Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023

Vierailija
31.12.2022 |

Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.

Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.

Kommentit (636)

Vierailija
161/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että nykyään valmiin käsikirjoituksen voi lähettää kustantajalle sähköpostitse? Vuosia sitten ne piti tulostaa ja postittaa, eikä sähköpostitse lähetettyjä käsikirjoituksia luettu ollenkaan. Minulla ei ole tulostinta, ja tulostaminen kirjastoissa on todella kallista.

Kustantamoiden sivuilla on yleensä ohjeet käsikirjoituksen lähettämiseen. Suosittelen noudattamaan niitä.

Vierailija
162/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että nykyään valmiin käsikirjoituksen voi lähettää kustantajalle sähköpostitse? Vuosia sitten ne piti tulostaa ja postittaa, eikä sähköpostitse lähetettyjä käsikirjoituksia luettu ollenkaan.

Osalle ainakin. Saattaa jopa kaikilla olla ainoa hyväksytty muoto, en tiedä. Vahvalla kirjautumisella, voisin kuvitella. Minä en tosin lähettäisi silläkään.

En ole tuollaisesta kuullut, että sähköistä ei olisi joskus hyväksytty, mikä siinä oli syynä? Paperipinojen kertymisen kyllä ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tuollaisesta kuullut, että sähköistä ei olisi joskus hyväksytty, mikä siinä oli syynä? Paperipinojen kertymisen kyllä ymmärtää.

siis paperipinojen (tai jonojen...) kertymisen välttäminen on ymmärrettävää

Vierailija
164/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan esilukijaa. Olen yksin tämän projektini kanssa. 

Voin ruveta esilukijaksi. Olen tehnyt aikoinaan opiskelijana työkseni ja harmittaa kun enää ei voi.

Millaisia tekstejä luet?

Nykyisin vain kaunokirjallisuutta. Jos joku tietää kustantajan jolle voisi tarjoutua esilukijaksi niin anna vinkki!

Vierailija
165/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
166/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita joita ahdistaa ajatus kustantajalle lähettämisestä? Haluaisin kyllä, mutta ahdistaa...

Mitä jos kysyt ensin vain, kiinnostaako aihe.

Fiktiossa ei aiheella ole suurta merkitystä, sillä kaikille genreille löytyy kohderyhmänsä. Tietokirjoilla on Suomessa niin pieni menekki, että siitä voi ja kannattaa kysyä etukäteen, varsinkin jos aiheesi on harvinainen.

Vierailija
167/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en todellakaan lähettäis materiaalia sähköpostitse. Puhumattakaan muista lähetystavoista.

Miksi et sähköpostitse? Kustantajien sivuilla pyydetään juuri sitä. Ja jos et pysty lähettämään millään muullakaan tavalla, miten ajattelit saada kässärisi kustantajalle?

Vierailija
168/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa olette luulleet, että käsikirjoitus on valmis? Kuinka kauan on mennyt huomata, ettei olekkaan?

En kertaakaan. Sain perjantaina käsikirjoitukseni kustannustoimittajalta, ja hän sanoi että sen voisi panna vaikka taittoon, mutta heti kun näin hänen kommenttinsa, joita ei ollut paljon, haluan hinkata vielä pitkään ja vieläkin pidempään. Nyt on aikaa toukokuun puoliväliin. Painopäivä on sovittu elokuulle.

Vierailija
169/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin ruveta esilukijaksi. Olen tehnyt aikoinaan opiskelijana työkseni ja harmittaa kun enää ei voi.

Millaisia tekstejä luet?

Nykyisin vain kaunokirjallisuutta. Jos joku tietää kustantajan jolle voisi tarjoutua esilukijaksi niin anna vinkki!

Minä luen käsikirjoituksia kustantajille työkseni ja veloitan siitä.

Vierailija
170/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa olette luulleet, että käsikirjoitus on valmis? Kuinka kauan on mennyt huomata, ettei olekkaan?

En kertaakaan. Sain perjantaina käsikirjoitukseni kustannustoimittajalta, ja hän sanoi että sen voisi panna vaikka taittoon, mutta heti kun näin hänen kommenttinsa, joita ei ollut paljon, haluan hinkata vielä pitkään ja vieläkin pidempään. Nyt on aikaa toukokuun puoliväliin. Painopäivä on sovittu elokuulle.

Mielestäni valmis tarkoittaa, ettei ole sanaakaan korjattavana. Tiettävästi!

Vierailija
171/636 |
20.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko muita joita ahdistaa ajatus kustantajalle lähettämisestä? Haluaisin kyllä, mutta ahdistaa...

Mitä jos kysyt ensin vain, kiinnostaako aihe.

