Miten pitää vuokranantaja asunnon ulkopuolella?
Kaverillani on sellainen vuokranantaja, joka vierailee hänen asunnossaan usein ja myös hänen poissa ollessaan. Rahatilanne estää pois muuttamisen. Kaveri on käsittääkseni yrittänyt puhua vuokranantajalle asiasta, mutta siitä ei ole ollut apua, kun tämä on sitä mieltä, että hänellä on täysi oikeus käydä siellä.
Olen kyllästynyt kuuntelemaan kaverini valituksia ja haluaisin nyt vinkkejä, miten se ihminen saadaan pysymään poissa. Ei kai vuokranantajalta voi ottaa avaimia pois eikä myöskään lukon vaihtaminen tulee kyseeseen.
Kommentit (83)
Vuokralainen saa todellakin kuvata videoita vuokraamassaan asunnossa just niin paljon kuin haluaa. Vuokralainen voi tehdä näin myös silloin kun hän ei ole itse paikalla. Vai meinasitteko todellakin että vuokralaisen pitäisi aina pyytää vuokranantajalta lupa, jos haluaa kuvata puhelimellaan videoita? :DDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo vuokranantajalle, että jos vierailut ei lopu, tekee ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Ja tarvittaessa tekee sen. Kerran vuodessa voi käydä vuokralaisen kanssa sovittuna ajankohtana tarkistamassa asunnon, useammin ei.
Tuota ei kaverini kuulemma voi tehdä, koska sitten vuokranantaja irtisanoisi vuokrasopimuksen ja kaveri olisi sitten asunnoton. Muutenkin tarkoitus oli tässä etsiä luovempia ratkaisuja, joita emme itse ole tulleet ajatelleeksi.
Ap
Haluaako vuokranantaja kaverisi ulos?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä30860 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Helsingissä on vuosien jonot kaupungin asuntoihin.
Ja käytännössä: jos asut yksityisen vuokraamassa asunnossa, et saa kaupungilta koskaan asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
[Valvontakameraa ei asuntoon käsittääkseni saa laittaa.
Kyllä saa kotonaan kuvata mitä tahansa.
Tällä palstalla on aiemmin kerrottu, ettei saa.
Onkohan ollut tämän keissin vuokranantaja, joka on väittänyt palstalla ettei kotona saa kuvata, tai joku muu vastaava tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen saa todellakin kuvata videoita vuokraamassaan asunnossa just niin paljon kuin haluaa. Vuokralainen voi tehdä näin myös silloin kun hän ei ole itse paikalla. Vai meinasitteko todellakin että vuokralaisen pitäisi aina pyytää vuokranantajalta lupa, jos haluaa kuvata puhelimellaan videoita? :DDDDDDDD
Eli jos käyn kylässä jonkun luona, niin minua saa kuvata salaa?
Maksa rahall tai käy kuittaamassa sedän kotona ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että myöskään murtovarkaita tai muita luvattomia vieraita ei saisi kuvata salaa?
Metsään voi muuttaa. Edullista ulkona asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vuokralaisen pitäisi kuvata salaa? Miksi hän ei voi laittaa valvontakameraa avoimesti esille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko että myöskään murtovarkaita tai muita luvattomia vieraita ei saisi kuvata salaa?
Luuleeko joku ihan oikeasti, että laittomasti kotiin tunkeutuvia rikollisia ei saisi taltioida valvontakameralla?!?!?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa kämpässään voi kuvata vaikka 24/7 pölypalleroita, ja jos sinä satut siinä näkymään niin ei voi mitään. Laki on yksiselitteinen, kunhan ei tuo julkisuuteen tai levitä toisen kunniaa loukkaavaa materiaalia niin siinähän kuvaa. Minulla on aina pari kameraa eteisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon sen kunnon tarkistamiseksi tai asunnon esittelemiseksi uudelle vuokralais- tai ostajaehdokkaalle. Käynneistä pitää kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta käydä asunnossa ilman lupaa.
Meillä vuokranantaja k - sipää tuli ilmoittamatta, vaikka ystävällisesti pyysin että voisitko ilmoittaa vaikka kaksi päivää etukäteen! (laki velvoittaa 2 viikkoa etukäteen ilmoittamaan....)
Mutta ei... m-lkku tuli kuin kjotiinsa. Paras oli kun yht äkkiä joku mies seisoi ikkunan takana! Säikähdin! No vuokranantaja oli tullut katsomaan pihaa. Olin ihan, että voiko tää olla ees totta???
h ullu nihilisti. Nostin kytkintä. Toivottavasti seuraava vuokralainen ymmärtää tehdä saman!
ps, asunto myös vilisi sokeritoukkia, siitäkin jätti kertomatta, yäk!
Loppusiivouksen aikana yritii kiristää että saisi pidettyä takuuvuokran. Lopetti kun uhkasin viranomaisilla.
Terkut jos tunnistat ;) ( si-ka)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavallani on asunto vuokralla, ja hän on aina tehnyt vuokralaistensa kanssa sellaisen sopimuksen, että hän saa käydä asunnossa milloin haluaa ja viipyä siellä niin kauan kuin haluaa, jäädä vaikka kokonaan asumaan sinne. Jos joku ei ole tähän suostunut, hän ei sitten ole vuokrannut asuntoa sellaiselle henkilölle.
Laiton sopimus. Sopimus on pätemätön jos se on lain vastainen, vaikka ns. heikompi osapuoli olisi siihen suostunut. Laki on aina vahvempi. Jos laki sanoo, että voi sopia toisin, sitten voi, muuten ei.
Tömäkkä sähköisku tunkeutujalle? Meillä ja muutamalla muulla naapurilla oli aikanaan tuollainen viritelmä. Toki vain siksi aikaa kun asunto on tyhjä.
N27
Vuokranantaja kirjoitti:
Ei vuokranantajaa voi käydä vuokralaisen asunnossa ilman lupaa. Siitä on laki olemassa ja se on kotirauhan rikkominen jos se käy siellä. Minä tekisin rikosilmoituksen heti. Tuollaisesta vuokralainen saa 2000-5000 euron korvaukset.
Niillä rahoilla voi muuttaa pois tai ehdotan kimppakämppää kavereiden kanssa. Olisi kammottavaa, jos asunnon omistaja tulisi kotiini ilman lupaa.
Kenelläkään ei ole oikeutta mennä ystäväsi asuntoon ilman lupaa, ei edes poliisilla. Miksi vuokranantaja olisi poikkeus?
"Kaverin puolesta kyselen." Joopajoo.
Koko ketju vaikuttaa epäilyttävältä. Luulisi ap:n olevan ystävänsä puolesta riemuissaan, kun hän nyt sai tietää, että omaan kotiin saa vapaasti asentaa valvontakameroita, mutta eipä vaan näytä olevan. Ehkäpä ap onkin itse juuri niitä vuokranantajia, jotka menevät omin luvin vuokralaisten asuntoihin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko joku ihan oikeasti, että laittomasti kotiin tunkeutuvia rikollisia ei saisi taltioida valvontakameralla?!?!?!?
Rikolliset voivat pahoittaa mielensä kun joutuvat salakuvatuiksi
Jos minun vuokranantajani tekisi noin, hän saisi varautua äkillisiin myrkytysoireisiin. Siihen tosin riittäisi jo salaa käynti kotonani.