Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla narsisti paljastuu narsistiksi?

Vierailija
04.01.2023 |

.

Kommentit (260)

Vierailija
21/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksii muille diagnooseja.

Vierailija
22/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos parisuhteessa olevalla miehellä on enää ripaus omaa tahtoa jäljellä on hän narsisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittämätön paha olo toisen seurassa. vaikka sen toisen pitäisi olla kiva eikä se suoranaisesti mitään rumaa sano. Mutta manipuloi sillä tavoin että toiselle tulee kammo olo. Samallainen olo kun toinen olisi jotain ihan hirveää laukonut päin naamaa. Se on ensimmäinen oire. Kun tutustuu narsismiin osaa sen sitten tunnistaa toisessa. Netissä on myös testi sen voi pyytää telemään. Narsisti usein tietää olevansa narsisti joten ei todennäköisesti mihinkään testeihin suostu.

Vierailija
24/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voin jotain sepustella. Olin naimisissa ja pitkässä suhteessa.

Aluksi se oli kuin unta. Olin löytänyt kumppanin, jolla oli sama arvomaailma kuin mulla. Hän halusi samoja asioita kuin minä, ja ensihuuma oli valtava meidän välillä. Rakensimme heti yhteistä elämää ja tuntui että tämä oli vähintäänkin tähtiin kirjoitettu tarina - sillä lähipiirikin kommentoi, että jotenkin kuin olisitte aina olleet yhdessä. Se oli valtavaa intohimoa, kuin taikaa, meidän välillä, kun emme päässeet toisistamme oikein irti missään vaiheessa. Kuin maailma olisi ollut meidän!

Nykyään tajuan, että siinä alkuvaiheessa olin vain vahvan rakkauspommituksen kohteena. Ja se onnistui täydellisesti.

Suhde syveni, jaoimme kaiken, menimme kihloihin, ja sitten naimisiin. Ja sitten koitti arki, manipulointi.

Monta vuotta meni, että vihdoin heräsin ja tajusin, mistä on kyse. Vuosia oli ollut sellainen tunne, että koko ajan jokin on vinossa, mutta en oikein tiedä, mikä. Aina, kun katsoin kumppaniani, niin näin sen ihmisen, jonka kanssa valloitimme maailman ja olimme pitelemättömät.

Narsistin uhrina voin todeta, että se on aivan hirveä tarina joka koskettaa monia ihmisiä. Nämä arvet ovat pysyviä ja niistä parannutaan hiljalleen, mutta tuskin koskaan kokonaan. Miten taitavasti hän osasi avata mut ja ujuttautui kuoreni alle. Ja mihin hän käytti tätä kaikkea, mitä tiesi. No mihin narsisti sitä käyttää.

Nyt olen näitä haavoja purkanut terapiassa ja perehtynyt tähän narsismiin muutenkin, niin olen sitten jälkeenpäin huomannut, että tässä toteutuivat kaikki merkit mitä yleensä on. Ja en voi siitä itseäni syyttää. Olen ihminen ja rakastuin. Mutta työstän sitä, että pystyisin vielä rakastumaan uudelleen, ja toivottavasti ihmiseen joka rakastuisi myös minuun. Aidolla tavalla. Se on unelmani loppuelämälle, että saisin sen kokea vielä.

Vierailija
25/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset rakkaat,

Tehdään maailmasta kertaheitolla parempi paikka ja jätetään nämä psykiatrien tehtävät psykiatreille. Keskitytään vain omiin huonoihin toimintatapoihin ja parannetaan niitä. Vain itseään voi ja saa muuttaa. Siksi tämä narsistinmetsästys on kaikessa turhuudessaan myös jokseenkin kyseenalaista.

On tietenkin ikävää tulla väärin kohdelluksi, mutta seuransa saa valita ja muilta saa vaatia hyvää ja kohtuullista käytöstä, kohtuudella tietenkin.

Vierailija
26/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset rakkaat,

Tehdään maailmasta kertaheitolla parempi paikka ja jätetään nämä psykiatrien tehtävät psykiatreille. Keskitytään vain omiin huonoihin toimintatapoihin ja parannetaan niitä. Vain itseään voi ja saa muuttaa. Siksi tämä narsistinmetsästys on kaikessa turhuudessaan myös jokseenkin kyseenalaista.

