Miten pitää vuokranantaja asunnon ulkopuolella?
Kaverillani on sellainen vuokranantaja, joka vierailee hänen asunnossaan usein ja myös hänen poissa ollessaan. Rahatilanne estää pois muuttamisen. Kaveri on käsittääkseni yrittänyt puhua vuokranantajalle asiasta, mutta siitä ei ole ollut apua, kun tämä on sitä mieltä, että hänellä on täysi oikeus käydä siellä.
Olen kyllästynyt kuuntelemaan kaverini valituksia ja haluaisin nyt vinkkejä, miten se ihminen saadaan pysymään poissa. Ei kai vuokranantajalta voi ottaa avaimia pois eikä myöskään lukon vaihtaminen tulee kyseeseen.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo vuokranantajalle, että jos vierailut ei lopu, tekee ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Ja tarvittaessa tekee sen. Kerran vuodessa voi käydä vuokralaisen kanssa sovittuna ajankohtana tarkistamassa asunnon, useammin ei.
Mihin se ilmoitus tehdään? Itse soitin poliisille kun vuokranantajani kävi asunnossa omilla avaimillaan, ja poliisit sanoivat, ettei se oikeastaan kuulu heille.
No sen voi tehdä sähköisesti netissä tai menemällä henkilökohtaisesti poliisiasemalle käymään. Outoa, jos sanoivat, ettei kuulu heille. Et kai hätänumeroon soittanut?
Noin poliisi aina sanoo. Munkkikahvi voi jäädä saamatta kun joutuu tekemään palkkansa eteen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajaa ei mikään mahti maailmassa pidä kämpän ulkopuolella. Muutto on ainoa keino.
Laki pitää ulkopuolella. Edes asunnon omistaja ei saa käydä omistamassaan asunnossa ilman perusteltua syytä jos siellä asuu vuokralainen. Toistuvat "yllätysvisiitit" ovat kotirauhan häirintää, ja se on rikos.
Suomessa on paljon lakeja, jotka ovat kyllä olemassa, mutta käytännössä niiden rikkomisesta ei seuraa mitään, poliisi ei ota edes käsittelyyn.
Poliisi ei voi kieltäytyä kirjaamasta tutkintailmoitusta. Ja jos kotirauhan rikkominen on toistuvaa, aika vaikea jättää enää vähäisyysperusteellakaan tutkimatta. Tutkinta-aika toki voi olla pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Pois muuttaminen auttaa. Miksi tuo on kaverillesi ainoa mahdollisuus asumiseen? Kyllä teidän kaupungissa on muitakin vuokra-asuntoja.
Esim. Helsingissä on vuosien jonot kaupungin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo vuokranantajalle, että jos vierailut ei lopu, tekee ilmoituksen kotirauhan rikkomisesta. Ja tarvittaessa tekee sen. Kerran vuodessa voi käydä vuokralaisen kanssa sovittuna ajankohtana tarkistamassa asunnon, useammin ei.
Tuota ei kaverini kuulemma voi tehdä, koska sitten vuokranantaja irtisanoisi vuokrasopimuksen ja kaveri olisi sitten asunnoton. Muutenkin tarkoitus oli tässä etsiä luovempia ratkaisuja, joita emme itse ole tulleet ajatelleeksi.
Ap
Huoneenvuokralain mukainen irtisanomisaika on kuitenkin aika pitkä, eli hyvin jää aikaa uuden asunnon etsimiseen.
Se ei kuitenkaan auta, jos asuntoa ei siinä ajassa löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se ilmoitus tehdään? Itse soitin poliisille kun vuokranantajani kävi asunnossa omilla avaimillaan, ja poliisit sanoivat, ettei se oikeastaan kuulu heille.
No sen voi tehdä sähköisesti netissä tai menemällä henkilökohtaisesti poliisiasemalle käymään. Outoa, jos sanoivat, ettei kuulu heille. Et kai hätänumeroon soittanut?
Noin poliisi aina sanoo. Munkkikahvi voi jäädä saamatta kun joutuu tekemään palkkansa eteen töitä.
Höpö höpö. Poliisiasemalle kun marssii, poliisi ei voi kieltäytyä kirjaamasta rikosilmoitusta. Kenttäpoliisit ja tutkijat on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi voisi pyytää sukulaisten apua tilanteeseen ja sukulaisia ihan paikan päälle avuksi, kaveritkin käy. Varmasti ahdistavaa tuo ja piinaavaa. Myös uusi asunto hakuun ja kaavakkeella edes pieni muuttoavustus hakuun. Nettikamera nauhoittamaan kävijän toimia tai herätyskello jossa kamera? Todistusaineistoa keräämään. Kyseessä voi olla rikollinen joka vuokraa asuntoja ja sitten alkaa ahdistella? Vai luuleeko olevansa huoltokäynneillä omin luvin.
