Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivistyneen perheen tuntomerkit?

Vierailija
02.01.2023 |

Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?

Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.

Mitä muita keksitte?

Kommentit (1020)

Vierailija
101/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahylly

Vierailija
102/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiroilla jatkuvasti, ei pidetä itseä muita parempina, ei huudeta, ei olla ulosotossa. Ei polteta tupakkaa. Syödään kasviksiakin.

Uskon, että vielä tänäkin päivänä aika monikin sivistynyt ihminen polttaa tupakkaa.

Voit olla hyvinkin sivistynyt yleisellä tasolla, mutta myös sivistyneillä on addiktionsa.

Tekevät sitä ehkä enemmän salassa, piilossa muilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetteko, että sivistys liittyy jonkinlaiseen yläluokkaisuuteen ja taustaan? Varallisuuteen? Koulutukseen? Vai onko kyse ominaisuudesta, jonka ihminen voi omaksua, muista tekijöistä riippumatta?

Ei välttämättä liity mihinkään näistä, mutta koulutukseen kyllä useimmiten liittyy, ja kouluttautuneisuus kyllä usein periytyy. Lukeneisuus liittyy sivistyneisyyteen mielestäni aina, suhteellisen iso tiedon määrä useammalta eri alueelta, kyky yhdistellä tietoja toisiinsa ja harrastaa lähdekritiikkiä. Myös kyky katsoa asioita eri näkökulmista. Sivistyksen kuulee usein puheesta, tavasta käyttää kieltä ja argumentoida, sanavarastosta. Kirjoitetusta tekstistä sen näkee ehkä vielä paremmin, tosin siinä saattaa hämätä mahdollinen lukihäiriö, jos ei ole sivistyneisyyden este.  Sivistynyttä ihmistä ei välttämättä voi tunnistaa tyylin tai maun perusteella.  

Vierailija
104/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetteko, että sivistys liittyy jonkinlaiseen yläluokkaisuuteen ja taustaan? Varallisuuteen? Koulutukseen? Vai onko kyse ominaisuudesta, jonka ihminen voi omaksua, muista tekijöistä riippumatta?

Ei välttämättä liity mihinkään näistä, mutta koulutukseen kyllä useimmiten liittyy, ja kouluttautuneisuus kyllä usein periytyy. Lukeneisuus liittyy sivistyneisyyteen mielestäni aina, suhteellisen iso tiedon määrä useammalta eri alueelta, kyky yhdistellä tietoja toisiinsa ja harrastaa lähdekritiikkiä. Myös kyky katsoa asioita eri näkökulmista. Sivistyksen kuulee usein puheesta, tavasta käyttää kieltä ja argumentoida, sanavarastosta. Kirjoitetusta tekstistä sen näkee ehkä vielä paremmin, tosin siinä saattaa hämätä mahdollinen lukihäiriö, jos ei ole sivistyneisyyden este.  Sivistynyttä ihmistä ei välttämättä voi tunnistaa tyylin tai maun perusteella.  

Siis lukihäiriö EI ole sivistyneisyyden este. (:

Vierailija
105/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytäisin itselleni sivistyneen ja rauhallisen miehen? t. Skandinaavinen ja hoikka N23

Suomenruotsalaisista.

Suomalaisista voit joutua hakemaan todella pitkään.

Vierailija
106/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on menee lukioon. Ainakin, jos ei ole diagnooseja.

Vierailija
107/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?

Mulla on yksi kokonainen huone kirjastona ja olen varmasti palstan kriteereillä "sivistynyt" ihminen. Hyllyt kiertää seiniä pitkin kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää muun muassa historiaa, kaunokirjallisuutta, yhteiskuntatieteitä, uskontotiedettä, maailman klassikoita jne. Tuossa on hyvä kirjalista minkä löysin netistä:

https://vuodenmies.com/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaa/

Kalevala

Vierailija
108/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta päätellen olen kotoisin sivistyneestä perheestä.

Meistä lapsista aina sanottiin, että käyttäydymme hyvin.

Ihmettelen edelleenkin kuka ne käytöstavat opetti? Kai ne sitten tulivat automaattisesti.

Vierailija
109/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperhe asuu valkoisella sisustetussa hienossa talossa, ammatit lääkäri ja johtaja, eivätkä käytä alkoholia. Pidän heitä kyllä ihan sivistyneenä perheenä, vaikka lapsen pianokin taitaa olla valkoinen.

Eikö edes lasillista viiniä jouluaterialla?

Vierailija
110/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jepjepjoo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiroilla jatkuvasti, ei pidetä itseä muita parempina, ei huudeta, ei olla ulosotossa. Ei polteta tupakkaa. Syödään kasviksiakin.

Uskon, että vielä tänäkin päivänä aika monikin sivistynyt ihminen polttaa tupakkaa.

Voit olla hyvinkin sivistynyt yleisellä tasolla, mutta myös sivistyneillä on addiktionsa.

Tekevät sitä ehkä enemmän salassa, piilossa muilta. 

Joo ei sivistyneet ole mitenkään immuuneja addiktioille, juoppoudelle, lihavuudelle, mt-ongelmille tai edes adhd:lle ym. Kyllä sivistyneilläkin on paheita, mutta toki he ymmärtävät että ne ovat paheita eivätkä ylpeile sillä tupakoinnillaan tai ryyppäämiselllä, vaan ennemmin pitävät ne salassa.

Vierailija
111/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta päätellen olen kotoisin sivistyneestä perheestä.

Meistä lapsista aina sanottiin, että käyttäydymme hyvin.

Ihmettelen edelleenkin kuka ne käytöstavat opetti? Kai ne sitten tulivat automaattisesti.

Jatkuu.

Hetken mietin ja totean, että todellinen sivistys on aina henkistä.

Se  heijastuu ympäristöön tavalla jota ei itse edes tule ajatelleeksi. Ulkoisia merkkejä sitten löytyy, kuten hyvät käytöstavat ym. ulkoisia juttuja joita täällä on lueteltu.

Vierailija
112/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhelin ei ole merkki sivistyksestä. Sivistyksen merkki pikemminkin on se, ettei koko ajan roiku netissä/puhelimessa. Ymmärtää, että ne pikemminkin saattavat rappeuttaa kulttuuria ja sivistystä.

Vierailija
113/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukee vauvapalstaa ja kirjoittaa sinne.

Takertuu siellä pieniinkin kirjoitusvirheisiin ja uskoo kaikki lukemansa.

Vierailija
114/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, en ole koskaan tavannut sivistynyttä suomalaista. Ja huom!koulutus ei takaa sivistystä. Tiedän koulutettuja, jotka ovat aivan järkyttäviä juntteja.

Vierailija
115/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivstyneen perheen lapset ovat luovia, taiteellisia ja musikaalisia

Vierailija
116/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sivistyneen perheen jäsenen patjan alle laitetaan olki, niin aamulla hän valittaa joutuneensa nukkumaan puuhirsien päällä.

Vierailija
117/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä postissa ja voin kertoa nyt henkilökohtaisista kokemuksistani:

- Android puhelimesta koodia vilauttavat on haisevia ja likaisia rottia/köyhälistöä jotka ovat tyypillisesti silminnähden päihtyneitä, puhelimen näyttö yleensä vieläpä rikki ja pakettina jotain kiinanroskaa.

- Iphone käyttäjät hyvin pukeutuneita, sivistyneitä, ryhdikkäitä ja kohteliaita, paketit isoja ja kalliita merkkituotteita. Miehet pitkiä ja komeita, naiset kauniita ja laihoja. Koulutustaso: ylempi korkeakoulututkinto.

😂 Olen Android käyttäjä, jolla on joskus ollut puhelimen näyttö halki, en käy päihtyneenä postissa, joskus olen tilannut Kiinan roskaa, peseydyn säännöllisesti, olen kohtelias, ylipainoinen, minulla ei ole korkeakoulututkintoa, mutta työskentelen vastuullisissa johtotehtävissä.

Kiinnostaa mihin kategoriaan minut sijoittaisit?

Vierailija
118/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneen perheen jäsen ei lue kirjallisuuden klassikoita Valittujen Palojen lyhennelmien synopsiksista.

Vierailija
119/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakettien ampuminen antaa minulle sivistymättömän kuvan ihmisestä. Eläimet ja ihmiset pelkää sitä pauketta, hirveästi roskaa ja joka vuosi useita onnettomuuksia. Sivistynyt ihminen ymmärtää tämän, jättää raketit ostamatta ja menee halutessaan seuraamaan valoshowta tai muiden ampumia raketteja.

Vierailija
120/1020 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksen arvostaminen

Lapsille luetaan paljon

Vanhemmat lapset lukevat paljon

Lasten ruutuaikaa rajoitetaan

Lapset käyttäytyvät hyvin ikä huomioiden

Nää on kaikki sivistyksen merkkejä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi