Vihaan Teams palavereja, joissa pakotetaan laittamaan kamera päälle!
Miksi?! Pidetään jotain kuulumisten vaihtoa, joka on ihan ok. Silti ahdistaa, että painostetaan laittamaan kamera päälle. Näytän kamerassa ihan kanan perseelle, eikä kiinnosta yhtään esiintyä sen näköisenä muille. Jo se puhuminen on tarpeeksi ahdistavaa.
Oon ens kerralla ilkosen alasti niin oppivat, että mua ei kannata pyytää avaamaan kameraa.
Kommentit (89)
Niin onhan se vähän kurjaa kun ei voi touhuta ihan muuta kun joutuu istumaan koneen ääressä jos kuva päällä.
Enemmän ärsyttää jos joku käy mikki auki vessassa.
Ekstrovertit ei kestä kun eivät pysty rakentamaan verkostojaan ulkonäön ja juoruilun pohjalta. Pitäisi osata perustella mielipiteensä järjellä.
Yksi hyvä konsti on laittaa kamera vasta valoon. Tällöin naama on ihan musta. Ja kamera niin kauas, ettei siitä saa mitään selvää.
Itse en kaita kameraa päälle, jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kameraa ollenkaan koneessa. En ole ikinä suosutunut videoitavaksi, enkä muuta periaatettani yhdenkään työpaikan takia. En tosin suostu edes videohaastatteluihin. Kaikki työpaikkani olen saanut kysymällä kasvokkain, joten jatkan valitsemallani tiellä.
N33
Täällä toinen samaa koulukuntaa oleva. Nykyisin tuntuu, että lärvi pitäisi olla 24/7 esillä, on somet, teamssit ja kaikki muu paska. Pahoinvointi lisääntyy samalla tahdilla. Minäkin olen saanut kaikki työpaikkani marssimalla paikalle ja kysymällä "Onko teillä tarvetta ahkeralle työntekijälle?"
Onhan tuo toki keino tuokin, jos ei elämässään halua edetä edes sinne s marketin kassalle.
Miksi minun pitäisi "edetä" ässän kassaksi, kun kaupallinen ala ei ole koskaan kiinnostanut pätkääkään? Palkkani on 3550e/kk bruttona ja kiinteät kuluni (asuminen ja puhelin) ovat 425e/kk. Pienempikin palkka riittäisi, mutta mennään näillä. Vallan mainiosti olen selvinnyt ilman linssiludena heilumista.
N33
Är ni alla från den offentliga sektorn? Vilket jäkla klagande över självklara saker. I en riktig palaver på kontoret, något av dem, har alla borstat tänderna, tvättat sig kammat håret, klätt sig snyggt och förberett sin sak. Varför skulle det vara annat i en nätpalaver?
På den närande sidan skaffar man en sådan utrustning att den a) fungerar då den bör göra det och b) ger ett professionellt intryck med bra bild, lämplig belysning, en genomtänkt bakgrund samt en vettig kameravinkel. Även ljudet är viktigt.
Man har förundrat sig över hur sändningar i nyheterna såg ut under Covid-tiden (och fortfarande) då offentligt anställda och politiker, som alla har en IT-avdelning som sköter om sakerna, såg ut som kom och hjälp mig i dunkla videon med skräpljud. Varför ligger ribban alltid på golvet i dessa omgivningar?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kamera kuvaa alhaalta päin, jolloin näkyy oikein hyvin kaulan ja leuan heltat ja rypyt ja toiset voi kaikessa rauhassa tarkkailla niitä, mitä eivät kehtaa tehdä livenä. Yäk!
No tuo on kyllä ihan omaa tyhmyyttä. Minulla läppäri on kirjapinon päällä niin, että kamera on jokseenkin silmieni korkeudella. Sanalla se on hieman etäällä kasvoista. (Käytän tietysti irtonäppistä ja hiirtä.)
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kamera kuvaa alhaalta päin, jolloin näkyy oikein hyvin kaulan ja leuan heltat ja rypyt ja toiset voi kaikessa rauhassa tarkkailla niitä, mitä eivät kehtaa tehdä livenä. Yäk!
Kamera kuvaa just siltä korkeudelta, jolle olet koneesi/puhelimesi laittanut. Kyllä mä ainakin nostan ne ennen Teamsin alkua sellaiseen asentoon, että kuvakulma on ok, eikä ainakaan alhaaltapäin.
Tämä on taas vaan eräs keino sortaa naisia, mutta samalla hukataan etätyön edut, kun aikaa ei mene ulkonäön laittamiseen.
Pitäisikö tasa-arvon vuoksi vaatia miehille puku päälle ja parta aina ajetuksi?
Narsisteille etätyöt ovat myrkkyä. Ei pääse juoruilemaan ja olemaan esillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kameraa ollenkaan koneessa. En ole ikinä suosutunut videoitavaksi, enkä muuta periaatettani yhdenkään työpaikan takia. En tosin suostu edes videohaastatteluihin. Kaikki työpaikkani olen saanut kysymällä kasvokkain, joten jatkan valitsemallani tiellä.
N33
Täällä toinen samaa koulukuntaa oleva. Nykyisin tuntuu, että lärvi pitäisi olla 24/7 esillä, on somet, teamssit ja kaikki muu paska. Pahoinvointi lisääntyy samalla tahdilla. Minäkin olen saanut kaikki työpaikkani marssimalla paikalle ja kysymällä "Onko teillä tarvetta ahkeralle työntekijälle?"
Onhan tuo toki keino tuokin, jos ei elämässään halua edetä edes sinne s marketin kassalle.
S-marketin kassalle "eteneminen" ei ole varsinaista etenemistä, ainakaan valtaosan mielestä. Naapurissa asuva mukava kehitysvammainen poika hyllyttää ja on välillä kassalla 9e/pvä korvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Pidän koulutuksia yrityksille etänä ja useimmiten saa jutella mustalle ruudulle. Mielestäni on epäkohteliasta jos ei voi laittaa kameraa päälle, että näkisi kenelle juttelee. Kun opettaa uutta olisi kiva nähdä edes nyökkäys menikö asia perille. Välillä aina ihmettelen höpötänkö vain yksinäni kun en näe enkä kuule onko toinen paikalla.
minusta olisi parempi, jos videokuvanäkymän jakelusta saisi itse päättää. Esimerkiksi joku koulutustilanne: minua ei kauheasti kiinnosta muut osallistujat ja koska tiedän, että joka ryhmässä on joku, joka tallentaa kaiken, niin en halua osallistua omalla kuvalla ja äänellä. Kouluttajaan päin voisin ihan hyvin olla kuvallisessakin yhteydessä. Työpalaveri on sitten toinen asia: usein osallistujat tuntee jo ennestään, joten ei haittaa vaikka kamarea olisikin päällä.
Minäkään en nauti kamerapakosta, mutta olen huomannut, että ilman kameraa etäkokoukset ovat todella tehottomia. Petyin yleiseen, tai ainakin oman työpaikkani, työmoraaliin, kun koronan myötä siirryttiin etätöihin. Kokouksissa kuluu hirveästi aikaa siihen, että yritetään nyhtää kommenttia joltain, joka ei oikeasti ole läsnä vaan puuhaa jotain muuta samalla. Päätöksiä ei saada tehtyä, kun kukaan ei kommentoi mitään. Puheenvuoroja käytetään paljon vähemmän kuin lähitapaamisissa. Kun ei näe muiden osallistujien kasvoja, on vaikea osoittaa sanoja suoraan tietylle henkilölle, ja tätä myös käytetään hyväksi. Lymyillään sen kasvottomuuden takana.
Vierailija kirjoitti:
Viestinnästä jopa 97 % on ei-verbaalista. Yritäpä selittää tämä nalkuttaville, omaa ääntään rakastaville mutta omaa kuvaansa vihaaminen moniongelmaisille naisille.
Kun joku vetää tämän luvun esille, tietää, että hänen sanomansa voi sivuuttaa kokonaan.
Se on ärsyttävää kun joutuu katsomaan miten hölmöltä näyttää siinä kameran edessä. Live tapaamisissa ei tarvitse miettiä miltä itse näyttää.
Meillä täytyy olla aina kamerat päällä palavereissa. Todella moni tekee töitä pyjamassa.
Vierailija kirjoitti:
No ideana olisi näyttää sinne kameraan jotain mukavampaa tarkkailtavaa. Tosi moni nainen on nykyään ymmärtänyt tämän.