Kaverillani on kyllä asuntohakemuksia vetämässä ollut jo pitemmän aikaa. Valvontakameraa ei asuntoon käsittääkseni saa laittaa.
Kaverillani ei ole ketään sellaisia sukulaisia tai kavereita jotka haluaisivat mennä paikan päälle avuksi. Minäkään en halua sekaantua asiaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pois muuttaminen auttaa. Miksi tuo on kaverillesi ainoa mahdollisuus asumiseen? Kyllä teidän kaupungissa on muitakin vuokra-asuntoja.
Mistä tiedät, että se asunto on kaupungissa?
Miksi ajatte itsenne tuollaiseen asemaan? Ratkaisuja on vaikka kuinka. Mutta jos on haluttomuutta ratkaista, niin sitten joutaa kärsimään.
Täällä voit tehdä rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta:
https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus
Ei todellakaan vuokranantaja voi noin vain marssia sisään vaan asiasta pitää sopia etukäteen. Mulla esim. oli määräaikainen vuokrasopimus loppumassa ja vietin suurimman osan ajasta uuden puolisoni luona, ja vuokranantaja soitti, että saisiko käydä viikonloppuna näyttämässä asuntoani uudelle vuokralaisille. Mulla oli tavaroiden muuttopakkaus kesken eli kauhea sotku ja olin sen viikonlopun töissä enkä olisi ehtinyt käydä asunnolla siivoamassa eli sanoin vain että ei valitettavasti sovi. Ei vuokranantaja voi ilman lupaa mennä sisään.
Nyt olen itse vuokranantaja ja ilmoitan n. pari viikkoa etukäteen vuokralaiselle, jos haluan käydä asunnolla. Jos vuokralainen kieltää, niin en mene vaan ehdotan uutta aikaa.
Ei tule mieleen yhtään laillista keinoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että se asunto on kaupungissa?
Valtaosa suomalaisista asuu kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajatte itsenne tuollaiseen asemaan? Ratkaisuja on vaikka kuinka. Mutta jos on haluttomuutta ratkaista, niin sitten joutaa kärsimään.
Et sitten itsekään kertonut yhtäkään ratkaisua viestissäsi.
Ehkä joku wicca-noita osaisi loihtia asunnon suojaksi sellaisen taian, että vuokranantaja ei pysty tulemaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule mieleen yhtään laillista keinoa.
Muuttaminen on ihan laillista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten itsekään kertonut yhtäkään ratkaisua viestissäsi.
Yllä on kerrottu. Osaat varmaan lukea.
Vaihtakaa lukkopesä asumisen ajaksi, säilyttäkää alkuperäinen ja asentakaa ennen poismuuttoa takaisin + avainten palautus. Sitä samaahan voi käyttää useamminkin, jos lukkotyyppi täsmää. Avaimet vain itselle ja luotetulle tarpeeksi lähellä asuvalle läheiselle.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Helsingissä on vuosien jonot kaupungin asuntoihin.
Ja käytännössä: jos asut yksityisen vuokraamassa asunnossa, et saa kaupungilta koskaan asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
[Valvontakameraa ei asuntoon käsittääkseni saa laittaa.
Kyllä saa kotonaan kuvata mitä tahansa.
Valvontakamera, ja video tai kuva liitteeksi rikosilmoitukseen.
Olen vuokranantaja, mutta ei tulisi mieleenikään mennä vuokralaiseni kotiin, muuta kuin sovitusti ja silloinkin painavasta syystä, esimerkiksi jos tulisi joku äkillinen remontin tarve ja pitäisi mennä tarkistamaan asia.
En hiivi salaa tai tungettele muidenkaan ihmisten kotiin, näin en tee myöskään vuokralaiseni ollessa kyseessä.
Minullakin aikoinaan ällö vuokranantaja änkesi asuntoon kanssa ahdistelemaan ja yritti käpälöidä, tarjosi alkoa jne. En uskaltanut lopulta nukkua öisin, kun en tiennyt milloin se taas tulee sieltä omilla avaimillaan. Olin nuori, ensimmäinen vuokra-asuntoni lukion jälkeen ja en tiennyt miten toimia. Mielisairaista vanhemmistani ei ollut mitään apua, he vain syyllistivät minua, kuten aina kaikessa. Ei auttanut kuin irtisanoa asunto ja lähteä. Nyt tekisin myös ainakin rikosilmoituksen.