Jos alkoholisti ei yritä peitellä juomistaan, tiedostaako hän vielä itse että alkoholia menee liikaa?
Tapaan entisen hyvän ystävän kanssa nykyään harvemmin, enää muutaman kerran vuoteen, mutta hänellä on aina mukana pari tölkkiä kaljaa tai siideriä noilla tapaamisilla. Olen ruvennut miettimään paljonkohan muuten ottaen sitten juo, jos hänestä on ihan ok ottaa esim. patikkaretkellekin (!) mukaan alkoholia? Tai jos hän tulee meille kylään niin hän tuo mukanaan itselleen juomista (meillä ei ole mitään sellaista tarjottavaa kun itse ei käytetä juurikaan) ja sitten aina on ollut ongelma millä kyydillä hän pääsee takaisin kotiin...
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomisen peitteleminen alkaa vasta siinä vaiheessa, kun juoja tajuaa, että joku saattaa ihmetellä juomista. Tästä huomiosta syntyy juomisen häpeämisen tai piilottelun mahdollisuus.
Alkoholiongelmaan liittyy lisääntyvä häpeä omaa juomista kohtaan. Juoppo piilottelee juomista, vähättelee määriä, saattaa kieltää koko juomisen.
Ehkä paremmissa piireissä jotkut hienostorouvat tekee tuota.
Ihan varmasti. Suomestakin löytyy kotirouvia, jotka tissuttelevat päivät pitkät. Näkevät kovasti vaivaa piilotellakseen juomistaan. Hakevat pieniä määriä kerrallaan monesta eri kaupasta ja palauttavat pullonsa eri kauppoihin pienissä erissä. Yrittävät peitellä meikillä silmänalusia ja turvotuksia. Kuitenkin juominen on jokapäiväistä, ja nämä kotirouvat itse pelkäävät omaa tilannettaa ja varsinkin sen paljastumista.
On. Olen näitäkin työssänyt nähnyt. Samaan paikkaan ne päätyy hoitoon kuin vähemmänkin hienot ihmiset jotka on juoneet liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomisen peitteleminen alkaa vasta siinä vaiheessa, kun juoja tajuaa, että joku saattaa ihmetellä juomista. Tästä huomiosta syntyy juomisen häpeämisen tai piilottelun mahdollisuus.
Alkoholiongelmaan liittyy lisääntyvä häpeä omaa juomista kohtaan. Juoppo piilottelee juomista, vähättelee määriä, saattaa kieltää koko juomisen.
Ehkä paremmissa piireissä jotkut hienostorouvat tekee tuota.
Ihan varmasti. Suomestakin löytyy kotirouvia, jotka tissuttelevat päivät pitkät. Näkevät kovasti vaivaa piilotellakseen juomistaan. Hakevat pieniä määriä kerrallaan monesta eri kaupasta ja palauttavat pullonsa eri kauppoihin pienissä erissä. Yrittävät peitellä meikillä silmänalusia ja turvotuksia. Kuitenkin juominen on jokapäiväistä, ja nämä kotirouvat itse pelkäävät omaa tilannettaa ja varsinkin sen paljastumista.
On. Olen näitäkin työssänyt nähnyt. Samaan paikkaan ne päätyy hoitoon kuin vähemmänkin hienot ihmiset jotka on juoneet liikaa.
Niin päätyy. Luulevat olevansa jotenkin parempaa sakkia kuin tatuoidut tuulipukujuopot mutta lopulta elämä pudottaa "hienostorouvat" polvilleen.
Näet harvoin, postaat vauvapalstalla arvostelevasti. Joo, kyllä ystäväsi ansaitsisi parempia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Näet harvoin, postaat vauvapalstalla arvostelevasti. Joo, kyllä ystäväsi ansaitsisi parempia kavereita.
Jep, minähän se syypää olen.
Alkoholistin ei tarvitse peitellä juomistaan kavereiden aikana. Peittely tapahtuu niiden ihmisten aikana jotka tietoisesti paheksuvat juomista eli yleensä esim. perheen kesken. Kun näkyvää todistusaineistoa ei ole (ei ole juotu kenenkään nähden ja pullot on piilossa) on hyvä faasi sanoa, että mitään en oo ottaanu tai kax kaljaa juonut.
näin kirjoitti:
Alkoholistin ei tarvitse peitellä juomistaan kavereiden aikana. Peittely tapahtuu niiden ihmisten aikana jotka tietoisesti paheksuvat juomista eli yleensä esim. perheen kesken. Kun näkyvää todistusaineistoa ei ole (ei ole juotu kenenkään nähden ja pullot on piilossa) on hyvä faasi sanoa, että mitään en oo ottaanu tai kax kaljaa juonut.
Ei juomaringissä tosiaan juomista peitellä eikä hävetä.
Olet joku nipo kuivasuu joten et varmaan ole hänellekään mieluisaa seuraa. Luovu tästä kaveruudesta kun kerran et pidä toista ihmistä muuna kuin juoppona. Miksi edes ikinä tapaatte?
Vierailija kirjoitti:
Olet joku nipo kuivasuu joten et varmaan ole hänellekään mieluisaa seuraa. Luovu tästä kaveruudesta kun kerran et pidä toista ihmistä muuna kuin juoppona. Miksi edes ikinä tapaatte?
No sitä ihmettelen itsekin että mitä hän mulle yleensäkään soittelee...
Meillä juo kummatkin liikaa, niin ei tarvitse peitellä.
Muut kaverit ja perhe pidetään varmaan luulossa kohtuukäytöstä, tosin eipä niistä juuri puhuta ja muita yleensä nähdään vaan selvinpäin.
Eilisen aikana vedin litran rommia ja tiedän, että se on aivan liikaa 50 kiloiselle naiselle, se on liikaa jopa raavaalle miehelle.
Kyllä se haittaa helpostikin. Jos itse on selvin päin ja haluaisi puhua jostain tärkeästä tai vakavasta, niin meneehän siitä maku, jos toinen juo.
Tietysti, jos se toinen ei tosiaan juo kuin vaikka siiderin tai pari eikä ole valmiiksi juonut pohjiksi mitään, niin ei sitten vielä mitään. Mutta jos tilanne on toistuvasti sellainen, että toinen aina kantaa viinaa mukanaan, niin onhan se outoa.