Lappiin muuttaminen? Neuvoja tai kokemuksia?
Olen pitkään haaveillut muutosta Lappiin, vuodeksi tai kahdeksi. Mutta onko haaveet ja todellisuus ihan eri, en tiedä. Kokemusta Lapista on vain matkailun muodossa. Olen sote-alalla, joten uskoisin, että työpaikan voisin löytää. Mutta ajokortiton eli asuinpaikka pitää olla palvelujen lähellä. En aio ajaa korttia.
Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Oletko epätoivoinen?!
En. Miten niin?
Ap
En lähtis ilman omaa autoa lappiin.
"
Olen pitkään haaveillut muutosta Lappiin, vuodeksi tai kahdeksi. Mutta onko haaveet ja todellisuus ihan eri, en tiedä. Kokemusta Lapista on vain matkailun muodossa. Olen sote-alalla, joten uskoisin, että työpaikan voisin löytää. Mutta ajokortiton eli asuinpaikka pitää olla palvelujen lähellä. En aio ajaa korttia.
Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?"
Kuin irrallaan todellisuudesta ihmiset ovat. Lapissa palvelut voi olla todella kaukana, parhaillaan kymmenien kilometien päässä. Tuurilla voi saada päiväkotipaikan läheltä, todennäkoisemmin ei, ja työpaikka, koti JA päiväkoti kaikki ei todellakaan tule olemaan kävelymatkan päässä ja siten vielä että kaupatkin olisi. Ja käytännössä mitään julkista liikennettä EI OLE.
Joo en lähtis ilman autoa minäkään.
Lapissa ihmiset ovat todella traumatisoituneita ja häijyjä, ihan omalla tavallaan sekaisin. Kaikkia etelästä tulleita vihataan. Palveluita ei ole. Miksi haluaisit kasvattaa lapsesi tuommoisessa paikassa.
Halusi muuttaa tunturikeskukseen kertoo omaa kieltään valmiuksistasi. Nehän ovat kulisseja turisteja varten, ei niissä voi elää!
Noilla spekseillä et pärjää. Auto on aivan välttämätön jos ei asu Rovaniemellä, ja on se sielläkin. Ja räkkä on hirveä. Et tule pärjäämään etkä ainakaan nauttimaan.
Ilman autoa lappiin asumaan lapsen kanssa? Missä todellisuudessa elät? Millä ajattelit liikkua? huh! Lapissa on erittäin pitkät välimatkat ja ihan saakelin kylmä ja lunta hirveästi. Moottorikelkka vähintään pitää olla jos ei autoa. Kesällä on kiva pyöräillä 60km suuntaansa kaupoille kun ei nää mitään inisijöiden parven takaa.
Vierailija kirjoitti:
"
Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?"
Kuin irrallaan todellisuudesta ihmiset ovat. Lapissa palvelut voi olla todella kaukana, parhaillaan kymmenien kilometien päässä. Tuurilla voi saada päiväkotipaikan läheltä, todennäkoisemmin ei, ja työpaikka, koti JA päiväkoti kaikki ei todellakaan tule olemaan kävelymatkan päässä ja siten vielä että kaupatkin olisi. Ja käytännössä mitään julkista liikennettä EI OLE.
En ole irrallaan todellisuudesta. Ajattelin, että jos muuttaisin vaikka Leville tai Rovaniemelle, niin tokihan palvelut olisi lähellä, jos asunto on melko lähellä keskustaa. Ja työpaikan tietenkin etsisin siitä keskustasta. On siellä lääkärikeskuksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Halusi muuttaa tunturikeskukseen kertoo omaa kieltään valmiuksistasi. Nehän ovat kulisseja turisteja varten, ei niissä voi elää!
No haluan lasketella. Onko siinä jotain pahaa? Asuisin vain vuoden. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilman autoa lappiin asumaan lapsen kanssa? Missä todellisuudessa elät? Millä ajattelit liikkua? huh! Lapissa on erittäin pitkät välimatkat ja ihan saakelin kylmä ja lunta hirveästi. Moottorikelkka vähintään pitää olla jos ei autoa. Kesällä on kiva pyöräillä 60km suuntaansa kaupoille kun ei nää mitään inisijöiden parven takaa.
Pitkät välimatkat minne? Jos otan asunnon Levin tai Rovaniemen keskustasta, niin ei minulla ole tarvetta päästä jonkun Inarin palveluihin. Eli mitä minä autolla tai moottorikelkalla? Kylmää kestän ja lunta hyvin. Ap
Mikä on tunturikeskus? Vuori jossa asuu tonttuja ja on pari kuusta?
Noniin eika hyviä neuvoja oletkin saanut, eli tiedät olevasi heikoilla. Mutta katso seuraavaksi asuntotarjonta paikoista joissa kuvittelet voivasi asua. Selvitä siis työt, palvelut joita tarvitset jne. Lähinnä tulee kyseeseen Rovaniemen alue, tosin sekin on sen verran iso että voi olla vaikeaa. Julkista liikennettä ei sielläkään hirveesti ole. Ja miten sinne laskettelmaan ajattelit päästä? Jos asut vaikka Levin alueella, on mahdollisesta asunnosta kuitenkin pari km matkaa rinteeseen.
On täällä sellasiakin kyliä joissa ruokakauppa ja päiväkoti on alle 60km päässä toisistaan ja ilman autoakin pääsee niiden väliä :D mutta ilman autoa ois kyllä aika orpo olo ja elämä ois aika lailla samoissa nurkissa pyörimistä. Jos haluaa tehdä mitään tavallisuudesta poikkeavaa, välimatkat hujahtaa nopeasti kymmeniksi kilometreiksi, ei sitä käy kieltäminen.
Räkkä on ihan perseestä. Kyläkeskittymässä pärjää, mutta ei ulkona silloin ilokseen olla.
Kyllä routa porsaan kotiin ajaa.