Mitä ihmettä nykyään pitää tehdä, jos sairastuu niin pahasti ettei kykene menemään töihin, mutta terveyskeskuksessa ei päästetä lääkärille? Nyt asialliset vinkit jakoon, kiitos!
Sairasloman edellytyksenä on lääkärintodistus eikä työterveydessä ole sairastapausten hoitoa. Hoitajantodistus ei kelpaa. Ilman näitä poissaolosta seuraa kirjallinen varoitus ja toisesta potkut.
Meillä eka sairaslomapäivä on palkaton mikä tarkoittaa 100 euron menetystä ja jos hakee yksityiseltä lääkäriltä sairaslomalapun, se on 200 euroa tutkimuksineen.
Duunarin palkalla 300 euroa on kohtuuton lasku yhden päivän sairaslomasta. Voitte uskoa, että mun työpaikalla kynnys jäädä saikulle on siksi todella korkealla. Osalla ei ole edes mahdollista nykyään, kun eläminen on muutenkin niin kallista. Täällä on Buranat, Panadolit ja energiajuomat kovaa valuuttaa, kun taudit leviää. Hankalinta on niillä, joilla työ on todella fyysistä.
Mutta nyt niitä vinkkejä?
Kommentit (307)
Hammaslääkäri on myös tylsä.
Kerran poistettu hammas, ja takas töihin vaan. Verinen tuppu suussa, välillä piti vaihtaa.
Olen sihteeri sairaalassa ja soittajat ei saanu mitään selvää mun puheesta.
Pari sairaanhoitajaakin oli vihreänä kun niitä ällötti kuunnella tuppusuista mölötystä.
Ja kerran tulehtuneen hampaan juurihoito, niin kipeä viikon etten pystynyt puhumaan niin että hampaat osuu toisiinsa, koska kuolemaa hirveämpi kipu. 2vkoon en pystynyt puremaan ruokaa. Ja taas töissä.
Lisäks tähystysreikä navassa, iso siis, töissä vaan! Ja se vuoti ja huom ite sairaalassa saamassa pöpöjä. Piti ottaa sitte bakteeriviljely varuiks ja arvatkaa painoiko housun kaulus just siihen reikään? Mutta joo, töissä vaan.
Omalla ilmolla 3 päivää saikkulilomaa. Pidän sen noin 7-8 kertaa vuodessa yhdistettynä weelendiin.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin meneväni työpaikalle ja pyörtyä siellä näyttävästi, vaikka portaissa niin pääsee piipaa-autolla päivystykseen ja saikku on varma.
Jos et lyö päätäsi kaatuessasi, ei ambulanssi edes ota kyytiin.
Ensisijaisestihan onkin mentävä työterveyshuoltoon tuossa aloittajan tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri on myös tylsä.
Kerran poistettu hammas, ja takas töihin vaan. Verinen tuppu suussa, välillä piti vaihtaa.
Olen sihteeri sairaalassa ja soittajat ei saanu mitään selvää mun puheesta.
Pari sairaanhoitajaakin oli vihreänä kun niitä ällötti kuunnella tuppusuista mölötystä.Ja kerran tulehtuneen hampaan juurihoito, niin kipeä viikon etten pystynyt puhumaan niin että hampaat osuu toisiinsa, koska kuolemaa hirveämpi kipu. 2vkoon en pystynyt puremaan ruokaa. Ja taas töissä.
Lisäks tähystysreikä navassa, iso siis, töissä vaan! Ja se vuoti ja huom ite sairaalassa saamassa pöpöjä. Piti ottaa sitte bakteeriviljely varuiks ja arvatkaa painoiko housun kaulus just siihen reikään? Mutta joo, töissä vaan.
No miksi alapeukut?
Mieluummin olisin parannellut edes loppupäivän kotona.
Ja tähystyksestä siihen asti että reikä edes umpeutuu.
Työkykyyn vaikuttavat sairaudet ja työkyvyn arviointi kuuluvat lakisääteiseen työterveyshuoltoon. Työnantaja voi väittää ettei työterveyshuoltoa ole, mutta sellainen on pakko järjestää. Eli esim. diabetesta ei tarvitse työterveyshuollon hoitaa, mutta jos teet fyysistä työtä ja nilkka murtuu, on sairauslomaa saatava työterveyshuollosta.
Mun työpaikalla samanmoinen käytäntö. Viikonloppuna lähin päivystys on sadan kilometrin päässä ja puhelimessa kirjoitettu sairaslomatodistus ei kelpaa. Sairastan melko usein talvi-aikaan flunssan ja työni on todella fyysistä ja ihmisläheistä. Mielelläni olisin terve , mutta en voi mitään sille kun pöpöt tarttuu. Oma sairastumiseni on lisäksi sellaista että hädintuskin jaksan kotona pakolliset- joskus en sitäkään.
Tää on aivan älytöntä. Etsin kokoajan uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mun työpaikalla samanmoinen käytäntö. Viikonloppuna lähin päivystys on sadan kilometrin päässä ja puhelimessa kirjoitettu sairaslomatodistus ei kelpaa. Sairastan melko usein talvi-aikaan flunssan ja työni on todella fyysistä ja ihmisläheistä. Mielelläni olisin terve , mutta en voi mitään sille kun pöpöt tarttuu. Oma sairastumiseni on lisäksi sellaista että hädintuskin jaksan kotona pakolliset- joskus en sitäkään.
Tää on aivan älytöntä. Etsin kokoajan uutta työtä.
Lisään vielä, että osa-aikaisena en ole oikeutettu työterveydessä palveluun joka kattaa sairaslomatodistukset.
Vierailija kirjoitti:
Työkykyyn vaikuttavat sairaudet ja työkyvyn arviointi kuuluvat lakisääteiseen työterveyshuoltoon. Työnantaja voi väittää ettei työterveyshuoltoa ole, mutta sellainen on pakko järjestää. Eli esim. diabetesta ei tarvitse työterveyshuollon hoitaa, mutta jos teet fyysistä työtä ja nilkka murtuu, on sairauslomaa saatava työterveyshuollosta.
Niin, nilkan tulee tuolloin murtua työtilanteessa, ei lauantaina tennistä pelatessa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomapäivä ei voi olla palkaton. Ja yksityiselle vaan, niin minäkin aikoinaan tein. Pyydät oikein pitkän saikun, niin vähän kompensoi sitä maksua.
Täällä pohjoisessa esim. kaupan alalla suurin osa tuntuu työskentelevän 20h/vk.
Jos on koulutus, palkka on 12€/h, jos ei, 10€/h.
Maksa siinä sitten yksityislääkärin maksuja...
Vierailija kirjoitti:
pikkufirmasta potkut saikuttanut kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Näköjään pitää jo työpaikan hakuvaiheessa selvittää, että mitkä ovat sairaslomakäytännöt ja kuinka kattava työterveyshuolto on.
kysy vaan työhaastattelussa niin eipä tarvi pelätä että joudut tuollaiseen firmaan töihin. harvempi tuollainen paikka hakee saikuttamisesta kiinnostuneita vaan ihan tunnollista tekijää hakevat.
Jokainen sairastuu joskus. Toimiva ja kattava työterveyshuolto on kuin palkan lisä, tottahan sellaista etua kannattaisi työnantajan mainostaa jo itsekin aktiivisesti.
Se on myös uskomattoman kallis, siihen pitäisi verottajankin suhtautua kuin auto- tai puhelinetuun eli käyttäjää pitäisi verottaa saamansa hyödyn mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on minimi. Olen pienessä insinööritoimistossa. Meitä on kolme ja pomo. Kaikki olemme insinöörejä. Käytännössä oma ilmoitus on riittänyt. Sika vähän olen sairastellut, mutta syksyllä olin viikon kotonassa. Pomo sanoi että vöhintäön yksi kuumeeton päivä pitää olla kotona eikä tarvitse hakea todistusta. En halua vaihtaa isompaan firmaan silti, sillä koska olen ollut terve muut edut ja jousto on parempia, sekä töiden monipuolisuus.
Miksi tämän tulit kertomaan tässä ketjussa?
Olen itsekin työskennellyt hyvässä työpaikassa, jossa flunssasaikkuun riitti oma ilmoitus.
Moni joutuu olosuhteiden pakosta työskentelemään töissä, joissa asiat eivät ole yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisestihan onkin mentävä työterveyshuoltoon tuossa aloittajan tilanteessa.
Niin, jos työnantaja on järjestänyt noinkin kattavan työterveyshuollon. Kaikki eivät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on outo työnantaja, jos edellyttää todistusta, mutta ei tarjoa palvelua josta sen saa. Sairaana työskennellessä tartuttaa muut ja vaarantaa oman terveyden.
Peruskapitalistinen bisnesmies! Ei tartte maksaa terveydenhuoltoa eikä palkkaa poissaoloilta, tai vaihtoehtoisesti saa työntekijän pakotettua kipeänäkin töihin tekemään rahaa. Aina voittaa!
Työntekijä on kuluerä. Säästetään siinä.
Jos ei omalla ilmoituksella voisi sairastaa niin minä menisin töihin. Eivät he siellä pitkään katselisi alisuoriutuvaa, köhivää/oksentelevaa työntekijää vaan patistaisivat saikulle kotiin.
Vierailija kirjoitti:
sitten mennään töihin jos ei ole oikeutta olla pois töistä. pitää vain kestää.
Ja lapsi 39 asteen kuumeessa tulee tietenkin mukaan töihin.
Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja voi kirjoittaa saikkulapun puhelinkeskustelun perusteella.
Soitat vaan terveysaseman hoitajalle.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja/terveydenhoitaja voi kirjoittaa saikkulapun puhelinkeskustelun perusteella.
Soitat vaan terveysaseman hoitajalle.
Kuten täällä on jo sanottu sata kertaa, niin seuraavana päivänä tulee tekstari, että takaisinsoittoa ei voitu tehdä puhelinpalvelun ruuhksutumisen vuoksi. Viime talvena soitin viikon verran samalla tuloksella.
Onneksi koronapuhelimesta soitettiin, kun oltiin lapsen kanssa molemmat koronassa. Muutaman viikon päästä sieltä tuli todistus, että mun lapsi on ollut työkyvytön ja hänen palkkansa pitää korvata KELAsta. Hups. Minulle todistusta ei tullut.32
Koska akuuttiaikaa ei saa, jos sitä pyydetään lyhyen sairauslomatodistuksen takia.
Pitää olla oikeasti niin sairas, että tarvii ainakin lääkärin konsultaatiota vointinsa vuoksi, ei pomon vaatiman lappusen vuoksi.
Siis oikeasti: jos on "niin" sairas, että siitä tokenee 1 päivässä, ei kukaan mene läkäriin taudin takia
Eikös jossain vaiheessa annettu hoitajille oikeus kirjoitella lappusia juuri tämän pullonkaulaongelman takia?