Onko köyhällä varaa ostaa lääkkeitä ? Nehän on kallista, vaikkapa verenpainelääke 2,46 EUR kolme kuukautta...
Miksi aina huudetaan että köyhän pitää miettiä ostaako ruokaa vaiko lääkettä.
Peruslääkkeet KELA vähennyksen kanssa on aika halpoja.
Kolmen kuukauden annos diabeteslääkettä on n. 7 €. Kolesterolilääke
n. 5 € kolmelle kuukaudelle.
Ymmärrän kyllä, että jotkut vaativat erilaisia lääkkeitä.
Mutta olen itse monisairas ja silti lääkitykseni on niin halpaa. Ja hyvin monella pitkäaikaissairaalla lääkkeet on edullisia.
Että kyllä on varaa ostaa myös ruokaa.
Kommentit (32)
Tollo! Lääkkeitä on hyvin eri hintaisia. Ja monella on useampia lääkkeitä käytössä.
Niin että jos sinun lääkkeesi ovat halpoja ja kela-korvattavia, niin kaikilla muillakin on varmasti näin?
eläinperänen kilpirauhaslääke. Kaikki eivät saa siihen kelasta korvausta, vaan se pitää maksaa itse. Mummu kuulostaa dementoituneelta
Kyllä näin mietin.
Mutta arvioni on, että kuulun siihen enemmistöön diabetes kakkosesta sekä verenpainetautisista joilla on peruslääkkeet.
Ja kyllä, minulla on kokemusta näistä sairauksista yli kaksikymmentä vuotta.
Sulla on siis ap diabetekseen Metforem, tulee tuon hintaiseksi tosiaan korvattuna. Mutta sitten kun se ei enää riitä hoitamaan sokereita, siihen yleensä aloitetaan rinnalle esim. Januvia, ja sille tuleekin sitten hintaa kolmessa kuukaudessa 113 euroa.
Tiesitkö että sairauksia on paljon erilaisia? Ja kaikkiin on erihintaiset lääkkeet?
Nyt vuoden alusta lääkkeiden omavastuu on 50€. Se on aika paljon oikeasti köyhälle.
Mitäs jos mummu menee nyt vaan nukumaan, eikä höpise turhan joutavia.
Joo mutta kun täällä on niitä joille yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki.
Vastailija kirjoitti:
Joo mutta kun täällä on niitä joille yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki.
Mita sina sanota? Tarkotako minua?
Minulla on käytössä neljä eri psyykelääkettä 5 e kpl 1,5-4 vk ja kaksi pahaan migreeniin tarkoitettua lääkettä halpa 5 e on ja kallis 19 e ja se kestää 2-4 vk. Lisäksi sisäelinkipuun tarkoitettu lääke 19 e/alle kk. Olen joutunut lopettamaan useamman lupaavan lääkkeen lääkkeen, koska ei ole ollut varaa siihen. Nämä nykyiset on kaikki täydellä kelakorvauksella, jonka harva saa. Joskus ostan itselle vain kaksi tärkeintä lääkettä, että raha riittää esim. Ruokaan.
Se on hyvä että ymmärrät. Mulla menee lääkkeisiin tällä hetkellä 150 euroa kuukaudessa.
Olen 40v nainen. Sairastan kahdeksaa sairautta, näihin menee tällä hetkellä 18:sta lääkettä. Lääkekatto täyttyy yleensä jo kesäkuussa. Osasta en saa Kelakorvausta. Perheellisenä tingin kaikista omista menoistani, että saadaan lääkkeeni maksettua. Tekee tosi tiukkaa.
Mulla diabetes-lääke maksaa 60€/3kk + insuliini 4,5€/3kk. Jos saisi Ozempicia, se maksaisi 120 €/3kk.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis ap diabetekseen Metforem, tulee tuon hintaiseksi tosiaan korvattuna. Mutta sitten kun se ei enää riitä hoitamaan sokereita, siihen yleensä aloitetaan rinnalle esim. Januvia, ja sille tuleekin sitten hintaa kolmessa kuukaudessa 113 euroa.
tai hoidetaan se kakkostyypin db...
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuo Januvia oli ennen persuministerin keksimää omavastuu-uudistusta täyskorvattava, koska on diabeteslääke. Nykyisin täyskorvattavia diabeteslääkkeitä ovat ainoastaan insuliinit.
Maailma on täynnä AP:n kaltaisia herneaivoja, jotka oikeasti luulevat, että heidän oma tilanteensa on esimerkki kaikkien muidenkin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin mietin.
Mutta arvioni on, että kuulun siihen enemmistöön diabetes kakkosesta sekä verenpainetautisista joilla on peruslääkkeet.
Ja kyllä, minulla on kokemusta näistä sairauksista yli kaksikymmentä vuotta.
Mitä jos suksisit vattuun? Ei kukaan voi olla noin tyhmä?
Sinä et ole maailman napa, tai joku yleinen esimerkkitapaus.
Kävikö mielessä, että kaikki lääkkeet eivät ole kela-korvattavia? Harvalla lääkkeet ovat yhtä halpoja kuin sinulla.