On tietenkin ikävää tulla väärin kohdelluksi, mutta seuransa saa valita ja muilta saa vaatia hyvää ja kohtuullista käytöstä, kohtuudella tietenkin.

Juuri näin! Kiitos viisaista sanoistasi.

Vierailija
27/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja on 1/100 ihmisestä. Aika harvoin sellaiseen törmää muualla kuin Sote alalla.

Vierailija
28/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisen ihmisen tunnistaminen on nimenomaan erittäin tärkeää kaikille ihmisille, varsinkin deittimarkkinoilla! Nyt ei ole kyse mistään huonokäytöksisestä idiootista, vaan vaarallisesta mielisairaasta manipuloijasta. Mutta tietysti niinkuin aina, vasta kun on mennyt läpi tällaisen ihmissuhteen, ymmärtää mitä se on, ja ymmärtää mitä on epänormaali, ja mitä kaikki se sairas manipulointi voi aiheuttaa ihmisessä.

Valitettavasti on vaikeaa nähdä mitä ihminen on, alussa. Myös valehtelu on helppoa narsisteille. He ovat kylmiä, julmia raatelevia petoja. Usein on helpompaa nähdä merkkejä kun on itse tällaisen suhteen kokenut. Vasta sitten Tämän jälkeen nimittäin tiedostaa sen että ei enää ota riskiä ja heittäydy suhteen huumaan tuosta vaan. Koska siellä takana saattaa olla hirviö, ja nämä ihmiset ovat kylmempiä valehtelijoita kuin moni osaa edes uskoa että kukaan voisi olla. Kannattaa todella varovaisesti tutustua uusiin ihmisiin.

Vierailija
29/260 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa tunnistamaan narsistiset piirteet itsessänne. Niitä on kaikilla.

Vierailija
30/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset rakkaat,

Ei ole ollenkaan totta, että seuransa voi aina valita. Pomoaan tai työkavereita ei voi erottaa ja sukua voi muuttaa. Parisuhde on eri asia. Me kaikki olemme jonkun verran narsistisia. Asia erikseen on ihmiset, joilla piirteitä on tosi paljon tai jotka jopa diagnosoidaan.

Mikään ei ole niin mustaa ja valkoista eikä parisuhteessakaan ole helppo huomata, mistä tuuli puhaltaa.

Vierailija
31/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitenkään paljastu yhtäkkiä. Se on sitä vuosikausia ja tilanne vain pahenee. Yleensä ulkopuoliset on ensimmäisiä jotka sanoo että tuo ei ole normaalia koska uhri itse on täysin aivopesty narsistin totuuteen.

Tömä pitää varmaankin tosi usein paikkansa. Kun on narsistin (tai erittäin narsismiin taipuvaisen ihmisen kanssa) kanssa vuosikausia, läheinen (mies, vaimo, poikaystävä, perheenjäsen jne.), narsistin käytökseen on niin tottunut, että sitä ei itse sen kummempana ilmiönä, koska siihen on jo aivan liian tottunut.

Itselläni kävi niin, että perheenjäsenten käyttäytymistä piti vain luonteenpiirteenä. Vasta sitten, kun minuun kohdistetui oikein ilmiselvää projisointia, syyttelyä, suoranaista vihaa, havahduin ja tajusin, mistä oli kysymys.

Narsistin totuus on osuva sanonta. Narsistin totuus on se, mitä hän haluaa myöntää tai haluaa muistaa. Minulle on myös tuttua se, että kerrotaan jostain tapahtuneesta ja väritellään sitä tai lisätään juttuun jotain omia oletuksia ja kerrotaan ne totuutena.

Tämä on niin totta.

Olen lukenut paljon sitä keskustelua siitä Hesarin mielipidekirjoituksesta, jossa se äiti avautui kun lapsensa ei halua pitää yhteyttä. Siellä näkee varsin hyvin, miten iso osa ihmisistä ei tajua ollenkaan miten kamalia ja vahingollisia vanhemmat voi olla lapsilleen.  Oletetaan, että lapsi on vihainen koska ei saanut harrastaa ratsastusta tai oli liian halvat lenkkarit, ja siitä ollaan ikuisesti katkeria.

Kun oikeasti jos vanhempi on ollut jo lapsen lapsuudessa sairas päästään, niin ihan hirveän suurella todennäköisyydellä vanhempi on sitä edelleen, eikä nyt aikuisuudessakaan ole mitään mahdollisuutta luoda tervettä suhdetta vanhemman ja lapsen välille.

Mun äiti olisi hyvin voinut kirjoittaa sen hesarin tekstin, tosin mä vielä olen yhteydessä äitiini. En tosin varmaan enää kauaa. Koska hän ei vaan kertakaikkiaan tule koskaan muuttumaan, ja mun oma hyvinvointini rakoilee pahasti kun olen hänen kanssaan tekemisissä.

Äitini on kaikessa toiminnassaan täysin arvaamaton. Hän todellakaan ei tunnista toisten ihmisten rajoja, eikä niitä kunnioita. Jos häneltä pyytää niiden kunnioittamista, hän rikkoo niitä kahta kauheammalla metelillä.

Esimerkkejä: puolisonsa oli pyytänyt, että äitini ei kertoisi minun perheelleni hänen terveystietojaan --> kun kohtasimme, äitini alkoi kovaan ääneen niitä kailottamaan, ja kun puolisonsa tästä loukkaantui, äitini alkoi huutaa hänelle, että miksi niitä ei muka saisi kertoa.

Itse olen pyytänyt, että äitini ei arvostelisi ulkonäköäni, koska olen kärsinyt pitkään syömishäiriöstä, ja äidilläni ei ole koskaan mitään hyvää sanottavaa. No, kun näemme, hän alkaa hetken päästä tuijottaa jotain kohtaa minussa, sen jälkeen alkaa sellainen ihmeellinen virnuilu, että varmasti ymmärrän että hänellä on jotain sanottavaa, ja sitten laukaisee ilmoille jotain idioottimaista. Ja kun tästä suutun, niin hän on taas niiin loukkaantunut, kun hänhän vaan sanoi.

jatkuu...

Vierailija
32/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkoa :

Äitini myös pettyy minuun käytännössä joka kerta kun olemme tekemisissä. Puhelimessa kuulen kun hän alkaa itkua nieleskellä vähän joka asiasta. Mä en vaan kertakaikkiaan osaa olla hänelle mieliksi - paitsi tietysti jos alistuisin täysin orjaksi ja tekisin just kuten sanoo. Ja hänhän sanoo. Yrittää ihan koko ajan hyppyyttää tekemään sitä ja tätä puolestansa, ja jos ei suostu, niin taas pillitetään.

Äitini on hirveä. Kun olin lapsi, hän käytti aikuisen valtaa nolatakseen ja häpäistäkseen minua. Kun kasvoin häntä vahvemmaksi, alkoi järkyttävä uhriutuminen ja syyllistäminen. 

Joskus kysyin häneltä, että pystyykö hän nimeämään yhtään asiaa elämässä, mitä hän olisi tehnyt väärin. Arvaatte varmaan : ei pystynyt.  Monen mielestä se on varmasti ihan normaalia, mun mielestä ei todellakaan. Pystyn saman tien nimeämään kymmenen asiaa jotka olen tehnyt väärin tai huonosti, eikä se muuta minua ihmisenä miksikään, kas kun me kaikki teemme virheitä.

