Voiko näihin pakollisiin työhakemuksiin laittaa että hakee työpaikkaa te-toimiston pyynnöstä?
Kommentit (42)
Joskus tämä piti nimenomaan laittaa. En tiedä, onko systeemi tämä enää?...
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla on mukavat paikat yrittää seuloa hakemuksista ne, joissa oikeasti omasta tahdosta haetaan paikkaa, kun hakemukseen ei voi mitenkään vihjaista, että tällä arpakupongilla ei tule voittoa.
Jos täyttää kaikki vaatimukset ja on työnantajan mielestä hyvä ehdokas haastattelun perusteella, niin miksi ei voi sellaista työtä ottaa vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajilla on mukavat paikat yrittää seuloa hakemuksista ne, joissa oikeasti omasta tahdosta haetaan paikkaa, kun hakemukseen ei voi mitenkään vihjaista, että tällä arpakupongilla ei tule voittoa.
Jos täyttää kaikki vaatimukset ja on työnantajan mielestä hyvä ehdokas haastattelun perusteella, niin miksi ei voi sellaista työtä ottaa vastaan?
Liian pieni palkka tai muuten huonot edut. On käsittämätöntä että pitää ottaa sellainen työ vastaan joka ei kannata. 100km matkat julkisilla alkaa rassaamaan melko pian.
Vierailija kirjoitti:
iilimato taas vinkumassa.
ketä?
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti laittaa. On vaan suositus, että mahdollinen työnantaja tietää, että hakija koetaan yleisemminkin sopivaksi ja päteväksi ko. työhön.
Esim. Minä Maija Mähönen haen ko. työpaikkaa. Te-toimisto katsoo minut sopivaksi toimeen ja että on hyvä hakea.
Päinvastoin se on parempi, että nämä työnantajatkin tietää miksi kyseiseen työhön täydellisen epäpätevä hakee sitä työpaikkaa.
Itse jouduin aikoinaan hakemaan esim teknillisen koulutuksen vaatinutta b2b-myyjän työpaikkaa, koska työkkärin mielestä "myyjä kuin myyjä".
Oikeasti se hävetti laittaa työhakemus vaikka sen "kasvottomasti" saikin tehdä.
Et ole ensimmäinen kulkemassa 100 kilometrin työmatkaa. Siinähän voi lukea ta kutoa sukkaa tai ottaa torkut tai keskustella vieruskaverin kanssa ym.
Junaradalla Oulu-Kajaani kulkee paljonkin pitkiä työmatkoja matkaavia.
Hieman ehkä ohi aiheen: Minä olen ollut viitisen vuotta työtön. Ensimmäisen puolen vuoden aikana tein tarkalleen 51 työpaikkahakemusta (minulla on päivämäärineen lista paikoista joihin hain enkä tehnyt yhtäkään hakemusta kahden ensimmäisen työttömyyskuukauden aikana) mutta vain kymmenestä tuli edes vastaus ja vain yhteen minut kutsuttiin haastatteluun. Ei, en saanut sitäkään työpaikkaa.
Oli aluksi aikamoinen järkytys kun työtä ei enää saanutkaan tuosta vain kuten ennen vaikka minulla on takana yli 30 vuoden työkokemus muutamaltakin alalta ja vain kerran olin aikaisemmin ollut työtön, mutta silloinkin vain pari viikkoa. Olin ärtynyt ja turhautunut enkä tehnyt yhtäkään hakemusta enää noiden 51:en jälkeen ennen viime vuotta jolloin työttömät pakotettiin karenssin uhalla hakemaan joka kuukausi tietty määrä työpaikkoja. Ne ja tulevat hakemukset teen "vasemmalla kädellä" koska työllistyminen ei kiinnosta enää pätkääkään. Olen 60 eli eläkeikään on valitettavasti vielä vähän aikaa. Yritän kuitenkin sinnitellä. Ärsyttää sekin, kun työkkärin virkailijoidenkin mielestä työurallani ei ole enää mitään merkitystä työmarkkinoilla koska olen ollut jo monta vuotta työtön. Eiväthän se sitä suoraan sano, mutta kyllä sen heidän puheistaan aistii.
Aloittajalle vastaan, että älä missään tapauksessa kerro, että haet pakotettuna. Jos työkkäri saa tietää sen niin saat takuuvarmasti karenssin.
Kyllä ne arvaa sen, jos kirjoitat olevasi tällä hetkellä työtön ja edellisestä työpaikasta on niin ja niin pitkä aika.
Jos olet työtön, niin aika harva työnantaja ottaa yhteyttä.
Muhun otti yhteyttä, vuokratyöntekijöitä välittävä firma, naureskeli kun olin hakenut omaa koulutustani vastaamatonta aputyöksi luettavaa työtä. Se tyyppi nauroi puhelimeen ja kysyi, että haetko tosissasi vai työkkärin pakottamana. No, sanoin, että haen koska olen sitä aputyötä joskus aikoinani tehnyt... lopulta kysyin että niin ja miksi sinä soitit mulle, olitko oikeasti kiinnostunut palkkaamaan vai ihan vaan naureskellaksesiko ja itseäsi viihdyttääksesi soitit! Pyysi se haastatteluunkin, mutta jätin menemättä, koska selkeästi kävi jo siinä soiton aikana selväksi, että ei se vakavissaan soittanut... naureskeli ja oli huvittunut. Haastattelu ei olisi johtanut mihinkään, multa olis vaan mennyt bussilippuihin käytetyt rahat hukkaan...
Toisaalta saman alan toimija, joka oli siis itse hakemassa työntekijää vastaaviin aputöihin, niin se antoi mulle vastauksen mun hakemukseen siten, että paikkakunnan juopot huuteli pitkin kyliä vitsejä mun cv:stä ja huusivat, et sinä täältä mitään tule saamaan, olet tullut pääkaupunkiseudulta tänne, siellähän on duunia vaikka kuinka, joten...
Sillä lailla!
Ja se että juopot huutelevat! Se on aika selvä merkki, mikä on työnantajan väen laatu!
Hävytöntä meininkiä!
Tämä työpaikkojen pakkohakeminen on kyllä yksi älyttömimmistä hallituksen päätöksistä. Mitä sillä luullaan saavutettavan? Kalliiksi käy ainakin.
sehän työpaikka voi olla vaikka 200 km päässä, laitat aina hakemuksen jonnekin kauas kotoa, jonne ei tule koskaan mentyä
itsellä loppuu pian keksinnöt, aion laittaa Ouluun seuraavaksi työpaikkahakuja
onneksi ei näy mol.fi sivulla enää että pitäs hakee tänä vuonna työpaikkoja, ehkä ne on laittanut mut pois siitä hakupakosta kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Et ole ensimmäinen kulkemassa 100 kilometrin työmatkaa. Siinähän voi lukea ta kutoa sukkaa tai ottaa torkut tai keskustella vieruskaverin kanssa ym.
Se on hyvä heille joille se sopii ja jotka saavat siitä asiallista palkkaa. Riistopalkattuja pakkotyöllistettyjä järjestely ei välttämättä lämmitä.
Täällä on taas lauma jeesustelijoita tunkemassa pyöreää palikkaa neliskulmaiseen reikään, ja laskutaito loppuu kahteen. Edes kahta ihmistä ei saada tungettua yhteen avoimeen työpaikkaan, saati kymmentä. Mutta jos siellä hanttikonttorissa ei tarvitse ajatella sen vertaa, niin varmaan riittää kun istuu loppuillan av:lla ja lätisee pehmoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tieto hakemuksen sisällöstä menee te-toimistoon, niin karenssi taitaa olla mahdollinen.
Aikoinaan hakemuksiin laitettiin yleisesti, mistä työpaikan tiedot on saatu. Nykyään tuo tieto voisi johtaa tulkintaan, että työtön on itse aiheuttanut sen ettei tullut palkatuksi, joten kannattaa jättää pois.
Eihän noita työhakemuksia saa noin vaan levittää, eihän?
Eikös nämä gdpr hommelit sovellu myös työhakemuksiin?
Työvoimatoimisto voi velvoittaa työtöntä säästämään ne hakemukset siltä varalta että työkkäri haluaa ne nähdä.
Kyllä työnantaja saa kuulemma levittää hakemuksia ihan miten haluaa. Kysyin taannoin Lounais-Suomen aluehallintovirastosta työsuojelupiirin edustajalta että saako työnantaja levittää hakemustietoja, niin sanottiin että saa. Ja esim. julkishallinnon tehtäviin laitetut hakemukset ovat julkisia. Samoin julkishallinnossa ilmeisesti kun otetaan työtodistus- ja opintotodistustiedot palkanlaskun määrävuosikorotusten laskemista varten kopioina haltuun, niin näitä kopioita saa kuka tahansa käydä katsomassa! Näin olen päätellyt, kun kerran yks kateellinen kyttä oli tietoinen minun papereistani, oli jonkin yksittäisen seikan sieltä poiminut ja lähtenyt tekemään siitä asiaa, vaikka niissä papereissa oli monta monta seikkaa jotka menevät tuon yhden seikan yli... Että silleen. Härski ämmä muutenkin, se pelkäs että tämä tuli ja oli viemässä häneltä jotain pois, jonka hän oli itselleen jo sopinut tulemaan! Noin toimii sairas yksilö!
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysijärkinen kulje joka päivä noin pitkää työmatkaa. Se vie todella paljon aikaa ja on kallista, aivan sama millä kulkee. Siitä matka-ajasta ei saa rahaa vaan se on aina omasta ajasta pois.
No voi ja niitä tulee massoittain. T. Rekrytoija
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua töihin, niin miksi haet? Elä omien valintojen mukaan, eli älä hae ja ota vastaan seuraukset.
Nimenomaan, ja seuraus työhaluttomuudesta pitäisi olla, että ei tule rahaa. Mistään.
Tässä se taas nähdään, että todellakin on olemassa työhaluttomia.
Vierailija kirjoitti:
No voi ja niitä tulee massoittain. T. Rekrytoija
Totta kai voi laittaa mutta ei kannata. TE-toimisto ei tykkää jos saa tietää.
Ennenvanhaan oli tapana aloittaa työhakemys kertomalla mistä on saanut tiedon avoimesta työpaikasta, kun ilmoittelu oli pääsääntöisesti lehdissä, näin liitettiin hakemus hakuilmoitukseen.
Kun olet työkkärin asiakas niin heillä on oikeus käsitellä sinua koskevia henkilötietoja kunhan se liittyy asiakkuuteesi hoitamiseen.