Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023

Vierailija
31.12.2022 |

Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.

Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.

Kommentit (636)

Vierailija
81/636 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon julkaissut 2015 kaksi kaupallisten kustantamojen julkaisemaa tietokirjaa. Nyt on ollut pitkä tauko, mutta tänä vuonna haluan saada valmiiksi uuden populaarin tietokirjan, joka on ollut kesken jo vuosia. Hyvä ketju!

Vierailija
82/636 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen viime päivinä saanut melko hyvin tekstiä tietokirjaani, vähän alkaa dedis painaa päälle

välillä väsyttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/636 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko saaneet edistettyä omia projekteja? Minulla ollut todella hankalaa. Töissä jo valmiiksi kiire ja lapsi sai kovan flunssan heti kun lomat loppui, eli ei ole ollut yhtään omaa aikaa. Huomenna viimein pitäisi pystyä irrottamaan ainakin puoli tuntia rauhassa yksin. Illalla unta odottaessa päätän, mitä kirjoitan.

Ihan parhaita hetkiä ne, kun pimeässä nukkuvassa huoneessa voi vielä ajatella hetken omia salaisia mietteitään.

Enpä päässytkään tuolloin kirjoittamaan. Tänään aamupäivällä kumminkin tunti omaa aikaa ja sain muokattua kohtausta, joka ei oikein toiminut. Nyt olen tyytyväinen siihen ja voin siityä muihin kohtiin.

Huomasin taas yhden teeman, jota olen käsitellyt kömpelösti jo luonnosvaiheessa, mutta idea on kirkastunur vasta myöhemmin. Voin siis leikata rönsyjä pois.

Vierailija
84/636 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Editointipäivän oivallukset liittyvät draaman karsimiseen. Ensimmäisissä versioissa on pitänyt keksiä tarinan avuksi syitä, miksi tietty hahmo päätyy toimimaan tietyllä tavalla. Huomaan, että niiden syiden ei tarvitse olla suuria. Oikeastaan päinvastoin. Aina voi skaalata alaspäin ja kaikki toimiikin paremmin ja tarina on uskottavampi. -Ap

Vierailija
85/636 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuu melkein paketissa, eli 11 kuukautta vielä vuodesta jäljellä. Miten projektit jaksavat? Tuleeko vielä muita mukaan?

Vierailija
86/636 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 kirjan rakenne valmiina. Tiedän alun ja lopun, puuttuu enää teksti. Henkilöt on taustoineen hahmoteltuna. Joskus tuntuu, että tekstiä tulee kuin itsestään, välillä on niin väkinäistä vääntämistä, että pakko lopettaa. Mieliala vaikuttaa paljon.

Vierailija
87/636 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeet kirjan kirjoittamiseen. Tai minkä tahansa ison projektin tekoon.

This revelation from the Kabbalah will make you UNSTOPPABLE

Vierailija
88/636 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli hauska!

What The Audience Wants More Than Anything Else - Jack Grapes

Vierailija
89/636 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jo kohta 8kk kurjan eka versio valmiina (n. 330 sivua tekstiä). Ongelma on,että editointi ei motivoi sitten yhtään ja projekti jumittaa.

Tsemppiä muille kirjoittajille!

Vierailija
90/636 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut jo kohta 8kk kurjan eka versio valmiina (n. 330 sivua tekstiä). Ongelma on,että editointi ei motivoi sitten yhtään ja projekti jumittaa.

Käy se läpi tällä periaatteella:

Why 99% Of Stories Are Meaningless - Jack Grapes

Siinä järjestyksessä (sivu, kappale tms.) kun sinua kiinnostaa.

Vierailija
91/636 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen!

Minulla oli heti ykkösversion valmistuttua kova into editointiin, mutta en käytännön syistä päässyt töihin silloin ja sinä aikana jotenkin motivaatiokin vähän väljähtyi. Varmaan onneksi, koska sinä aikana pääsin vähän irti romaanin maailmasta ja pystyin katsomaan sitä ulkopuolelta.

Ensimmäisessä lukukerrassa meni yllättävän kauan, siis viikkoja (joo, ruuhkavuodet...) siitä huolimatta että en tosiaankaan kirjoittanut mitään uusiksi, vaan tein pelkkiä kommentteja. Nyt huomasi hyvin miten oma tyyli ja ajatus on muuttunut matkalla. Kummallisinta oli, että välistä oli kadonnut isoja paloja, jotka muistan ihan elävästi. Tosiasiassa en varmaan koskaan vain ollut kirjoittanut niitä, suunnitellut vain. Jotkut omassa mielessä elävät henkilöt ovat jääneet paperilla ohuiksi ja latteiksi. Huomasin myös, että voin surutta leikata pari päälle liimatun oloista teemaa pois enkä jää kaipaamaan. Vielä tämä ei kuitenkaan ole niin yhtenäinen, että kannattaisi lähteä viilaamaan yksityiskohtia. Toisella kierroksella kirjoitetaan uudestaan ja sidotaan avoimia päitä yhteen.

Vierailija
92/636 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan taas omaa ääntäni. 

Vierailija
93/636 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan sitä vaikka yrittää. Mulla on fiktiiviseen jännitysromaaniin ihan hyvä idea, tarinan juoni pääpiirteissään kuvattu ja neljännes volyymista raakatekstiä kirjoitettuna. Ongelma on, että kirjoitus tyssäsi ensin hankaliin juonikuvioihin, joita en saanut tyylikkäästi selvitettyä ja sitten unohtui arjen kiireiden vuoksi koko homma vuosiksi. Tuo tarina haluaa silti tulla kerrotuksi. Hommaa hankaloittaa hiukan se, että viime vuosien aikana on tapahtunut maailmalla aika mullistavia juttuja (pandemia, Ukrainan sota), jotka muuttavat asetelmaa. Romaani olisi nivoutunut todellisuuteen hyvin vuonna 2020, mutta nyt sen taustoitus on tyhmää ja vanhentunut muuttuneessa maailmantilanteessa ja aikajanat pitää myös muuttaa uusiksi. Sen siis piti sijoittua silloiseen lähitulevaisuuteen ja siinä oli kansainvälispoliittisia ulottuvuuksia, jotka eivät tässä Nyky-Euroopassa skulaa. Ja jos nyt sidon tulevaisuuskehityksen vuoden 2023 alkutilanteeseen, niin ennen kuin kirja on valmis ja hypoteettisesti julkaistu, sekin tilanne voi olla täysin vanhentunut. Venäjän sodat, Suomen NATO-jäsenyys yms voivat kiikahtaa minne suuntaan sattuu ja taas ollaan vanhentuneen taustamaailman päällä. Toisaalta voihan sitä kirjoittaa vaihtoehtoisen historian varaankin, siitä vain tulee sitten vähän eri lukukokemus. Mitä jos olisi käynyt näin vs. mitä jos käy näin.

Vierailija
94/636 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista olenko kirjoittanut tähän ketjuun aiemmin, mutta olen lukenut kyllä. Teen itse väikkäriä ja kirjoitan viihteellistä tietokirjaa. Toinen kirjoituskerta menossa. Tsemppiä kaikille ja kiva lukea teidän projekteista!

Vierailija
95/636 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta vei kanssa korona ja Ukrainan sota kirjoittamiselta pohjaa. 

Johtuu tekstin synkästä tunnelmasta ja siitä, ettei siinä käsitellä kauhean kivoja asioita. Kun tilanne ympärillä muuttui oikeasti painajaiseksi, ei tee mieli enää sen lisäksi uppoutua tekstiin, joka vie niin synkkiin vesiin.  

Taitaa jäädä kesken tämä projekti. 

Vierailija
96/636 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä teidän kanssa, joilla Ukrainan sota vaikuttaa kirjoittamiseen. Minun kirjani ei sijoitu nykyhetkeen, mutta sen tärkeimpiä teemoja on lähes mahdoton katsella enää sellaisessa objektiivisuuteen pyrkivällä äänellä, jollaista vielä käytin pari vuotta ennen sotaa. On pitänyt miettiä todella paljon. Kaikki muuttui todellakin yhdessä yössä silloin vuosi sitten. Tätä kirjaa ei olisi mitenkään enää voinut kirjoittaa samalla tyylillä loppuun tässä maailmassa jossa nyt eletään.

Päädyin tekemään sen ratkaisun, että työhön on nyt suosiolla tullut mukaan enemmän kommentoivaa ja analysoivaa sävyä. Kaikkea brutaaliutta ja kuolemaa olen vähentänyt. Kuten edellinen kirjoittaja totesi, sitä on nyt maailmassa ihan tarpeeksi ilmankin.

Vierailija
97/636 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan ihanaa ja rankkaa editoida omaa tekstiä. Ihanaa, koska oikeasti pidän tästä aiheesta jonka olen valinnut ja olen oikeastaan vain onnellinen siitä, että saan pyöriä tässä aiheessa vielä pitkään ja kirjoittaa lisää.

Tässä alkaa kuitenkin samalla myös huomata, miten kaukana olen vielä siitä lopullisesta versiosta.

Työtä aloittaessa on tottakai ollut jokin visio, jokin kaukaisuudessa siintävä usvan peittämä vielä tarkentumaton kuva siitä, mitä valmis työ voisi olla. Ensimmäiset kirjoitetut pätkät ja kokonaisuudet ovat olleet vielä niin irrallisia, että tuo visio ja konkretia eivät vielä mitenkään vuoropuhelleet.

Nyt kun käsissä alkaa olla jossain määrin kokonainen tarina puutteineen, sieltä joukosta erottuu osuuksia, jotka ovat paljon parempia kuin kaikki muu. Ne ovat jotenkin kirkkaita. Niitä lukiessa unohdan, että olen itse kirjoittanut ne. Nuo kohdat osuvat siihen visioon, joka minulla on ollut. Samalla valitettavasti huomaan, että kaikki muu näiden kohtien välillä ei ole tällä tasolla, vaan oikeastaan tarinan kannalta turhaa ja merkityksetöntä pyörittelyä.

Samalla kun visiotani vastaava todellisuus konkretisoituu, alan ymmärtää, että minulla on edessä vielä todella paljon veitsen kiertämistä haavassa, ajattelun kiteyttämistä ja näkökulmien pallottelua. Kuitenkin, kun tiedän, että toivotun lopputuloksen saavuttaminen on jollain tasolla mahdollista, olen alkanut tuntea että minun on myös pakko tehdä sille visiolle kunniaa ja urakoida tämä valmiiksi. Kirjoittaminen on tämän myötä alkanut tuntua enemmän työltä kuin alkuvaiheessa, jolloin vain leikittelin ja lomailin.

Vierailija
98/636 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, osaako kukaan arvella että miksi aloituksessa on parikymmentä alapeukkua? Mitä niillä tarkoitetaan? Alapeukuttajatko eivät kirjoita kirjaa ollenkaan vai että eivät halua muidenkaan kirjoittavan? No, samapa tuo.

Vierailija
99/636 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet omissa töissänne tällaista? Olen nyt kirjoittanut uudestaan käsikirjoitukseni muutaman luvun, jotka mielestäni eivät toimineet sellaisenaan ja yritin saada tuoreen version aikaiseksi. En ollut lukenut alkuperäisiä noin 6 kuukauteen, eli aikaa oli kulunut enkä muistanut niiden tarkkaa sisältöä.

Silti uusiin versioihin on ilmestynyt samoja kielikuvia, samoja koukkuja ja sanasta sanaan samoja ilmaisuja kuin alkuperäisissä. Jos olisi käsketty muistelemaan mitä ensimmäisellä kierroksella kirjoitin, en olisi pystynyt. Kuitenkin pääni keittää näköjään edelleen samoista aineksista ihan samanlaisen sopan. No, onneksi kypsyttely oli tuonut myös ainakin jossain määrin niitä toivottuja parannuksia.

Vierailija
100/636 |
26.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutena mukaan. Minulla on vuosia pyörinyt keskeneräisiä kirjoitusprojekteja joita en syystä tai toisesta ole saanut eteenpäin. Nyt hiljattain sain viimeisetkin opinnot valmiiksi ja huomaan että mieli työstää koko ajan kirjaideoita. Kummallisen vaikeaa on vaan lähteä kirjoittamaan! Viime kuukausina on myös mielessä jalostunut aika simppeli mutta ajankohtainen kirjaidea johon yhdistyy monia aiempien keskeneräisten ja liian isoiksi paisuneiden projektien taustaideoita. Siihen haluaisin nyt tarttua. Toivon kovasti tarmoa ja sitkeyttä teille kaikille ketjun kirjoittajille! Toivon että voisin kohta tänne laittaa uusiksi viestiä jossa kertoisin ainakin vähän edenneeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi