Mikä on sinulle "samanhenkistä seuraa"?
Kiinnostukset, olemus, päämäärät, suunta, puhetapa, tuttuus jne. Vaikka juttelet mielellään muidenkin kanssa tai sitten ei.
Kommentit (139)
Prinsessat ja kuningattaret 👸😎
Samanhenkisiä ehkä yhdistää yhteiset mielenkiinnonkohteet. Minun tapauksessa luonnossa samoilu, eräily, sup-lautailu tai melominen. Soittelen myös kitaraa omaksi ilokseni, jota olen tehnyt 30 vuotta. Aika nopeasti löytyy ns. yhteinen sävel kitaratyyppien kanssa.
Kenen kanssa on vaikea löytää mitään yhteistä, niin hyvin hiljaisten ja sulkeutuneiden tyyppien kanssa. Jos ei toinen puhu mitään, vaikea siinä on tietää, ollaanko samalla vai eri aaltopituudella. En osaa tulkita mitään kehonkieltä enkä pidä siitä, jos täytyy arvailla toisen ajatuksia. Sanoo ääneen mitä sanottavaa on. Sama on ollut kaikissa seurustelu- ja parisuhteissa. En ala tulkitsemaan, mikä harmittaa, joten minulle on ihan turha pitää mykkäkoulua. Yksi entinen seurustelukumppani sai jäädä kesken lomamatkan yksin murjottamaan hotellille. Kysyin pari kertaa, mitä ketuttaa ja kun naama oli edelleen happamana eikä vastausta kuulunut, muutaman tunnin päästä ilmoitin, että eiköhän se ole parempi viettää loma erillään. Ennen kotimatkaa hän pyysi anteeksi, ja minä kohteliaasti ilmoitin, että ystäviä voidaan olla, mutta pariskuntana ei jatketa Suomeen saavuttuakaan. Puhumattomuus on ihan punainen vaate minulle. Ei kaikesta tarvitse hölöttää, mutta aikuisen pitää pystyä kertomaan, mikä harmittaa, jos jotain on mielen päällä.
Seikkailunhaluiset ja empaattiset ihmiset, jotka pitävät sen mitä sanovat.
Semmoinen jonka kanssa ei ole vaivaannuttavaa, vaikka olisi hiljaista. Samanlainen huumori, nauraa saa vatsa kipeänä. Yhteiset kiinnostuksen kohteet. Tehdään vaikka hölmöjä asioita extempore. Arvot kohdillaan. Valitettavasti tämmöinen ihminen on vaikea löytää, itselläkin kun ikää jo liki 50.
Hupaisa ketju. Kaikkien mielestä samanhenkinen tyyppi on huumorintajuinen, hyväitsetuntoinen, joka ei pienistä heti ota nokkiinsa, tarpeeksi fiksu, että sen kanssa voi keskustella ja väitellä jne. eli suomeksi: minä olen huumorintajuinen, fiksu, suurisieluinen, tilannetajuinen ja hyvän itsetunnon omaava yksilö.
Kukaan ei sano, että samanhenkisen ihmisen pitää olla minua palvova, lojaali typerys, jota voi kiusata ja pilkata, kun ei se tajua sitä. Mutta sen pitää kuitenkin olla ehdottomasti samasta yhteiskuntaluokasta tai mieluummin ylemmästäkin (jos se on typerä), luusereiden ja köyhien seurassa ei parane näyttäytyä. Ja se kuuntelee kaikki mun jutut ja pitää niitä jänninä ja kiva olisi, jos sillä olisi laaja verkosto takanaan, niin sitä voisi sitten hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Seikkailunhaluiset ja empaattiset ihmiset, jotka pitävät sen mitä sanovat.
Tuohan se juuri on, että moni seikkailunhaluinen ei pidä sitä mitä lupaa. Olen itsekin aina ollut vähän seikkailunhaluinen ja villi luonne, mutta paljon pettymyksiä ihmissuhteissa.
Esim. reppureissu interreilillä kutistui kahteen viikkoon 2000-luvun alkupuolella, kun entinen opiskelukaveri teki oharit. Yhdessä oltiin suunniteltu, että elämämme seikkailu alkaa. Hän löysi muka elämänsä rakkauden ja perui lähtönsä. Sain yhden mäkkärityöntekijän kaveriksi, mutta hän sai lomaa vain 2 viikkoa. Siis tein siihen aikaan keikkatyötä mäkkärissä, josta bongasin reissukaverin.
Mun ex-mies oli seikkailija, mutta hän eksyi seikkailemaan myös vieraisiin lakanoihin, mikä aiheutti minulle mielipahaa. Hänellä oli hyviä ideoita. Kerran remontoitiin tylsyyskohtauksen iskiessä makuuhuone vaaleanpunaiseksi. Siitä tuli kaunis kuin mikä, mutta kumpikaan ei muistanut kysyä lupaa vuokranantajalta etukäteen. Onneksi se oli ok.
tärkeintä on hyvät metakongnitiiviset taidot, kyky kyseenalaistaa niin omat kuin muiden näkemykset perustellulla tavalla (ei mitään do your own research -rokotekritiikkiä juutubesta), avoin mieli, uteliaisuus ja usko siihen että keskustelukumppani ei lähtökohtaisesti halua tai tarkoita pahaa jolloin mokiaan voi pyytää ja saada anteeksi.
Eniten yhteistä ehkä ateistin kanssa, sellaisen ateistin, joka kuitenkin suvaitsee toisten uskoa.
Samanhenkinen kuin minä ei rajoita toisen ajatuksia, ei pakota toimimaan tietyllä tavalla, eikä vaadi liikaa toiselta.
En syö lihaa, mutta en tuomitse niitä, jotka syövät. Sitä en kuitenkaan suostu kuuntelemaan, jos minulle aletaan paasata, miten hyvää ravintoa liha on ihmiselle. Yksilönvapaus on tärkeä arvo minulle.
Luen paljon, olen matkustellut ja opiskellut paljon ja tiedän maailmanmenosta aika paljon. Parhaiten tulen toimeen muiden tiedonjanoisten ja avarakatseisten ihmisten kanssa. Olen myös kiltti ja en oikein kestä kylmiä ihmisiä.
Luonteella on paljon tekemistä tuon samanhenkisyyden kokemuksen kanssa. Olen kuin kopio edesmenneestä isoäidistäni. Hän piti talon siistinä ja toivotti aina vieraat tervetulleeksi. Naapurit sai tulla ja mennä ja sukulaisetkin viihtyi. Säännöt siellä kuitenkin oli. Kahvipöytään kutsuttiin tasan kerran ja jos ei kelpaa, saa olla ilman. Illalla hiljaisuus alkoi aina viimeistään kymmeneltä.
Olen ihan samanlainen sääntöjen tarkkailija. Työpaikalla tehdään työt täsmällisesti eikä hutiloida, mutten siedä sitäkään, jos joku uhriutuu sillä, millainen työtaakka hänellä on. Kasvata selkäranka, tekisi mieli sanoa. Kotona meidän lapsilla on säännöt. Kouluaamua ennen nukkumaan viimeistään 9 tuntia ennen herätystä. Ei kännykkää enää iltakahdeksan jälkeen. Yksi karkki/mässypäivä viikossa, paitsi juhlissa joustetaan niistä. Meille on aina tervetulleita lasten kaverit, jos noudattavat meidän sääntöjä. Ruokaa tarjotaan, mutta kädet on pestävä ennen sitä ja pöytään tullaan yhdestä käskystä. Minä en ala anelemaan ketään valmiiseen ruokapöytään. Onneksi mieheni on samanhenkinen noissa asioissa. Ei siitä mitään tulisi, jos yksi kertoo säännöt ja toinen romuttaa ne saman tien. Hän on tiukempi siisteysasioissa, mutta molemmat kyllä tykätään, ettei koti ole kuin sikala.
Minun maailmani:
*Ystävästä ei puhuta negatiivista
*Kaikki ihmiset on saman arvoisia kaikissa asioissa ja tilanteissa
*Ei olla poliittisesti tai uskonnollisesti suuntautuneita
*Arvostetaan elämää ja tulevaisuutta
*Rikollisuus ja narsismi on väärin
*Yksin oleminen on vahvuus
*Ihmissuhteet on riippumattomia
*Keskustelut eivät ole syvällisiä tai tiedettä
*Otetaan huomioon muut ihmiset
*Aggressiivisuus ei kuulu mihinkään tilanteeseen
*Asioista ei valiteta turhaan
*Omia ongelmia ei kaadeta toisen päälle
*Seksi kuuluu vain parisuhteeseen
*Pankki on raha-asioita varten
*Ystävistä ei yritetä hyötyä
*Elämä on hieno asia ja ihminen uskomaton olento😍
Tällaiset ihmissuhteet olisi minun kanssani ok, mutta ei ole yhtään ystävää.
Vierailija kirjoitti:
Kotona viihtyvä nörttinainen erikoisilla harrastuksilla. Ei ole vielä kävellyt vastaan.
Mitkä on sinusta erikoisia harrastuksia? Ja minkälaisen ihmisen miellät nörtiksi? Nuo asiat kun voi merkitä muille niin monia erilaisia asioita.
Ja eipä ihme ettei hän ole kävellyt vastaan, kerta on kotona viihtyvää sorttia.
Toiset muusikot. Ei oikein jutut lähde, kun itselle asia on kaikkein tärkein, ellei toinen ole samalla aaltopituudella. On mulla ystäviä paljonkin, jotka ei oo muusikoita, mutta en pysty heidän kanssaan puhumaan MITÄÄN mistään, mikä liittyy musiikkiin.
Haha! Toi sun VOL2 oli hilpeä (ja ja kuka puhui just paria viestiä aiemmin suvaitsemattomuudesta 😂).
Persu-kommentti liittyi täysin siihen, millaisen kuvan annoit itsestäsi, ei niinkään sun noitalarppaamiseen. Piereskelevä, suvaitsematon ja ilmeisen matalasti koulutettu hermokimppu, joka ei siedä erilaisuutta ympärillään ja VIHAA ihmisryhmiä joihin itse ei kuulu. Tai sitten olet vaan trolli, toivottavasti näin!
Vierailija kirjoitti:
Minun maailmani:
*Ystävästä ei puhuta negatiivista
*Kaikki ihmiset on saman arvoisia kaikissa asioissa ja tilanteissa
*Ei olla poliittisesti tai uskonnollisesti suuntautuneita
*Arvostetaan elämää ja tulevaisuutta
*Rikollisuus ja narsismi on väärin
*Yksin oleminen on vahvuus
*Ihmissuhteet on riippumattomia
*Keskustelut eivät ole syvällisiä tai tiedettä
*Otetaan huomioon muut ihmiset
*Aggressiivisuus ei kuulu mihinkään tilanteeseen
*Asioista ei valiteta turhaan
*Omia ongelmia ei kaadeta toisen päälle
*Seksi kuuluu vain parisuhteeseen
*Pankki on raha-asioita varten
*Ystävistä ei yritetä hyötyä
*Elämä on hieno asia ja ihminen uskomaton olento😍Tällaiset ihmissuhteet olisi minun kanssani ok, mutta ei ole yhtään ystävää.
Suo anteeksi, mutta olet juuri sitä tyyppiä, jonka kanssa voi lässyttää iloisella naamalla hyväpääivääkirvesvartta ja diipadaapaa. Käytännössä _mikään_ diipimpi leveli ei onnistu noilla spekseillä. En ihmettele ettei ole syvempiä ihmissuhteita.
Eipä siihen ole varsinaista määritelmä, kuka vaikuttaa samanhenkiseltä. Usein on samoja kiinnostuksen aiheita, työ saattaa yhdistää jne. Enemmän on kuitenkin kyse siitä, että seurassa on helppo olla ja juttu luistaa vaivattomasti ja tuntee olevansa hyväksytty sellaisena kuin on. Elämäntilanne ja taloudellinen tilanne eivät ole olleet kohdaalani yhdistäviä tai samnhenkisyyteen vaikuttavia seikkoja. Kyse on henkilökemiasta. Sen tuntee ja tietää, kun löytyy yhteinen sävel.
Luonto, rentous, huumori, joka voi olla rehevää ja makaaberia ja härskiä, mutta ei rasistista eikä seksististä, eläinrakkaus, kiinnostus kirjallisuuteen ja kulttuuriin yleensä, liikunnallisuus, jossa siinäkin kohtuus. Suvaitsevaisuus, ei itsensä eikä toisten ruoskinta, elämän ymmärrys ja virheiden sietäminen, inhimillisyys.
Tähän kommentoisin vielä sen verran, että syy, miksi tartuin haastamaan esittelyäsi ei ollut tuo wicca-noita -juttu, vaan se, miten alleviivasit kyynisyyttäsi, välinpitämättömyyttäsi ja kovuuttasi. Olen hyvin herkkä ja avoin erilaisille tavoille katsoa maailmaa ja joskus nuorena olin hyvinkin kiinnostunut vastaavanlaisista asioista (sittemmin olen paljolti luopunut ns. yliaistillisista katsantokannoista ja palautunut ihan tänne tavalliselle maanpinnalle arvostamaan tavallisten tallaajien olemassaoloa), joten erilaisuuden ja oudon ilmiön pelko ei ollut syynä. En voi sanoa, että ärsytti, mutta sanoisinko, että vierastan kyynisyyttä. Se on lähellä tai jollain tavalla sukua katkeruudelle. Katkeruus kaventaa ja myrkyttää ihmistä. En ole itsekään elänyt helppoa elämää, mutta itse koen pelkästään pehmenneeni kaikkien kakkakokemusteni myötä. Jos noita olisin, olisin varmaankin lempeä noita :). Siksi tuo uhoava, perkeleitä sylkevä (noin kuvaannollisesti :) ) wiccasi särähti korvaani... Mutta vuoropuhelu on hienoa. Ei jäädä oletusten varaan.