Lappiin muuttaminen? Neuvoja tai kokemuksia?
Olen pitkään haaveillut muutosta Lappiin, vuodeksi tai kahdeksi. Mutta onko haaveet ja todellisuus ihan eri, en tiedä. Kokemusta Lapista on vain matkailun muodossa. Olen sote-alalla, joten uskoisin, että työpaikan voisin löytää. Mutta ajokortiton eli asuinpaikka pitää olla palvelujen lähellä. En aio ajaa korttia.
Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Olin joskus Saariselällä lomalla, silloinkin tietenkin ilman autoa. Ja menin Ivaloon kaupoille bussilla. Muistan katsoneeni paikallisliikenteen sivuilta bussiaikataulut, ja oli useita vaihtoehtoisia meno- ja paluuvuoroja. En ymmärrä väitteitä ettei Lapissa olisi busseja. Ap
Kyllä sinä ymmärrät, jos katsot bussivuoroja vaikkapa väleillä Kolari-Kittilä, Kittilä-Sodankylä ja Inari-Ivalo. Jälkimmäisiä löytyy, mutta kohtuullisen harvoin. Rovaniemen paikallisliikenne on sitten oma lukunsa. Esimerkiksi sunnuntai-iltaisin tulee maakunnasta opiskelijoita, mutta paikallisbussi on mennyt noin 5 minuuttia ennen kuin muulta tuleva linja-auto on kaupungissa. Ja pohjoiseen menee linja-autoja junien aikataulun mukaan. Ivalon bussin on aika turha poiketa lentokentällä, kun silloin iltakone on vasta laskeutumassa. En tiedä, millä järjellä ne aikataulut on suunniteltu, mutta ei ainakaan matkustajien tarpeen mukaan.
Jos Lapissa aikoo pärjätä ilman omaa autoa tai tuttuja, jotka kuskaavat, on paras asua hyvinliikennöityjen pääteitten varsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa Rovaniemi on ainoa paikka Lapissa, jossa olisi mukava olla. Sodankyläkin alkaa olla autottomana kovin pieni, vaikka keskustaan ja palvelujen äärelle muuttaisikin. Tunturikeskuksien yhteydessä palvelut palvelevat lähinnä lomalaisia, mutta varsinaiset terveyskeskus ja päiväkoti tai koulu ovat kaukana. Esim. Levi (Sirkan kylä) on 18 km Kittilän varinaiselta kyläkeskukselta.
Yleensä sinne Lapin suuntaan muuttavat ne, jotka haluavat lyhentää matkaa sinne vapaa-ajan viettoon, eli viihtyvät jo nyt ympäri vuoden Lapissa viettäen. Muuttamalla lähemmäs matkat lyhenevät (sillä omalla autolla kulkien tietysti). Eli laskettelukeskukset ja vaellusreitit/kalastuspaikat ovat nyt lähempänä ja sinne voi mennä vaikka viikonlopuksi.
Mutta siis eikö Sirkassa muka ole päiväkotia? Ja eikö sieltä mene kirkonkylälle muka bussia terveyskeskusreissua varten? En usko hetkeäkään, että kausityöläiset veisi lapsensa päiväkotiin 18 kilsan päähän.
Minun käsittääkseni on päiväkoti, mutta onko siellä vapaita paikkoja, onkin eri juttu. Ja onko vuorotyöläisille.
Bussit kulkevat kyllä, mutta kohtuullisen harvoin eikä siihen aikaan, kun olisi tarvetta.
Kyllä se karsii työpaikkojen saantia, kun bussilla ei pääse kaikkialle ja en halua kävellä pakkasessa todella monta kilometriä per suunta. Rovaniemen keskustassa voi pärjätä ilman autoa, jos sattuu työpaikka sijaitsemaan 2km säteellä. Auto täällä kannattaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri asuu Lapissa ja ajaa jotain 20 km johonkin jumppaan vaan.