Mutta vielä siitä asioiden sopimisesta ja niistä puhumisesta. Mä aikani yritin äitini kanssa puhua lapsuudesta ja nuoruudesta, no ei siitä tullut mitään, kun aina alkoi uhriutuminen ja asioiden vääntely. sittemmin olen omat asiani terapiassa käsitellyt. Mutta jos tulee mitään, mistä pitäisi äitini kanssa keskustella nykypäivänä ( esim. lasteni huono kohtelu hänen osaltaan), niin taas syöksytään menneisyyteen, ja hän alkaa vatvoa jotain mitä olen tehnyt teininä. Ja aina hän yrittää kirjoittaa historian uusiksi, että asiat eivät olisi menneet kuten menivät. Ja tämä on juttu josta en tingi: Mä olen kaiken jo omalta osaltani anteeksi antanut, mutta ikinä en tule sanomaan, että asiat ei olisi tapahtuneet kuten tapahtuivat. Hänelle se vaan ei sovi, vaan kaikki pitäisi olla kuten hän haluaisi olevan.

EI tuollaisen ihmisen kanssa vaan pysty olemaan normaaleissa järkevissä väleissä. 

Vierailija
33/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuminen

Empatiakyvyttömyys

Tunnekylmyys

Kateus

Ahneus

Saituus

Hyväksikäyttö

Pettäminen

Vierailija
34/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit eivät tunne empatiaa. Useimmiten he myös ikään kuin näyttelevät, yrittäen matkia normaaleja ihmisiä. He eivät tiedä miltä tietyt tunteet tuntuvat, joten joutuvat esittämään. Yksi paljastava asia on kyyneleet. Toinen vaikuttaa siltä, että itkee, mutta tuleeko kyyneleitä? Meneekö silmät punaiseksi? Vuotaako nenä?

He saattavat esittää empaattista muiden ihmisten seurassa mutta varsinkin läheiset saavat kokea erilaisen kohtelun kahden kesken.

He valitsevat yleensä yhden silmätikukseen ja saavat kaikki muut kääntymään tätä vastaan, ihan kuin tämä uhri olisi nimenomaan se kiusaaja. He pysyttelevät kaukana muista narsisteista sekä sellaisista ihmisistä, joista he eivät usko hyötyvän millään tavalla. Pysyvät kaukana myös esim. itsenäisistä oman polun kulkijoista, jotka eivät reagoi heidän manipulointiinsa.

Narsisti kävelee läheisensä rajojen yli esittäen viatonta.

Narsisti kohtaa elämässään jatkuvasti k-päisiä ihmisiä (vaikka itse tietenkin on se k-pää).

Narsisti on aina paras kaikessa ja kehuu itseään.

Narsisti ei pyydä anteeksi. Sehän tarkoittaisi, että narsisti myöntää olevansa väärässä. Ja jos pyytää anteeksi, se on kovan työn takana ja viimeinen oljenkorsi. Eikä silloinkaan narsisti tarkoita sitä, vaan haluaa vain manipuloida. Anteeksipyynnön jälkeenkin tekee kaikkensa osoittaakseen että oli oikeassa.

Narsistikin voi masentua. Heillä on olematon itsetunto, joten jos narsisti häpäistään julkisesti, hän SAATTAA masentua ja jopa vaikuttaa siltä kuin olisi ottanut opikseen.

Narsistille valta, kunnianhimo ja status on kaikki kaikessa.

(Itse olen empaattinen mutta hyvin tavallinen tallukka, joka tykkää vitsailla itsensä kustannuksella. Narsisti ei ymmärrä tällaista itsensä häpäisyä ja pitää minua nolona. Eli narsistit ovat aina jättäneet minut rauhaan. Se auttaa että pystyn tunnistamaan heidät kaukaa ja luontaisesti vihaan heitä ja ennen kaikkea pysyttelen kaukana. Minulla on hyvä itsetunto eikä minua kiinnosta pätkääkään muiden mielipiteet. Sen takia minun haukkuminen ei vaikuta minuun mitenkään, on vain noloa narsistille kun joko nauran hänen sanoilleen tai jätän kokonaan huomiotta. Toista kertaa ei ole kukaan yrittänyt.)

Vierailija
35/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim jtkvst tekemällä aloituksia vauva palstalle narskuista eli siten. Se on joka muita haukkuu.

Vierailija
36/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim jtkvst tekemällä aloituksia vauva palstalle narskuista eli siten. Se on joka muita haukkuu.

Eihän se mitään haukkumista ole jos narsistia kutsutaan narsistiksi. Itse narsisti omalla sairaalla käytöksellään aiheuttaa sen, että häntä aletaan pitää narsistina.

