Onko köyhällä varaa ostaa lääkkeitä ? Nehän on kallista, vaikkapa verenpainelääke 2,46 EUR kolme kuukautta...
Miksi aina huudetaan että köyhän pitää miettiä ostaako ruokaa vaiko lääkettä.
Peruslääkkeet KELA vähennyksen kanssa on aika halpoja.
Kolmen kuukauden annos diabeteslääkettä on n. 7 €. Kolesterolilääke
n. 5 € kolmelle kuukaudelle.
Ymmärrän kyllä, että jotkut vaativat erilaisia lääkkeitä.
Mutta olen itse monisairas ja silti lääkitykseni on niin halpaa. Ja hyvin monella pitkäaikaissairaalla lääkkeet on edullisia.
Että kyllä on varaa ostaa myös ruokaa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Mo mikä on halpaa ja kallista kenellekin... Itse kävin juuri vuoden lopussa hakemassa vuoden viimeisen satsin kelakorvattavaa lääkettä, katdoin kuitista niin lääke 3 pakettia maksoi 1952€ mutta omavastuun täytyttyä kelakorvauksen ansiosta maksoin vain 2,50€.
No nyt tarvitsee taas säästää ja ostaa omalla rahalla että saa Kela korvaukset taas jossain vaiheessa. En tiedä saanko rahaa kasaan mitenkään.
Ja olen siis työtön.
Mun pitää siis kerätä ja maksaa kerralla 642,19€ niin saan korvausoikeuden ja maksan vuoden lopuista lääkkeistä 2,50€. Mutta tuo summa on nyt ihan liikaa työttömälle.
Jokaisen pitäisi päästä myös tolkun lääkärin puheille, jolla olisi aikaa ja halua käydä lääkitykset läpi, ja hän voisi määrätä mahdollisesti halvempaa lääkettä ja poistaa niitä, joista ei mitään apua tai tarvetta edes ole.
Sain itse vaihdettua kalliin biologisen lääkkeen puolta halvempaan, kun aikani kovistelin lääkäriä. (joka jo alun perinkin teki väärän diagnoosin.)
Lääkkeitä on tietysti todella monen hintaisia, mutta iso osa tavallisimmista lääkkeistä on halpoja. Siksikin aina huvittaa nämä salaliittoteoriat, kuinka lääkeyritykset lahjovat lääkäreitä, että saisivat nämä kirjoittamaan muutamille kymmenille ylimääräisille potilaille jotain statiinia, jonka myyntihinta tyypillisen käyttäjän tapauksessa on n. 1-2 euroa kuukaudessa. Vaikka se terveyskeskuslääkäri määräisi sitä joka helkatin potilaalleen saisi lääkeyhtiö liikevaihtoa muutamia tuhansia, liikevoittoa ainakin useita euroja. Sillä voi tosiaan hankkia jo monta kynää lahjuksiksi.
Yleensä ne lääkkeet, joilla lääkeyritykset tienaavat, ovat niitä, joita ihmiset ihan itse (kovastikin) haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vastailija kirjoitti:
Joo mutta kun täällä on niitä joille yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki.
Mita sina sanota? Tarkotako minua?
sina ja suomalaiset yh-mammat
Köyhä ei maksa lääkkeistään mitään kun päätös toimeentulotuesta näkyy myös apteekissa ja se saa reseptilääkkeensä ilmaiseksi.
Mulla on lääkkeet, joista Kela ei suostu antamaan 100% korvausta koska pitäisi heidän lääkärin mielestä kokeilla halvemmat (= naiselle vaarallisemmat) lääkkeet ensimmäisenä. Jos en eläisi nyt toimeentuella niin joutuisin maksamaan 41e yhdestä paketista Kelakorvauksien jälkeen ja varmaan pitäisi miettiä että käytänkö tuon rahan ruokaan vai elintärkeisiin lääkkeihin :D
miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa työnvälttelijöiden hoitaminen. mene töihin, jos haluat ostaa lääkkeitä ja hoitaa itseäsi.
Toimeentulotuella lääkkeet on maksuttomia, kannattaa olla vapaaehtoisesti työtön niin ei joudu köyhäilemään.
Itseaiheutettujen sairauksien hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä ei pitäisi korvata ollenkaan ja se olisi teille läskeille mielisairaille ihan oikein.
Ole onnellinen että sun lääkkeet ovat halpoja.
Asumiseen menee varmaan suurin osa ihmisillä ja muu eläminen, hankinnat - se on poissa ruuasta joillakin. Sen jälkeen osa joutuu ottamaan kalliimman lääkkeen, koska halpa onkin tehnyt jonkin oireen. Sanotaan että samaa kamaa se on, mutta osa ei ole. Jos tulee halvemmasta haitta, voi olla vakavakin haitta. Voi olla usea valmiste jota joku käyttää, jos on voide, vitamiinit, pesuaine joka ei allergisoi, ihmisillä on tarpeita.
Mo mikä on halpaa ja kallista kenellekin... Itse kävin juuri vuoden lopussa hakemassa vuoden viimeisen satsin kelakorvattavaa lääkettä, katdoin kuitista niin lääke 3 pakettia maksoi 1952€ mutta omavastuun täytyttyä kelakorvauksen ansiosta maksoin vain 2,50€.
No nyt tarvitsee taas säästää ja ostaa omalla rahalla että saa Kela korvaukset taas jossain vaiheessa. En tiedä saanko rahaa kasaan mitenkään.
Ja olen siis työtön.