Retkipakun ihanuus asuntona
Olen aiemmin asunut yhtenä vuotena vuoden ympäri retkipakussani. Tuolloin ajelin säännöllisesti ja olot olivat ihan kohtuulliset. Nyt olen taas muutaman viikon asunut tässä paikallaan ollen sähköjohdon päässä. Vesivessa on ihan vieressä käytettävissä ja juomavesi myös. Jouluna olin kyläilemässä ja se oli oikein mukavaa. Joulun jälkeen olen lähinnä maannut pakun yläpedillä sähköpatjan päällä, tuntien itseni hiukan vetämättömäksi ja hiukan kipeäksi. Tämä yläpeti on sinänsä ihan mukava, mutta nyt tämä on alkanut tuntua ruumisarkussa asumiselta. Ja painoni senkuin laihtuu.
Tuntuu että nyt kyllä on löydettävä muu asumismuoto ja nopeasti.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Olet kipeänä, joten olosi tuntuu kurjalta. Retkipakussa voi olla mielekästä asua keväästä syksyyn, mutta en itse enää asuisi silloin kun tulee riittävän kylmä ja lunta eli talvet olisin muualla tai vaikka eteläeuroopassa pakulla.
Miksi muutit talveksi pakuun?
Vahtoehtona on lämmittää semmoinen 200 neliötä sähköllä, ja lisäksi toivoin pääseväni liikkeelle. Turbon alipainoregulaattorin ja ecun tietoyhteys kumminkin ryppyilee enkä raaskisi hinauttaa tätä korjaamolle, mikä kumminkin maksaa maltaita ja vie ainakin muutaman viikon kun ei tämä mahdu kaikkiin pieniin halleihin nosturille. Täytyy itse laittaa kunhan piristyn, tämä on kuitenkin katon alla ja seinien sisällä. Tai sitten täytyy lähteä kuukaudeksi Kanarialle, mikä alkaa kohta olla mielekäs vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä pakettiautosta väsätyn matkailuauton hehkutusta.
Verokohtelu on samanlainen, tilat huonommin rakenneltuja kuin tehdastekoisissa matkailuautoissa, eristeet huonompia, yleensä rakennetaan ilman kaasujärjestelmää, jonka avulla tehdastekoinen lämpiää tehokkaammin.
Monista puuttuvat jopa vessat (tai paskotaan jonnekin laatikostosta esiin vedettävään pyttyyn), suihkut ym. mukavuustarvikkeet, joiden avulla elämästää saisi paljon miellyttävämpää.
Suurimpana ongelmana surkeat sisätilat, jossa suurimman osan tilasta vie takaosaan rakennettu parisänky.
Asuin itse muutaman vuoden tehdastekoisessa matkailuautossa, joten omakohtaista kokemusta asiasta on.
Ei peltipakusta oikein saa hyvää matkailuautoa mutta retkipakun siitä saa.
Saimme tehtyä oikein hyvän matkailuauton pakettiautosta - juuri meille sopivan. Eristimme sen siten, että sopii kolmen vuodenajan käyttöön -toki talvellakin lämpötilan osalta saadaan lämpimäksi, mutta ei haluta putkirikkoa jäätymisen vuoksi. Toki talvella voidaan ohjata keittiöstä vedet sisäpuolella pienempään jätevesikanisteriin ja käydä suihkussa muualla kun pakussa. Hyvä eristys on kaiken a ja o.
Tilankäyttö ja viihtyvyys on ehdottomasti omatekoisessa matkailuautossa paremmat kuin tehdastekoiset matkailuautot (retkeilyautot). Omatekoiset toki tuppaa helposti tulemaan painavemmaksi kuin tehdastekoinen, mutta saimme kuitenkin hyvin mahtumaan auton B-kortilla ajettavaksi ja vielä kaikki kamppeet mahtuvat mukaan.
Olisi hyvä jos tehdasvalmisteisiakin "retkeilyautoja" suunniteltaisiin hieman uudella ajatuksella. Miten maksimoidaan tilankäyttö ja miten sisustuksesta saataisiin kodinomaisempia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä pakettiautosta väsätyn matkailuauton hehkutusta.
Verokohtelu on samanlainen, tilat huonommin rakenneltuja kuin tehdastekoisissa matkailuautoissa, eristeet huonompia, yleensä rakennetaan ilman kaasujärjestelmää, jonka avulla tehdastekoinen lämpiää tehokkaammin.
Monista puuttuvat jopa vessat (tai paskotaan jonnekin laatikostosta esiin vedettävään pyttyyn), suihkut ym. mukavuustarvikkeet, joiden avulla elämästää saisi paljon miellyttävämpää.
Suurimpana ongelmana surkeat sisätilat, jossa suurimman osan tilasta vie takaosaan rakennettu parisänky.
Asuin itse muutaman vuoden tehdastekoisessa matkailuautossa, joten omakohtaista kokemusta asiasta on.
Samaa olen itekin ihmetellyt kun jo joku vanha matkailuauto hakkaa nuo pakuräpellykset 100-0
Joskus aikoinaan, kunnes rakentelumääräykset muuttuivat, pakettiautoista pystyi tekemään ns. retkeilyauton halvemmalla verokohtelulla, mikä kohdistui matkailuautoon.
Säännösten muututtua (en tiedä minä vuonna :-), kaikkien itse rakennettujen pakujen jotka rakenneltiin matkailukäyttöön, tuli rakentaa säännösten mukaisesti, esim. sisäkorkeus ja ne rekisteröitiin matkailuautoiksi ja verot ovat samansuuruiset kuin tehdastekoisissakin matkailuautoissa.
Ehkä tästä vanhasta verokohtelusta johtuen pakuelämä nähdään vielä edelleenkin halvemmaksi vaihtoehdoksi aloittaa nomadimainen elämä tien päällä itserakennetussa pakettiautossa?
Mitään muuta syytä en keksi miksi näitä itse rakenneltuja "retkipakuja" edelleen tehdään, sillä suoraansanoen aikamoisia kötöstyksiä näkee lehtien hehkutuspalstoilla ja epäilen että muutamassa kuukaudessa elämä niissä muodostuu selviämistaisteluksi ainakin siinä vaiheessa kun ulkolämpötila laskee pakkasen puolelle.
Omassa tehdastekoisessani lisäsin aikoinaa kaasulämmittimen tehoa ja pakkasen noustua yli 25 asteen, lisäsin lämpöä diesellämmittimen avulla :-)
Muuten hyvä, mutta pakkanen ei nouse yli 25 asteen vaan laskee alle -25 asteen.
Jos joku on koominen ja turha porukka, niin se on suomalaiset vanlife-pakuhipit. Ymmärrän vielä pakuelämän jos olet nuori somesta elantosi saava, joka asuu maassa jossa ei nähdä lunta, loskaa eikä pakkasta. Nekään eivät yleensä kovin montaa vuotta jaksa.
Mutta kaikkein eniten naurattaa ne suomalaiset pakuhipit, yleensä nuoria hömelöitä naisia joilla perässä vedettävänä joku narukäsi androgyyni. Ensin tuunaillaan ihanan romanttisissa merkeissä jotain perkeleen sprintteriä, tubetellaan ja haaveillaan. Kyllä se karu todellisuus iskee siellä kylmässä peltilaatikossa näihin aikoihin vuodesta jokaiselle ennemin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on koominen ja turha porukka, niin se on suomalaiset vanlife-pakuhipit. Ymmärrän vielä pakuelämän jos olet nuori somesta elantosi saava, joka asuu maassa jossa ei nähdä lunta, loskaa eikä pakkasta. Nekään eivät yleensä kovin montaa vuotta jaksa.
Mutta kaikkein eniten naurattaa ne suomalaiset pakuhipit, yleensä nuoria hömelöitä naisia joilla perässä vedettävänä joku narukäsi androgyyni. Ensin tuunaillaan ihanan romanttisissa merkeissä jotain perkeleen sprintteriä, tubetellaan ja haaveillaan. Kyllä se karu todellisuus iskee siellä kylmässä peltilaatikossa näihin aikoihin vuodesta jokaiselle ennemin tai myöhemmin.
Haista sinä juntti paska!
Vierailija kirjoitti:
Saimme tehtyä oikein hyvän matkailuauton pakettiautosta - juuri meille sopivan. Eristimme sen siten, että sopii kolmen vuodenajan käyttöön -toki talvellakin lämpötilan osalta saadaan lämpimäksi, mutta ei haluta putkirikkoa jäätymisen vuoksi. Toki talvella voidaan ohjata keittiöstä vedet sisäpuolella pienempään jätevesikanisteriin ja käydä suihkussa muualla kun pakussa. Hyvä eristys on kaiken a ja o.
Tilankäyttö ja viihtyvyys on ehdottomasti omatekoisessa matkailuautossa paremmat kuin tehdastekoiset matkailuautot (retkeilyautot). Omatekoiset toki tuppaa helposti tulemaan painavemmaksi kuin tehdastekoinen, mutta saimme kuitenkin hyvin mahtumaan auton B-kortilla ajettavaksi ja vielä kaikki kamppeet mahtuvat mukaan.
Olisi hyvä jos tehdasvalmisteisiakin "retkeilyautoja" suunniteltaisiin hieman uudella ajatuksella. Miten maksimoidaan tilankäyttö ja miten sisustuksesta saataisiin kodinomaisempia
Paskannatteko ja suihkutteletteko pakettiautossanne, vai käyttekö haistelemassa rekkakuskin virtsaa ABC:lla?
Naisten suosiossa pakettiautoretkeily niin eivätkö pelkää, että joku tulee ja raiskaa?
Ne itsetehtyjen retkipakujen jostain tiskialtaan alta vedettävät kemialliset vessat ovat ehkä kaikkein huvittavimpia. Hytkyn naurusta aina kun joku pakuhippipariskunta sellaista esittelee. Voin mielessäni kuvitella kun sälli vääntää siinä höyryävää torttua samalla kun nainen katselee vierestä alle metrin päästä.
En, mutta yritän parhaani mukaan olla puuttumatta muiden lapsuksiin.