Fiktiossa ei aiheella ole suurta merkitystä, sillä kaikille genreille löytyy kohderyhmänsä. Tietokirjoilla on Suomessa niin pieni menekki, että siitä voi ja kannattaa kysyä etukäteen, varsinkin jos aiheesi on harvinainen.

Eivätnuo ole ainoat vaihtoehdot.

Vierailija
172/636 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa otsikon Book Proposal Example alta Steve Sims's proposal. Se on linkki tyylillä tehtyyn esittelyyn.

How to Write An Exceptional Book Proposal (With a Free Template) - Kotobee Blog

https://blog.kotobee.com/book-proposal/

Vierailija
173/636 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia tekstejä luet?

Minä luen käsikirjoituksia kustantajille työkseni ja veloitan siitä.

Miten päädyit tuohon hommaan? Onko sinulla myös päivätyö vai onko tuo pääasiallinen tulonlähteesi?

Vierailija
174/636 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa otsikon Book Proposal Example alta Steve Sims's proposal. Se on linkki tyylillä tehtyyn esittelyyn.

Steve kertoi (esittelykirjeessään kustantajalle) aikovansa käyttää editointiin 25 k$.

Voi olla, että jo esittelykirjeen editointi/teko on maksanut kymppitonnin.

Vierailija
175/636 |
21.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steve kertoi (esittelykirjeessään kustantajalle) aikovansa käyttää editointiin 25 k$.

Voi olla, että jo esittelykirjeen editointi/teko on maksanut kymppitonnin.

Tietysti Amerikassa kilpailu on kovaa.

Vierailija
176/636 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon maksaa Suomessa, että joku tekee sun kässäristä esittelykirjeen?

Vierailija
177/636 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kirjoitusharrastuksen kannalta on minusta vapauttavaa olla syntynyt juuri Suomeen. Täällä on monipuolinen kirjallisuuskenttä (vaikkakin murroksessa), vaikka kansainvälisesti ajatellen näin pienelle kieliryhmälle ei muka kannattaisi ollenkaan tuottaa ja markkinoida suunnilleen mitään. Siihen nähden mahtavaa, että edelleen julkaistaan kotimaista kirjallisuutta ja on useita isompiakin kustantajia.

Yhdysvalloissa on erilaista. Siellä on esimerkiksi hyvin vahva genreajattelu. Genrejä on paljon. Teoksen on heti alkumetreiltä kuuluttava tiettyyn alalajiin ja myös täytettävä ne kriteerit, joita genrelukijat odottavat. Kuulostaa omaan korvaani rajoittavalta ja teolliselta.

Lisäksi jokaisella kirjailijalla on oltava maksettu manageri, joka hoitaa yhteydenpidon kustantamoihin. Ilman ei voi toimia, ja liikkeellä on paljon huijareita. Ennen kuin voi edes yrittää julkaisemista on saatava itsensä asiakkaaksi jollekin kunnolliselle managerille.

Vierailija
178/636 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kertaa itse editoitte, ennen kuin annatte muille luettavaksi?

Vierailija
179/636 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan esilukija kehdannu sanoa Kiira Korvelle, et runokirja on huono. Hänellä ei lahjoja alalle.

Vierailija
180/636 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako kertaa itse editoitte, ennen kuin annatte muille luettavaksi?

Vaihtelee hyvin paljon projektin mukaan. Kaunokirjallisuuden kohdalla teen kyllä tekstin aika lähelle valmista ennen kuin kukaan muu lukee sitä. Tarkoittaa sitä, että teoksessa on kaikki osat paikoillaan, kieli on viimeisteltyä ja turhat osat on poistettu.

Teksti saa tilaisuuden ensivaikutelmaan vain kerran, ja ei ole järkeä tuhlata esilukijoiden aikaa sellaiseen, mihin ei ole vielä itsekään panostanut täysillä. Jos teksti ei ole valmis, lukijaa todennäköisesti kyllästyttää ja ärsyttää, enkä saa koskaan tietää että olisiko lopullinen versio toiminut paremmin.

Toiseksi haluan säilyttää tekijyyden alusta loppuun. Jos antaisin viimeistelemättömän tekstin lukijalle, joka ehdottaisi että tuohon paikkaan voisit lisätä henkilön X/tapahtuman Y, niin sehän olisi tietynlaista yhteiskirjoittamista.

Itse haluan esilukijoilta tiedon siitä, onko teokseen lipsahtanut vaikka sisäisen logiikan vastaista kerrontaa, toimiiko kuljetuksen rytmi ja onko tekstissä osia, jotka ovat saaneet lukijan hyppäämään tylsien kappaleiden yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän