11-vuotiaan huono käytös
Meidän perhetilanne ei ole helppo ja tiedän että lapsella on rankkaa.
Silti ihmetyttää hänen käytöksensä 2 vuotta nuorempaan siskoonsa verrattuna, joka kuitenkin elää ihan samassa perhetilanteessa. Nuorempi siskokaan ei ole mikään enkeli, mutta. Nuorempi pyytää anteeksi ikäviä sanojaan ja tekojaan. Hän saattaa suutuksissaan sanoa tai tehdä ikävästi, mutta ei koskaan ole sellainen veemäisen ivallinen, pilkallinen, ikään kuin tietoisesti ja tahallaan.
Toisin kuin vanhempi tyttö. Hän ei varmasti koskaan pyydä mitään anteeksi. Hän on ivallinen, esimerkiksi laittaa whatsapp-viestissä jotain ivallista ja perään 🤣 hymiön.
Tulee mieleen, että jos minulla olisi tuon kaltainen aikuinen lähipiirissäni, laittaisin ehdottomasti välit poikki.
No, ei omaan lapseen tietenkään voi eikä halua laittaa välejä poikki, ei varsinkaan 11v.
Mitä ihmettä teen hänen kanssa? Olen yrittänyt auttaa, olla aina ymmärtäväinen, rakastaa ehdottomasti, kaikesta huolimatta.
Miten voin laittaa hänen huonolle käytökselle rajat kuitenkaan hylkäämättä?
Ulospäin lapsi on herttainen ja mukava ja käsittääkseni kavereiden keskuudessa pidetty. Tuo veemäinen käytös kohdistuu mahdollisesti vain ja ainoastaan minuun.
Kommentit (79)
Hyvä, kun mietit asiaa. Varaa aika itsellesi terveyskeskuspsykologilta tai perheneuvolasta tai yksityissektorilta, jotta pääset keskustelemaan asiasta. Voi hyvinkin olla, että aika pienillä vanhemman ohjaamilla käytännön muutoksilla tilanne korjaantuu, kun tyttö on vielä noin nuori.
"Tuo veemäinen käytös kohdistuu mahdollisesti vain ja ainoastaan minuun. "
Noh, ilmeisesti olet ainakin osasyyllinen siihen miksei teidän perhetilanne on vaikea?
Vierailija kirjoitti:
"Tuo veemäinen käytös kohdistuu mahdollisesti vain ja ainoastaan minuun. "
Noh, ilmeisesti olet ainakin osasyyllinen siihen miksei teidän perhetilanne on vaikea?
Perhetilanne on vaikea syistä joille kukaan ei voi mitään.
Luulen että lapsi saattaa kohdistaa näitä neg. tunteita juuri minuun a) siksi että esim isäänsä jotenkin "pelkää" ja kunnioittaa (vaikka ei siis oikeasti pelkää eikä ole syytäkään). b) siksi ettei minulla riitä aikaa hänelle tarpeeksi, vaikka haluaisin
Vierailija kirjoitti:
Miksi kitiset täällä?
Siksi.:)
Vierailija kirjoitti:
Nepsy?
Jaa-a. Ehkä? Silloinko oireilisi noin? Ihmetyttää vain kun se kohdistuu enimmäkseen minuun. Tai no myös siskoonsa jonkin verran.
Kerrot sille tuon mitä kerroit meille. Että jos käyttäytyisi noin eikä olisi lapsesi, niin lentäisi pihalle elämästäsi. Että jos hän jatkaa noin, niin 18-vuotiaana etsii sitten oman kodin ja omat tulot. Kerro ilman tunnetta ja vihaa, faktana. Raakaa, mutta tuon ikäinen ymmärtää jo että teoilla on seuraukset eikä voi perseillä.
Vierailija kirjoitti:
Kerrot sille tuon mitä kerroit meille. Että jos käyttäytyisi noin eikä olisi lapsesi, niin lentäisi pihalle elämästäsi. Että jos hän jatkaa noin, niin 18-vuotiaana etsii sitten oman kodin ja omat tulot. Kerro ilman tunnetta ja vihaa, faktana. Raakaa, mutta tuon ikäinen ymmärtää jo että teoilla on seuraukset eikä voi perseillä.
Ihan järkyttävän kylmäävää, mutta tätä minäkin olen miettinyt että näinkö se pitää.
Voi pieni herttainen lapseni mihin katosit😭
Ja kauhea itsesyyllistäminen, missä menin vikaan, olisinko voinut tehdä jotain toisin
Kannattaa opettaa tuosta tavasta pois. Muuten on luvassa yksinäinen aikuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Pää Kii
- MUSAA
PÄÄ KII
HUUDATA MUSAA TÄYSILLÄ NII ET PYYTÄÄ ARMOO
Et voi luoda mitään aikuisuuden uhkakuvia tai nakella niskoja tyyliin "sitten voit tehdä mitä lystää"
11v on vielä lapsi. Todennäköisesti on aika hukassa kun käyttäytyy noin.
Nyt vaan ryhtiä äiti?!
Sanot että vittuilua ei sinun tarvitse kuunnella. Kerro että kolmesta huomautuksesta känny pois päiväksi.
Sitten myös toteutat sen. Kerro että seuraavasta kolmesta huomautuksesta känny pois kahdeksi päiväksi. Jne
Laitat kovan kovaa vastaan ja näytät että sinä olet aikuinen perheessä.
Huonoa käytöstä ei hyväksytä. Ja piste.
Jos tulee huutoa, anna tulla. Kestät sen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävän kylmäävää, mutta tätä minäkin olen miettinyt että näinkö se pitää.
Ja kauhea itsesyyllistäminen, missä menin vikaan, olisinko voinut tehdä jotain toisin
Miksi lapsella on puhelin, jos harjoittaa sillä henkistä väkivaltaa? Jos hän lähettäisi vastaavia viestejä luokkakavereilleen, niin hyväksyisitkö?
Miksi puolisosi ei ole sanonut, että tytön kannattaa ruveta säästämään esim. sukulaisilta saamansa synttärirahat, nimittäin jos käytös jatkuu, niin tyttö pakkaa tavaransa 18 vuotta täytettyään. Mitään taskurahoja ette tietenkään anna, kun kerran lapsi kiusaa perheenjäsentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, omaa lasta ei uhkailla eikä olla kylmä. Se on typerintä mitä voi tehdä.
Keskustele lapsen kanssa ja kysy, mitä hänelle kuuluu. Vaikea perhetilanne tarkoittaa, että sinulla on pakko olla hänelle aikaa ja häntä on kuunneltava.
Veljeni oli juuri samanlainen minua , siskoaan kohtaan. Syyksi paljastui kateus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsella on puhelin, jos harjoittaa sillä henkistä väkivaltaa? Jos hän lähettäisi vastaavia viestejä luokkakavereilleen, niin hyväksyisitkö?
Miksi puolisosi ei ole sanonut, että tytön kannatt
Hyvä pointti, en hyväksyisi tietenkään. Ehkä voisi ottaa tosiaan käyttöön seuraamuksen että kännykkä pois jos lähettää ilkeitä viestejä.
Nosto