Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023
Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.
Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.
Kommentit (636)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi pieni osa kirjailijoista on julkkiksia. Pitää vain osata kirjoittaa hyvin.
En ole vielä omalla kohdallani käyttänyt vielä paljon aikaa sen ajattelemiseen, miten julkaiseminen onnistuisi. Ensin työstän käsikirjotuksen niin pitkälle, kuin omin voimin suinkin pystyn.
Joka tapauksessa olen saanut varovaista toivoa selailemalla tuoreita esikois- ja muitakin kirjoja suurilta kustantamoilta. Kun ensimmäisiltä sivuilta löytyy kliseitä tai epäoriginaaleja ideoita, viimeistelemättömiä lauserakenteita, infodumppausta kohtauksen keskellä, töksähtelevää kieltä, anakronismeja tai selviä ekan kirjoituskierroksen muistiinpanoja, tulen toiveikkaaksi. Jos tämäkin on katsottu riittävän hyväksi, niin miksi ei minun käsikirjoitukseni voisi päästä eteenpäin myös?
Samaa minäkin olen miettinyt.
Sitten taas toisaalta tiedostan sen, että kirjallinen laatu ei kuitenkaan ole kuin osa siitä kustannuspäätöksestä. Asiaan vaikuttaa myös se, miten kustantamo ajattelee että teksti markkinoitavissa, onko kohderyhmä selkeä, miten sopii kustantamon linjaan jne.
Kertokaas kuulumisianne!
Täällä odottelu- ja jännitysvaihe meneillään. Pitkään aikaan ei ole tullut vastauksia ja vastaamatta monet sellaisetkin kustantamot, jotka sivuillaan lupaa että vastaa kaikille.
Sain monta hylkäyskirjettä, kunnes lopulta päätin tehdä omakustanteen. Halusin vain päästä lukemaan oman kirjan oikeana kirjana.
Mutta muistutuksena niille jotka saavat hylkäyskirjeitä: myös Stephen King sai niitä paljon aikoinaan.
Tsemppiä kirjoitusprojekteihin!
Raha. Ei olisi ikinä uskonut, miten sillä perustellaan kaikkea ja kuinka kaikki pyörii vain myyntilaskelmien ympärillä. Kaikki hylsyt mallia "hyvä kirja mutta ei tule myymään tarpeeksi, ei siis juuri nyt meille... mutta hei kyllä varmasti Joku Muu tämän ottaa... kiitos vaan kiinnostuksesta kustantamoamme kohtaan".
Olen jo eläkkeellä ja olen kirjoittanut kohta vuoden omaa elämäkertaani. En tee sitä julkaistakseni, vaan tuotos jää jälkeläisteni ihmeteltäväksi. Eivät ole jaksaneet kauheasti kuunnella tarinoitani, mutta voivat sitten lukea, jos jaksavat. Aion liittää sinne myös valokuvia ja videopätkiä mukaan. On ollut merkillinen kokemus, että kun on etsinyt muistinsa sopukoista asioita, niin niitä on välillä suorastaan tulvinut mieleen. Ja kun on ensin muistanut jotakin ja alkanut siitä kirjoittaa, tuottaa muisti yhtäkkiä vaikka mitä muistoja tavallaan sen ekan muiston alta vuosien takaa.
Olen kirjoittanut perusohjelmalla, wordilla. Kun alan järjestää kirjaa kasaan, täytyy pyytää apua, jotta saan vaikkapa sisällysluettelon automaattisesti. Sivuja on nyt kasassa reilut 400. Arvioin, että reilut 100 vielä kirjoitan. On tämä ollut hauskaa - vaikkei edes kukaan muu tekstiäni koskaan lukisi!
Varmaan todella hyviä kirjoja pukkaa tämän palstan mammoilta 😂😂😂😂😂
En ole kirjoittanut kirjaa, mutta kun luen omia muita tekstejäni, niin yllätyn aina miten hyvin olen kirjoittanut. Liekö sitten tyhmennyn ajan saatossa tai ehkä vain kirjoittamishetkellä inspiraatio ottaa vallan, mutta tosiaan niinpäin se itselläni menee, että kelpaa vanhoja tekstejä lukea.
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla ehdoilla olette saaneet kustannussoppareita? Mulle jää omakustanteena julkaistusta kirjasta n. 5,5 €/kpl kirjakauppamyynnistä. Mietin, että kannattaisiko tarjota seuraavaa kirjaa kustantamoille vai ei. Rojaltit ilmeisesti aika pieniä, mutta toki myyntiä saisi enemmän tai ainakin helpommin.
Tuo 5,5 euroa/kpl on minusta oikein hyvä, ottaen huomioon, että tuoreen tutkimuksen mukaan "painetun kirjan mediaanimyyntitulo puolestaan on kaunokirjailijoille 2,68 euroa ja tietokirjailijoille 3,00 euroa kappaleelta."
Tuossa samassa tutkimuksessa on paljon muutakin hyödyllistä tilastoa kirjailijoiden ansioista.
https://www.suomentietokirjailijat.fi/ajankohtaista/kirjailijoiden-tulo…
Vierailija kirjoitti:
Miten jakelu kauppoihin ja kirjastoihin ym tapahtuu kun kirja on omakustanne? Hoituuko se Kirjavälityksen kautta?
En tiedä miten muut tekevät, mutta itse julkaisin omakustanteen BoD:n kautta, ja BoD hoitaa kirjan tiedot kirjakaupoille ym. Ja heillä on ilmeisesti jonkinlainen sopimus Kirjavälityksen kanssa ja kirjastot voivat tilata kirjaa sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla ehdoilla olette saaneet kustannussoppareita? Mulle jää omakustanteena julkaistusta kirjasta n. 5,5 €/kpl kirjakauppamyynnistä. Mietin, että kannattaisiko tarjota seuraavaa kirjaa kustantamoille vai ei. Rojaltit ilmeisesti aika pieniä, mutta toki myyntiä saisi enemmän tai ainakin helpommin.
Ehdottomasti parempi summa per kirja tuo on kuin kustantamoilla. Hommaa tietysti tasoittaa, että isolta kustantajalta saa 3000 euron ennakopalkkion, kun taas omakustannuksesta menee tekijä alussa aika vahvasti miinukselle.
Kirjoittaessa on kaksi erilaista "flow'ta". Kun kirjoittaa raakaversiota, pääset in the zone ja kirjoitat vain auki juonta, tapahtumia, jne., kunhan tekstiä syntyy luontevasti. Älä yritä pakottaa itseäsi täydelliseen kirjoitukseen, vaan vain siihen, että tarina purkautuu ulos. Adverbit saavat olla yksinkertaisia, dialogi kankeaa, ja juonikin vielä hiukan hakusessa. Kunhan kirjoitat.
Kun pääset kakkosversioon editoimaan, tulee mukaan se toinen flow, joka syntyy tekstin lukemisesta ja sen luontevuudesta. Jos teksti ei "kuulosta" luontevalta, se katkaisee lukemisen sinulla, joten katkaisee sen todennäköisesti myös lukijalta. Silloin editoidaan. Sitten palataan taaksepäin esim. luvun alkuun ja testataan uudestaan sujuuko lukeminen luontevalla flow'lla. Samalla testautuu juoni eli tarina ja että onko sitä.
Kyllä, valitettavasti kirjoittamisprosessi on raakaversion kirjoitusta uudelleen ja uudelleen, kunnes tarina flows ja lukeminen flows ja olet itse tyytyväinen lopputulokseen. Täydellistä on turha odottaa ensimmäiseltä versiolta.
Eilen tuli hylky yhdestä. Harmittaa, vaikka kyllähän tähän oli valmistautunut.
Vähän helpottaa, että sanastokorvaukset julkistettiin. Ei sieltä montaa euroa ole aiemmista julkaisuista tulossa, mutta kiva kun edes jotain.
"Nimensä mukaisesti pamfletti on kriittinen ja asioita kärkevästi käsittelevä. Pamfletissa kirjoittaja esittää suoraan omia mielipiteitään ja kannanottojaan.
Juuri tällainen uusi teokseni on."
Julkaisen kirjan - tulen kirjamessuille
https://www.paavovayrynen.fi/2023/10/10/julkaisen-kirjan-tulen-kirjames…;
Vierailija wrote:
Kertokaas kuulumisianne!
Täällä odottelu- ja jännitysvaihe meneillään. Pitkään aikaan ei ole tullut vastauksia ja vastaamatta monet sellaisetkin kustantamot, jotka sivuillaan lupaa että vastaa kaikille.
Ei ne vastaa. Olen lähettänyt käsikirjoituksen 25 kustantamoon pienistä kaikkein suurimpiin. Eikä edes se kustantamo vastaa, joka julkaisi kaksi aikaisempaa käsikirjoitusta. Toivotonta hommaa, kirjoitan enää omaksi iloksi, kun omakustanteeseen ei ole varaa
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Miten jakelu kauppoihin ja kirjastoihin ym tapahtuu kun kirja on omakustanne? Hoituuko se Kirjavälityksen kautta?
En tiedä miten muut tekevät, mutta itse julkaisin omakustanteen BoD:n kautta, ja BoD hoitaa kirjan tiedot kirjakaupoille ym. Ja heillä on ilmeisesti jonkinlainen sopimus Kirjavälityksen kanssa ja kirjastot voivat tilata kirjaa sitä kautta.
Miten paljon tuli maksamaan ja tarvitsiko itse osata jotain.
535 / klo 9:15, mikä kustantamo julkaisi käsikirjoituksesi suoraan?
Oletko ajatellut palkata henkilöä käsikirjoituksesi saattamiseksi julkaisukelpoiseksi?
Sori 535 en huomannut, olet köyhä. Onko joku kirjallisuuteen liittyvä hyväntekeväisyyspiiri, jossa voisit kytkeä ideasi tavalla, jolla markkinointiarvoa.
Kirjoitus on jumissa. Täyttä tuskaa. Luovutan.
Vierailija wrote:
Kirjoitus on jumissa. Täyttä tuskaa. Luovutan.
Taas tätä skitsofreenistä tyyliä.
En ole vielä omalla kohdallani käyttänyt vielä paljon aikaa sen ajattelemiseen, miten julkaiseminen onnistuisi. Ensin työstän käsikirjotuksen niin pitkälle, kuin omin voimin suinkin pystyn.
Joka tapauksessa olen saanut varovaista toivoa selailemalla tuoreita esikois- ja muitakin kirjoja suurilta kustantamoilta. Kun ensimmäisiltä sivuilta löytyy kliseitä tai epäoriginaaleja ideoita, viimeistelemättömiä lauserakenteita, infodumppausta kohtauksen keskellä, töksähtelevää kieltä, anakronismeja tai selviä ekan kirjoituskierroksen muistiinpanoja, tulen toiveikkaaksi. Jos tämäkin on katsottu riittävän hyväksi, niin miksi ei minun käsikirjoitukseni voisi päästä eteenpäin myös?