Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023
Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.
Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.
Kommentit (636)
Kaipaan esilukijaa. Olen yksin tämän projektini kanssa.
Tänään osui valonpilkahdus uudelleenkirjoitustyöhöni! Tarinassani on paksu keskiosa, jossa aika kuluu ja päähenkilö muuttuu. Se kohta on nyt liian ohut ja epämääräinen.
Tänään sain idean juonenkäänteestä, joka saisi aikaan juuri sellaisen muutoksen kuin tarina tarvitsee. Aikaisemmat ideani ovat olleet kliseisiä ja kankeita, tämä tuntuu tuoreelta ja kiinnostavalta. Nyt tuntuu, että tästä kirjan keskikohdasta onkin tulossa kiinnostava.
Miettinyt että kirjani voisi alkaa esimerkiksi näin:
Kutsu minua vaikka Jussiksi. Tai mitä sillä on väliä. Ei maailmankaikkeus piittaa siitä pätkääkään. Enkä minä. Tai ehkä siinä tapauksessa, jos avaruuteen rakennettaisiin moottoritie ja se kulkisi juuri maapallon kohdalta. No, puuta heinää moinen puhe. Eikun käsiksi kuokkaan, ei tämä suo muuten muuksi muutu. Jo isävainaa tapasi sanoa, että on siinä tottuuven siemen, että aikamies, jolla on mökki ja hevonen, on välttämättä emännän tarpeessa. Tosin tekisi mieleni tarttua oikeammin kirveeseen ja mennä vähän käymään maanomistajan juttusilla. Se itara piiskuri kiskoo sellaiset taksvärkit että oksat pois. Varsinainen velikulta.
Vierailija kirjoitti:
Voin ruveta esilukijaksi. Olen tehnyt aikoinaan opiskelijana työkseni ja harmittaa kun enää ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ruveta esilukijaksi. Olen tehnyt aikoinaan opiskelijana työkseni ja harmittaa kun enää ei voi.
Millaisia tekstejä luet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joita ahdistaa ajatus kustantajalle lähettämisestä? Haluaisin kyllä, mutta ahdistaa...
Mitä jos kysyt ensin vain, kiinnostaako aihe.
Kyllähän se ahdistaa, mutta rohkeutta vain! Kymmeneen suurimpaan saman tien, koska palautteessa kestää.
Aiheen kiinnostavuuden kysymisestä ei ole apua, isoihin kustantamoihin tulee 1000 esikoiskäsistä vuodessa ja tekstin vetävyys ratkaisee.
Mietin vaan, että jos aihe on hänelle erittäin henkilökohtainen. Vaikka hän ajattelee sitä kirjaksi, haluaako hän jakaa käsikirjoituksen kymmeneen paikkaan? Minä en tietenkään tiedä, miksi juuri hän arkailee. Mutta kai aiheellakin on väliä. Onko hänen aiheensa erikoinen, vai pelkääkö jotain muuta.
Minä en lähettäisi erikoista aihetta, neuvottelematta ensin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita joita ahdistaa ajatus kustantajalle lähettämisestä? Haluaisin kyllä, mutta ahdistaa...
Mitä jos kysyt ensin vain, kiinnostaako aihe.
En usko tähän. Ratkaiseva tekijä on toteutus ei idea. Näin olen kuullut lukemattomien kirjailijoidenkin sanovan.
Lähtökohta on valmis käsikirjoitus, jota tekijä ei uskalla lähettää. Syytä en tiedä, mutta jos se on aihe, on ehkä muitakin keinoja edetä, kuin pelkkä lähettäminen.
Eiköhän tämänkin ketjun takana ole joku omakustannepalveluita tarjoava firma? Markkinointi on kovaa. Muista että jos kustantajat eivät kässäriäsi huoli niin se jää samalla ilman kustannustoimittajan silausta. Ja markkinointi rajoittuu nettisivuun. Et ikinä saa kuluja peittoon
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämänkin ketjun takana ole joku omakustannepalveluita tarjoava firma? Markkinointi on kovaa. Muista että jos kustantajat eivät kässäriäsi huoli niin se jää samalla ilman kustannustoimittajan silausta. Ja markkinointi rajoittuu nettisivuun. Et ikinä saa kuluja peittoon
Mistä tiedät kirjoittajien varallisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sä voi mihin tahansa lupautua.
Vierailija kirjoitti:
Mukana! Kirjoitan lasten kuvakirjaa.
On valmiina käsikirjoitus, tarjottu ainakin kymmenelle kustantajalle, ei kelpaa. Olisi kaksi muutakin käsistä valmiina, ehkä pientä hiomista vailla. Juttuja kirjoitettu ja käännelty 10-15 vuotta. Kunpa löytyisi julkaisija. Omat varat eivät riitä omakustanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Sen suhteen voit olla huoletta. Tämän ketjun takana on pöytälaatikkoon romaania(romaaneja) kirjoittava ammattitietokirjoittaja, joka ei ole tähän mennessä uhrannut paljonkaan ajatuksia koko julkaisemiselle, mutta joka ei ollut löytänyt muualta sopivaa hajanaista yhteisöä vertaistueksi työn viimeistelyyn.
Olen itse ajatellut, että jos saan työni valmiiksi, mietin julkaistavaksi tarjoamisen mahdollisuutta vasta sitten. Nyt kirjoittaessa en ajattele sitä ollenkaan. Kirjoitan vain itselleni ja vain tätä tarinaa varten. Jos ajattelisin mahdollisia lukijoita, en saisi paperille mitään niistä henkilökohtaisemmista ja kiusallisemmista aiheista, joita haluan käsitellä.
Haluan saada kirjani valmiiksi ainakin sellaiseen kuosiin, että voin vaikka tehdä siitä itse taitetun pdf-kirjan, josta voin tulostaa ja laittaa kansiin yhden kappaleen. Jos vaikka kuolisin ennenaikaisesti, lapseni voisivat lukea sen kirjan ja saada kiinni siitä, millainen sisäinen maailma heidän äidillään oli. Kaikki muu katoaa päivien virtaan, kirjoitettu ja painettu voi pysyä. Tällaiseen ei tarvita mitään välikäsiä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana! Kirjoitan lasten kuvakirjaa.
On valmiina käsikirjoitus, tarjottu ainakin kymmenelle kustantajalle, ei kelpaa. Olisi kaksi muutakin käsistä valmiina, ehkä pientä hiomista vailla. Juttuja kirjoitettu ja käännelty 10-15 vuotta. Kunpa löytyisi julkaisija. Omat varat eivät riitä omakustanteeseen.
Mitä tarkoitat juttujen kääntelyllä?
Saitko yhtään palautetta?
Miksi haluat julkaista?
Kirja lähetetään sähköpostissa kustantajalle. Voi olla monta eri kustantamoa joihin kirjailija koittaa sen markkinoida ja julkaista. Joillain kustantamoilla voi olla genrejä esim. Historialliset kirjat. Ei kannata odottaa nopeaa vastausta kustantamolta. Voi mennä tosi pitkään. Sanotaan, että on hyvä, jos kirja viipyy siellä. Usein voit joutua muokkaamaan valmista teosta. Sit voi tehdä omakustanteen, jotenkin ostat kirjojas ja myyt eteenpäin jne. Isäni on siis kirjailija ja tehnyt molempia. Tosiaan harva tuolla rikastuu tai saa mainetta, mutta toki kannattaa kokeilla jos aihe kiinnostaa. Eipä kaikkia kirjailijan julkaistuksi suunniteltuja kirjoja ole välttämättä julkaistu. Eli kärsivällisyyttä vaatii.
Mä en todellakaan lähettäis materiaalia sähköpostitse. Puhumattakaan muista lähetystavoista.
Kuinka monta kertaa olette luulleet, että käsikirjoitus on valmis? Kuinka kauan on mennyt huomata, ettei olekkaan?
Miltä on tuntunut saada valmiiksi, onko tullut orpo olo? Vai helpottunut ja toiveikas?
Kuka kirjoittaa kirjaa ainoastaan tuleville jälkipolvilleen?
Onko niin, että nykyään valmiin käsikirjoituksen voi lähettää kustantajalle sähköpostitse? Vuosia sitten ne piti tulostaa ja postittaa, eikä sähköpostitse lähetettyjä käsikirjoituksia luettu ollenkaan. Minulla ei ole tulostinta, ja tulostaminen kirjastoissa on todella kallista.
En usko tähän. Ratkaiseva tekijä on toteutus ei idea. Näin olen kuullut lukemattomien kirjailijoidenkin sanovan.