Kirjan kirjoittajat - oma kirja valmiiksi vuonna 2023
Perustan tämän ketjun vertaistueksi kaikille, joilla on mielessään jotain, mistä voisi tulla kirja tai muu kokonainen teos. Se voi olla vasta ajatus tai melkein valmis, ei väliä. Omaan käyttöön tai julkaistavaksi. Gradun, opinnäytetyön ja väitöskirjan kirjoittajat myös tervetulleita. Jos kirjoitat mitä vaan ja haluat nähdä sen valmiina vuonna 2023, tervetuloa mukaan.
Omasta projektista saa kertoa niin paljon tai vähän kuin haluaa. Jaetaan haasteet ja onnistumiset ja annetaan vinkkejä toisillemme.
Kommentit (636)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chick lit -kirjoittajat (tai -lukijat), kuinka yksityiskohtaisia seksikohtaukset saa olla? Olin ensin kirjoittanut tarkasti kuvaillen, mutta luin nyt itse pari kirjaa, joissa oli yksityiskohtia ja alkoi vain ärsyttää. Pystyykö elimien yhteen hinkkaamisesta sanomaan vielä jotain uutta?
Miksi alapeukkua?
No minä alapeukutin ihan siksi että jos seksuaalisuus on sinusta tylsää hinkuttamista niin ehkä kannattaa valita joku itsellesi kiinnostava ja toimiva aihe. Ihmissuhteiden ja kohtaamisten eri sävyjähän on huikea muotoilla sanoiksi.
Kyse oli anatomisista yksityiskohdista.
Vierailija kirjoitti:
Milloin muokkaamisen voi lopettaa ja lähettää kustantamoihin?
Sitten kun teksti on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vasta päässyt alkuun. Vuoden 2024 bestseller-listalla nähdään.
Hyvä hyvä! 👏
🥰
Kirjan ensimmäinen versio on ollut valmiina. Nyt kolmannella muokkauskerralla olen alkanut kirjoittaa uusiksi joitakin kohtia ja muuttaa tapahtumien järjestystä. Onkohan tämä hyvä vai meneekö koko kirja sekaisin?
Täällä edelleen editointi aloittamatta. Kohta 3kk teksti lepäillyt. Tänään saattaa viimein olla aikaa aloittaa projekti, kunhan saan kaikki muut hommat ensin alta pois... Voi olla, että nyt on jonkinlaista välttelyä havaittavissa, kun koko viikko olisi ollut aikaa hoitaa niin nämä muut hommat, kuin editoinnin aloituskin. Mutta ei se mitään, 3kk lepoa tulee täyteen 15. päivä, mitä pidän takarajana uuden vaiheen aloittamiselle.
Kiva kun täällä näyttää käyvän porukkaa, motivoi heti kun käy lukemassa miten muut on edenneet :)
Vierailija kirjoitti:
Ite oon ajatellut kirjoittaa kirjan. Oon tehnyt aika paljon omaa tutkimusta koronaplandemiasta ja näitä havaintoja olisi tarkoitus koota yksiin kansiin.
Miksi tämä on saanut näin paljon alanuolta?
miksi kirjailijoille???? kirjoitti:
kyllä luulis jotain tulostakin tulla kun korona tukiakin on näille huu haa runoilijoille maksettu 680000e SIIS MISTÄ
Häivy frigidi.
Mikä avuksi, kun tuntuu että kirjani ei olekaan hyvä enkä tämän elämän aikana ehdi kehittyä paremmaksi kirjoittajaksi? 😭 Tuhlasinko vuosia turhaan?
Vierailija kirjoitti:
Mikä avuksi, kun tuntuu että kirjani ei olekaan hyvä enkä tämän elämän aikana ehdi kehittyä paremmaksi kirjoittajaksi? 😭 Tuhlasinko vuosia turhaan?
Keksi muita harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Annat sen olla, ja keskityt johonkin uuteen hyödylliseen.
Ei kai se täysin turhaa ollut, kun sen avulla tajusit, kuinka kehittynyt/kehittymätön olet; ajattele, ellet sitä tietäisi, ja jatkaisit elämääsi onnellisen naiivina! Kyse ei ole vain kirjastasi, vaan ajattelutavastasi.
Jos jatkat kirjan tekemistä, tai palaat siihen, tee se ainoastaan intohimosta. Katso, että rakenne on kunnossa.
Ehkä voit lahjoittaa/myydä idean.
Vierailija kirjoitti:
Itke ja siirry eteenpäin.
Up yöksi, jos saataisiin uutta potkua ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo on vähän tunteenpurkauksen vallassa kirjoitettu, mutta vastaan kuitenkin.
Kirjoittaminenhan on älyttömän vaikea taito, jossa ei koskaan tule täydelliseksi. Se ei ole mitään mekaanista, jonka voisi sääntöjä opettelemalla saada hallintaansa, vaan se elää jatkuvasti suhteessa lukijoihin. Kirjoitettu on aina olemassa suhteessa siihen aikaan ja hetkeen, jossa se luetaan.
Olen itse kirjoittanut 30 vuotta. Olen aina tiennyt, että minä en ole valmis julkaisemaan esikoisteosta kaksikymppisenä. Kyse ei ole kieliopista tai mistään sellaisesta, johon olisi helppo tarttua, vaan siitä miten maailmaa katsoo ja miten sen tunteen saa kiinni niin selvästi, että sen saa kuvattua vaivatta.
Silloin kun en ole kirjottanut teoksia, olen kirjoittanut itselleni. Kaikki minkä on joskus saanut valmiiksi, on arvokasta materiaalia ja dokumentaatiota, johon voit aina palata kuljettuasi eteenpäin elämässä. Voit jonain päivänä palata aiemmin kirjoittamaasi ja kokeilla, jos tänään osaisit poimia siitä ne kohdat, jotka todella merkitsevät, ja käsitellä ne jotenkin toisin.
Silti kaikki käsistäsi jo lähtenyt on mennyttä. Ainoa suunta on eteenpäin. Tartu siihen, mikä on tänään tärkeää. Jos mielesi palaa vielä samojen aiheiden pariin, tee se. Mitään alkuperäisestä ei ole pakko säilyttää seuraavaan versioon.
Aikaa tuhlaantuu vasta silloin, jos ei yritäkään tehdä mitään niiden asioiden eteen joita arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tuo on vähän tunteenpurkauksen vallassa kirjoitettu, mutta vastaan kuitenkin.
Kirjoittaminenhan on älyttömän vaikea taito, jossa ei koskaan tule täydelliseksi. Se ei ole mitään mekaanista, jonka voisi sääntöjä opettelemalla saada hallintaansa, vaan se elää jatkuvasti suhteessa lukijoihin. Kirjoitettu on aina olemassa suhteessa siihen aikaan ja hetkeen, jossa se luetaan.
Olen itse kirjoittanut 30 vuotta. Olen aina tiennyt, että minä en ole valmis julkaisemaan esikoisteosta kaksikymppisenä. Kyse ei ole kieliopista tai mistään sellaisesta, johon olisi helppo tarttua, vaan siitä miten maailmaa katsoo ja miten sen tunteen saa kiinni niin selvästi, että sen saa kuvattua vaivatta.
Silloin kun en ole kirjottanut teoksia, olen kirjoittanut itselleni. Kaikki minkä on joskus saanut valmiiksi, on arvokasta materiaalia ja dokumentaatiota, johon voit aina palata kuljettuasi eteenpäin elämässä. Voit jonain päivänä palata aiemmin kirjoittamaasi ja kokeilla, jos tänään osaisit poimia siitä ne kohdat, jotka todella merkitsevät, ja käsitellä ne jotenkin toisin.
Silti kaikki käsistäsi jo lähtenyt on mennyttä. Ainoa suunta on eteenpäin. Tartu siihen, mikä on tänään tärkeää. Jos mielesi palaa vielä samojen aiheiden pariin, tee se. Mitään alkuperäisestä ei ole pakko säilyttää seuraavaan versioon.
Aikaa tuhlaantuu vasta silloin, jos ei yritäkään tehdä mitään niiden asioiden eteen joita arvostaa.
Kiitos! Helpotti!
Minkä ikäisiä palstan (tulevat) esikoiskirjailijat ovat? Itse olen 41.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä palstan (tulevat) esikoiskirjailijat ovat? Itse olen 41.
Lisään vielä, että itse en olisi ollut aikaisemmin valmis kirjoittamaan. Nuorempana ei ollut kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä kokonaisen juonen loppuun asti viemiseen. Eikä kärsivällisyyttä itse kirjoittamiseen. Nyt työstän romaanikäsikirjoitustani.
Henkisesti kirjoittaminen on vaatinut tunteiden kohtaamista. Se on myös vaatinut, että olen kokenut elämässäni tietyt asiat ja pysähtynyt tarkastelemaan niitä laajemmasta näkökulmasta. Se on vaatinut elämäntilanteen rauhoittumista ja pysähtymistä, jopa tylsyyttä. Tylsyyden keskellä syntyy elävää tekstiä.
Näin minulla.
Mikä sinut sysäsi kirjoittamaan ja mahdollisti sen?
https://www.theguardian.com/books/2023/apr/23/prize-london-book-fair-ov…
Yli 50-vuotiaille ensikertalaisille palkinto Englannissa. Jutussa kehutaan, että tässä iässä on elämänkokemusta.
Itse tunnen lähes 60-vuotiaana ensiromaanin julkaisseen.
Vierailija kirjoitti:
Chick lit -kirjoittajat (tai -lukijat), kuinka yksityiskohtaisia seksikohtaukset saa olla? Olin ensin kirjoittanut tarkasti kuvaillen, mutta luin nyt itse pari kirjaa, joissa oli yksityiskohtia ja alkoi vain ärsyttää. Pystyykö elimien yhteen hinkkaamisesta sanomaan vielä jotain uutta?
Mielipiteitä?
Milloin muokkaamisen voi lopettaa ja lähettää kustantamoihin?