Vierailija
37/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein narsisti paljastuu siitä että sivusta seuraajat alkavat puhua sinulle järkeä.. Narsistin tarinoissa kun ei ole järjen hiventäkään. He ovat small talkin ja pinnallisten ystävien saannissa mestareita. Mutta kun heihin tutustuu alkaa paska maistua suussa joka kerta kun juttelet hänen kanssaan.

Tässä vaiheessa narsistin puoliso on jo yleensä siinä tilassa että uskoo kaiken mitä nasse sanoo.

Helpompi uskoa kuin ottaa raivo vastaan.

Vierailija
38/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko kommentoida. En yleensä tänne kirjoittele mut nyt on herkullinen nainen.

Mun nykyisen ex on pesunkestävä narsisti joka omaa psykopaatti piirteitä.

Tuo paska puhumisen määrä on ihan uskomaton ja se miten tää mun nykyinen puoliso uskoi noita juttuja on ihan uskomatonta 😂. Kertoo hyvin narsistin tehokkuudesta.

Tämä on ehkä hämmentävän.

1. Narsisti oli valehdellut olevansa yli 190pitkä. Todellisuudessa Max 180cm.

2. Narsisti selitti että oli ostanut äärimmäisen kalliin kellon. Oli laittanut kuvankin. No googlasin kello maksoi 200€. Koko merkillä ei löydy niin kallista kelloa.

3. Narsisti joka on siis kouluja käymätön linnavenkula. Ilmoitti että hän pääsee opiskelemaan psykologiaa 😂.

4. Milloin oli muuttoa ulkomaille, milloin oli ostamassa jtn järjettömän kallista.

Nämä kaikki meni mun puolisolle kuin kuuma veitsi voihin..

Hauskaa tässä on se että mun puoliso on ehkä viisain ihminen jota minä tiedän. Opiskellut paljon ja pärjännyt hienosti elämässään.

Mutta silti tämä täys nolla veti 6-0 paskapuheissaan.

Vierailija
39/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitenkään paljastu yhtäkkiä. Se on sitä vuosikausia ja tilanne vain pahenee. Yleensä ulkopuoliset on ensimmäisiä jotka sanoo että tuo ei ole normaalia koska uhri itse on täysin aivopesty narsistin totuuteen.

Minulle kävi juuri näin.

Vasta kun ulkopuolinen sanoi asioiden todellisen laidan, silmäni aukesivat täysin. Pieniä varoitusmerkkejä oli ilmassa, mutta työnsin ne taka-alalle kun ajattelin että kuvittelin vain kaiken. Niin hyvin toinen oli minut puhunut ympäri.

Enää ei välttämättä onnistuisi.

Vierailija
40/260 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on ylisuuret kuvitelmat omasta erinomaisuudesta. Aika helppo tapaus havaita käytännössä.

Tiettyyn rajaan saakka narsistiset piirteet kertovat terveestä itsetunnosta, mutta kun käsitys itsestään irroittautuu reaalimaailmasta, ihmiselle muodostuu narsistinen persoonallisuushäiriö, jonka pohjalla juuri on heikko itsetunto.

On todennäköistä, että narsistisen persoonallisuushäiriön taustalla on mielenterveysongelma. 

Tämä sekä se, että on täysin piittaamaton kaikista muista ihmisistä, jopa omista lapsistaan. Kostaa myös herkästi, vaikkei toinen olisi tehnyt muuta kuin vain halunnut erota. Se on niin suuri loukkaus, että silloin muka kuuluu vihata ja jäädä kostamaan. Ex on tällainen ja tämä on fakta. Tiedän tämän koska mulla on alan koulutusta ja paljon muutakin kokemusta. Kävin aikoinaan myös pari kertaa Narsistien uhrien tukiryhmässä ja siellä meillä kaikilla oli tämä sama tilanne eikä yksikään ollut siellä turhaan. Ja tyhmät voitte tulla ilkkumaan nyt rauhassa, sillä kaikki tietää mitä noloja va jaaälyisiä luusereita te olette xD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi