Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä nykyään pitää tehdä, jos sairastuu niin pahasti ettei kykene menemään töihin, mutta terveyskeskuksessa ei päästetä lääkärille? Nyt asialliset vinkit jakoon, kiitos!

Vierailija
30.12.2022 |

Sairasloman edellytyksenä on lääkärintodistus eikä työterveydessä ole sairastapausten hoitoa. Hoitajantodistus ei kelpaa. Ilman näitä poissaolosta seuraa kirjallinen varoitus ja toisesta potkut.

Meillä eka sairaslomapäivä on palkaton mikä tarkoittaa 100 euron menetystä ja jos hakee yksityiseltä lääkäriltä sairaslomalapun, se on 200 euroa tutkimuksineen.

Duunarin palkalla 300 euroa on kohtuuton lasku yhden päivän sairaslomasta. Voitte uskoa, että mun työpaikalla kynnys jäädä saikulle on siksi todella korkealla. Osalla ei ole edes mahdollista nykyään, kun eläminen on muutenkin niin kallista. Täällä on Buranat, Panadolit ja energiajuomat kovaa valuuttaa, kun taudit leviää. Hankalinta on niillä, joilla työ on todella fyysistä.

Mutta nyt niitä vinkkejä?

Kommentit (307)

Vierailija
161/307 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin työkokeilussa olen kuumeessa töissä, koska kulukorvausta ei saa, jos sairastuu. Koronatesteihin ei ole rahaa eikä ole työterveyshuoltoa.

Se on kyllä harmi, että työkokeilussa saa vain työmarkkinatuen 570 netto kuukaudessa ja kulukorvauksen 9 euroa / työpäivä eikä ole koronan kotitesteihin rahaa.

Sain hetkeksi palkkatukityön. Tein ensimmäisen koronatestin kotona, kun koronan alkamisesta oli jo melkein 2 vuotta.

Toiset teki töissä ihan hirveät määrät testejä ennenkuin tuli töihin, jos flunssa.

Suomessa on tulotaso niin eri ja osa joutuu maksamaan kallista vuokraa.

Kokoomus on taas leikkaamassa ansiosidonnaista. Meillä ei ole edes noita kotitestejä kotona. Järkyttävän kalliita.

Vierailija
162/307 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kaukana reiluudesta jos työnantaja 'sallii' lomapäivien käytön sairastamiseen. Eikä edes lain ja / tai työehtosopimusten mukaista.

mun mielestä on reilua, koska loma-ajalta saa palkan ja lomaa kertyy. toinen vaihtoehto sitten on palkattoman pitäminen mutta siltä ajalta ei saa palkkaa ja voi menettää 2 tai 2,5 lomapäivää, jos ei tule tarpeeksi työpäiviä kuukudessa. kolas vaihtoehto on että työnantaja ei suostu kumpaankaan.

helppohan paremman väen on huudella sieltä sisältä lämpimästä. siis onko se oikeasti noin vaikea ymmärtää että kaikilla duunareilla ei ole mahdollisuutta sairaslomaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten mennään töihin jos ei ole oikeutta olla pois töistä. pitää vain kestää.

Vierailija
164/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin työkokeilussa olen kuumeessa töissä, koska kulukorvausta ei saa, jos sairastuu. Koronatesteihin ei ole rahaa eikä ole työterveyshuoltoa.

Se on kyllä harmi, että työkokeilussa saa vain työmarkkinatuen 570 netto kuukaudessa ja kulukorvauksen 9 euroa / työpäivä eikä ole koronan kotitesteihin rahaa.

Sain hetkeksi palkkatukityön. Tein ensimmäisen koronatestin kotona, kun koronan alkamisesta oli jo melkein 2 vuotta.

Toiset teki töissä ihan hirveät määrät testejä ennenkuin tuli töihin, jos flunssa.

Suomessa on tulotaso niin eri ja osa joutuu maksamaan kallista vuokraa.

Kokoomus on taas leikkaamassa ansiosidonnaista. Meillä ei ole edes noita kotitestejä kotona. Järkyttävän kalliita.

Kalliita? 3,89 maksaa Prismassa helppo yhdistelmätesti (covid ja influenssa A ja B).

Vierailija
165/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkufirmasta potkut saikuttanut kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Näköjään pitää jo työpaikan hakuvaiheessa selvittää, että mitkä ovat sairaslomakäytännöt ja kuinka kattava työterveyshuolto on.

kysy vaan työhaastattelussa niin eipä tarvi pelätä että joudut tuollaiseen firmaan töihin. harvempi tuollainen paikka hakee saikuttamisesta kiinnostuneita vaan ihan tunnollista tekijää hakevat.

Eihän sen pitäisi olla sen kummempi asia kuin palkasta kysyminen. Vai eikö sinun mielestäsi palkkaakaan saisi kysyä hakuvaiheessa, vaan töihin mennään ihan työn tekemisen ilosta?

Vierailija
166/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkufirmasta potkut saikuttanut kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Näköjään pitää jo työpaikan hakuvaiheessa selvittää, että mitkä ovat sairaslomakäytännöt ja kuinka kattava työterveyshuolto on.

kysy vaan työhaastattelussa niin eipä tarvi pelätä että joudut tuollaiseen firmaan töihin. harvempi tuollainen paikka hakee saikuttamisesta kiinnostuneita vaan ihan tunnollista tekijää hakevat.

Jokainen sairastuu joskus. Toimiva ja kattava työterveyshuolto on kuin palkan lisä, tottahan sellaista etua kannattaisi työnantajan mainostaa jo itsekin aktiivisesti.

Vierailija
167/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä joku työterveyshuolto on, vai kuinka huonoja nekin voi olla?

Jossain paikoissa työterveyshoitajan saikkulappu käy, mutta ei muiden.

Itse soittelisin sinne työterveyshuoltoon niin kauan, että saisin jonkun ajan lääkärille.

Jos sopimukseen kuuluu vain lain määräämät terveystarkastukset, niin ei sieltä saa sitä saikkulappua vaikka kuinka soittelet.

Tämä tuntuu olevan monelle ylivoimaisen vaikea tajuta. Lain määräämä työterveyshuolto ei tarkoita sitä että saikkulaput haetaan työterveydestä, vain työhöntulotarkastus ja työtapaturmat kuuluvat minimi työterveyteen.

En todella tiennyt, että näin voi olla. Aika karua ja koskee usein vielä pienipalkkaisia jo muutenkin heikossa asemassa olevia.

Toivon, että nämä ihmiset saisivat töitä työpaikoista joissa heitä arvostetaan edes sen verran, että saavat kunnolliset työterveyspalvelut.

Se pitäisi tehdä pakolliseksi, jos niitä lippulappusia työnantaja vaatii.

Halvempaa tietysti olisi, jos omalla ilmoituksella saisi olla edes 3 päivää.

Valehtelijat ovat pilanneet tämänkin systeemin. Tarpeeksi monta valheellista poissaoloa niin omailmoitus ei vain toimi.

Toinen on se että veroja maksetaan kyllä mutta terveysasemalle ei pääse. Tiedän montakin asiaa josta sen rahan voisi ottaa. Typerästi budjetoitiin.

Tuo nyt on olettamus, joka voi olla myös väärä.

Jos pomo epäilee jotain valehtelijaksi, se pitää myös pystyä todistamaan. Jos pomo epäilee jokaista työntekijää valehtelijaksi, on vika pomossa. Miksi edes palkata työntekijöitä, joihin ei luota? 

Pomot ei muuksi muutu.

Vierailija
168/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse soittelisin sinne työterveyshuoltoon niin kauan, että saisin jonkun ajan lääkärille.

Jos sopimukseen kuuluu vain lain määräämät terveystarkastukset, niin ei sieltä saa sitä saikkulappua vaikka kuinka soittelet.

Tämä tuntuu olevan monelle ylivoimaisen vaikea tajuta. Lain määräämä työterveyshuolto ei tarkoita sitä että saikkulaput haetaan työterveydestä, vain työhöntulotarkastus ja työtapaturmat kuuluvat minimi työterveyteen.

No miksei vois sanoa, että sai sen noron töistä.? Silloin se on työtapaturmaan kuuluva. Mulla ainakin turposi sormi koti askareissa, mutta sanoin et työtehtävissä tapahtui.

Vierailija
169/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei vois sanoa, että sai sen noron töistä.? Silloin se on työtapaturmaan kuuluva. Mulla ainakin turposi sormi koti askareissa, mutta sanoin et työtehtävissä tapahtui.

sun pitäisi ymmärtää minkälaisia ihmisiä nämä saikkulappua vaativat harvat työnantajat ovat. et enää heittelisi tuollaisia vitsejä.

Vierailija
170/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastuminen ei ole tapaturma, sattui se missä tahansa.

Vierailija
171/307 |
05.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulutko liittoon? Onko työnantaja järjestäytynyt? Onko työsuojeluvaltuutettua tai luottamusmiestä? Yrittäisin neuvotella että työnantaja joko hyväksyy hoitajatodistuksen, antaa 3pv omalla ilmoituksella tai maksaa yksityislääkärikäynnin. Typerää ruuhkauttaa päivystyksiä flunssatodistusten takia

Päivystys ei ole oikea paikka hakea sairaslomapaperi, mutta kunnan terveysasema on. Syy ongelmiin on yksinomaan kunnissa jotka eivät päästä asukkaitaan terveysasemille tarvittaessa. Ei saikkulappua hakevaa paljon lohduta kun takaisinsoittoajanvaraus soittaa viikon kuluttua. Terkkariin pitää päästä samana tai viimeistään seuraavana päivänä.

Sunnuntaista lähtien asia on hyvinvointialueiden hanskassa. Toivottavasti ne hoitavat asiat ripeästi kuntoon. Palveutason nostollahan tämä kallis ratkaisu meille myytiin.

Kaikkein vähiten se veronmaksajille kuuluu maksella jonkun vähäjärkisen työnantajan vaatimuksia lappusista, valoja päälle nyt.

Vierailija
172/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle pomo sanoi ettei se hänelle tietenkään kuulu mistä sairaslomatodistukseni ostan. ihmetteli vaan miksi muka ei saa julkiselta kun verojakin maksellaan mut sepä ei ole hänen asia tietenkään.

Vierailija
173/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet töihin työpaikkaan jossa ei ole työterveyttä järjestetty tiedät että tämä on riski. Silloin sinun pitää pyytää hiukan isompi palkka tästä syystä.

Vierailija
174/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menet töihin työpaikkaan jossa ei ole työterveyttä järjestetty tiedät että tämä on riski. Silloin sinun pitää pyytää hiukan isompi palkka tästä syystä.

Omien kokemuksieni perusteella just näissä paikoissa on selvästi pienempi palkka kuin muissa paikoissa. Jos työnantajalla olisi rahaa panostaa henkilöstöön, työterveyskin olisi järkätty.

Vierailija
175/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten pitää mennä yksityiselle tai kipeänä töihin.

Vierailija
176/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinua estää varaamasta päivystyksellistä lääkäriaikaa julkiselta, eli oman asuinkuntasi terveyskeskuksesta/terveysasemalta?

Vierailija
177/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noro ei ole tapaturma, vaan virustauti.

Vierailija
178/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua estää varaamasta päivystyksellistä lääkäriaikaa julkiselta, eli oman asuinkuntasi terveyskeskuksesta/terveysasemalta?

Sellaista ei ole.

Vierailija
179/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin meneväni työpaikalle ja pyörtyä siellä näyttävästi, vaikka portaissa niin pääsee piipaa-autolla päivystykseen ja saikku on varma.

Vierailija
180/307 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minimi. Olen pienessä insinööritoimistossa. Meitä on kolme ja pomo. Kaikki olemme insinöörejä. Käytännössä oma ilmoitus on riittänyt. Sika vähän olen sairastellut, mutta syksyllä olin viikon kotonassa. Pomo sanoi että vöhintäön yksi kuumeeton päivä pitää olla kotona eikä tarvitse hakea todistusta. En halua vaihtaa isompaan firmaan silti, sillä koska olen ollut terve muut edut ja jousto on parempia, sekä töiden monipuolisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä