Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023

Vierailija
31.12.2022 |

Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.

Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.

Kommentit (636)

Vierailija
61/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjailija ja kärsin kirjoitusblokista. Henkinen juttu, mihin ei oikein tunnu auttavan mikään, ei edes terapia. Monille kirjailijoille käy näin, että vaatimustaso kasvaa liian korkeaksi eikä mitään valmista enää synny. Takana on useita teoksia, että teknisesti pitäisi onnistua. Toisaalta ei kannata kirjoittaa mitään puolivillaista, joten parempi vain odottaa, kunnes olen valmis.

Odottaminen ei itselläni toimi lainkaan. Mitä siinä odotetaan, ihmettä?

Ennemmin vaikka lähtee tarkoituksella kirjoittamaan niin surkeaa tekstiä kuin vain suinkin osaa: siinä paineet hellittää.

Vierailija
62/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi on aika lyhyt kirjan kirjoittamiseen. Jos on kyse lyhyestä tekstistä, voi vuodessa ehtiäkin. Julkaisu on sitten ihan eri asia.

Äläs nyt. Satu Rämö ja Lotta Saahkokin suoltavat useamman vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjailija ja kärsin kirjoitusblokista. Henkinen juttu, mihin ei oikein tunnu auttavan mikään, ei edes terapia. Monille kirjailijoille käy näin, että vaatimustaso kasvaa liian korkeaksi eikä mitään valmista enää synny. Takana on useita teoksia, että teknisesti pitäisi onnistua. Toisaalta ei kannata kirjoittaa mitään puolivillaista, joten parempi vain odottaa, kunnes olen valmis.

Odottaminen ei itselläni toimi lainkaan. Mitä siinä odotetaan, ihmettä?

Ennemmin vaikka lähtee tarkoituksella kirjoittamaan niin surkeaa tekstiä kuin vain suinkin osaa: siinä paineet hellittää.

Kai sitä ihmeeksikin voi sanoa. Olen useammankin sittemmin julkaistun teoksen nähnyt ensin unessa. Ei oikeastaan tarvinnut muuta kuin kirjoittaa se valmiiksi. 

Kirjoitusoppaissa annetaan usein tuo neuvo, että kirjoita vain mitä tahansa, kunnes jotain syntyy. Mutta minua minkä tahansa kirjoittaminen ei auta julkaisukelpoisen tekstin tuottamisessa ainakaan. Pitää olla melko valmis visio siitä mitä haluan sanoa ja miten.

Vierailija
64/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides vuosi taitaa olla menossa. Kierroksia en ole edes laskenut, niitä saattaa olla takana noin 12. Aloitin tosi tyhjästä ja idea oli keskeneräinen. Siksikin tämä on venähtänyt. Tavoitteena saada tänä vuonna viimein valmiiksi, jotta pääsisi uuden projektin kimppuun. Tahdon saada tästä vain jonkun ammattilaisen arvion ja oppia siitä. Oikeaksi kirjaksi tästä tekeleestä tuskin on. 

Mutta hauskaa on ollut. Joskus sujuu ja joskus ei sitten millään. Kehitystä kyllä tapahtuu, kun välillä lukee niitä ensimmäisiä versioita ja meinaa itkeä häpeästä. 

Vierailija
65/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, miten sitä kustantajaa etsitään? Missä vaiheessa ja minkälainen prosessi?

Onko joku löytänyt kustantajan?

Kaikkien kustantoimen verkkosivuilla on ohjeet käsikirjoituksen lähettämisestä.

Vierailija
66/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on deadline tammikuun puolivälissä, ja kirjani pitäisi ilmestyä ensi syksynä. Ollaan siis melko pitkällä mutta ei vielä läheskään valmiita.

Vierailija
67/636 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kirjailijoille???? kirjoitti:

kyllä luulis jotain tulostakin tulla kun korona tukiakin on näille huu haa runoilijoille maksettu 680000e SIIS MISTÄ

Miksi ei? Sain puolivuotisen työskentelyapurahan. En ole huu haa. Mikä sinä olet?

Vierailija
68/636 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on deadline tammikuun puolivälissä, ja kirjani pitäisi ilmestyä ensi syksynä. Ollaan siis melko pitkällä mutta ei vielä läheskään valmiita.

Onko sulla kustannussopimus? Jos on niin kauanko odotit vastausta kustantamolta?

Vierailija
69/636 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jumi lähtee purkautumaan. Olen kokenut saman. Olen julkaissut tietokirjoja työn puolesta, ja muutama vuosi sitten tuli vain seinä vastaan. Teksti ei virrannut, vaikka tiesin miten pitäisi edetä. Oli vaikeuksia jopa lukea aikaisemmin kirjoitettua, pää vain kerta kaikkiaan hylki koko prosessia. En ole lähtenyt väkisin vääntämään, into on sitten löytynyt myöhemmin ja ihan muusta suunnasta.

Luova kirjoittaminen on ollut minulle aina pieni pako vapauteen, kun on saanut seilata omissa ajatuksissaan ilman suorituspaineita. Korona-aikana työn ja perheen puristuksessa se on ollut oikea henkireikä. En ole omalla kohdalla vielä uskaltanut ajatella julkaisun mahdollisuutta, koska se tekisi tästä vakavaa. Pelkään vähän tuota, että luova kirjoittaminen muuttuisi työksi ja siitä tulisi yksi stressin aihe muiden joukossa.

Vierailija
70/636 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jumi lähtee purkautumaan. Olen kokenut saman. Olen julkaissut tietokirjoja työn puolesta, ja muutama vuosi sitten tuli vain seinä vastaan. Teksti ei virrannut, vaikka tiesin miten pitäisi edetä. Oli vaikeuksia jopa lukea aikaisemmin kirjoitettua, pää vain kerta kaikkiaan hylki koko prosessia. En ole lähtenyt väkisin vääntämään, into on sitten löytynyt myöhemmin ja ihan muusta suunnasta.

Luova kirjoittaminen on ollut minulle aina pieni pako vapauteen, kun on saanut seilata omissa ajatuksissaan ilman suorituspaineita. Korona-aikana työn ja perheen puristuksessa se on ollut oikea henkireikä. En ole omalla kohdalla vielä uskaltanut ajatella julkaisun mahdollisuutta, koska se tekisi tästä vakavaa. Pelkään vähän tuota, että luova kirjoittaminen muuttuisi työksi ja siitä tulisi yksi stressin aihe muiden joukossa.

Minulla on samantyyppinen tausta kuin sinulla eli ennen kaunokirjallisuutta olin jo julkaissut tietokirjoja. Se tietysti helpottaa paljon, kun on kirjoitusrutiinia, palautteen vastaanottamisrutiinia jne. Harva nykyään taitaa julkaista ihan pystymetsästä mitä olen seurannut. 

Kuulostaa tutulta tuo ajatusten seilaaminen ja rentoutuminen fiktion parissa. Uskon, että sinulla on hyvät mahdollisuudet julkaista myös fiktiota! Onnea matkaan!

Mitä itseeni tulee, niin ei se mikään katastrofi ole, vaikken enää julkaisisi mitään. Olen jo julkaissut yhden kirjan, mihin olen täysin tyytyväinen. Haluan julkaista hyviä kirjoja enkä kirjoittaa vain kirjoittamisen vuoksi tai apurahoja saadakseni. Ne kirjat jäävät kuitenkin olemaan ja elämään jopa minun jälkeeni niin mielellään niissä myös on  jotain järkeä :)  Sinänsä korkea vaatimustaso ei siis ole ongelma.

Itse asiassa kustantaja edellytti viimeisimpään tekeleeseeni vain pieniä muutoksia, mutta itse en ollut kokonaisuuteen tyytyväinen. En ole vieläkään keksinyt miten ratkaisen perusongelman ja aloitin jo uuden työn, mutta kumpikaan ei etene ison temaattisen ongelman takia. Ja sekin on asia, jota ei voi kukaan ulkopuolinen ratkaista (mitä haluan rakenteen ja teeman tasolla ilmentää). 

Vierailija
71/636 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden ensimmäinen viikkoa takana. Kuinkas muilla kirjoittajilla on mennyt?

On ollut vaikea löytää aikaa ja mielentilaa kirjoittamiseen, kun koulut ovat lomalla ja meillä on käynyt vieraita melkein joka päivä. Tänään muu porukka lähti rinteeseen niin sain kirjoittaa rauhassa. Nämä on näitä vaikeita päätöksiä, joita pitää tehdä että asiat etenee. Huomaan kuitenkin että kun on muutaman kerran tehnyt sen päätöksen että valitsen välillä hulinapäivän sijaan tunnin lenkin + 2 tuntia kirjoittamista olen loppuviikon mukavampi perheenjäsen.

Kirjoittelin ensin viikon aikana kertyneet ideat muistikirjaan talteen. Sitten itse tekstin kimppuun.

Heräsin yhtenä yönä aamuyöllä ja tuli valvoessa idea, miten voisin kirjoittaa yhden siirtymän uusiksi ja asiat loksahtaisivat kohdalleen, ja nyt sain sen paperille. Helpottunut olo, koska nyt se on siinä enkä enää voi unohtaa sitä.

Vierailija
72/636 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on samantyyppinen tausta kuin sinulla eli ennen kaunokirjallisuutta olin jo julkaissut tietokirjoja. Se tietysti helpottaa paljon, kun on kirjoitusrutiinia, palautteen vastaanottamisrutiinia jne. Harva nykyään taitaa julkaista ihan pystymetsästä mitä olen seurannut. 

Kuulostaa tutulta tuo ajatusten seilaaminen ja rentoutuminen fiktion parissa. Uskon, että sinulla on hyvät mahdollisuudet julkaista myös fiktiota! Onnea matkaan!

Mitä itseeni tulee, niin ei se mikään katastrofi ole, vaikken enää julkaisisi mitään. Olen jo julkaissut yhden kirjan, mihin olen täysin tyytyväinen. Haluan julkaista hyviä kirjoja enkä kirjoittaa vain kirjoittamisen vuoksi tai apurahoja saadakseni. Ne kirjat jäävät kuitenkin olemaan ja elämään jopa minun jälkeeni niin mielellään niissä myös on  jotain järkeä :)  Sinänsä korkea vaatimustaso ei siis ole ongelma.

Itse asiassa kustantaja edellytti viimeisimpään tekeleeseeni vain pieniä muutoksia, mutta itse en ollut kokonaisuuteen tyytyväinen. En ole vieläkään keksinyt miten ratkaisen perusongelman ja aloitin jo uuden työn, mutta kumpikaan ei etene ison temaattisen ongelman takia. Ja sekin on asia, jota ei voi kukaan ulkopuolinen ratkaista (mitä haluan rakenteen ja teeman tasolla ilmentää). 

Ymmärrän! Olen omalla kohdalla huomannut, että kirjoittamiseen liittyvät ongelmat eivät useinkaan ratkea sillä että yrittää kovemmin ja pistää lisää tunteja sisään käsikirjoituksen edessä istuen. Joskus vain ihan jotain muuta tehdessä päässä aukeaa joku hana, ja sen jälkeen näkeekin kaiken ihan uudessa valossa ja pystyy vain pilkkomaan ja kokoamaan kaiken toisella tavalla, juuri niin kuin sen pitää olla.

Niin kauan kuin se ei ole tapahtunut, on ihan mahdoton antaa kenellekään ulkopuoliselle arviota, että koska mahdollisesti on valmista, vaikka sitä usein kovasti odotetaankin ja pitäisi pystyä se jotenkin sanoittamaan.

Olen myös oppinut kantapään kautta sen, että toisten neuvojen ja toiveiden toteuttaminen johtaa vain huonoihin tuloksiin ja pahaan mieleen, joten on vain pakko löytää se kärsivällisyys ja tila odottaa, että asia ratkeaa. Toki samalla pitää huolehtia siitä, että asia pysyy mielessä pinnalla tavalla tai toisella.

Vierailija
73/636 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan tällä hetkellä gradua JA kirjaa :D Gradu on tietenkin nyt ensisijaisena, se olisi tarkoitus saada valmiiksi muutaman kuukauden sisällä. Valmistumiseni jälkeen panostan täysillä kirjaan, mutta en usko että saan sitä vielä tänä vuonna valmiiksi. Haluan nimittäin, että siitä tulee helvetin hyvä. Kirjoitusintoa on kyllä vaikka muille jakaa, joten 2024 voisi olla jo realistinen. En kirjoita kirjaa pelkästään itselleni vaan aion tarjota sitä kustantamoihin.

Vierailija
74/636 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan tällä hetkellä gradua JA kirjaa :D Gradu on tietenkin nyt ensisijaisena, se olisi tarkoitus saada valmiiksi muutaman kuukauden sisällä. Valmistumiseni jälkeen panostan täysillä kirjaan, mutta en usko että saan sitä vielä tänä vuonna valmiiksi. Haluan nimittäin, että siitä tulee helvetin hyvä. Kirjoitusintoa on kyllä vaikka muille jakaa, joten 2024 voisi olla jo realistinen. En kirjoita kirjaa pelkästään itselleni vaan aion tarjota sitä kustantamoihin.

Onnea projekteihin! Omalla kohdalla olen sitä mieltä että kahden erityyppisen projektin tekeminen samaan aikaan auttaa molempia. Ainakin silloin jos on tarpeeksi aikaa pitää molemmat kuumina yhtä aikaa.

Vierailija
75/636 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa mukava löytää tämä ketju. Tietokirjoittamisesta on julkaistu Tietokirjailijan kirja, joka on mielestäni loistava opas, käsittelee myös tieto- ja kaunokirjallisuuden välimaastoa. Siinä on myös runsaasti lisää kirjavinkkejä aiheesta, suuri osa englanninkielisiä. Kirjoitusoppaista yleensä suosikkejani ovat Stephen Kingin Kirjoittamisesta (vaikken itse pidä lainkaan kyseisen herran lajityypistä) ja Doubtfiren Aiotko kirjoittaa romaanin. Hyvät suomenkieliset dekkarioppaat ovat kirjoittaneet Tapani Bagge ja Juha-Pekka Koskinen. Olen tilannut Adlibriksestä lisää englanninkielisiä oppaita, se on oikea aarreaitta (ja rahareikä).Toki ilman oppaitakin pärjää, mutta nämä nyt tulivat mieleen.

Vierailija
76/636 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin kuin hyvin tiedetään, on Jumala kaikkivaltias, kaikkitietävä ja kaukaa viisas"

Ajattelin tuota kirjan ensi lauseeksi. Mitäs porukka tuumaa?

Jatko hmmm..

Yhtä tyylikäs, kuin "Oli synkkä ja myrskyinen yö..."

Lopuksi voit kirjoittaa:

"Sitten heräsin, ja huomasin kaiken olleen vain unta!"

Vierailija
77/636 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saaneet edistettyä omia projekteja? Minulla ollut todella hankalaa. Töissä jo valmiiksi kiire ja lapsi sai kovan flunssan heti kun lomat loppui, eli ei ole ollut yhtään omaa aikaa. Huomenna viimein pitäisi pystyä irrottamaan ainakin puoli tuntia rauhassa yksin. Illalla unta odottaessa päätän, mitä kirjoitan.

Ihan parhaita hetkiä ne, kun pimeässä nukkuvassa huoneessa voi vielä ajatella hetken omia salaisia mietteitään.

Vierailija
78/636 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmat gradun kirjoittajat ovat ne, joilla on omaa kokemusta itse aiheesta, että ei vain lue niitä kirjoja ym. aiheita. Oma kokemus ja katsoa maailmaa omin silmin. Matkustaa ja haastella niitä ihmisiä, mitä gradun työ vaatii toki. Mutta aina se on toki surullista, jos etsii gradun aihetta, niin on itsellä ensin jo mielipide siitä aiheesta ja etsii tälle aiheelle tositteita. Siis pitäisi olla alun perin täysin tyhjä  taulu eli "Tabula  raasa", oli ehkä väärin kirjoitettu. Mutta tarkoittaa sitä, että ei tutkijalla ole mielipidettä aiheesta, ennen kuin haastattelee ihmisiä. Mutta toki kaikki mitä tutkii, niin se toki liittyy myös siihen, mitä aihetta käsittelee. 

Vierailija
79/636 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana 4 v oikeudenkäynti, taistelu yhdistystä vastaan, mielivaltaisesti jäsenyydestä erottaminen ja mielessä on kirjoittaa taustaa, prosessia, tuntemuksia ja toki kun asia pian ratkeaa, jälkipelit.

Opiksi muille jotka ovat lähdössä käräjärumbaan..

Vierailija
80/636 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa mukava löytää tämä ketju. Tietokirjoittamisesta on julkaistu Tietokirjailijan kirja, joka on mielestäni loistava opas, käsittelee myös tieto- ja kaunokirjallisuuden välimaastoa. Siinä on myös runsaasti lisää kirjavinkkejä aiheesta, suuri osa englanninkielisiä. Kirjoitusoppaista yleensä suosikkejani ovat Stephen Kingin Kirjoittamisesta (vaikken itse pidä lainkaan kyseisen herran lajityypistä) ja Doubtfiren Aiotko kirjoittaa romaanin. Hyvät suomenkieliset dekkarioppaat ovat kirjoittaneet Tapani Bagge ja Juha-Pekka Koskinen. Olen tilannut Adlibriksestä lisää englanninkielisiä oppaita, se on oikea aarreaitta (ja rahareikä).Toki ilman oppaitakin pärjää, mutta nämä nyt tulivat mieleen.

Luin juuri joulun tienoilla tuon Kingin Kirjoittamisesta, vaikka en itse edes kirjoita. Nostan kyllä hattua heille, jotka pystyvät kirjoittamaan kokonaisen kirjan. Tsemppiä kaikille projekteihin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan