Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023
Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.
Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.
Kommentit (636)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatteko käsin vai koneella? Wordille tms vai mille alustalle? T. Vasta aloitteleva kirjailija :)
Itse kirjoitin koko kirjan luonnoksen käsin. Mutta sitä koneelle naputellessani tajusin, että olisi kannattanut se luonnoskin kirjoittaa heti koneelle, niin olisi paljon nopeampi sitä tekstiä muokata nyt. Tällä tavoin koko kirjan joutuu tavallaan kirjoittamaan kokonaan "uudestaan." Tästä lähin kirjoitan kaikki kirjat heti alusta alkaen koneelle, aikaa säästyy valtavasti! Vaikka kyllä muuten tykkäsin tuosta käsin kirjoittamisesta, kun ei joutunut olemaan tietokoneen sähkömagneettisissa kentissä. Ne tekevät minut jotenkin uneliaaksi.
No tuota... luuletko, että on paljon, jos joutuu kirjoittamaan kirjan kahdesti? Tajuatko ollenkaan, että ammattikirjailijat joutuvat lukemaan ja
Minulla ei ole tapana ruokkia trolleja, mutta vastaanpa nyt ihan vain nostaakseni ketjua. Tietenkin kirjailijat viilaavat tekstejään paljon! Kuitenkin hyvin paljon aikaa säästyy, jos ei joudu kirjoittamaan kirjaa kokonaan uudestaan koneelle, kaikki normaaliälyiset ymmärtävät tämän.
Ei ollut mitään trollia kommentissani. Kukaan normaaliälyinen ei kylläkään valittaisi siitä, että joutuu kirjoittamaan tekstiä uudestaan, koska siinä samalla voi tehdä tarvittavaa editointia ja kehitellä ideoitaan. Siä paitsi voi olla ihan mukavaa ja opettavaista myöhemmin lukea ensimmäistä versiota, joka on paperille säästynyt. Aika moni koneella kirjoittanut nimittäin deletoi kokonaan alkuperäiset ideansa, eikä säästä niitä eri nimisinä tiedostoina. Jokaisesta kirjoitusprosessista oppii.
Ei teistä hätähousuista olisi tullut kirjoittajia aikana, kun tietokoneita ei ollut.
Miten hankkeet edistyvät? Olisi mukavaa kuulla päivityksiä.
Tosiaan, 21 päivää tätä vuotta jäljellä.
Alkuvuonna näytti että oma projektini otti edistysaskelia ja täydentyi. Sitten elämä tuli väliin. Olen saanut koko käsikirjoitustiedoston avattua suunnilleen pari kertaa kuussa ja silloinkin korkeintaan tunniksi. Harmittaa, kun tuntuu että säikeitä on alkanut jo lipsua mielestä.
Itse tarina jaksaa silti vielä kiehtoa. Minulle on paristi ennen käynyt tuo, että kasvan eroon hahmoista tai juonesta ja on pitänyt haudata projekti lopullisesti. Nyt aion vakaasti jatkaa. Täältä tullaan, 2024.
Vierailija kirjoitti:
Miten hankkeet edistyvät? Olisi mukavaa kuulla päivityksiä.
Olen päivittänyt aiemminkin, mutta esikoisteokseni valmistui. Pariin uuteen idea jo mielessä, ehkä ensi vuonna taas uuden projektin pariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatteko käsin vai koneella? Wordille tms vai mille alustalle? T. Vasta aloitteleva kirjailija :)
Itse kirjoitin koko kirjan luonnoksen käsin. Mutta sitä koneelle naputellessani tajusin, että olisi kannattanut se luonnoskin kirjoittaa heti koneelle, niin olisi paljon nopeampi sitä tekstiä muokata nyt. Tällä tavoin koko kirjan joutuu tavallaan kirjoittamaan kokonaan "uudestaan." Tästä lähin kirjoitan kaikki kirjat heti alusta alkaen koneelle, aikaa säästyy valtavasti! Vaikka kyllä muuten tykkäsin tuosta käsin kirjoittamisesta, kun ei joutunut olemaan tietokoneen sähkömagneettisissa kentissä. Ne tekevät minut jotenkin uneliaaksi.
No tuota... luuletko, että on paljon, jos j
No jos et ole trolli, niin sitten olet ihan vaan ilkeä kusipää!
Eipä tullut valmista tänä vuonna minulla.
Mutta tuntuu hyvältä, että tarina kehittyy ja paranee edelleen uusintatyöstökierroksilla.
Jatketaanko ensivuonna tähän samaan ketjuun vai perustetaanko uusi?
Meni hyvin lähes 200 sivun verran, sitten tuli lamaannus. En ehkä haluakaan kirjoittaa kirjaa.
Kommentteihin vastaaminen ei oikein onnistu, ja ketjukin etenee hitaasti. Olen se joka sai kirjansa syksyllä valmiiksi. Aiempi näyttö tietenkin vaikuttaa kustannussopimuksen saamiseen tai edes kiinnostuksen herättämiseen, sillä käsikirjoituksia tarjotaan paljon, samoin apurahoihin. Mutta jostain on kaikkien aloitettava. Itse kirjoitan asiaproosaa. Tietokirjallisuus menee ehkä paremmin läpi kuin kauno.
Vierailija kirjoitti:
Joinaan mukaan. Olen ohjelmoimassa ja 3D-mallintamassa scifi/fantasiapeliä. Aloitin tarinan kirjoittamisen ja hahmojen suunnittelun 2002 kun olin lapsi. Alunperin siitä oli tarkoitus tehdä sarjakuva. Tarina on muokkaantunut aikojen saatossa, sitä on hiottu ja siihen on keksitty kaikenlaisia lisäelementtejä.
Tuossa kahdeksan vuotta sitten sain mielestäni tarinan pihvin tehtyä. Kirjoitin rungon tapahtumineen alusta loppuun. Nyt kolmekymppisenä kun luen tuota vanhaa tekstiäni, tuntuu kuin olisin kasvanut tuosta tarinasta yli. Tarina tuntuu hölmöltä ja kömpelöltä. Epäröin, uskallanko edes omalla nimellä julkaista sitä.
Päähenkilön ikäkin on hilautunut sitä mukaa kun olen itse kasvanut. Aluksi (kun olin lapsi) hahmon ikä oli 12v. Sitten 14v, sitten 16v... Tuossa se pysyikin aika pitkään. Nyt kolmekymppisenä tuntuu, että haluan hahmon olevan 18 vuotias lukiolainen.
On tämä vaikeaa. Mikään ei ole niin pysyvä ja ikuinen
Itse kamppailen kanssa nuorien hahmojen kanssa. Ne ovat vaikeita, mutta silti palaan niihin uudestaan. Yritin kirjoittaa myös aikuisista pidempää tekstiä, mutta kyllästyin nopeasti. Nuorissa on juuri tämä ongelma, että tekstin ja tarinan täytyy toimia ettei mene teinilässytykseksi. Aikuisten hahmojen kanssa saa helpommin uskottavaa tekstiä aikaan.
Olen miettinyt paljon omaa nuoruuttani. Noin 17-vuotiaana olen alkanut ajatella jotenkin kypsästi ja pidän tätä jonkinlaisena "rajana", milloin voi antaa hahmon ajatella vähän laajemmin.
Menee nyt ehkä vähän asian vierestä. Mutta rupesin kirjoittamaan uutta tekstiä ja huomasinkin olevani toista sukupuolta. No ei siinä mitään, se tuntuu toimivan, mutta välillä takerrun miettimään tätä. En ole koskaan vielä kirjoittanut toisen sukupuolen näkökulmasta ja koko ajan mietin tuleeko tekstistä uskottavaa. Vaikka ihmisiähän tässä kaikki ollaan.
22.12. 2023- pitää kiireen,
Ajattelemisen aihetta antoi Viera.
Aiheen vierestä, koska nyt on jo 2024, mutta: Onko kukaan täällä myynyt omakustannettaan ennakkomyyntinä? Mitä maksutapoja olette tarjonneet ja ennen kaikkea, koska olette perineet maksun? Siis tilatessa vai toimituksen lähtiessä/toimituksen jälkeen? Teknisesti laskutus olisi mahdollinen, mutta olisiko kuluttajamyynnissä esim. MobilePay parempi vaihtoehto?
Omakustanne ennakkomyyntinä olisi sian ostamista säkissä. Mistä ostaja tietää, tykkäisikö hän kirjasta - ollenkaan?
Kun teksti tuntuu hyvältä vielä seuraavana päivänä, viikon päästä, ja kuukauden perästäkin - ei kai sitä oikein muusta voi tietää, siis omasta tekstistä. Kun aikaa kuluu tapahtuu kehitystä, toivon mukaan, ja ehkä tarkastelukulmakin on vähän siirtynyt..?
Pentti Haanpään parhaimmat novellit, "hakkaa Hemingwayt". Mutta suurin osa tuotannosta ei ole enää tätä päivää, yhteiskunnallista vaikuttamista 1920 ja 30-luvun pulavuosilta, sen ajan maailman naturalistista kuvausta, "eliitin herjausta". Mutta parhaimmat novellit yllättävät nerokkaalla kerronnallaan - hän oli lyhyen tekstin mestari!
Viime vuonna kirjoitin, ensin, että on tavoite vuoden aikana ja sitten että siitä oli pakko muiden hommien takia luopua. Nyt mulla on kustantajan kanssa sopimus, että käsis pitäisi luovuttaa kesäkuun lopussa. Tiukka loppukevät on tulossa, mutta uskon pystyväni, sillä olen pystynyt ennenkin.
sille joka ei pysty kirjoittamaan kuin pari täyttä päivää viikoossa hartiajumien takia sanisin, että OLETHAN HOITWNUT TYÖERGONIMIAN KUNTOON? Siis tämä on työtä, ja siksi sille pitää olla kunnon välineet. ÄLÄ kirjoita missään sohvannurkassa kyyryssä, vaan ihan kirjoituspöydällä (mieluiten sellaisella, jonka korkeutta voi nostaa ja laskea), kunnon näytöllä ja kunnon tuolilla. Ja katso, että sulla on jotain taukoliikuntataukoja tunnin-puolentoista välein. Lataa joku appi puhelimeen sitä varten. Hanki jumppakuminauha ja keppijumppakeppi. Käy lounastunnilla kävelyllä. Juo paljon teetä kirjoittaessasi ja kierrä talo joka kerran mennessäsi vessaan. Tms. Ihan samat jutut kuin toimistotyötä tehdessä.
Jos kirjoitustyötä tekee tosissaan, se on työtä, joka vaatii työvälineet, työtilat ja työjärjestyksen.
Vierailija kirjoitti:
Aiheen vierestä, koska nyt on jo 2024, mutta: Onko kukaan täällä myynyt omakustannettaan ennakkomyyntinä? Mitä maksutapoja olette tarjonneet ja ennen kaikkea, koska olette perineet maksun? Siis tilatessa vai toimituksen lähtiessä/toimituksen jälkeen? Teknisesti laskutus olisi mahdollinen, mutta olisiko kuluttajamyynnissä esim. MobilePay parempi vaihtoehto?
Tätä kai tehdään lähinnä silloin kun kyseessä on joku tilaustyö, esim sukuhistoria tai firman historia tms? Tilaaja ostaa ennakkomyynnistä tietyn, sovitun määrän kappaleita kirjoituspalkkion lisäksi tai tilalla ja joko myy tai jakaa niitä sitten omille sidosryhmilleen. Jos kyse on fiktiosta, täytyy olla aika vahva olemassaoleva sidosryhmä, joita käsittääkseni on lähinnä tietyissä genrekirjallisuuden lajeissa (p0rnossa). En tiedä yhtään, mitä lajia edustat, mutta voihan olla että se toimii sulle.
Tällöin kai sille omakustanteetlle tehdään ensin myyntisivu BoDn, kindlen, amazonin tai vastaavan sivulle ja sit vaan aletaan myymään siellä olevia kanavia ja maksuväyliä pitkin. Mind you, jos sulla on tiedossa yhteisö, joka saisi aikaan tietyn määrän ennakkotilauksia, moni perinteinenkin kustantaja lähtisi kelkkaan ihan tyytyväisenä. Et ehkä tarvitse heitä, jos ostajat jo on, mutta voihan siitä olla iloakin.
Runotar kirjoitti:
Uusi minäkin täällä sivustolla. Kiva ketju. Löysin tänne vasta nyt.
Olen runoilija. Yksi omakustanne 2005. Runoja julkaistu kilpailuissa. Kirjoitan AINA. Sanoitan tunnelmiani runojen muotoon, tuotteliain olen silloin kun murhe musertaa. Nyt työn alla evakkoaiheisia runoja - tekstejä kerätään eri ihmisiltä myöhemmin julkaistavaa kirjaa varten.
Joskus kirjoitus sujuu, joskus umpikuja.
Joskus syntyy taidokkaita kielikuvia, joskus latteaa lausevirtaa.Tsemppiä kaikille tekstin kanssa taapertaville
Vierailija kirjoitti:
Omakustanne ennakkomyyntinä olisi sian ostamista säkissä. Mistä ostaja tietää, tykkäisikö hän kirjasta - ollenkaan?
Mistä lukija tietää koskaan, tykkääkö kirjasta ennen kuin on sen lukenut? Tietenkin kirja olisi jo kutakuinkin valmis ennakkomyyntivaiheessa. Ennakkomyynti siis vain sen takia, että voisi arvioida paremmin kirjan menekkiä ja pienentää omaa taloudellista riskiä.
Kokeile tehdä vähemmän kerralla ja useammin? Harva kirjoittaa noin paljon päivässä. Itse ehkä muutaman sivun