Millaisilla tuloilla yksin asuva aikuinen pärjää kohtuullisen hyvin?
Niin, millaiset brutto/nettotulot/kk jotta yksin asuva aikuinen pärjää?
T. En ole ikinä asunut yksin ja nyt eroamassa 30v yhteiselon jälkeen. Oma koti jäänee erossa puolisolle tai sitten myydään pois, en tiedä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
2500-3000€/kk
Ai jaa. Olen eläkkeellä ja asun ja elän nykyisin yksin ja olen seniori.
Nettoeläkkeeni on 1236 €/ kk.
Tosin minulla on oma asunto, josta maksan vain vastikkeen.
Ja asunto on suhteellisen pieni, vain 50 neliöä.
Lisäksi tieten vakuutukset, puhelin ja nettikulut ja kulkemiset eri tapahtumissa, kun en keskustassa asu, eikä omaa autoa ole.
Ruuan teen kaiken itse ja käytön paljon ilmaispalveluja, kuten kirjastoa, taidenäyttelyitä ja käyn useissa ilmaisissa jutussa.
Tosin kansalaisopiston kurssit ovat maksullisia.
Että kummallisesti sitä vaan pärjää pienilläkin tuloilla, kun elää säästäväisesti.
Eläke on n.60% entisestä palkasta.
Alkaa taas valjeta miksi olen eroa jahkaillut ja jahkaillut, en taitaisi yksin ja omalla palkallani oikein klaarata ja asun vieläpä pk-seudulla.
Ap ja bruttoliksa reilusti (useita satasia) alle 3000€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa taas valjeta miksi olen eroa jahkaillut ja jahkaillut, en taitaisi yksin ja omalla palkallani oikein klaarata ja asun vieläpä pk-seudulla.
Ap ja bruttoliksa reilusti (useita satasia) alle 3000€/kk.
Hyvä palkkahan sulla on. Moni elättää koko perheen tuolla summalla. Se on vaan aika pitkälti kiinni asunnon hinnasta. Mutta jos se palkka on vaikka 2600 ja siitä miinustaa asunnon niin kyllähän sulle oikein kivasti jää vielä muuhun elämiseen rahaa. Kynä ja paperia ja laskin vaan kouraan.
Onko sulla sitten muita menoja/ velkoja jos mietit ettet pärjäisi yksin, kuin pakolliset?
Vankila.
Mutta alkanut vuosi tuonee jossain vaiheessa sellaisen muutoksen, että voin rauhassa mädäntyä sängyn/sohvan pohjalle, arkityöpäivien suorittamisen jälkeen.
Ap
3000 € bruttona riittää hyvin. Tietysti oletuksena ettei ole lapsia.
Tämä asia riippuu ihan niistä omista menoista. Mitä maksaa asuminen ja minkä verran haluaa kuluttaa rahaa.
5 000 / 3 500 / kk pystyy asumaan omistusasunnossa, hankkimaan auton ja pitämään kohtuullista elintasoa, harrastamaan sekä. matkustelemaan.
Jos haluaa jotain säästöön, asumiskustannuksiin 20 % nettotuloista, muihin välttämättömiin kustannuksiin (sähkö, ruoka, lääkemenot) 30 %. Loput puskuriksi säästöön. Tämä on siis ideaalitilanne.
514,82e/kk kun kohtuulliset asumismenot on jo vähennetty.
Näin on Suomen valtio määrittänyt.
Minä asun vanhassa omakotitalossa ilman velkaa ja lainoja. 1000 euroa nettoa riittää kk oikein hyvin. Autokin on ollut aina. Autoni ovat olleet vanhoja alle 2000 vuosimallia ja huollot ja korjaukset teen aina itse.
En ymmärrä mihin joku tarvitsee 3000 euroa kk törsäily rahaa.
Vierailija kirjoitti:
514,82e/kk kun kohtuulliset asumismenot on jo vähennetty.
Näin on Suomen valtio määrittänyt.
Vanhaa tietoa.
Nykyään 555e/kk, eilisestä lähtien
No paljon on ihmisiä jotka tulevat hyvin toimeen alle tonnilla kuussa.
Jos on auto niin käytännössä n. 3000€/kk on minimi millä tulee toimeen ja silloinkin pitää kyllä aika tarkasti miettiä mihin rahaa käyttää ettei mitään leveää elämää todellakaan ole.
4000€/kk tuloilla alkaa elämään ns. mukavasti ettei enää tarvitse joka ostosta miettiä eli sanoisin että silloin pärjää jo kohtuullisen hyvin ja tuosta ylöspäin kaikki sitten plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on auto niin käytännössä n. 3000€/kk on minimi millä tulee toimeen ja silloinkin pitää kyllä aika tarkasti miettiä mihin rahaa käyttää ettei mitään leveää elämää todellakaan ole.
4000€/kk tuloilla alkaa elämään ns. mukavasti ettei enää tarvitse joka ostosta miettiä eli sanoisin että silloin pärjää jo kohtuullisen hyvin ja tuosta ylöspäin kaikki sitten plussaa.
Reality check: yh, töissä vaikka siivoojana, kaupan kassana ym. matalapalkka alalla ja auto pakko olla että pääsee töihin, 2-3 lasta ja niiden kulut siihen päälle. Palkka alle 2 tonnia bruttona ja sillä vaan on pakko tulla toimeen.
Tosi vaikea kuvitella miten noilla tuloilla voi olla yksin asuvalle aikuiselle noin vaikeaa.
Helsingin vuokrilla/lainanlyhennyksillä sekä elinkustannuksilla hyvä olla n. 3000 euroa nettona kuussa.
No pärjäähän sitä vaikka millä, riippuu menoista. Itse pärjäsin sinkkuna noin 1700e nettotuloilla (Helsinki, paljon sairauskuluja). En ostellut mitään kallista ja asuin yksiössä.
Asumiskulujen jälkeen laske siihen sähkö, vesi, puhelin, netti + ruoka ja muu on sitten ihan itsestäs kiinni. Haluatko shoppailla, matkustella tm? Jos vaatimatonta elämää elät niin tonnikin riittää. Siis asumiskulujen jälkeen.
Saat varmaankin oman pienen asunnon ostettua , jos teillä on talo jonka myytte?