Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023
Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.
Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.
Kommentit (636)
Ei näköjään lainaukset oikein toimi täällä. Ylläolevat vinkit oli siis minulta vastauksena viestiin 556 jossa murehdittiin jumiutuvia niskoja.
Kirjani on ilmestynyt ja saanut hyvät arvostelut Hesarissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes yrittänyt tarjota kustantamoihin. Yksi syy tälle oli, että kirjoitin englanniksi. Nyt yritin ladata kirjaa Kobeen ja ihmettelin, kun lataus kestää tuntitolkulla. Sit katsoin, max. 100 Mt. Eli nyt pitää pienentää kuvakokoja ym. E- kirjaan kaiketi käy vähemmät pikselit kuin painoon?
Mikä on Kobe? Linkkiä?
Kirjailija julkaisee kirjoja, ei köbeä.
Vierailija kirjoitti:
Millaista tahtia te muut parhaimmillanne kirjoitatte? Itse pystyn kirjoittamaan 12-14 sivua /8h 1-2 päivänä viikossa. Enempää ei pysty, koska hartiat menevät juntturaan, mistä seuraa päänsärkyä tai migreeniä jopa useammaksi päiväksi.
Ihailen niitä ammattikirjailijoita, jotka pystyvät kirjoittamaan päivätyönään päätoimisesti 8h päivässä, itse en pysty!
Miten te ehkäisette hartiakivut yms koneella työskentelystä? Itse yritän kirjoituksen lomassa välillä pyöritellä ja nostella hartioita ja venytellä illalla. Käyn myös salilla noin kerran viikossa tekemässä kevyesti pientä sarjaa ja saunon, koen sen avaavan jumeja ja ehkäisevän kipuja.
Teen tietotyötä myös päivätyöksi,eikä asento ole minulle ongelma. Toki pitää huolehtia siitä, että näytöt eivät ole liian korkealla/matalalla ja käsien kulma on sopiva. Jos yhtään joutuu pinnistelemään ja olemaan liikkumatta että pystyy tekemään työtä, se kostautuu nopeasti. Itse vaihtelen asentoa paljon päivän mittaan. Istun välillä risti-istunnassa, välillä polvien päällä, välillä normaalisti. Tauoilla nousen ylös ja käyn usein ulkona kävelemässä vähän.
En kyllä koskaan saa tuollaisia määriä tekstiä aikaan päivässä. Jotain lokityyppistä raporttia työn puolesta kyllä, mutta kirjaprojektiin syntyvän tekstin määrä on omalla kohdalla enemmän 1 - 4 sivua päivässä. Minulla on aika niukka tyyli tosin.
Kirjoitatteko käsin vai koneella? Wordille tms vai mille alustalle? T. Vasta aloitteleva kirjailija :)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatteko käsin vai koneella? Wordille tms vai mille alustalle? T. Vasta aloitteleva kirjailija :)
Itse kirjoitin koko kirjan luonnoksen käsin. Mutta sitä koneelle naputellessani tajusin, että olisi kannattanut se luonnoskin kirjoittaa heti koneelle, niin olisi paljon nopeampi sitä tekstiä muokata nyt. Tällä tavoin koko kirjan joutuu tavallaan kirjoittamaan kokonaan "uudestaan." Tästä lähin kirjoitan kaikki kirjat heti alusta alkaen koneelle, aikaa säästyy valtavasti! Vaikka kyllä muuten tykkäsin tuosta käsin kirjoittamisesta, kun ei joutunut olemaan tietokoneen sähkömagneettisissa kentissä. Ne tekevät minut jotenkin uneliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Julkaisin omakustanteen ja se löytyy nyt 100+ kirjastosta ja lisää tilauksia tippuu pikku hiljaa. Markkinointia en ole sen kummemmin tehnyt eli Kirjavälityksen listoilta se on löydetty. Tämän rohkaisemana olen työstämässä toista laitosta, jota olisi tarkoitus sitten myös markkinoida potentiaalisille tahoille. Tsemppiä kaikille kirjoittajille!
Päivitys: luku tuplaantunut. Ensi vuoden Sanasto-korvauksia odotellessa... 😉 Toinen laitos kohta valmis, vaikka tiukkaa on tehnyt sen viimeistelyn kanssa.
Ihminen ei käyttäisi sanaa laitos. 'Laitoksen tiukka viimeistely.' Olet robotti.
Tietenkin käyttää, jos kyseessä on laitos eikä painos. Selvitäpä niiden ero... :D
Moi kaikki ihanat, sinnikkäät kirjailijat! Olette hienoja tyyppejä, kun uskallatte toteuttaa itseänne ja tavoitella unelmianne! Ei anneta trollien häiritä... :D Sain itse esikoiseni julkaistua tarvepainatusfirman kautta. Oli ihan näppärä systeemi eli voin suositella jos ei kustantamot tartu käsikirjoitukseen. Itse en muita vaihtoehtoja edes selvitellyt. Myyntiä on tullut sen verran, että mulle tilitetty summa on nelinumeroinen. Olen ihan tyytyväinen lisätuloihin, vaikka rikastumaan en ole päässytkään. Lisäksi tuntuu palkitsevalta, että olen saanut jotain näkyvää ja "pysyvää" aikaan. Kirjoittamista aion jatkaa muiden projektien ohessa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitin koko kirjan luonnoksen käsin. Mutta sitä koneelle naputellessani tajusin, että olisi kannattanut se luonnoskin kirjoittaa heti koneelle, niin olisi paljon nopeampi sitä tekstiä muokata nyt. Tällä tavoin koko kirjan joutuu tavallaan kirjoittamaan kokonaan "uudestaan." Tästä lähin kirjoitan kaikki kirjat heti alusta alkaen koneelle, aikaa säästyy valtavasti! Vaikka kyllä muuten tykkäsin tuosta käsin kirjoittamisesta, kun ei joutunut olemaan tietokoneen sähkömagneettisissa kentissä. Ne tekevät minut jotenkin uneliaaksi.
No tuota... luuletko, että on paljon, jos joutuu kirjoittamaan kirjan kahdesti? Tajuatko ollenkaan, että ammattikirjailijat joutuvat lukemaan ja kirjoittamaan, korjaamaan, lukemaan, kirjoittamaan, korjaamaan ja taas kirjoittamaan kirjansa monta kertaa?
Mutta toki aavee-mammat vetäisevät kirjaprojektinsa kerralla :D.
Vierailija kirjoitti:
Koneella, ehdottomasti! Kauheasti aikaa menisi käsin...
Lainaus ei onnistu, mutta kommentoin asiaan, kun eräs kertoi kirjoittavansa 12-14 sivua päivässä, 1-2 päivänä viikossa, ja toinen siihen vastasi, ettei pysty samaan määrään, vaan kirjoittaa 1-4 sivua päivässä.
Niin eikös tuo ole jotakuinkin sama määrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tekstinkäsittelyohjelmalla, tietokoneella mielestäsi paras kirjoittaa muistiinpanot ja teksti kokoon ellei koskaan ole kirjoittanut tietokoneella pitkää tekstiä?
"Opettele suomea!"
Kiitos Sinulle vertaistuesta! Aloituksen mukaan sitä tässä kirjoittajien kesken haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Julkaisin omakustanteen ja se löytyy nyt 100+ kirjastosta ja lisää tilauksia tippuu pikku hiljaa. Markkinointia en ole sen kummemmin tehnyt eli Kirjavälityksen listoilta se on löydetty. Tämän rohkaisemana olen työstämässä toista laitosta, jota olisi tarkoitus sitten myös markkinoida potentiaalisille tahoille. Tsemppiä kaikille kirjoittajille!
Päivitys: luku tuplaantunut. Ensi vuoden Sanasto-korvauksia odotellessa... 😉 Toinen laitos kohta valmis, vaikka tiukkaa on tehnyt sen viimeistelyn kanssa.
Ihminen ei käyttäisi sanaa laitos. 'Laitoksen tiukka viimeistely.' Olet robotti.
En ole robotti enkä älynnyt edes käyttää tekoälyä kirjani kirjoittamisen apuna.:D AI voisi kyllä selittää sinulle mitä "laitos" tässä kontekstissa tarkoittaa. Kokeile!
Onpa hienoa löytää näin aktiivinen kirjoitusketju... olisikohan missään vertaistukea kirjoittamiseen hieman vähemmän anonyymisti? Kirjoittajapiirejä tai -foorumeita? Kirjoitan tänne nyt, vaikka en varmasti enää tänä vuonna ole kirjaa kirjoittamassa :D
Mistä olette saaneet palautetta tekstille? Olin eräällä kurssilla, ja itse kirjoitin mielestäni tosi hyviä tekstejä sinne, mutta sain huonoa palautetta. Siis teksteistäni ei tykätty, mutta ei myöskään kerrottu kovin tarkkaan, mitä pitäisi parantaa. Todella turhauttava tilanne!
Entä oletteko opiskelleet tai tavoitteellisesti harrastaneet kirjoittamista jossain, vai omalla työllänne tulleet kirjailijoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota... luuletko, että on paljon, jos joutuu kirjoittamaan kirjan kahdesti? Tajuatko ollenkaan, että ammattikirjailijat joutuvat lukemaan ja k
Minulla ei ole tapana ruokkia trolleja, mutta vastaanpa nyt ihan vain nostaakseni ketjua. Tietenkin kirjailijat viilaavat tekstejään paljon! Kuitenkin hyvin paljon aikaa säästyy, jos ei joudu kirjoittamaan kirjaa kokonaan uudestaan koneelle, kaikki normaaliälyiset ymmärtävät tämän.
Kirjoittajapiiriin haluaisin itsekin. Sellaiseen, jossa luettaisiin toisten tekstejä ja annettaisiin järkevää (=erittelevää, rakentavaa, paneutuvaa) palautetta niistä. Kuitenkin on vähän korkea kynnys lähteä johonkin kirjaston avoimeen kirjoittajapiiriin tms., pitäisi olla joku porukka entuudestaan tuttuja kirjoittajakavereita. Mitenkähän tällaisen voisi löytää tai perustaa?
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa löytää näin aktiivinen kirjoitusketju... olisikohan missään vertaistukea kirjoittamiseen hieman vähemmän anonyymisti? Kirjoittajapiirejä tai -foorumeita? Kirjoitan tänne nyt, vaikka en varmasti enää tänä vuonna ole kirjaa kirjoittamassa :D
Mistä olette saaneet palautetta tekstille? Olin eräällä kurssilla, ja itse kirjoitin mielestäni tosi hyviä tekstejä sinne, mutta sain huonoa palautetta. Siis teksteistäni ei tykätty, mutta ei myöskään kerrottu kovin tarkkaan, mitä pitäisi parantaa. Todella turhauttava tilanne!
Entä oletteko opiskelleet tai tavoitteellisesti harrastaneet kirjoittamista jossain, vai omalla työllänne tulleet kirjailijoiksi?
Mulla on aika tarkka kohderyhmä, joten koelukijoiden pitää ymmärtää aihepiiriä. Lisäksi olen käyttänyt läheisiä koelukijoina. En ole varsinaisesri opiskellut kirjoittamista, mutta yliopistossa suomen kieli oli sivuaineena. Yksi luovan kirjoittamisen kurssi taisi olla. Oletko katsonut, löytyykö kirjoittajapiirejä esim. Facebookista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miten jakelu kauppoihin ja kirjastoihin ym tapahtuu kun kirja on omakustanne? Hoituuko se Kirjavälityksen kautta?
En tiedä miten muut tekevät, mutta itse julkaisin omakustanteen BoD:n kautta, ja BoD hoitaa kirjan tiedot kirjakaupoille ym. Ja heillä on ilmeisesti jonkinlainen sopimus Kirjavälityksen kanssa ja kirjastot voivat tilata kirjaa sitä kautta.
Miten paljon tuli maksamaan ja tarvitsiko itse osata jotain.
69 euroa kaikki itse tehtynä. Olen tehnyt aiemmin taittotöitä, mikä auttoi. Kattavampi paketti on varmaa n. 200-300 €?
Ei näköjään lainaukset oikein toimi täällä. Ylläolevat oli siis minulta vastauksena viestiin 556 jossa murehdittiin jumiutuvia niskoja.