Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jollakin muullakin alipainoinen lapsi?

Äiti minäkin
03.01.2023 |

Onko sulla ollut pienipainoinen lapsi?
Hirmu huoli heräsi pikkukoululaisen terveystarkastuksesta.
Tyttö on nyt 132cm ja 23,9kg.
Hän syntyi täysiaikaisena, pienipainoisena ja
paino on laahannut käyrällä perässä hitaasti mutta varmasti ollen normipainon ja alipainon välissä, nyt seula kuitenkin hälytti.
Hänellä on nyt tullut viime mittauksesta pituutta 8,7cm ja painoa vain 1,9kg.
Syö oikein hyvin, liikkuu paljon ja on pääasiallisesti energinen mutta lääkäriaikaa asian tiimoilta odottaessa en pääse silti huolesta eroon.
Ymmärsin, että tulevalla ajalla käydään läpi mahdollisia tulevia lisätutkimuksia jos olisi esimerkiksi jonkinlainen imeytymishäiriö?
Tällaisista kenelläkään kokemuksia?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kokemusta, mutta kannustusyläpeukku aapeelle. Hyvä että homma on kuitenkin hoidossa.

Vierailija
2/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 9v tyttö oli 133cm ja 21.6kg. Syntynyt normaalipainoisena mutta ollut ikänsä miinuskäyrillä. En ole huolissani vaan syytään geenejä. mun suvun naiset on kaikki hoikkia vaihdevuosiin asti. pituus taas johtuu lyhyistä vanhemmista. Tyttö syö hyvin mutta liikkuu todella paljon ulkona kavereiden kanssa.

Ei ole missään vaiheessa puhuttu lääkäristä tai tutkimuksista. hyvä että te pääsette niin saat mielenrauhan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kannata täältä kysellä, täällä on ihan muut jutunaiheet.

Vierailija
4/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin pikkusirpukka lapsena ja alipainoinen vielä kolmikymppisenä. Kunhan jaksaa eikä ole väsynyt, aneeminen tai muuta, niin ei huolta. Tietysti jokin keliakia kannattaa tarkastaa, mutta se kai oireilee vatsakipuina, ihottumana tai huonotuulisuutena. Monivitamiinia kannattaa syödä, jos on kranttu syöjä. Kyllä se tilanne siitä sitten nelikymppisenä muuttuu. Nyt on monta kymmentä kiloa ylipainoa. 😫

Myös nuorin lapseni oli alakoulussa painokäyrillä alhaalla ja terkkari mainitsi. Lisäilimme aamupuuroon lusikallisen rypsiöljyä ja patistimme syömään hieman isompia annoksia. Hän liikkui monta tuntia päivässä ja oli täyttä lihasta, joten siihen se energia kului. Usein ruumiinrakenne on geeneistä kiinni. Onko vanhemmistakin toinen ollut hoikka?

Vierailija
5/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 9v tyttö oli 133cm ja 21.6kg. Syntynyt normaalipainoisena mutta ollut ikänsä miinuskäyrillä. En ole huolissani vaan syytään geenejä. mun suvun naiset on kaikki hoikkia vaihdevuosiin asti. pituus taas johtuu lyhyistä vanhemmista. Tyttö syö hyvin mutta liikkuu todella paljon ulkona kavereiden kanssa.

Ei ole missään vaiheessa puhuttu lääkäristä tai tutkimuksista. hyvä että te pääsette niin saat mielenrauhan.

No mäkään en ole ollut sinänsä huolissani, pitkä tyttö tulossa, mut nyt olen hyvinkin ja päässä seilaa kasa kaikenlaisia kauhuskenaarioita. 🙈

Vierailija
6/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin pikkusirpukka lapsena ja alipainoinen vielä kolmikymppisenä. Kunhan jaksaa eikä ole väsynyt, aneeminen tai muuta, niin ei huolta. Tietysti jokin keliakia kannattaa tarkastaa, mutta se kai oireilee vatsakipuina, ihottumana tai huonotuulisuutena. Monivitamiinia kannattaa syödä, jos on kranttu syöjä. Kyllä se tilanne siitä sitten nelikymppisenä muuttuu. Nyt on monta kymmentä kiloa ylipainoa. 😫

Myös nuorin lapseni oli alakoulussa painokäyrillä alhaalla ja terkkari mainitsi. Lisäilimme aamupuuroon lusikallisen rypsiöljyä ja patistimme syömään hieman isompia annoksia. Hän liikkui monta tuntia päivässä ja oli täyttä lihasta, joten siihen se energia kului. Usein ruumiinrakenne on geeneistä kiinni. Onko vanhemmistakin toinen ollut hoikka?

Itseasiassa vanhemmista toinen on äärimmäisen pitkä ja sieltä puolelta on seurattu lasten painoa lapsena koska alipaino. Kuitenkin muut perheen lapset "terveillä mitoilla" hoikkia niin siksi kai tämä siroin kiinnitti omankin huomion.

Vierailija
7/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole mitään huolta, jos vaan syö hyvin ja on muutenkin kunnossa. Mun poika oli syntymästä asti ruipelo ja aina kaikkien painokäyrien alapuolella ja terveydenhoitajat oli aina siitä huolissaan. Poika söi kyllä ja paljon söikin, mutta koska isänsä on sellainen parimetrinen ja todella laiha, niin oli vaan perinyt sen geenit.

Nyt on vähän päälle parikymppinen ja parimetrinen sälli ja nyt on meikäläisen geenit hyökänneet ja on hieman saanut lihaa luiden päällekin. Eli jos muuten on ihan terve lapsi, niin en huolestuisi millään tavalla.

Vierailija
8/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, nyt tosin jo 17v ja edelleen hoikka.

Ja kaikki vaatteet roikkuivat päällä ja housuja jouduttiin kaventamaan, jotta pituus riittäisi.

Söi hyvin, mutta on aina kovin liikkuvainen.

Geenit. Miehen suku hyvin hoikkia, vaikka syövät kuin hevoset. Mies sanoo itseään läpipaskoksi.

Vierailija
9/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan ole mitään huolta, jos vaan syö hyvin ja on muutenkin kunnossa. Mun poika oli syntymästä asti ruipelo ja aina kaikkien painokäyrien alapuolella ja terveydenhoitajat oli aina siitä huolissaan. Poika söi kyllä ja paljon söikin, mutta koska isänsä on sellainen parimetrinen ja todella laiha, niin oli vaan perinyt sen geenit.

Nyt on vähän päälle parikymppinen ja parimetrinen sälli ja nyt on meikäläisen geenit hyökänneet ja on hieman saanut lihaa luiden päällekin. Eli jos muuten on ihan terve lapsi, niin en huolestuisi millään tavalla.

Hei kiitos tästä tsemppi viestistä, jotenkin kai tuli sellainen olo et on ihan yksin tällaisen kanssa. En ollut ikinä ennen kuullutkaan tämmöisen olevan oikeasti ihan mahdollista edes, ihana kuulla että meitä aiheen kanssa tekemisissä olevia on siis muitakin. 😂

Vierailija
10/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti minäkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mäkään en ole ollut sinänsä huolissani, pitkä tyttö tulossa, mut nyt olen hyvinkin ja päässä seilaa kasa kaikenlaisia kauhuskenaarioita. 🙈

mulle lipsahti vahingossa 10cm liikaa eli 123cm. Minkäikäinen tyttö sulla on? Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty mutta uskon vahvasti että jos nyt olisi jotain vakavampaa olisit sen huomannut jotenkin jo. Varsinkin kun ei ole kyseessä että olisi kasvu hidastunut vaan on aina ollut pienikokoinen.

Vierailija
11/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi on?

Minä olin itse lapsena alipainoinen, painoin 20 kiloa ensimmäisellä luokalla 7-vuotiaana ja tuli sitten 5kg vuodessa painoa jossain vaiheessa. Muistan aina, kun painoin neljännellä luokalla 35 kg ja neljä vuotta nuorempi veljeni painoi minua enemmän jo tuolloin, eikä ollut edes lihava.

Harva varmaan muistaa painonsa näin tarkkaan, mutta sain siitä kuittailua ehkä jopa enemmän lapsilta kuin aikuisilta, niin jäi mieleen. Yksi luokkalainen tokaisi joskus vitosella, että olet niin laiha, ettei kuukautiset ala koskaan. (Näin jälkikäteen ajateltuna mietin, että miten 11v LAPSI puhuu tällaisia??)

Yläasteella pituuden ja painon suhde oli 45kg painoa ja pituutta 168cm. Aikuisena tuli sitten kiloja vähän liikaakin, kun liikunta väheni ja ruoan laatu ja maku paranivat.

Omat lapset on vielä pieniä, mutta vauvasta asti hoikalla käyrällä menneet. Pienempi joutui jo verikokeisiinkin 4kk iässä, kun sai neuvolan mielestä liian vähän painoa, vaikka oli siskoaan pidempi ja painavampi köllikkä. Omiin vauvaiän käyriini kun vertaan, molemmat on minua painavampia, niin onneksi voin aina vedota neuvolassa geeneihin ja kaivaa omat kortit esiin, jos alkavat urputtaa.

Lapsi on terve, kun se leikkii, syö ja nukkuu.

Vierailija
12/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti minäkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulle lipsahti vahingossa 10cm liikaa eli 123cm. Minkäikäinen tyttö sulla on? Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty mutta uskon vahvasti että jos nyt olisi jotain vakavampaa olisit sen huomannut jotenkin jo. Varsinkin kun ei ole kyseessä että olisi kasvu hidastunut vaan on aina ollut pienikokoinen.

On aina ollut pienikokoinen, tai siis pienipainoinen, mutta nyt ekaa kertaa paino jäi laahaamaan näin paljon. Oli korjaantunut kouluuntulotarkastuksessa (1lk.) aiemmasta käyrästä hieman eikä terveydenhoitaja silloin ollut moksiskaan, mutta nyt tokaluokan tarkastuksessa paino suhteessa pituuteen alkoi laahaamaan enemmän. 😔 Painoa siis tulee, mutta liian vähän.

Vierailija
13/77 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi on?

Minä olin itse lapsena alipainoinen, painoin 20 kiloa ensimmäisellä luokalla 7-vuotiaana ja tuli sitten 5kg vuodessa painoa jossain vaiheessa. Muistan aina, kun painoin neljännellä luokalla 35 kg ja neljä vuotta nuorempi veljeni painoi minua enemmän jo tuolloin, eikä ollut edes lihava.

Harva varmaan muistaa painonsa näin tarkkaan, mutta sain siitä kuittailua ehkä jopa enemmän lapsilta kuin aikuisilta, niin jäi mieleen. Yksi luokkalainen tokaisi joskus vitosella, että olet niin laiha, ettei kuukautiset ala koskaan. (Näin jälkikäteen ajateltuna mietin, että miten 11v LAPSI puhuu tällaisia??)

Yläasteella pituuden ja painon suhde oli 45kg painoa ja pituutta 168cm. Aikuisena tuli sitten kiloja vähän liikaakin, kun liikunta väheni ja ruoan laatu ja maku paranivat.

Omat lapset on vielä pieniä, mutta vauvasta asti hoikalla käyrällä menneet. Pienempi joutui jo verikokeisiinkin 4kk iässä, kun sai neuvolan mielestä liian vähän painoa, vaikka oli siskoaan pidempi ja painavampi köllikkä. Omiin vauvaiän käyriini kun vertaan, molemmat on minua painavampia, niin onneksi voin aina vedota neuvolassa geeneihin ja kaivaa omat kortit esiin, jos alkavat urputtaa.

Lapsi on terve, kun se leikkii, syö ja nukkuu.

Hän täytti loppuvuodesta 8.

Vierailija
14/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti vaihtelee tämäkin asuinpaikan mukaan. meillä vuoden vanhempi ja pienempi kokoinen eikä tosiaan ole painokontrollia kummempaa ohjetta tai tutkimusta ole saatu.

Vierailija
15/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti vaihtelee tämäkin asuinpaikan mukaan. meillä vuoden vanhempi ja pienempi kokoinen eikä tosiaan ole painokontrollia kummempaa ohjetta tai tutkimusta ole saatu.

Onpa erikoinen?

Jospa hänen paino on pysynyt paremmin omassa käyrässä?

Vierailija
16/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli poika vielä alakoulussa alipainoinen. Nyt on teininä juuri 200g alipainon yläpuolella eli normaalipainon puolella. Aina ollut tuollainen hoikka.

Vierailija
17/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on, että tutkitaan keliakia, allergiat ja laktoosi-intoleranssi. Poissuljetaan. Minkälainen lapsen kakka on ja kuinka usein kakkaa?

Vierailija
18/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia. Liikunnalle täys kielto ennen kun paino on normaali.

Vierailija
19/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko, millä " prosenttikäyrällä" pituus/painosuhde menee?

Vierailija
20/77 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lapset syö niin vähän että ihmettelen miten ne voi silti kasvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi