Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lappiin muuttaminen? Neuvoja tai kokemuksia?

Vierailija
03.01.2023 |

Olen pitkään haaveillut muutosta Lappiin, vuodeksi tai kahdeksi. Mutta onko haaveet ja todellisuus ihan eri, en tiedä. Kokemusta Lapista on vain matkailun muodossa. Olen sote-alalla, joten uskoisin, että työpaikan voisin löytää. Mutta ajokortiton eli asuinpaikka pitää olla palvelujen lähellä. En aio ajaa korttia.

Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusi muuttaa tunturikeskukseen kertoo omaa kieltään valmiuksistasi. Nehän ovat kulisseja turisteja varten, ei niissä voi elää!

No kyllähän niissä eletään ja asutaan ihan normaalisti. Ja löytyy se päiväkotikin, mutta ei välttämättä koulua eikä terveysasemaa. Se hyvä puoli niissä on, että bussit kulkevat kyllä sinne kuntakeskukseen.

Vierailija
62/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri asuu Lapissa ja ajaa jotain 20 km johonkin jumppaan vaan. 

Mutta jos ap on muuttamassa jonnekin keskustaan (rollo, levi tms) ja haluaa lasketella ja viettää aikaa pakkasessa, niin miten sinun syrjäseudulla asuvan kaverin jumppa liittyy ei-jumppaavaan aapeehen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus Saariselällä lomalla, silloinkin tietenkin ilman autoa. Ja menin Ivaloon kaupoille bussilla. Muistan katsoneeni paikallisliikenteen sivuilta bussiaikataulut, ja oli useita vaihtoehtoisia meno- ja paluuvuoroja. En ymmärrä väitteitä ettei Lapissa olisi busseja. Ap

Vierailija
64/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ap on muuttamassa jonnekin keskustaan (rollo, levi tms) ja haluaa lasketella ja viettää aikaa pakkasessa, niin miten sinun syrjäseudulla asuvan kaverin jumppa liittyy ei-jumppaavaan aapeehen?

Joo en halua käydä jumpassa. Luontopolulla ja rinteessä vain. Hiihtolatujakin voisin kokeilla. Ap

Vierailija
65/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus Saariselällä lomalla, silloinkin tietenkin ilman autoa. Ja menin Ivaloon kaupoille bussilla. Muistan katsoneeni paikallisliikenteen sivuilta bussiaikataulut, ja oli useita vaihtoehtoisia meno- ja paluuvuoroja. En ymmärrä väitteitä ettei Lapissa olisi busseja. Ap

Mene ihmeessä, jos niin mieli tekee. Muista sitten, että kun turistikausi on ohi, ei se bussi välttämättä kuljekaan. Omalla kotiseudullani julkinen liikenne kylien välillä päättyi vuonna 1989 ja kutsutaksi kulkee kerran viikossa. Tuolla asenteella tulet luultavasti nopeasti takaisin.

Vierailija
66/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en halua käydä jumpassa. Luontopolulla ja rinteessä vain. Hiihtolatujakin voisin kokeilla. Ap

ö

Hyvä juttu nimittäin Rovaniemen ounasvaaralta löytyy kaikki nuo mainitsemasi. Ihan innostun puolestasi, koska siellä on niitä vuokra-asuntojakin koko ajan tarjolla ja töitä vieressä. Päiväkoti Touhula on myös ja muitakin lähellä. Mitä sanot ap? Asun tällä seudulla, niin kysy jos haluat jotain.

Vierailija
67/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ihan hyvältä suunnitelmalla, mutta ilman autoa ei oikein onnistu muualla kuin Rovaniemellä. Toki Rovaniemellä on laskettelukeskus todella lähellä kaupunkia, mutta matkat ovat silti pitkiä jos sinne täytyy päästä lapsen ja painavien suksien kanssa, eikä itse siellä asuessani kulkenut mitään skibussia. Esimerkiksi keskussairaalan läheltä pääsi bussilla jonnekin 2.5 km päähän laskettelukeskusta ja loppumatka piti kävellä suksien kanssa.

Levi on ihan hyvä vaihtoehto, mutta onko varmaa että saat asunnon ihan Levin keskustasta eturinteiden vieressä. Missä lähellä on kaupat, päiväkoti ja työpaikka? Toki lomamajoitusta on, mutta moni asunnon omistaja vuokraa asuntonsa matkailijoille, koska saa siitä paremman hinnan. Todella moni sesonkityöntekijä asuu vaatimattomasta kimppakämpässä. Yksityisiä lääkäriasemia kyllä on, mutta toimivatko ne ympäri vuoden? Ainakin Rukalla toimii vain sesonkiaikoina. Miten hankit elantosi sesongin ulkopuolella?

Tässä oli ihan mielenkiintoinen juttu lapsiperheitä ilman autoa Pyhällä: https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/ff5c654c-702c-44c0-b8ee-3609…

Heillä kyllä onnistuu, jos arki sujuu ilman mutkia. Toki ongelmia voi tulla jos vaikka lapsi sairastuu viikonloppuna, niin päivystys on kymmenien kilometrien taksimatkan päässä.

Vierailija
68/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkki Ounasvaaran sivuille.

https://ounasvaara.fi/

Vierailija
69/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kálgu kirjoitti:

Lapista on viimeisen kymmenen vuoden aikana tullut suomalaisille eräänlainen eksoottinen teemapuisto, jonne muutetaan hetken mielijohteesta etsimään "mielenrauhaa" ja "aitoa talvea" ja "rauhoittumista" eli rälläämään moottorikelkalla, harjoittamaan holtitonta metsästystä/kalastusta ja vuolemaan kultaa/rahaa mitä kummallisimmilla - yleensä turistien rahastamiseen perustuvilla - bisneksillä aiheuttaen samalla riesaa, vaivaa ja kustannuksia syntyperäisille paikallisille. 

Suurin osa tulijoista on lisäksi täysin ulalla siitä, mitä Lapissa eläminen vaatii. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, asuntoja on tarjolla hyvin vähän ja yleinen hintataso on korkea. Oma talo on siis must, samoin auto. Palvelut, monet tuotteet ja huvitukset ovat kaukana, jopa satojen kilometrien päässä, ja kaupoissa valinnanvaraa on vähän, jollei sitten tilaa tavaroitaan netistä. Pitkä talvi ja luonnon olosuhteet yleisemminkin vaativat omakotitaloasujalta ja auton omistajalta jatkuvaa aloitteellisuutta ja toimeliaisuutta sekä usein kovaa kanttia ja suoranaista kestävyyttäkin.

Oma vinkkini onkin, että unohda koko juttu. Olen itse paikallinen ja nähnyt vuosikymmenten varrella jos jonkinlaista haahuilijaa ja haaveilijaa, shamanistia, joogaajaa, kullankaivajaa ja bisnesmiestä sekä rasistia, päällepäsmäriä, uhoajaa ja suunsoittajaa, jotka ovat lopulta häipyneet takaisin etelään häntä koipien välissä. Ne harvat, jotka ovat jääneet, ovat niitä, jotka ovat toimillaan ja pitkäjänteisyydellään osoittaneet paikallisille olevansa luottamuksen, ystävyyden ja kenties kunnioituksenkin arvoisia. Eli myös Lappiin istuu sanonta "maassa maan tavalla tai maasta pois", mikä pätee eritoten täällä saamelaisalueella.

Muutin Lappiin vuosia sitten eikä minulla ole tarvetta osoittaa kenellekään yhtään mitään.

Vierailija
70/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkki Kalgu ei nyt oikein ole orientoitunut ketjun aiheeseen. Kauhee vuodatus ohi aiheen. Ei ap hae mitään, jota Kalgu selostaa palopuheessaan.

Kalgu on asunut liian kauan poissa ihmisten ilmoilta, niin se luulee olevansa maailman napa.

Sivistymätön peräkammarin tyyppi, jolle nauraa koiratkin. Älytön kukkoilija ja maailman omistaja.

Kalgu hei, ketään ei kiinnosta.

Vierailija
71/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Olen pitkään haaveillut muutosta Lappiin, vuodeksi tai kahdeksi. Mutta onko haaveet ja todellisuus ihan eri, en tiedä. Kokemusta Lapista on vain matkailun muodossa. Olen sote-alalla, joten uskoisin, että työpaikan voisin löytää. Mutta ajokortiton eli asuinpaikka pitää olla palvelujen lähellä. En aio ajaa korttia.

Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?"

Kuin irrallaan todellisuudesta ihmiset ovat. Lapissa palvelut voi olla todella kaukana, parhaillaan kymmenien kilometien päässä.  Tuurilla voi saada päiväkotipaikan läheltä, todennäkoisemmin ei, ja työpaikka, koti JA päiväkoti kaikki ei todellakaan tule olemaan kävelymatkan päässä ja siten vielä että kaupatkin olisi. Ja käytännössä mitään julkista liikennettä EI OLE.

En ole irrallaan todellisuudesta. Ajattelin, että jos muuttaisin vaikka Leville tai Rovaniemelle, niin tokihan palvelut olisi lähellä, jos asunto on melko lähellä keskustaa. Ja työpaikan tietenkin etsisin siitä keskustasta. On siellä lääkärikeskuksia. Ap

Noi lääkärikeskukset on aika haluttuja paikkoja jo ihan paikallistenkin kesken. Tietty jos oikein hyvä tuuri ois, nii asuisit Levin keskustassa, missä suurin osa asunnoista turistien käytössä ja kausityöläisten (jotka bilettää rankasti), ja saisit lapsen paikalliseen päiväkotiin. Ei muuten sijaitse ihan keskustassa, eli jonkin verran joutuu kävelemään. Ja sen jälkeen kävelisit lääkärikeskukseen.  Ehkä joku 4 km matka, riippuen tietty missä asut.

Vierailija
72/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annanpa edullisen neuvon, tee kuten minä.

Osta viikko-osakkeita 1-3 viikkoa talvelle (joulu ja kenties kevät) ja 1-3 viikkoa kesä & ruska-aika. Selviöt paljon edullisemmin, kirjaimellisesti ilman riskiä ja pääset asumaan lapissa eri vuodenaikoina, kokemaan luontoa ja paikallisuutta aivan riittämiin. 

Näet upeaa talvea, kevään hankikannon, kesän räkän ja ja viikkojen 38-39 ruskan. Tämä se on mitä haluat, etkä asua ympäri vuoden.

Kiitä mua myöhemmin.

Vierailija
73/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Onko kukaan kokeillut vastaavaa? Saakohan lapselle helposti päiväkotipaikan kävelymatkan päästä kotoa? Millainen asuntotilanne on? Entä jos haluaa muuttaa johonkin tunturikeskukseen niiden palvelujen vuoksi, saako asunnon ja päiväkotipaikan? Kohdellaanko muualta muuttanutta hyvin vai huonosti? Onko räkkä ihan oikeasti paha juttu, kun minulla on lievä allergia, joudun täällä Etelä-Suomessa käyttämään antihistamiinia?"

Kuin irrallaan todellisuudesta ihmiset ovat. Lapissa palvelut voi olla todella kaukana, parhaillaan kymmenien kilometien päässä.  Tuurilla voi saada päiväkotipaikan läheltä, todennäkoisemmin ei, ja työpaikka, koti JA päiväkoti kaikki ei todellakaan tule olemaan kävelymatkan päässä ja siten vielä että kaupatkin olisi. Ja käytännössä mitään julkista liikennettä EI OLE.

En ole irrallaan todellisuudesta. Ajattelin, että jos muuttaisin vaikka Leville tai Rovaniemelle, niin tokihan palvelut olisi lähellä, jos asunto on melko lähellä keskustaa. Ja työpaikan tietenkin etsisin siitä keskustasta. On siellä lääkärikeskuksia. Ap

Mikä on sitten hyväksyttävä kävelymatka päivittäin? Levillä asuneena: päiväkoti ja Lääkärikeskus ovat käytännössä kylän vastakkaisella puolilla, kävelymatkaa tulee useampi kilsa. En tarkalleen osaa siihen sanoa koska itselläni oli auto eikä lapsiakaan silloin.

Rovaniemi taitaa olla ainoa vaihtoehto jos kaikki pitää olla 1-2 km säteellä toisistaan.

Ja julkista liikennettä ei ole kuin kaupungeissa; huomioi se että turistikeskuksista loppuu aivan oikeasti lähes kaikki kun kausi ja tai koulu loppuu. Kuukaudet 05-11 saat miettiä vaihtoehtoisia liikkumismuotoja

Mutta muutoin ei me lappilaiset olla niin pahoja kuin täällä annetaan ymmärtää, on meitä ihan kivojakin joten tervetuloa vain :)

Ps. varo lappalaisia ja kaikkia sellaisiksi itsensä identifioineita eli käytännössä saamelaisia ja poromiehiä.

Vierailija
74/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Rovaniemelle. Kun olen pohtinut tässä sitä ympäristöä, jota haet, niin kyllä se Rovaniemeltä löytyy.

Vierailija
75/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon asunu Ivalossa muuttaisin heti takas jos voisin, mutta työt on hieman etelämmässä. Aion ostaa Ivalosta kesämökin ainakin.

Vierailija
76/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä routa porsaan kotiin ajaa.

Siis miten tämä kommenttisi liittyy ketjun aiheeseen? Huono sanonta tähän yhteyteen, koska aloittaja aikoo asua määräajan vuoden kaksi lapissa.

Vierailija
77/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa ei hirveesti hyttyset, mäkärät ja muut pistäjät häiritse. Asun maalla ja minua ei häirinnyt täälläkään pistävät hyönteiset, koska meillä pesi pääskypari talon räystään alla. Ne hoiteli ötökät.

