Nähty ravintolassa, miten äiti laittoi omasta puhelimesta noin 6-vuotiaalle...
Lapselle tiktokin pyörimään kun lähti ruokatilausta tekemään.
Tätäkö nykyajan kasvatus todellakin on? Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset ovat kärsimättömiä, aina pitää se luuri olla kädessä. Joko oma tai vanhempien
Kommentit (356)
Minulla oli aikoinaan kassissa nokkahuilu, melodika, marakassit, triangeli tms. soitin. Niillä lapset viihdyttivät itseään ja paikalle sattunutta yleisöä.
Miettikää jokainen mitä itse teette juuri tätä lukiessa.
Toljotettako ruutua? Toljottaako joku lähelläkin ruutua? Melkein minne vaan menee aikuisetkin on pikkuruudussaan kiinni. En tiedä onko hyvä, mutta se on tätä päivää. Ihan hyvä huomata se kuitenkin ja miettiä voisiko vaikka neukkarissa katsoa, kun joku oikeasti on miettinyt mitä puhuu ja kuunnella ainakin tärkeät asiat.
On siinä ainakin jotain hyvääkin: Ei ainakaan ole vaaraa, että nuhanenätkään päivystyksen odotushuoneessa katsovat ketään kohti kun pärskivät ilman maskia tai liinaa, heidän kasvonsa on kännykkään päin.
Ja jos sitä sikailua ei siedä, on kermaperä. Joo-o. Vielä kehtaatte ihmetellä kaikenmaailman koulussa tapahtuvia pahoinpitelyjä, Koskelan tapausta jne.
Miksi AP kyyläsi ravintolassa muiden tekemisiä? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?
Kyllä se puhelin on paljon helpompi kantaa mukana.
Jaa, hyvin nuo muutkin käsilaukkuun mahtui, eikä edes tarvinnut varoa pudottaako muksu ne lattialle tms.
Oliks sulla matkalaukku aina mukanasi vai sellanen perässävedettävä mummokärry jota tässä nyt nimität käsilaukuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi joskus syö ruokaa ja katsoo samalla kännykkää.
Haluatteko kysyä jotain ?
Miksi? Mikset minimoi vahinkoja ja anna hänelle edes sitä Aku Ankkaa tai kirjaa jotta hän oppisi lukemaan edes auttavalla tavalla? Nykypennut ei osaa enää lukea, saati kirjoittaa, kiitos älypuhelimien ja laiskojen vanhempien.
No lapseni on 4 v. Ja osaa kirjoittaa nimensä ja paljon muutakin. Pelaa myös älypelejä. Tykkää laskea yhteenlaskuja yms. Kirjoja luetaan kans paljon.
Mitään perinteisiä tietokonepelejä meillä ei ole. Mutta toisissa perheissä ne tuntuu olevan kova juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä
Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekinAdhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?
Syö pääs. Ohis.
En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.
N29
Pelikortitkin on edelleen tänäpäivänä hyvä viihdyke ja kulkee helposti mukana. 5-6-vuotias osaa jo pelata.
Vähän on jäänyt jälkeen jos äidin pitää vielä laittaa tiktokki. Kyllä meillä just 5 vuotta täyttänyt on käyttänyt jo varmaan vuoden ihan itse tiktokkia. Tottakai. Eiväthän he muuten opi mitään. Iskäx3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekinAdhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?
Syö pääs. Ohis.
En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.
N29
Sulla ei selvästikään ole elämänkokemusta ollenkaan ja olet pelkkä teoreetikko. Elä herranjestas, äläkä automaattisesti pidä itseäsi muita parempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?
Kyllä se puhelin on paljon helpompi kantaa mukana.
Jaa, hyvin nuo muutkin käsilaukkuun mahtui, eikä edes tarvinnut varoa pudottaako muksu ne lattialle tms.
Oliks sulla matkalaukku aina mukanasi vai sellanen perässävedettävä mummokärry jota tässä nyt nimität käsilaukuksi?
Oletko koskaan käynyt kirjakaupassa tai kirjastossa? Niitä on kuule hyvin monenkokoisia niitä kirjoja. Ja pienet värikynät vie vähemmän tilaa kuin se puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö pääs. Ohis.
N29
Kännykkä ei ole kemikaali. Jos sinä olet saanut oikeita virikkeitä ja turvaa omilta vanhemmiltasi niin mikä sitten meni vikaan?
Vierailija kirjoitti:
Pelikortitkin on edelleen tänäpäivänä hyvä viihdyke ja kulkee helposti mukana. 5-6-vuotias osaa jo pelata.
Niitä on mukava kerätä ravintolan lattialta kun penska saa raivarin ja kortit lentää. Ai niin mut eihän teidän mukula raivoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on katsonut niin paljon kännykää, että jos on jotain muuta aktiviteettia tarjolla niin hän tahtoo sitä välittömästi. Ei edes jaksa enää katsoa sitä ruutua enää. On huomannut että oikea tekeminen on kivempaa.
Ja terveempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on mukava kerätä ravintolan lattialta kun penska saa raivarin ja kortit lentää. Ai niin mut eihän teidän mukula raivoa.
Puhelimenpalasia keräät siis mieluummin sieltä lattialta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kah, en oo keränny. Hommaa säkin kunnon kuoret ja panssarilasi näyttöön.
On se jännä että vuosikymmeniä lapsia pystyi viihdyttämän ilman ruutua, mutta nykyään ei. Kirja ei mahdu minnekään, kortit lentää lattialle ja kynillä varmaan puhkotaan pikkusiskon silmät...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kah, en oo keränny. Hommaa säkin kunnon kuoret ja panssarilasi näyttöön.
No hienoa👌Entä kun se panssaripuhelin lentää toisen asiakkaan päähän...
Meillä lapsi on katsonut niin paljon kännykää, että jos on jotain muuta aktiviteettia tarjolla niin hän tahtoo sitä välittömästi. Ei edes jaksa enää katsoa sitä ruutua enää. On huomannut että oikea tekeminen on kivempaa.