Miten pitää vuokranantaja asunnon ulkopuolella?
Kaverillani on sellainen vuokranantaja, joka vierailee hänen asunnossaan usein ja myös hänen poissa ollessaan. Rahatilanne estää pois muuttamisen. Kaveri on käsittääkseni yrittänyt puhua vuokranantajalle asiasta, mutta siitä ei ole ollut apua, kun tämä on sitä mieltä, että hänellä on täysi oikeus käydä siellä.
Olen kyllästynyt kuuntelemaan kaverini valituksia ja haluaisin nyt vinkkejä, miten se ihminen saadaan pysymään poissa. Ei kai vuokranantajalta voi ottaa avaimia pois eikä myöskään lukon vaihtaminen tulee kyseeseen.
Kommentit (83)
Emma K. kirjoitti:
Metsään voi muuttaa. Edullista ulkona asua.
Lammessa voi kylpeä ja pusikossa käydä riu'ulla. Edullista. Vessapaperia ei tarvita kun voi pyyhkiä kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä voit tehdä rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta:
https://poliisi.fi/tee-rikosilmoitus
Ei todellakaan vuokranantaja voi noin vain marssia sisään vaan asiasta pitää sopia etukäteen. Mulla esim. oli määräaikainen vuokrasopimus loppumassa ja vietin suurimman osan ajasta uuden puolisoni luona, ja vuokranantaja soitti, että saisiko käydä viikonloppuna näyttämässä asuntoani uudelle vuokralaisille. Mulla oli tavaroiden muuttopakkaus kesken eli kauhea sotku ja olin sen viikonlopun töissä enkä olisi ehtinyt käydä asunnolla siivoamassa eli sanoin vain että ei valitettavasti sovi. Ei vuokranantaja voi ilman lupaa mennä sisään.
Nyt olen itse vuokranantaja ja ilmoitan n. pari viikkoa etukäteen vuokralaiselle, jos haluan käydä asunnolla. Jos vuokralainen kieltää, niin en mene vaan ehdotan uutta aikaa.
Ei ap voi sitä rikosilmoitusta tehdä. Kotirauhan rikkominen on asianomistajarikos eli rikosilmoituksen voi tehdä vain uhri itse.
Asentaa turvalukon oveen ja pitää avaimet itsellään.