kun tämä yrittää saada apua narsistin toiminnan takia oireilevalle lapselle.
On todellakin käsittämätöntä, miten viranomaiset eivät tunnista narsisteja, vaikka heidän toimintansa ja käytöksensä on tällaisissa tilanteissa niin kaavamaista. Sen sijaan esim. väkivaltatyötä ja kriisityötä tekevät ihmiset ymmärtävät heti, mistä on kyse.
Tämä on kuulkaa käsittämätöntä ilman lapsiakin. Se reagoiva naulitaan ensimmäisenä ja "en minä mitään sanonut"-hymyilevä narsisti saa täystuen.
Omalla kohdallani kaikki merkit olivat alusta asti nähtävillä, olin vain liian nuori tajutakseni niitä. Ex ei pystynyt mihinkään todelliseen vastavuoroiseen kanssakäyntiin kenenkään kanssa, vaan se kaikki oli ulkokuorista showta alusta loppuun ja hirveää esitystä. Hänen reaktionsa olivat teeskenneltyjä eikä häntä kertakaikkiaan kiinnostanut muiden tunteet. Ainoastaan silloin kiinnosti, jos sillalla istui itkevä nainen joka halusi hypätä kuolemaansa; nimittäin jos paikalla oli yleisöä, niin mies olisi ollut maailman parhain ymmärtäjä ja se joka naisen pelastaa. Jos nainen olisi istunut siellä ilman yleisöä, niin mies olisi punninnut tasan naisen käytettävyyden mukaan olisiko hän sekaantunut tilanteeseen vai ei.
Mies vonkasi avoimesti muita naisia ja olisi jättänyt minut siihen paikkaan, jos joku hänen mukaansa olisi lähtenyt. Niitäkin naisia oli, mutta hyvin vähän, koska naiset haistoivat että miehen vuorovaikutuksessa oli jotain vikaa. Vasta vanhemmiten tajusin miten vaivaannuttavan tuttavallisesti mies käyttäytyi joka paikassa ja oli ällöttävä suorastaan.
Oli melkoinen hetki nähdä mies kaikkien vuosien jälkeen vanhassa tutussa turun baarissa. Istuin etäämmällä kun näin tutun tyypin viimeiseen asti tälläytyneenä tiskillä kaivelemassa lompakkoa vaivautuneena. Mies järjesti sellaisen shown, että siitä pystyi päättelemään jo kilsojen päähän mitkä hänen taka-ajatuksensa sillekin esitykselle olivat. Lisäksi huomasin miten hän ei ollut muuttunut miksikään.
Ihminen tavattavissa tommy helsten,
narsisti vs. minä.
Kuunnelkaa ajatuksella !
Vierailija kirjoitti:
Siten että hän avaa av:lle lukemattoman määrän narsismiketjuja.
Vaikuttaa kylläkin narsistin uhrilta.
Diagnoosin tekee psykiatri, ei kukaan muu. Kaikissa ihmisissä on narsistisia piirteitä. Ja usein kun lukee ihmisten syyttävän puolisoaan narsistiksi, niin eivät huomaa että koko ajan puhuvat itsestään edelleen "kun minä haluaisin" ja "kun minä en saa" .
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kylmä viba tulee, aina, ei vain kerran. Matalataajuista kylmää vibraa.
Tämä on muuten tosi! En ymmärtänyt, miksi ihan selittämätön tärinä tuli aina yhden, minulle vieraan ihmisen seurassa (tapasimme siis harvoin). Sitten, kun käsittämättömästä syystä jouduin ko. henkilön raivokohtauksen kohteeksi, tajusin.
eroamalla. naistenlehtien keskustelupalstoilla kaikki ex-miehet ovat aina narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kylmä viba tulee, aina, ei vain kerran. Matalataajuista kylmää vibraa.
Tämä on muuten tosi! En ymmärtänyt, miksi ihan selittämätön tärinä tuli aina yhden, minulle vieraan ihmisen seurassa (tapasimme siis harvoin). Sitten, kun käsittämättömästä syystä jouduin ko. henkilön raivokohtauksen kohteeksi, tajusin.
toiset ne eivät käsitä, miksi heille suututaan. sinä varmaan joudut kotonakin aina kotiväkivallan uhriksi ihan ilman syytä ja varoittamatta aivan yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Keskeisimmät piirteet narsisteissa on mielestäni piittaamattomuus toisia ihmisiä kohtaan, itsekkyys, tunneäly ei ole myöskään samalla tasolla kuin valtaosalla tavallisista ihmisistä, sen vuoksi narsistit tekevät moraalittomia tekoja. Narsistiset persoonat projisoivat myös tavallisia ihmisiä enemmän johtuen kyvyttömyydestä nähdä omia huonoja puoliaan. Vallan väärinkäyttö liittyy narsisteihin, narsistit vievät muilta ihmisiltä energiaa johon kuuluu yleensä sekalaisia inhottavalta ja rasittavalta tuntuvia ilmiöitä, esim. henkinen väkivalta eri muodoissa.
Miten se tunneäly nyt sitten korreloi sen kanssa miten kohtelee muita ihmisiä? Narsistit voivat olla hyvinkin tunneälykkäitä, mutta toki samalla sosiopaattisia ja epäempaattisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim jtkvst tekemällä aloituksia vauva palstalle narskuista eli siten. Se on joka muita haukkuu.
Eihän se mitään haukkumista ole jos narsistia kutsutaan narsistiksi. Itse narsisti omalla sairaalla käytöksellään aiheuttaa sen, että häntä aletaan pitää narsistina.
Narsistiksi nimittelystä voi saada kunnianloukkaus syytteen.
Kaikki huono käytös ei ole narsismia. Jotku voivat muuten vain olla ilkeitä.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim jtkvst tekemällä aloituksia vauva palstalle narskuista eli siten. Se on joka muita haukkuu.
Eihän se mitään haukkumista ole jos narsistia kutsutaan narsistiksi. Itse narsisti omalla sairaalla käytöksellään aiheuttaa sen, että häntä aletaan pitää narsistina.
Narsistiksi nimittelystä voi saada kunnianloukkaus syytteen.
Kaikki huono käytös ei ole narsismia. Jotku voivat muuten vain olla ilkeitä.
Psykiatrian professori Jyrki Korkeila Turun yliopistosta sanoo, että ihmisten kannattaisi välttää narsistiksi tai psykopaatiksi nimittelyä.
Meillä on suomen kielessä täsmällisempiä termejä kuten piittaamaton, välinpitämätön tai ilkeä, Korkeila muistuttaa.
Hänen mukaansa tieteelliseltä kuulostavilla termeillä lausuja haluaa ikään kuin tehdä sanomisestaan todenmukaisemman.
Onko sulla tuon sanan kanssa joku ongelma?
Oli muuten hauska kun olin puolisoni kertomista asioista luonut mielikuvan tästä narsistista.
Tavattiin ja odotin että vastassa on 190cm 130kg pelkkää lihasta. Uskomattoman chrmantissa paketissa.
No ei ollu ei. Vastassa oli 180cm Max 100kg. Treenaamatonta pullamössöä. Joka ei uskaltanut katsoa edes silmiin.
Mä en tule ikinä ymmärtämään miten hän on onnistunut joskus iskemään mun nykyisen. Tasoero on valtava.