Oma valinta, jos ei voi jumpata kotona tai harrastaa ulkoilua niin kuin useimmat paikalliset. Mutta kyllä sitä kerran viikossa pitää ihmisten ilmoilla käydä ja kerran vuodessa maalikylissäkin, ettei aivan metsity.
Rovaniemellä pärjää ilman autoa keskustan seudulla. Kyllä laskettelemaan pystyvä jaksaa kävellä tai mennä pyörällä. Tiedän, koska olen itse asunut siellä.
Miten olis mopoauto?
Ilman muuta kannattaa toteuttaa unelma!!
Autottomalle tosiaan lienee Rovaniemi helpoin.
Onko se ajokortin ajo aivan pois suljettua? Huomattavasti helpompaa on elää, jos on auto ja ajokortti.
Olen myös haaveillut vuodesta Lapissa. En tiedä onko koskaan mahdollista toteuttaa. Olen asunut nuorena aikuisena 7 vuotta eteläisellä poronhoitoalueella. Joten jonkinmoista kokemusta lähes vastaavista oloista on.
Rovaniemi on kyllä lapin alueella, mut ei tunnu lapilta. Tunturikeskuksissa on kaikki lähellä. Pärjää ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos laskettelu on listalla ykkösenä, niin vaihtoehdot missä sitä harrastaa Lapissa on varmaankin Ylläs, Pyhä, Levi, Saariselkä, Ounasvaara, Salla. Mitä vielä jäi listasta? Pieni katselmus paikkakunnista.
Ylläs:
Asuminen ja eläminen ilman autoa mahdollista varmaankin Äkäslompolossa. Skibussi ajaa talvikaudella Ylläsjärven ja Äkäslompolon väliä, sillä pääsee rinteeseen. Löytyy kaupat, koulut, päiväkoti(?). Yksityinen lääkäriasema löytyy, mutta terveyskeskus Kolarissa.Pyhä:
Pelkosenniemen keskusta tarjoaa palvelut (koulu, kirjasto, päiväkoti, terveydenhuolto, lasten harrastukset), matkaa Pyhältä n. 30 km. Koulukyyti ajaa aamuisin ja iltapäivisin. Pyhällä kauppa ja yksityinen lääkäriasema. En edes harkitsisi ilman autoa.Levi:
Tunturikeskuksessa monipuoliset palvelut, asunnot kiven alla ja sairaan hintaisia. Kittilän keskustaan n. 20 km. Jatkuvat bileet 24/7.Saariselkä:
Minulla ei kovin tarkkoja tietoja, kuka osaa kertoa?Ounasvaara:
Jos kaupungissa asuminen on sitä mitä Lapista hakee, niin sinne sitten. Palveluista on kerrottu jo tässä ketjussa.Salla:
Kylällä asuminen, työskentely ja päivähoito järjestyy ilman autoa. Tunturikeskukseen matkaa 10 km, ei julkista liikennettä. Tunturissa mahdollista asua, mutta siellä taas ei ole töitä, päivähoitoa eikä ruokakauppoja.Toinen kysymys tietysti on, kannattaako näillä sähkönhinnoilla lähteä asumaan hataraan sähkölämmitteiseen mökkiin seudulle, jossa lämmitystarve on n. 8 kk vuodesta. Muutenhan tämä Lappi on varsin normaali paikka asua, tuntuu hassulta nämä hehkutukset Lappiin muutosta (Metsämutsi yms). En kovin usein näe ketjuja missä pohditaan voiko ihminen muuttaa Forssaan ja pärjääkö siellä. Suomessa tässä sentään ollaan ja ihan normaalia arkea eletään täällä Lapissakin.
Kaikille kun on itsestäänselvää että Forssaan ei voi muuttaa eikä siellä pärjää.
Leville en suosittele, sillä asunnon saaminen lähes mahdotonta Levin keskustasta. Kukaan ei halua vuokrata mökkejään kausivuokralle, sillä viikkovuokralla paremmat tuotot.
Päiväkotiin ja Pihlajalinnaan pitkä matka, miettii lasten kuskaamista pahimmillaan -40 asteen pakkasessa.
Mieluummin Kittilän kirkonkylälle ja terveyskeskukseen tai vanhainkotiin töihin, kävelymatkan päähän päiväkodista työpaikasta ja kaupasta. Kirkonkylältäkin tosin vaikeaa saada muuta asuntoa kuin kunnan harmaasta kerrostalovuokrakasarmista ja vuokrat kalliita. Kirkonkylällä hyvät päiväkodit, jossa pitkäaikaiset työntekijät. Uskaltaa jättää lapsensa hyvillä mielin hoitoon, toisin kuin monessa paikassa etelässä.
Halvempi vuokrataso taitaa olla Rovaniemellä ja keskustassa päiväkodit ja kaupat lähellä. Helppo lähteä myös käymään etelässä junalla.
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemi on kyllä lapin alueella, mut ei tunnu lapilta. Tunturikeskuksissa on kaikki lähellä. Pärjää ilman autoa.
Anna mennä, mutta älä sitten väitä, että ei varoitettu.
Sehän se pakkasen purevuus kävellen liikkuvaa kiusaa. Tuntuu vaatetuksesta huolimatta -25 asteesta alkaen. -35 asteesta alkaen liikkuessa tulee nopeasti vilu. Kovaa pakkasta voi olla välillä viikkoja. Minulle -40 asteen pakkanen kyllä tuntui kehossa jo 15min ulkoilussa.
-25 asteen pakkasessa hiihto sujuu metsätaipaleella, kun puut suojaavat viimalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Rovaniemi tuntuu riittävästi lapilta. Alottaja ei tavoitellut ääriolosuhteita.
Tunturikeskuksiin ei kannata mennä. Rovaniemellä on helpompaa kaikin tavoin.
Asun Rovaniemen seudulla. Mukavaa täällä on. Yhtään enempää arktisempia oloja en edes kaipaa. On sitä tässäkin. Kukaan ei halua törmätä lappalaiseen, joka kärsii pienimunaisuudesta, ja luulee, että häntä pitää muitten kumarrella. Niitä täällä ei ole. T. Rovaniemeläinen
Ilman autoa Lapissa tuskin kannattaa asua muualla kuin Rovaniemen keskustassa. Siellä se ainakin minulta onnistui. Jos jokin toinen paikka on, se on varmaan Kemin keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemijärvellä on töitä, asuntoja ja lyhyet matkat palvelujen välillä.
Palvelut löytyy, mutta lähimmät laskettelukeskukset ovat Pyhä, Luosto, Suomu ja Ruka. Tästä saat jotain osviittaa siitä, mitä merkitsee Lapissa käsite "lähellä". Julkinen liikenne voi olla vähän heikkoa, mutta eiköhän niihin jollakin aina pääse, kun pääsevät turistitkin.
Kemijärvellä ei käy turisteja. Kemijärvi on sisäsiittoinen seurakunta, jossa ulkopaikkakuntalaisia ei suvaita.
Olen nähnyt 50 vuoden kokemuksella tämän asian.
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa Lapissa tuskin kannattaa asua muualla kuin Rovaniemen keskustassa. Siellä se ainakin minulta onnistui. Jos jokin toinen paikka on, se on varmaan Kemin keskusta.
Eiköhän jokaisen kunnan keskustassa, jos ei muualle ole tarvetta päästä.
Ei se nyt noin mennyt. Ei aloittaja tuota halua. Neuvonpa sinua lukemaan aloitus uudestaan.
Lomalle pääsee kyllä ilman, että ostaa osakkeita. Osakkeiden hankinta vuodeksi kahdeksi on silkkaa tyhmyyttä.