Maalla on mukavaa, mutta niin on kaupungissakin. Suosittelen Rovaniemeä aloittajalle.

Vierailija
78/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskettelu on listalla ykkösenä, niin vaihtoehdot missä sitä harrastaa Lapissa on varmaankin Ylläs, Pyhä, Levi, Saariselkä, Ounasvaara, Salla. Mitä vielä jäi listasta? Pieni katselmus paikkakunnista.

Ylläs:

Asuminen ja eläminen ilman autoa mahdollista varmaankin Äkäslompolossa. Skibussi ajaa talvikaudella Ylläsjärven ja Äkäslompolon väliä, sillä pääsee rinteeseen. Löytyy kaupat, koulut, päiväkoti(?). Yksityinen lääkäriasema löytyy, mutta terveyskeskus Kolarissa.

Pyhä:

Pelkosenniemen keskusta tarjoaa palvelut (koulu, kirjasto, päiväkoti, terveydenhuolto, lasten harrastukset), matkaa Pyhältä n. 30 km. Koulukyyti ajaa aamuisin ja iltapäivisin. Pyhällä kauppa ja yksityinen lääkäriasema. En edes harkitsisi ilman autoa.

Levi:

Tunturikeskuksessa monipuoliset palvelut, asunnot kiven alla ja sairaan hintaisia. Kittilän keskustaan n. 20 km. Jatkuvat bileet 24/7.

Saariselkä:

Minulla ei kovin tarkkoja tietoja, kuka osaa kertoa?

Ounasvaara:

Jos kaupungissa asuminen on sitä mitä Lapista hakee, niin sinne sitten. Palveluista on kerrottu jo tässä ketjussa.

Salla:

Kylällä asuminen, työskentely ja päivähoito järjestyy ilman autoa. Tunturikeskukseen matkaa 10 km, ei julkista liikennettä. Tunturissa mahdollista asua, mutta siellä taas ei ole töitä, päivähoitoa eikä ruokakauppoja.

Toinen kysymys tietysti on, kannattaako näillä sähkönhinnoilla lähteä asumaan hataraan sähkölämmitteiseen mökkiin seudulle, jossa lämmitystarve on n. 8 kk vuodesta. Muutenhan tämä Lappi on varsin normaali paikka asua, tuntuu hassulta nämä hehkutukset Lappiin muutosta (Metsämutsi yms). En kovin usein näe ketjuja missä pohditaan voiko ihminen muuttaa Forssaan ja pärjääkö siellä. Suomessa tässä sentään ollaan ja ihan normaalia arkea eletään täällä Lapissakin.

Vierailija
79/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: Mitä tarkalleen ottaen haluat tehdä ja kokea Lapissa? Ilman autoa et pääse tekemään etkä kokemaan etkä näkemään mitään. Vain se pieni tila minne pystyt kävelemään, pari kilometriä. Et pääse laskettelemaan, et patikoimaan, et tunturiin, et kalastamaan, et luonnonpuistoihin, et mitään. Joka paikkaan on kymmenien kilometrien matka. 

Haluan kokea kunnon talvea, lunta ja pakkasta. Raikasta ilmaa. Päästä laskettelemaan. Ja luontopolulle. Miksi en pääsisi laskettelemaan ilman autoa? Kyllähän rinnebusseja on. Olen matkaillut ilman autoa kymmeniä kertoja käyttäen rinnebusseja. Kalastaa en halua. Ja olen matkustanut Lapissa paikasta toiseen satoja kilometrejä eri busseilla. Toki tästä on pari vuotta aikaa. Mutta ei kai sieltä busseja ole lopetettu?

Ap

Ota kaikki irti mahdollisuudestasi asua Ounasvaaran alueella. Laskettelun ajaksi järjestät lapselle hoitajan kotiin. Rinteeseen pääset taksilla edullisesti. Ounasvaarahan ei ole kovin iso.

Kävelläkin voi. Itse asuin aikoinaan Rovaniemen juna-aseman vieressä ja kävelin sieltä harjoituksiin Ounasvaaran hallille. Se ei ollut homma eikä mikään.

Vierailija
80/98 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kemijärvellä on töitä, asuntoja ja lyhyet matkat palvelujen välillä.

Palvelut löytyy, mutta lähimmät laskettelukeskukset ovat Pyhä, Luosto, Suomu ja Ruka. Tästä saat jotain osviittaa siitä, mitä merkitsee Lapissa käsite "lähellä".  Julkinen liikenne voi olla vähän heikkoa, mutta eiköhän niihin jollakin aina pääse, kun pääsevät turistitkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän