Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023
Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.
Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.
Kommentit (636)
Uusi minäkin täällä sivustolla. Kiva ketju. Löysin tänne vasta nyt.
Olen runoilija. Yksi omakustanne 2005. Runoja julkaistu kilpailuissa. Kirjoitan AINA. Sanoitan tunnelmiani runojen muotoon, tuotteliain olen silloin kun murhe musertaa. Nyt työn alla evakkoaiheisia runoja - tekstejä kerätään eri ihmisiltä myöhemmin julkaistavaa kirjaa varten.
Joskus kirjoitus sujuu, joskus umpikuja.
Joskus syntyy taidokkaita kielikuvia, joskus latteaa lausevirtaa.
Tsemppiä kaikille tekstin kanssa taapertaville
En tiedä, onko hankala keskustelun aihe, mutta hurjan pieniltä tuntuu kirjailijoiden palkkiot.
Äänikirjat pienentää entisestään, vaikka sama kirjoitustyö niiden takana on.
Kirjoittaminen on ihanaa ja vaikeaa yhtä aikaa. Aion jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
here I go again.
Luin ... I go r ... agh
Vierailija kirjoitti:
OT, osaako kukaan arvella että miksi aloituksessa on parikymmentä alapeukkua? Mitä niillä tarkoitetaan? Alapeukuttajatko eivät kirjoita kirjaa ollenkaan vai että eivät halua muidenkaan kirjoittavan? No, samapa tuo.
He ovat itse täysiä nollia ja yrittävät tehdä muistakin täysiä nollia.
Vierailija kirjoitti:
Olen luvannut tälle vuodelle kaksi kirjaa. Toinen on lasten tietokirja ja toinen on tieteellinen monografia. Molemmat piti saada tehtyä jo viime vuonna, mutta muiden töiden takia en ehtinyt. Nyt on pakko ja lupaan, että ne tulevat, heti helmikuussa aloitan.. Tutkimustyö molempia varten on tehty, mutta kirjoittamiseen pitäisi saada vähän keskittyä.
Palaan tähän nyt sen verran, että olen tosiaan aloittanut. Tulokset on vielä vähän vähäisiä, mutta aloitettu on.
Täällä kommentoija numero 67. Vastasin tähän ketjuun aiemmin joulukuussa mutta en silloin enää palannut aiheeseen enkä vastannut kun joku kysyi onko minulla kustannussopimus ja kauanko piti odottaa vastausta kustantamosta. Vastaan nyt: kustantaja halusi allekirjoittaa kustannussopimuksen pelkän idean perusteella ennen kuin olin kirjoittanut sanaakaan. Sain pari puolivuotista työskentelyapurahaa. Käsikirjoitus on parhaillaan kustannustoimittajalla editoitavana, ja kirjani on hyväksytty kustantamon ensi syksyn julkaisuohjelmaan. Painopäiväkin on jo lyöty lukkoon. Kevään käytän tekstin viimeistelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kommentoija numero 67. Vastasin tähän ketjuun aiemmin joulukuussa mutta en silloin enää palannut aiheeseen enkä vastannut kun joku kysyi onko minulla kustannussopimus ja kauanko piti odottaa vastausta kustantamosta. Vastaan nyt: kustantaja halusi allekirjoittaa kustannussopimuksen pelkän idean perusteella ennen kuin olin kirjoittanut sanaakaan. Sain pari puolivuotista työskentelyapurahaa. Käsikirjoitus on parhaillaan kustannustoimittajalla editoitavana, ja kirjani on hyväksytty kustantamon ensi syksyn julkaisuohjelmaan. Painopäiväkin on jo lyöty lukkoon. Kevään käytän tekstin viimeistelyyn.
Eikö editoija viimeistele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Editoija editoi, mutta tekijänoikeus eli viimeinen sana on aina kirjoittajalla, jos et sattunut tietämään. Jopa oikolukijan kommentit on hyväksytettävä kirjoittajalla. Ei sitä tekstiä muut saa mennä sotkemaan.
Kirjoitusoppaita kirjoittamiseen ovat esim. Saara Henriksson Sinä julkaiset kirjan. Mika Waltari: Aiotko kirjailijaksi?. Taija Tuominen: Minusta tulee kirjailija. Kirsi Pehkonen Käsikirjoituksesta kirjaksi: Miten kirjailijat muokkaavat tekstiään?. John Gillard: Luovan kirjoittajan työkirja: 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta. Kai Vakkuri Sinä kirjoitat kirjan: luovan kirjoittamisen opas. Emma Puikkonen Käsikirja mielikuvituksen matkaajille, kirjoittamisen seikkailuopas. Marketta Rentola Kirjoita hyvin. Arto Seppälä Sanasi sun: luovan kirjoittamisen opas ja lukemisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Editoija editoi, mutta tekijänoikeus eli viimeinen sana on aina kirjoittajalla, jos et sattunut tietämään. Jopa oikolukijan kommentit on hyväksytettävä kirjoittajalla. Ei sitä tekstiä muut saa mennä sotkemaan.
Ymmärsinkö oikein: samalla kun käsikirjoitustasi editoidaan, muokkaat sitä, niin että editoijan kanssa jatkuvaa yhteistyötä. Ja oikolukijan kommentti saa mennä editoijalle vain sinun kelpuuttamana. (Kuinka paljon kommentit vaikuttavat korjaustyöhösi suoraan?)
Kirjoitan fiktiota, joka jumitti pitkään. Nyt keksin muuttaa päähenkilön ihan toisenlaiseksi ja väkisin vääntäminen loppui.
Vierailija kirjoitti:
"Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas"
Ajattelin tuota kirjan ensi lauseeksi. Mitäs porukka tuumaa?
Jatko hmmm..
"Aika velikultia," voisi olla hyvä...ei kuitenkaan,vähän hölmö...
Entä jos kokeilisit "Suomen kesä on kaunis. Mutta lyhyt"
MInulle 60-luku (Suomessa) on jonkinlainen harrastus.
Olen kirjoittanut pienehkön romaanin käsikirjoituksen ensimmäistä kertaa 1992 ja opiskellessani kirjoittamista kansanopistossa muokkasin sitä melko valmiiksi vuonna 2002.
Se kertoo vuoden 1967 keväästä ja syksystä kahden 18-vuotiaan tytön ystävyydestä ja miten ystävyys katkeaa.
Tapahtumat sijoittuvat kuvitteelliseen kauppalaan eteläiseen/ kaakkoiseen Suomeen.
Ja käsikirjoitus on ollut piironginlootassa mutta en oikein raskisi heittää sitä menemäänkään.
Hankala aihe keskustella, kun ei oikein voi tarkemmin kertoa niistä omista projekteista julkisesti. Ei edisty mikään, kun aina tulee jotain muuta, ettei voi ollenkaan keskittyä. En pysty kirjoittamaan esim. kahta tuntia viikossa, vaan tarvisin edes yhden kokonaisen päivän viikottain. Tunti menee jo siihen, että levitän kaikki paperit ja saan taas kiinni aiheesta ja siitä, mihin pääsin edellisellä kerralla. Ehkä sitten pystyisin, jos kaikki taustatyö olisi jo tehtynä. Tarvin enemmän aikaa ja omaa rauhaa. En ehdi enkä jaksa. Kyrsii.
Te jotka kirjoitatte teiteokirjaa, paljonkotekstiä suunnilleen syntyy päivässä? Käytättekö viitteitä? Oma ikuisuusprojekti tuntuu etenevän etanan vauhdilla..
Vierailija kirjoitti:
Te jotka kirjoitatte teiteokirjaa, paljonkotekstiä suunnilleen syntyy päivässä? Käytättekö viitteitä? Oma ikuisuusprojekti tuntuu etenevän etanan vauhdilla..
Siis tietokirjaa :D
Teettekö kaikki niin, että kirjoitatte raakaversion ja sitten muokkaatte, editoitte, kirjoitatte uusiksi? Kuulostaa ihan painajaiselta. Onko mahdollista kirjoittaa niin, että suunnittelee hyvin ja kirjoittaa kerralla ns. valmiiksi? Sen jälkeen vain oikolukee kerran ja tekee pieniä korjauksia ja parannuksia? Tykkään suunnitella ja tehdä asiat kerralla hyvin. Vihaan toistamista ja junnaamista. En varmasti aio kirjoittaa samaa kirjaa moneen kertaan. Luovutanko siis suosiolla?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 2 kirjan rakenne valmiina. Tiedän alun ja lopun, puuttuu enää teksti. Henkilöt on taustoineen hahmoteltuna. Joskus tuntuu, että tekstiä tulee kuin itsestään, välillä on niin väkinäistä vääntämistä, että pakko lopettaa. Mieliala vaikuttaa paljon.
Täällä sama juttu yhden kirjan osalta. Olen kirjoittanut kirjaa reilun vuoden ja välillä kirjoittaminen sujuu kuin itsestään... Kunnes tulee vaihe, ettei saa tekstiä aikaan tai sen mitä saa on totaalista kuraa. Henkilöt ja heidän taustat on ollut helppo luoda. Lisäksi koko kirjan rakenne ja juonen kulku on melko selkeästi mielessä. Kirjan loppukin olisi helppo kirjoittaa, tiesin jo kirjaa aloittaessani, että kuinka se tulee päättymään. Tällä hetkellä kirjoittamista häiritsee leipätyön viemä aika ja perheellisen hektinen arki. Toivon todella, että löydän aikaa viedä tämän kirjahomman maaliin. Tsemppiä kaikille muille kirjoittajille myös!
Kirjaidea. Siinä olisi parisataa tyhjää sivua ja lukija selailisi niitä aivan hermoja että onko häntä huijattu vai onko tapahtunut tekninen kömmähdys. Sitten lopulta, viimeisellä sivulla, sivulla 201, lukisi:
"Äiti." Siihen loppuivat vauvuuteni vuodet.
(Ja kirjan nimi olisi Vauvuuteni vuodet)
Kiva seurata ketjua. Laitoin eilen kässärin menemään noin kymmenelle kustantajalle, ja aloitan tänään uuden. En ole ikinä julkaissut, ja saattaa olla, etten saa mitään julki (paitsi ammatissani toimittajana). Mutta kirjoittaminen on mun juttu, joten here I go again.